Książka obiektu budowlanego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 3 lipca 2003 r.
w sprawie książki obiektu budowlanego

Na podstawie art. 64 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa wzór książki obiektu budowlanego, zwanej dalej "książką", oraz sposób jej prowadzenia.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
§  2. 
Książka powinna być założona w dniu przekazania obiektu budowlanego, zwanego dalej "obiektem", do użytkowania i systematycznie prowadzona przez okres jego użytkowania.
§  3. 
1. 
Książka powinna mieć format A-4 i być wykonana w sposób trwały, zapewniający przydatność do użytkowania w całym okresie użytkowania obiektu.
2. 
Wzór książki określa załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Książka powinna mieć strony ponumerowane oraz zabezpieczone w sposób chroniący przed ich usunięciem lub wymianą.
2. 
W przypadku wypełnienia całej książki zakłada się jej kolejny tom, wpisując na stronie tytułowej numer kolejny tomu oraz datę założenia.
§  5. 
Wpisy do książki obejmują:
1)
podstawowe dane identyfikujące obiekt:
a)
rodzaj obiektu i jego adres,
b)
właściciela, zarządcę - nazwę lub imię i nazwisko,
c)
protokół odbioru obiektu - numer i datę sporządzenia,
d)
pozwolenie na użytkowanie obiektu - nazwę organu, który wydał, numer i datę wydania,
e)
zmianę właściciela lub zarządcy - numer i datę protokołu przejęcia obiektu,
f)
wpis o zamknięciu książki, datę jej założenia;
2)
dane ogólne o obiekcie wraz z wykazem dokumentacji, w tym dokumentacji technicznej przekazanej właścicielowi (zarządcy) przy zakładaniu książki;
3)
plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczanego za pomocą tych sieci, a w szczególności gazu, energii elektrycznej i ciepła;
4)
protokoły kontroli oraz badań określonych w art. 62 ust. 1 i 2 ustawy oraz przeprowadzonych remontów i przebudowy obiektu.
§  6. 
1. 
Wpisy do książki powinny być dokonywane w dniu zaistnienia okoliczności, dla której jest wymagane dokonanie odpowiedniego wpisu.
2. 
Wpis do książki powinien:
1)
zawierać dane identyfikujące dokument będący przedmiotem wpisu, określać ważne ustalenia w nim zawarte oraz dane identyfikujące osobę, która dokument wystawiła;
2)
cechować się jednoznacznością i zwięzłością.
3. 
Wpisów, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. a i b, dokonuje właściciel lub zarządca obiektu albo osoba upoważniona przez właściciela lub zarządcę.
4. 
Sprostowania błędów we wpisach dokonuje się przez przekreślenie wyrazów pojedynczą linią oraz umieszczenie daty i podpisu osoby dokonującej zmiany.
§  7. 
Książki prowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzi się na zasadach dotychczasowych, do wypełnienia tomu.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 lipca 2003 r.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718.

3) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 października 1998 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. Nr 135, poz. 882), zachowane w mocy na podstawie art. 78 ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 120, poz. 1268).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

KSIĄŻKA

OBIEKTU BUDOWLANEGO

(Strona tytułowa)

Spis treści

Lp. Wyszczególnienie Str.
I Osoba upoważniona do dokonania wpisu 2
II Dane identyfikacyjne obiektu 3
III Spis dokumentacji dołączonej do książki obiektu 4 i 5
IV Dane techniczne charakteryzujące obiekt 6
V Plan sytuacyjny obiektu 7
VI Wykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego obiektu 8-21
VII Wykaz protokołów okresowych kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu 22-29
VIII.1 Wykaz opracowań technicznych dotyczących obiektu 30-32
VIII.2 Dane dotyczące opracowania technicznego 33-44
IX.1 Wykaz protokołów odbioru robót remontowych w obiekcie 45-60
IX.2 Dane dotyczące dokumentacji technicznej 61-70
X Wykaz protokołów awarii i katastrof obiektu 71-73
XI Wykaz pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu 74

(Strona 1)

I. OSOBA UPOWAŻNIONA DO DOKONYWANIA WPISU

Tablica nr 1

Lp. Nazwisko i imię Podpis Okres
od do

(Strona 2)

II. DANE IDENTYFIKACYJNE OBIEKTU

Tablica nr 2

1. Nazwa obiektu ........................................
2. Funkcja obiektu ......................................
3. Rok zakończenia budowy ...............................
4. Adres obiektu:

.............. .................... .....................

kod miejscowość gmina

................... ........................

ulica numer

5. Właściciel obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

5.1 Zmiana właściciela obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

6. Zarządca obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

6.1 Zmiana zarządca obiektu:

............................... ...........................

nazwa/nazwisko kod i miejscowość

............ ............... ............. .....................

gmina ulica numer numer telefonu

7. Księga wieczysta nr: ........ znajduje się w sądzie .......................
8. Numer ewidencyjny gruntów: ................................................
9. Protokół odbioru obiektu z dnia ......................... nr ..............
10 Pozwolenie na użytkowanie obiektu z dnia ................... nr ...........

wydane przez ..............................................................

