Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowych zasad jego weryfikacji. *

Na podstawie art. 105b ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania raportu bezpieczeństwa, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Weryfikacja raportu bezpieczeństwa polega na porównaniu zgodności jego wymagań ze stanem faktycznym oraz niniejszym rozporządzeniem.
2.
W razie wprowadzenia zmian technicznych lub organizacyjnych, które mogą mieć wpływ na poziom ryzyka związanego z instalacją mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, należy niezwłocznie dokonać weryfikacji raportu bezpieczeństwa.
3.
W przypadku braku zmian, o których mowa w ust. 2, raport bezpieczeństwa powinien być poddawany weryfikacji nie rzadziej niż co trzy lata lub częściej, w zależności od potrzeb użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, wynikających z uwzględnienia postępu technologicznego w zakresie zagadnień bezpieczeństwa oraz rozwoju wiedzy dotyczącej analiz ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA RAPORTU BEZPIECZEŃSTWA

1. Część opisowa raportu bezpieczeństwa.

1.1. Opis użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska i przyjętych przez niego zasad zarządzania bezpieczeństwem, w tym:

- opis działalności,

- opis struktury organizacyjnej,

- opis rozwiązań proceduralno-organizacyjnych zastosowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem zasad doboru pracowników, środków motywacyjnych i szkolenia w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie dokumentów dotyczących bezpiecznego użytkowania instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji,

- potwierdzenie istnienia i określenie środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:

- testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,

- awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,

- kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,

- środki techniczne dla zapobiegania błędom operatorskim,

- potwierdzenie prowadzenia auditów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.

1.2. Opis instalacji, procesów i niebezpiecznych substancji chemicznych, w tym:

- opis instalacji (wraz z mapami), włączając w to:

- schemat usytuowania przestrzennego,

- odległości od innych instalacji, budynków, szlaków komunikacyjnych,

- schemat stref zagrożeń, np. obszary zagrożone wybuchem i bezpieczne odległości,

- schemat dróg dojazdu i dróg pożarowych i ewakuacyjnych,

- opis procesów technologicznych, włączając w to:

- podstawowe informacje o procesach technologicznych (operacje i procesy fizykochemiczne, ilość magazynowanych substancji w zakładzie i wykorzystywanych lub uzyskiwanych w procesie produkcji, gospodarka odpadami),

- opis warunków prowadzenia procesów: projektowane zakresy temperatury i ciśnienia istotne dla bezpieczeństwa, wymagania dotyczące transportu, przygotowania i magazynowania niebezpiecznych substancji chemicznych, schematy ciągów technologicznych z uwzględnieniem aparatury kontrolno-pomiarowej zapewniającej bezpieczeństwo procesowe,

- potwierdzenie lub opis awaryjnego systemu zasilania w energię i media robocze istotne dla bezpieczeństwa instalacji,

- opis niebezpiecznych substancji chemicznych stosowanych i powstających przy założonym w projekcie przebiegu procesu, a także w stanach awaryjnych instalacji, włączając w to:

- parametry opisujące ich stan fizyczny oraz maksymalną ilość,

- dane w zakresie dotyczącym kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych określonym w odrębnych przepisach.

2. Część analityczna raportu bezpieczeństwa.

2.1. Ocena ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, w tym:

- identyfikacja źródeł zagrożeń,

- opis scenariuszy zdarzeń awaryjnych, związanych z tymi źródłami, ich prawdopodobieństwa lub warunków, w których mogą wystąpić, wraz ze wskazaniem zdarzeń (wewnętrznych bądź zewnętrznych względem instalacji) spełniających główną rolę w zapoczątkowaniu tych scenariuszy,

- ocena potencjalnych skutków zidentyfikowanych scenariuszy zdarzeń awaryjnych, włączając w to:

- ocenę ilości uwolnionych niebezpiecznych substancji chemicznych,

- oszacowanie sposobu rozprzestrzeniania się uwolnionych substancji i ocenę rozkładu stężeń tych substancji w otoczeniu,

- ustalenie obszarów zagrożonych,

- ocenę ilości osób narażonych z uwzględnieniem pracowników obsługi, ekip utrzymania ruchu, nadzoru instalacji oraz pracowników sąsiadujących wydziałów i całego zakładu oraz osób postronnych, przebywających na terenie zakładu,

- zdefiniowanie krytycznych/dopuszczalnych wielkości stężeń i dawek (w przypadku substancji toksycznych),

- ocenę oddziaływania ognia lub wybuchu dla ludzi i środowiska oraz strat materialnych (w przypadku substancji palnych i wybuchowych).

2.2. Zastosowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w tym:

- opis technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska,

- opis technicznych i organizacyjnych środków zapobiegania i minimalizacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska wraz z oceną ich skuteczności.

2.3. Plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń.

* Z dniem 1 października 2001 r. rozporządzenie utraciło moc w części sprzecznej z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U.01.62.627), zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.01.100.1085).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024