Ramowe statuty: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1
z dnia 13 czerwca 2003 r.
w sprawie ramowych statutów: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje
§  1.
Określa się ramowy statut:
1)
publicznego centrum kształcenia ustawicznego, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
publicznego centrum kształcenia praktycznego, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Publiczne centra kształcenia ustawicznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz centra kształcenia praktycznego dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie do dnia 31 sierpnia 2003 r.
§  3.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 września 1993 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. U. Nr 95, poz. 434, z 1996 r. Nr 44, poz. 192 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 473) w zakresie dotyczącym ramowego statutu publicznego centrum kształcenia praktycznego.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

§  1.
1.
Statut publicznego centrum kształcenia ustawicznego określa nazwę centrum. Nazwa centrum kształcenia ustawicznego zawiera:
1)
określenie "Centrum Kształcenia Ustawicznego";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy centrum kształcenia ustawicznego, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno centrum;
3)
imię centrum kształcenia ustawicznego, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby centrum kształcenia ustawicznego.
2.
Nazwa filii centrum kształcenia ustawicznego zawiera nazwę centrum, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ...".
3.
Centrum kształcenia ustawicznego nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady centrum albo wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu słuchaczy.
4.
Nazwa centrum kształcenia ustawicznego i filii centrum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa cele i zadania centrum oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem współdziałania ze szkołami i innymi podmiotami, na rzecz których centrum wykonuje zadania lub z którymi współpracuje.
§  3.
1.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów centrum;
2)
zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
2.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady centrum, zasięga opinii samorządu słuchaczy.
§  4.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa organizację centrum, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych.
§  5.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa szczegółowo:
1)
organizację biblioteki centrum i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danego centrum;
2)
warunki korzystania z biblioteki przez uczniów, słuchaczy, młodocianych pracowników, nauczycieli i innych pracowników centrum, a także przez inne osoby.
§  6.
1.
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji centrum kształcenia ustawicznego opracowany przez dyrektora centrum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji centrum kształcenia ustawicznego zatwierdza organ prowadzący do dnia 31 maja danego roku.
2.
W arkuszu organizacji centrum kształcenia ustawicznego zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników centrum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji centrum kształcenia ustawicznego dyrektor centrum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§  7.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników.
§  8.
1.
W centrum kształcenia ustawicznego może być utworzone, na wniosek dyrektora centrum za zgodą organu prowadzącego, stanowisko lub stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
2.
W centrum kształcenia ustawicznego posiadającym filię tworzy się stanowisko kierownika filii.
§  9.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa:
1)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary;
2)
prawa słuchaczy, z uwzględnieniem trybu składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza;
3)
obowiązki słuchaczy;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora centrum do skreślenia słuchacza z listy słuchaczy;
5)
warunki pobytu w centrum zapewniające słuchaczom bezpieczeństwo.
§  10.
Statut centrum kształcenia ustawicznego określa szczegółowe zasady rekrutacji słuchaczy do szkół wchodzących w skład centrum, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§  11.
W zakresie dotyczącym szkół wchodzących w skład centrum kształcenia ustawicznego statut centrum uwzględnia przepisy ramowego statutu odpowiedniego typu szkoły publicznej.
§  12.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Filia centrum kształcenia ustawicznego używa pieczęci urzędowej centrum, któremu jest organizacyjnie podporządkowana.
§  13.
1.
Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej centrum kształcenia ustawicznego określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO OŚRODKA DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO

