Tryb wpisywania zakładów opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej oraz skreślania z niej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 11 lipca 2003 r.
w sprawie trybu wpisywania zakładów opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej oraz skreślania z niej

Na podstawie art. 109 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zakład opieki zdrowotnej ubiegający się o wpis na listę centrów medycyny lotniczej, zwany dalej "zainteresowanym podmiotem", składa do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", za pośrednictwem Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Naczelnym Lekarzem", wniosek o wpisanie zakładu opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
wypis z właściwego rejestru zakładów opieki zdrowotnej;
2)
statut zakładu opieki zdrowotnej albo wypis ze statutu w części potwierdzającej wymagania określone w art. 109 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą";
3)
odpisy dokumentów poświadczających zatrudnienie w zakładzie opieki zdrowotnej lekarzy orzeczników oraz specjalistów z zakresu medycyny lotniczej lub medycyny transportu.
§  2.
Naczelny Lekarz weryfikuje pod względem formalnym wniosek oraz załączone do wniosku dokumenty i po stwierdzeniu, że zakład opieki zdrowotnej:
1)
spełnia wymagania określone w art. 109 ust. 1 ustawy,
2)
zapewnia wykonywanie badań lotniczo-lekarskich zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy oraz przepisami międzynarodowymi, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy

- przekazuje całość dokumentacji Prezesowi Urzędu wraz z wnioskiem o wpisanie zakładu opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej.

§  3.
1.
Wpis zakładu opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej następuje z urzędu, z chwilą wydania przez Prezesa Urzędu decyzji o wpisie tego zakładu na listę centrów medycyny lotniczej.
2.
Lista centrów medycyny lotniczej prowadzona jest w formie księgi rejestrowej według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3.
Błędy pisarskie oraz inne oczywiste omyłki we wpisach przekreśla się linią w sposób umożliwiający odczytanie pierwotnego tekstu.
4.
Osoba dokonująca wpisu na listę, zmiany we wpisie lub skreślenia z listy zamieszcza datę wpisu i składa swój podpis.
5.
Ponownego wpisu na listę centrów medycyny lotniczej zakładu opieki zdrowotnej, który został uprzednio skreślony z tej listy, dokonuje się pod nowym numerem.
§  4.
Zainteresowany podmiot jest obowiązany poinformować Prezesa Urzędu, za pośrednictwem Naczelnego Lekarza, o zaistnieniu wszelkich sytuacji mających wpływ na spełnienie przez zakład opieki zdrowotnej wymagań, o których mowa w art. 109 ust. 1 ustawy, lub uniemożliwiających przeprowadzanie badań lotniczo-lekarskich zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy lub przepisami międzynarodowymi, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy, oraz o zmianach w zakresie danych objętych listą centrów medycyny lotniczej, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
§  5.
1.
Skreślenia zakładu opieki zdrowotnej z listy centrów medycyny lotniczej dokonuje się na wniosek zainteresowanego podmiotu złożony do Prezesa Urzędu, za pośrednictwem Naczelnego Lekarza lub na wniosek Naczelnego Lekarza w przypadkach określonych w art. 109 ustawy.
2.
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, przez Naczelnego Lekarza powiadamia on na piśmie zainteresowany podmiot oraz informuje o przyczynie złożenia wniosku.
§  6.
Skreślenie z listy centrów medycyny lotniczej następuje z urzędu:
1)
z chwilą wydania przez Prezesa Urzędu decyzji o skreśleniu z listy centrum medycyny lotniczej - w przypadkach, o których mowa w art. 109 ust. 6 pkt 2 i 3 ustawy;
2)
z dniem określonym przez Prezesa Urzędu w decyzji o skreśleniu z listy centrum medycyny lotniczej - w przypadku, o którym mowa w art. 109 ust. 6 pkt 1 ustawy;
3)
z dniem wskazanym przez zainteresowany podmiot we wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1 - w przypadkach innych niż określone w art. 109 ust. 6 ustawy.
§  7.
Ponownego wpisu na listę centrów medycyny lotniczej zakładu opieki zdrowotnej, który został uprzednio skreślony z tej listy, dokonuje się w trybie określonym w § 1-3.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 10 września 1986 r. w sprawie personelu lotniczego (Dz. U. Nr 41, poz. 199 oraz z 2001 r. Nr 131, poz. 1476), które utraciło moc z dniem 17 listopada 2002 r. na podstawie art. 222 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR WNIOSKU O WPIS ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ NA LISTĘ CENTRÓW MEDYCYNY LOTNICZEJ

..............., dnia .............

(miejscowość) (data)

....................

(nazwa wnioskodawcy)

PREZES

URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

Za pośrednictwem

NACZELNEGO LEKARZA

LOTNICTWA CYWILNEGO

WNIOSEK

o wpis zakładu opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej

Po zapoznaniu się z wymaganiami, jakie muszą spełniać centra

medycyny lotniczej, określonymi w ustawie z dnia 3 lipca -

Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) oraz w przepisach

międzynarodowych, o których mowa w art. 3 ust. 5 wyżej

wymienionej ustawy, wnoszę o wpis na listę centrów medycyny

lotniczej:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

(nazwa i adres centrum medycyny lotniczej)

Jednocześnie informuję, że wyżej wymieniony zakład może

rozpocząć wykonywanie zadań centrum medycyny lotniczej z

dniem ............................

......................................................

(podpis i pieczątka kierownika zakładu opieki zdrowotnej)

Załączniki:

zgodne z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 lipca 2003 r. w sprawie trybu wpisywania zakładów opieki zdrowotnej na listę centrów medycyny lotniczej oraz skreślania z niej (Dz. U. Nr 139, poz. 1332).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR KARTY EWIDENCYJNEJ KSIĘGI REJESTROWEJ CENTRUM MEDYCYNY LOTNICZEJ

NAZWA CENTRUM MEDYCYNY LOTNICZEJ (CML)

Numer wpisu na listę CML 00/....../rok

Pełna nazwa i adres siedziby zakładu opieki zdrowotnej
Data wpisu zakładu opieki zdrowotnej na listę
Nr i data decyzji o wpisie zakładu opieki zdrowotnej na listę CML
Nr i data decyzji o skreśleniu zakładu opieki zdrowotnej z listy
Data skreślenia zakładu opieki zdrowotnej z listy
Przyczyna skreślenia zakładu opieki zdrowotnej z listy
Miejsce wykonania badań lotniczo-lekarskich
Uwagi
Data i podpis osoby dokonującej wpisu

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024