Tryb przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.

Na podstawie art. 44d ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 78, poz. 716) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przekazywania pomiędzy ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, zwanym dalej "ministrem", wojewodą oraz organami gminy danych zawartych w prowadzonych przez nich zbiorach;
2)
tryb powiadamiania o nadaniu numeru PESEL organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby podlegającej obowiązkowi jego nadania albo organu, w którym złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego, a także osoby, której nadano numer PESEL na jej pisemny wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują konieczność posiadania takiego numeru.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
§  2.
1.
Ewidencja ludności jest prowadzona przez:
1)
ministra - w systemie informatycznym - w formie zbioru PESEL;
2)
wojewodę - w systemie informatycznym - w formie wojewódzkich zbiorów meldunkowych;
3)
organy gminy - w systemie informatycznym albo w systemie kartotecznym - w formie gminnych zbiorów meldunkowych.
2.
Przekazywanie danych pomiędzy organami, o których mowa w ust. 1, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieupoważnionych.
§  3.
1.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności wyłącznie w systemie kartotecznym o dokonanych zmianach danych osobowych zawiadamia:
1)
wojewodę - poprzez przekazanie odpisów akt stanu cywilnego, formularzy meldunkowych oraz zgłoszeń zmiany danych osobowych, w celu dokonania aktualizacji wojewódzkiego zbioru meldunkowego;
2)
organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego osoby - o zameldowaniu tej osoby na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące, przekazując odcinek "B" formularza "Zgłoszenie pobytu czasowego ponad 2 miesiące".
2.
Wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych, o których mowa w ust. 1, określają załączniki nr 1-4 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 236, poz. 1999).
§  4.
1.
W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego organ gminy dokonujący zameldowania osoby na pobyt stały w nowym miejscu zamieszkania zawiadamia o nowym miejscu pobytu organ gminy właściwy ze względu na poprzednie miejsce pobytu stałego tej osoby.
2.
Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, organ gminy właściwy ze względu na poprzednie miejsce pobytu stałego przekazuje indywidualną kartę osobową mieszkańca, o której mowa w § 25 rozporządzenia wymienionego w § 3 ust. 2, organowi właściwemu ze względu na nowe miejsce pobytu stałego. Zawiadomienie włącza się do zbioru danych byłych mieszkańców.
§  5.
1.
Wojewoda, po wprowadzeniu zmian w wojewódzkim zbiorze meldunkowym, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia wprowadzenia tych zmian, zwraca dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, właściwemu organowi gminy z adnotacją "wprowadzono w wojewódzkim zbiorze meldunkowym".
2.
O wprowadzonych zmianach w wojewódzkim zbiorze meldunkowym wojewoda powiadamia ministra w celu aktualizacji zbioru PESEL, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
3.
Minister po wprowadzeniu zmian w zbiorze PESEL przekazuje niezwłocznie właściwemu wojewodzie, w formie elektronicznej, potwierdzenie dokonania tych zmian.
§  6.
Zgłoszenia zmiany danych osobowych kierowane do organów, o których mowa w § 3 ust. 1, przekazuje się jako przesyłki polecone w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania informacji o zaistniałych zmianach.
§  7.
1.
Organ gminy prowadzący ewidencję ludności w systemie informatycznym przekazuje do wojewody, w formie elektronicznej, informacje dotyczące zmiany danych osobowych zgromadzonych w zbiorach meldunkowych, o których mowa w art. 44a ust.1 pkt 1 lit. a-c ustawy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
3.
Wojewoda po wprowadzeniu w wojewódzkim zbiorze meldunkowym zmiany danych, o których mowa w ust. 1, przekazuje niezwłocznie organowi gminy potwierdzenie ich dokonania.
4.
Wojewoda informuje ministra o wprowadzonych zmianach w celu dokonania aktualizacji zbioru PESEL, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż 3 dni od dnia otrzymania informacji o zmianie.
5.
Minister, po wprowadzeniu zmian w zbiorze PESEL, przekazuje niezwłocznie właściwemu wojewodzie, w formie elektronicznej, potwierdzenie dokonania tych zmian.
§  8.
Przepisy § 3 ust. 1 pkt 2 i § 4 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia ewidencji ludności w systemie informatycznym.
§  9.
1.
Organ gminy wnioskujący o nadanie numeru PESEL przekazuje do ministra wniosek o nadanie numeru PESEL, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 2.
2.
W przypadku prowadzenia ewidencji ludności w systemie informatycznym wniosek, o którym mowa w ust. 1, przesyłany jest w formie elektronicznej i może on nie odpowiadać formie graficznej określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 2.
3.
Minister, po nadaniu numeru PESEL, przekazuje niezwłocznie organowi gminy powiadomienie o nadanym numerze PESEL, w celu uzupełnienia gminnego zbioru meldunkowego.
4.
Organ gminy powiadamia właściwego wojewodę o nadanym numerze PESEL, w celu uzupełnienia wojewódzkiego zbioru meldunkowego, w terminie nie dłuższym niż 5 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 3.
5.
W przypadku gdy numer PESEL został nadany na wniosek osoby, o której mowa w art. 31b ust. 1 ustawy, minister powiadamia tę osobę o nadanym numerze PESEL niezwłocznie po jego nadaniu.
§  10.
Przepis § 9 stosuje się odpowiednio do zmiany numeru PESEL.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.236.1996

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL.
Data aktu: 20/12/2002
Data ogłoszenia: 30/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003