Zasady i formy uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.

USTAWA
z dnia 29 marca 2001 r.
o zasadach i formach uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.

Art.  1. [Przedmiot regulacji; zobowiązania Skarbu Państwa objęte regulacją]
1.
Ustawa dotyczy uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, o której mowa w art. 5 ustawy z dnia 25 października 1990 r. o zwrocie majątku utraconego przez związki zawodowe i organizacje społeczne w wyniku wprowadzenia stanu wojennego (Dz. U. z 1996 r. Nr 143, poz. 661, z 1997 r. Nr 82, poz. 518 i z 1998 r. Nr 162, poz. 1113), zwanej dalej "ustawą rewindykacyjną".
2.
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zobowiązaniach Skarbu Państwa, należy przez to rozumieć kwoty takich zobowiązań ustalone w orzeczeniach Społecznej Komisji Rewindykacyjnej wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi na zasadach określonych w art. 33 ustawy rewindykacyjnej.
3.
W formie obligacji Skarbu Państwa są regulowane zobowiązania Skarbu Państwa, ustalone w orzeczeniach wydanych na rzecz danego podmiotu uprawnionego, jeżeli ich łączna wartość w dniu uregulowania przekracza 10.000 zł. Dotyczy to zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z prawomocnych orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, które nie zostały wykonane do dnia wejścia w życie ustawy, a także tych zobowiązań, które zostaną ustalone w orzeczeniach tej Komisji wydanych do dnia 31 grudnia 2001 r.
4.
W formie gotówkowej są regulowane zobowiązania Skarbu Państwa, ustalone w orzeczeniach wydanych na rzecz danego podmiotu uprawnionego, jeżeli ich łączna wartość w dniu zapłaty nie przekracza 10.000 zł, a także zobowiązania Skarbu Państwa, które zostaną ustalone w orzeczeniach Społecznej Komisji Rewindykacyjnej wydanych po dniu 31 grudnia 2001 r.
Art.  2. [Obowiązki podmiotu uprawnionego do uzyskania kompensaty zobowiązań Skarbu Państwa]
1.
Podmiot uprawniony do uzyskania kompensaty zobowiązań Skarbu Państwa, którym jest inny podmiot niż organizacja wymieniona w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, jest obowiązany wskazać podstawę przejęcia wierzytelności wobec Skarbu Państwa, przedstawiając, na żądanie wojewody, oryginał lub uwierzytelnioną notarialnie kopię każdego dokumentu, który ma uzasadniać przejęcie wierzytelności; właściwym wojewodą jest w tym przypadku wojewoda właściwy ze względu na siedzibę organizacji wymienionej w orzeczeniu Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
2.
Podmiot uprawniony do uzyskania kompensaty zobowiązań Skarbu Państwa w formie obligacji Skarbu Państwa jest obowiązany właściwemu wojewodzie, występującemu w imieniu Skarbu Państwa na zasadzie przepisu art. 31 ust. 6 ustawy rewindykacyjnej:
1)
zgłosić kwoty zobowiązań podlegających kompensowaniu w tej formie:
a)
w terminie 45 dni od dnia wejścia w życie ustawy - w przypadku zobowiązań wynikających z orzeczeń wydanych do dnia 31 grudnia 2000 r.,
b)
w terminie do dnia 15 lutego 2002 r. - w przypadku zobowiązań wynikających z orzeczeń wydanych od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.,
2) 1
wskazać rachunek papierów wartościowych otwarty w ramach umowy o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, na który mają zostać przekazane obligacje Skarbu Państwa.
3.
W przypadku niedopełnienia obowiązków, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio art. 37 ust. 2 ustawy rewindykacyjnej.
4.
Właściwi wojewodowie, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy, informują organizacje wymienione w orzeczeniach Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, a także inne znane im podmioty uprawnione, o których mowa w ust. 1, o obowiązkach określonych w ust. 2, a także o skutkach niedopełnienia tych obowiązków.
Art.  3. [Obligacje skarbowe emitowane w celu uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej]
1.
Uregulowanie zobowiązań, o których mowa w art. 1 ust. 3, następuje w formie obligacji asymilowanych do zerokuponowych obligacji skarbowych, sprzedawanych na przetargu poprzedzającym uregulowanie przedmiotowych zobowiązań, w terminach:
1)
trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - w przypadku zobowiązań ustalonych w orzeczeniach Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, które uprawomocniły się do dnia 31 grudnia 2000 r.,
2)
do dnia 30 kwietnia 2002 r. - w przypadku zobowiązań ustalonych w orzeczeniach Społecznej Komisji Rewindykacyjnej, które uprawomocniły się w terminie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
2.
Pozostałe warunki emisji obligacji zostaną określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w liście emisyjnym.
3.
Podmiotowi uprawnionemu na mocy ustawy do otrzymania kompensaty w formie obligacji przysługują obligacje w liczbie ustalonej w sposób określony w liście emisyjnym, zaokrąglonej wyłącznie w górę do pełnej liczby obligacji.
Art.  4. [Wyłączenie stosowania przepisów ustawy rewindykacyjnej]

W sprawach kompensowania zobowiązań Skarbu Państwa w zakresie uregulowanym niniejszą ustawą nie stosuje się przepisów ustawy rewindykacyjnej, chyba że przepisy niniejszej ustawy tak stanowią.

Art.  5. [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Art. 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 12 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.09.165.1316) z dniem 21 października 2009 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.42.470

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zasady i formy uregulowania zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z orzeczeń Społecznej Komisji Rewindykacyjnej.
Data aktu: 29/03/2001
Data ogłoszenia: 11/05/2001
Data wejścia w życie: 26/05/2001