Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 13 czerwca 2001 r.
w sprawie centralnego rejestru zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia centralnego rejestru zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, wydawanych w trybie określonym ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanego dalej "rejestrem", dokumenty i dane, na podstawie których dokonuje się wpisu do rejestru, oraz zakres danych gromadzonych w księdze rejestrowej i jej wzór.
§  2.
1.
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw turystyki.
2.
Wpisów do rejestru dokonuje się na podstawie ostatecznych decyzji o udzieleniu, ograniczeniu zakresu, zmianie przedmiotu lub zakresu oraz cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności, o której mowa w § 1, oraz na podstawie informacji przekazanych przez wojewodę o formie zapewnienia zwrotu wpłat wniesionych przez klientów i pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wpisów do rejestru dokonuje się również na podstawie informacji przekazanych przez wojewodów lub upoważnione przez nich jednostki, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, o wypłatach środków w celu pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju i zwrotu wniesionych przez nich wpłat, pomniejszających sumy zabezpieczenia.
4.
Wojewoda niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw turystyki kopie decyzji i informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być przekazywane przez wojewodów w formie elektronicznej.
§  3.
Dane o formach zabezpieczenia finansowego, o których mowa w § 2 ust. 2, mogą być przekazywane w postaci kopii umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia, składanych przez przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie, lub w formie wyciągów obejmujących:
1)
wskazanie banku lub zakładu ubezpieczeniowego udzielającego zabezpieczenia finansowego,
2)
wskazanie sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej w umowie ubezpieczenia,
3)
wskazanie terminu ważności zabezpieczenia finansowego oraz terminu, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego,
4)
określenie jednostki organizacyjnej lub osoby, do której należy zgłaszać żądanie wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego, wraz z podaniem adresu oraz numeru telefonu i telefaksu, zapewniających niezwłoczny kontakt w tej sprawie.
§  4.
1.
Rejestr jest prowadzony w postaci ksiąg rejestrowych w formie elektronicznej.
2.
Każdego wpisu do księgi rejestrowej dokonuje się na odrębnej karcie, przy czym każdy wpis oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę jego dokonania.
3.
Dla każdego przedsiębiorcy prowadzącego działalność, o której mowa w § 1, sporządza się odrębną księgę rejestrową, opatrując ją osobnym numerem. Jeżeli podmiot wpisany do rejestru został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów, w rejestrze zamieszcza się także oznaczenia poprzednich numerów rejestrowych tego podmiotu lub podmiotów, które uległy połączeniu.
4.
Księga rejestrowa składa się z pięciu działów.
5.
W dziale pierwszym rejestru zamieszcza się następujące dane:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego formy prawnej, siedziby zakładu głównego i nazwy, pod jaką świadczy usługi objęte zezwoleniem,
2)
oznaczenie liczby jednostek organizacyjnych samodzielnie dokonujących czynności prawnych, ich siedziby oraz imiona i nazwiska osób kierujących ich działalnością,
3)
oznaczenie organu zezwalającego na działalność oraz numer i datę wydania zezwolenia,
4)
numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy,
5)
oznaczenie poprzedniego numeru rejestrowego przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3.
6.
W dziale drugim rejestru zamieszcza się imiona i nazwiska osób kierujących działalnością zakładu głównego, o którym mowa w ust. 5 pkt 1.
7.
W dziale trzecim rejestru zamieszcza się informacje o przedmiocie i zakresie działalności objętej zezwoleniem, informacje o formie zabezpieczenia finansowego tej działalności, o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego oraz informację o ograniczeniu zakresu zezwolenia.
8.
W dziale czwartym rejestru zamieszcza się informacje o wysokości sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, dacie upływu ważności zabezpieczenia finansowego, terminie zgłaszania żądań wypłaty wynikającym z dokumentów zabezpieczenia finansowego oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty i zrealizowanych wypłatach środków z zabezpieczenia finansowego, pomniejszających jego sumę. Informacje odnoszące się do sumy zabezpieczenia finansowego podaje się w złotych lub w euro, z zależności od waluty zabezpieczenia finansowego.
9.
W dziale piątym rejestru zamieszcza się informacje o cofnięciu zezwolenia, zaprzestaniu działalności objętej zezwoleniem i wygaśnięciu zezwolenia, a w odniesieniu do przedsiębiorców będących osobami prawnymi lub niemającymi osobowości prawnej spółkami prawa handlowego - także informacje o otwarciu i zakończeniu likwidacji.
10.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych zamieszczonych w rejestrze.
11.
Wzór karty księgi rejestrowej, o której mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Wpis do rejestru potwierdza się odpisem księgi rejestrowej w formie wydruku komputerowego, przesyłanym wojewodzie udzielającemu zezwolenia i zainteresowanemu przedsiębiorcy.
2.
Przedsiębiorca objęty wpisem do rejestru może żądać sprostowania wpisu, jeżeli jest on niezgodny z informacjami zawartymi w zezwoleniu i danymi, o których mowa w § 2 ust. 2.
§  6.
1.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
2.
Akta rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
§  7.
1.
Rejestr jest jawny. Każdy może żądać udzielenia informacji objętych wpisem do rejestru przez złożenie zapytania w dowolnej formie w odniesieniu do konkretnych przedsiębiorców, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Informacje zawarte w rejestrze mogą być udostępniane także w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez powszechnie dostępne sieci komputerowe.
§  8.
Informację udzieloną w związku z zapytaniem dotyczącym wysokości sumy gwarancji organ rejestrowy uzupełnia o informacje o dokonanych wypłatach i zgłoszonych żądaniach wypłaty, pomniejszających tę sumę.
§  9.
1.
Wojewoda ma prawo dostępu do pełnych danych rejestrowych, niezależnie od miejsca siedziby przedsiębiorcy.
2.
Dane rejestrowe mogą być udostępniane jednostkom samorządu gospodarczego oraz organizacjom zajmującym się ochroną praw konsumenta, w formie wykazów obejmujących dane określone w § 4 ust. 5, 7 i 9.
3.
Jednostki i organizacje, o których mowa w ust. 2, organ rejestrowy oraz wojewodowie mogą publikować wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenie na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, obejmujący nazwy i siedziby, pod jakimi świadczą oni usługi turystyczne.
4.
Dopuszcza się udzielanie informacji zbiorczych dla celów naukowo-badawczych, pod warunkiem zachowania ich anonimowości.
§  10.
Dotychczasowe wpisy do ksiąg rejestrowych zachowują ważność.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KARTY KSIĘGI REJESTROWEJ

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.62.633

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Data aktu: 13/06/2001
Data ogłoszenia: 20/06/2001
Data wejścia w życie: 28/06/2001