Rejestry jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 25 lipca 2002 r.
w sprawie rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

Na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 113, poz. 1207 i Nr 154, poz. 1801) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa dane objęte wpisem do rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanych dalej "jednostkami systemu", o których mowa w art. 24 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą", wzory tych rejestrów i tryb dokonywania w nich wpisów i zmian oraz wykreśleń.
§  2. 
1. 
Rejestr jednostek systemu, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w sposób zinformatyzowany, a wydruki z niego tworzą księgi rejestrowe.
2. 
Księgi rejestrowe prowadzi się odrębnie dla każdej jednostki systemu i oznacza numerem identyfikacyjnym, zwanym dalej "numerem księgi", który odpowiada kolejności dokonywanego wpisu nowej jednostki systemu do rejestru.
3. 
Księgi rejestrowe składają się z dwóch działów.
§  3. 
1. 
Rejestr prowadzony przez wojewodę składa się z rejestru szpitalnych oddziałów ratunkowych i rejestru zespołów ratownictwa medycznego.
2. 
W dziale pierwszym księgi rejestrowej dla szpitalnego oddziału ratunkowego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2)
rubryka druga - data wpisu do rejestru,
3)
rubryka trzecia - pełna nazwa dysponenta jednostki systemu,
4)
rubryka czwarta - skrócona nazwa dysponenta jednostki systemu,
5)
rubryka piąta - adres siedziby dysponenta jednostki systemu,
6)
rubryka szósta - obszar działania dysponenta jednostki systemu,
7)
rubryka siódma - numer identyfikacyjny REGON dysponenta jednostki systemu i resortowy kod identyfikacyjny dysponenta jednostki systemu, będącego zakładem opieki zdrowotnej,
8)
rubryka ósma - data i numer ostatecznej decyzji o włączeniu albo wyłączeniu jednostki z systemu albo data złożenia wniosku o dokonanie zmiany w rejestrze,
9)
rubryka dziewiąta - uwagi.
3. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla szpitalnego oddziału ratunkowego pod nazwą "Szpitalny oddział ratunkowy" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby szpitala, w którym utworzono szpitalny oddział ratunkowy,
d)
rubryka czwarta - imię (imiona) i nazwisko ordynatora szpitalnego oddziału ratunkowego,
e)
rubryka piąta - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i typ wyrobów medycznych, zgodnie z terminologią ECRI i SEWAM,
d)
rubryka czwarta - producent wyrobów medycznych,
e)
rubryka piąta - kod wyrobów medycznych według terminologii ECRI i SEWAM,
f)
rubryka szósta - rok produkcji wyrobów medycznych,
g)
rubryka siódma - uwagi,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - oznaczenie grup personelu medycznego zatrudnionego w szpitalnym oddziale ratunkowym,
d)
rubryka czwarta - uwagi,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - data zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
d)
rubryka czwarta - nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
e)
rubryka piąta - okres, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
f)
rubryka szósta - suma gwarancyjna ustalona w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
g)
rubryka siódma - uwagi.
4. 
Dział pierwszy księgi rejestrowej dla zespołu ratownictwa medycznego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" prowadzi się zgodnie z ust. 2.
5. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla zespołu ratownictwa medycznego pod nazwą "Zespół ratownictwa medycznego" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby zakładu opieki zdrowotnej, w którym utworzono zespół ratownictwa medycznego,
d)
rubryka czwarta - miejsce stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego,
e)
rubryka piąta - rodzaj zespołu ratownictwa medycznego,
f)
rubryka szósta - obszar działania zespołu ratownictwa medycznego,
g)
rubryka siódma - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - marka, typ, rodzaj i rok produkcji środka transportu,
d)
rubryka czwarta - właściciel środka transportu,
e)
rubryka piąta - nazwa i typ wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
f)
rubryka szósta - producent wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
g)
rubryka siódma - kod wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu, zgodnie z terminologią ECRI i SEWAM,
h)
rubryka ósma - rok produkcji wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
i)
rubryka dziewiąta - uwagi,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - oznaczenie grup personelu medycznego zespołu ratownictwa medycznego,
d)
rubryka czwarta - uwagi,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - data zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
d)
rubryka czwarta - nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
e)
rubryka piąta - okres, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
f)
rubryka szósta - suma gwarancyjna ustalona w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
g)
rubryka siódma - uwagi.