§  1.
1.
Statut publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, zwanego dalej "ośrodkiem", określa nazwę ośrodka. Nazwa ośrodka zawiera:
1)
określenie "Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy ośrodka, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jeden ośrodek;
3)
imię ośrodka, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby ośrodka.
2.
Nazwa ośrodka wyznaczonego do koordynowania dokształcania młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", na terenie danego województwa lub województw zawiera określenie odpowiednio "Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego" lub "Regionalny Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego".
3.
Nazwa ośrodka wchodzącego w skład zespołu szkół lub placówek składa się z nazwy zespołu i nazwy tego ośrodka.
4.
Ośrodkowi nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady ośrodka albo rady pedagogicznej.
5.
Nazwa ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
Statut ośrodka określa cele i zadania ośrodka oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem współdziałania ze szkołami, pracodawcami i innymi podmiotami, na rzecz których ośrodek wykonuje zadania lub z którymi współpracuje.
§  3.
Statut ośrodka określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów ośrodka;
2)
zasady współdziałania organów ośrodka oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut ośrodka określa organizację ośrodka, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych.
§  5.
Statut ośrodka określa szczegółowo:
1)
organizację biblioteki ośrodka i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danego ośrodka;
2)
warunki korzystania z biblioteki przez młodocianych, nauczycieli i innych pracowników ośrodka, a także przez inne osoby.
§  6.
1.
Dla młodocianych dokształcających się poza miejscem stałego zamieszkania ośrodek może zorganizować internat.
2.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie nie może przekroczyć 35.
3.
Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
4.
Za zgodą organu prowadzącego ośrodek, w internacie można zatrudnić wychowawcę - opiekuna nocnego.
5.
Statut ośrodka określa szczegółowo organizację internatu, jeżeli internat został w ośrodku zorganizowany.
§  7.
1.
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji ośrodka opracowany przez dyrektora ośrodka, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji ośrodka zatwierdza organ prowadzący do dnia 31 maja danego roku.
2.
W arkuszu organizacji ośrodka zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników ośrodka, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji ośrodka dyrektor ośrodka, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§  8.
Statut ośrodka określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników.
§  9.
W ośrodku może być utworzone, na wniosek dyrektora ośrodka za zgodą organu prowadzącego, stanowisko lub stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§  10.
Statut ośrodka określa:
1)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec młodocianych oraz tryb odwoływania się od kary;
2)
prawa młodocianych, z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw młodocianych;
3)
obowiązki młodocianych;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora ośrodka do skreślenia młodocianego z listy młodocianych dokształcających się w ośrodku;
5)
warunki pobytu w ośrodku zapewniające młodocianym bezpieczeństwo.
§  11.
Statut ośrodka określa szczegółowe zasady rekrutacji młodocianych do ośrodka, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§  12.
1.
Ośrodek używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Ośrodek wchodzący w skład zespołu szkół lub placówek posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół lub placówek, zawierającą nazwę ośrodka.
§  13.
1.
Ośrodek prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej ośrodka określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

§  1.
1.
Statut publicznego centrum kształcenia praktycznego określa nazwę centrum. Nazwa centrum kształcenia praktycznego zawiera:
1)
określenie "Centrum Kształcenia Praktycznego";
2)
ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy centrum kształcenia praktycznego, wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno centrum;
3)
imię centrum kształcenia praktycznego, jeżeli imię takie nadano;
4)
oznaczenie siedziby centrum kształcenia praktycznego.
2.
Nazwa filii centrum kształcenia praktycznego zawiera nazwę centrum, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ...".
3.
Centrum kształcenia praktycznego nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady centrum albo rady pedagogicznej.
4.
Nazwa centrum kształcenia praktycznego i filii centrum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§  2.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa cele i zadania centrum oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem współdziałania ze szkołami i innymi podmiotami, na rzecz których centrum wykonuje zadania lub z którymi współpracuje.
§  3.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów centrum;
2)
zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  4.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa organizację centrum, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych.
§  5.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa szczegółowo:
1)
organizację biblioteki centrum i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danego centrum;
2)
warunki korzystania z biblioteki przez uczniów, słuchaczy, młodocianych pracowników, nauczycieli i innych pracowników centrum, a także przez inne osoby.
§  6.
1.
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji centrum kształcenia praktycznego opracowany przez dyrektora centrum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji centrum kształcenia praktycznego zatwierdza organ prowadzący do dnia 31 maja danego roku.
2.
W arkuszu organizacji centrum kształcenia praktycznego zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników centrum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji centrum kształcenia praktycznego dyrektor centrum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
§  7.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników.
§  8.
1.
W centrum kształcenia praktycznego może być utworzone, na wniosek dyrektora centrum za zgodą organu prowadzącego, stanowisko lub stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
2.
W centrum kształcenia praktycznego posiadającym filię tworzy się stanowisko kierownika filii.
§  9.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa:
1)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów i słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary;
2)
prawa uczniów i słuchaczy, z uwzględnieniem trybu składania skarg w przypadku naruszenia ich praw;
3)
obowiązki uczniów i słuchaczy;
4)
przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora centrum do skreślenia ucznia lub słuchacza z listy uczniów lub słuchaczy;
5)
warunki pobytu w centrum zapewniające uczniom i słuchaczom bezpieczeństwo.
§  10.
Statut centrum kształcenia praktycznego określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów i słuchaczy do centrum, z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
§  11.
1.
Centrum kształcenia praktycznego używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Filia centrum kształcenia praktycznego używa pieczęci urzędowej centrum, któremu jest organizacyjnie podporządkowana.
§  12.
1.
Centrum kształcenia praktycznego prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady gospodarki finansowej centrum kształcenia praktycznego określają odrębne przepisy.
1 Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65 i Nr 128, poz. 1176.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.132.1226

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowe statuty: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego.
Data aktu: 13/06/2003
Data ogłoszenia: 29/07/2003
Data wejścia w życie: 13/08/2003