(Strona 3)

III. SPIS DOKUMENTACJI DOŁĄCZONEJ DO KSIĄŻKI OBIEKTU

Tablica nr 3

Lp. Nazwa dołączonego dokumentu Ilość stron Data dołączenia Podpis
1 Pozwolenie na budowę
2 Dokumentacja budowy
3 Dokumentacja powykonawcza
4 Protokół odbioru obiektu
5 Pozwolenie na użytkowanie obiektu
6 Instrukcja eksploatacji obiektu (jeśli znajduje się w posiadaniu właściciela obiektu)
7 Protokoły okresowych kontroli stanu technicznego obiektu (według wykazu w tablicy nr 4)
8 Protokoły okresowych kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu (według wykazu w tablicy nr 5)
9 Opracowania techniczne dotyczące obiektu (według wykazu w tablicy nr 6)
10 Dokumentacja techniczna dotycząca remontów obiektu (według wykazu w tablicach nr 8 i 11)
11 Protokoły awarii i katastrof obiektu (według wykazu w tablicy nr 10)
12 Dokumenty pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania obiektu (według wykazu w tablicy nr 11)

(Strony 4 i 5)

IV. DANE TECHNICZNE CHARAKTERYZUJĄCE OBIEKT

(Strona 6)

V. PLAN SYTUACYJNY OBIEKTU

Plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczającego za pomocą tych sieci

(Strona 7)

VI. WYKAZ PROTOKOŁÓW OKRESOWYCH KONTROLI STANU TECHNICZNEGO OBIEKTU

(przeprowadzanych co najmniej raz w roku; art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy)

Tablica nr 4

Lp. Data kontroli Nr protokołu kontroli Zakres robót remontowych określonych w protokole kontroli Data wykonania robót
1 2 3 4 5

(Strony 8-21)

VII. WYKAZ PROTOKOŁÓW OKRESOWYCH KONTROLI STANU TECHNICZNEGO I PRZYDATNOŚCI DO UŻYTKOWANIA OBIEKTU

(przeprowadzanych co najmniej raz na 5 lat; art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy)

Tablica nr 5

Lp. Data kontroli Nr protokołu kontroli Zakres robót remontowych określonych w protokole kontroli Data wykonania robót
1 2 3 4 5

(Strony 22-29)

VIII.1. WYKAZ OPRACOWAŃ TECHNICZNYCH DOTYCZĄCYCH OBIEKTU

EKSPERTYZY, BADANIA TECHNICZNE OBIEKTU, OPINIE, ORZECZENIA TECHNICZNE, DOKUMENTACJA TECHNICZNA I INNE OPRACOWANIA DOTYCZĄCE OBIEKTU

Tablica nr 6

Lp. Nazwa Data Przedmiot opracowania i Data
opracowania zlecenia opracowania odbioru opracowania sposób wykorzystania wykonania robót
1 2 3 4 5 6

(Strony 30-32)

VIII.2. DANE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA TECHNICZNEGO

(lp. ....... z tablicy nr 6)

Tablica nr 7

................... .........................................................

(rodzaj opracowania)

Lp. Wyszczególnienie Opis
1 2 3
1 Powód zlecenia
2 Autor
3 Data opracowania
4 Sposób realizacji wniosków i zaleceń (*)

(*) Nie dotyczy dokumentacji technicznej.

UWAGI:

(Strony 33-44)

IX.1. WYKAZ PROTOKOŁÓW ODBIORU ROBÓT REMONTOWYCH W OBIEKCIE

Tablica nr 8

Lp. Nr pozwolenia na budowę (*) Podstawa realizacji robót (**) Zakres remontów Protokół odbioru

Nr i data

1 2 3 4 5

(*) Jeżeli jest wymagane.

(**) Podać lp. z tablicy nr 6 zawierającą dane dotyczące dokumentacji technicznej.

(Strony 45-60)

IX.2. DANE DOTYCZĄCE DOKUMENTACJI TECHNICZNEJ(*)

(lp. ....... z tablicy nr 8)

Tablica nr 9

................... .........................................................

(rodzaj opracowania technicznego)

Lp. Wyszczególnienie Opis
1 2 3
1 Autor
2 Data odbioru opracowania
3 Zakres robót przewidzianych dokumentacją techniczną

(*) Informacje uzupełniające do kolumny 3 w tablicy nr 8.

UWAGI:

(Strony 61-70)

X. WYKAZ PROTOKOŁÓW AWARII I KATASTROF OBIEKTU

(art. 78 ust. 1 ustawy)

Tablica nr 10

Lp. Data awarii lub katastrofy Data i nr protokołu Zakres uszkodzeń Przyczyny awarii lub katastrofy Data usunięcia uszkodzeń
1 2 3 4 5 6

UWAGI:

(Strona 71-73)

XI. WYKAZ POZWOLEŃ NA ZMIANĘ SPOSOBU UŻYTKOWANIA OBIEKTU

(art. 71 ustawy)

Tablica nr 11

Lp. Numer i data Zakres Sposób użytkowania
pozwolenia na budowę (*) protokołu odbioru (**) pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania dokonanych zmian przed zmianą po zmianie

(*) Jeśli jest wymagane.

(**) Jeśli sporządzono protokół.

UWAGI:

(Strona 74)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024