§  4. 
1. 
Rejestr prowadzony przez ministra właściwego do spraw zdrowia składa się z rejestru jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego i rejestru lotniczych grup poszukiwawczo-ratowniczych.
2. 
Dział pierwszy księgi rejestrowej dla jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 2.
3. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego pod nazwą "Lotnicze pogotowie ratunkowe" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby zakładu opieki zdrowotnej, w którym utworzono jednostkę lotniczego pogotowia ratunkowego,
d)
rubryka czwarta - miejsce stacjonowania jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego,
e)
rubryka piąta - obszar działania jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego,
f)
rubryka szósta - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 2,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 3,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 4.
4. 
W dziale pierwszym księgi rejestrowej dla lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2)
rubryka druga - data wpisu do rejestru,
3)
rubryka trzecia - pełna nazwa dysponenta jednostki systemu,
4)
rubryka czwarta - skrócona nazwa dysponenta jednostki systemu,
5)
rubryka piąta - adres siedziby dysponenta jednostki systemu,
6)
rubryka szósta - obszar działania dysponenta jednostki systemu,
7)
rubryka siódma - numer identyfikacyjny REGON dysponenta jednostki systemu i resortowy kod identyfikacyjny dysponenta jednostki systemu, będącego zakładem opieki zdrowotnej,
8)
rubryka ósma - data porozumienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy, albo data i numer ostatecznej decyzji o wyłączeniu jednostki z systemu albo data złożenia wniosku o dokonanie zmiany w rejestrze,
9)
rubryka dziewiąta - uwagi.
5. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej pod nazwą "Lotnicza grupa poszukiwawczo-ratownicza" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej", którą prowadzi się zgodnie z ust. 3 pkt 1,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 2,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 3,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 4.
§  5. 
1. 
Wpis jednostki systemu w rejestrze następuje na podstawie ostatecznej decyzji o włączeniu jednostki do systemu albo porozumienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy.
2. 
Dane wpisane do rejestru nie mogą być z niego usunięte.
§  6. 
1. 
Zmian w rejestrze dokonuje się na podstawie wniosku dysponenta jednostki systemu o dokonanie zmian w rejestrze. Do wniosku dysponent jednostki dołącza dokumenty zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, które uległy zmianie.
2. 
Wpisowi do rejestru podlegają zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do jednostki systemu, powstałe po wpisie do rejestru i dotyczące danych, o których mowa w § 3 ust. 2-5 i w § 4 ust. 2-5.
3. 
Dysponent jednostki systemu zgłasza organowi prowadzącemu rejestr zmiany, o których mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dokonania zmiany.
§  7. 
Wykreślenie jednostki systemu z rejestru następuje na podstawie ostatecznej decyzji o wyłączeniu jednostki z systemu.
§  8. 
Jeżeli organ prowadzący rejestr, dokonując wpisu jednostki do rejestru, zmiany w rejestrze lub wykreślenia jednostki z rejestru, stwierdzi brak danych podlegających wpisowi do rejestru, wzywa dysponenta jednostki systemu do ich uzupełniania w wyznaczonym terminie.
§  9. 
Dla każdej księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące decyzje, wnioski lub porozumienie, o których mowa w § 5 i 6, oraz dokumenty zgromadzone w postępowaniu o włączenie jednostki do systemu lub wyłączenie jednostki systemu z systemu, zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, albo złożone przez dysponenta jednostki systemu z wnioskiem o dokonanie zmiany w rejestrze. O dołączonym dokumencie organ prowadzący rejestr czyni wzmiankę w księdze rejestrowej, a każdy dołączony dokument oznacza numerem księgi.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024