Nadanie statutu Transportowemu Dozorowi Technicznemu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 1 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Transportowemu Dozorowi Technicznemu

Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125) zarządza się, co następuje:
§  1.
Transportowemu Dozorowi Technicznemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT TRANSPORTOWEGO DOZORU TECHNICZNEGO

§  1.
Transportowy Dozór Techniczny, zwany dalej "TDT", działa na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
TDT kieruje Dyrektor TDT, zwany dalej "Dyrektorem", który wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępców, kierowników wydziałów i kierowników oddziałów terenowych.
2.
Dyrektor wykonuje czynności w zakresie prawa pracy w stosunku do pracowników TDT.
3.
(uchylony).
4.
Dyrektor przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu do zatwierdzenia roczny plan finansowy TDT w terminie do dnia 15 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego.
§  3.
1.
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw do:
1)
wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w określonych sprawach należących do zakresu działania TDT - osobom, o których mowa w § 2 ust. 1, a także innym pracownikom TDT;
2)
dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu TDT - osobom, o których mowa w § 2 ust. 1, a także innym pracownikom TDT oraz innym osobom.
2.
Pełnomocnictw udziela się w formie pisemnej lub innej formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
§  4.
Do zakresu działania TDT należy:
1)
wykonywanie zadań określonych w art. 44 ustawy, a w szczególności:
a)
wykonywanie dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi, wymienionymi w art. 44 pkt 1 ustawy, oraz innymi urządzeniami technicznymi podlegającymi dozorowi TDT na podstawie odrębnych przepisów,
b)
ustalanie wymagań technicznych w zakresie projektowania, wytwarzania, napraw, modernizacji i eksploatacji oraz opracowywanie projektów warunków technicznych dozoru technicznego dla urządzeń technicznych, o których mowa w lit. a,
c)
wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi, o których mowa w lit. a, a w szczególności:
nadających, zmieniających, zawieszających albo cofających przedsiębiorcom uprawnienia do wytwarzania materiałów i elementów do budowy, naprawiania lub modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania, naprawiania lub modernizacji tych urządzeń,
zezwalających na eksploatację urządzeń technicznych albo wstrzymujących eksploatację tych urządzeń,
dopuszczających urządzenia techniczne do obrotu albo wycofujących te urządzenia z obrotu i wstrzymujących ich wytwarzanie,
d)
uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych urządzeń technicznych, o których mowa w lit. a, oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy, napraw i modernizacji tych urządzeń,
e)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi urzędami i instytucjami polskimi i zagranicznymi w zakresie dozoru technicznego;
2)
wykonywanie zadań określonych odrębnymi przepisami.
§  5.
W skład TDT wchodzą:
1)
następujące komórki organizacyjne oraz wyodrębnione stanowiska:
a)
Wydział Administracji,
b)
Wydział Certyfikacji i Oceny Zgodności,
c)
Wydział Finansowy,
d)
Wydział Homologacji Pojazdów,
e)
Wydział Informatyki i Bezpieczeństwa Informatycznego,
f)
Wydział Kontroli,
g)
Wydział Stacji Kontroli Pojazdów,
h)
Wydział Szkoleń i Egzaminów Zewnętrznych,
i)
Wydział Promocji,
j)
Wydział Techniki,
k)
Wydział Zamówień Publicznych,
l)
Wydział do Spraw Odbiorów Technicznych,
m)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego,
n)
Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
o)
Stanowisko do Spraw Kadr,
p)
Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych,
q)
Stanowisko do Spraw Prawnych,
r)
Stanowisko do Spraw Systemu Zarządzania i Ochrony Danych Osobowych;
2)
oddziały terenowe TDT:
a)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Warszawie,
b)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Lublinie,
c)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Krakowie,
d)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Katowicach,
e)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Gdańsku,
f)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą we Wrocławiu,
g)
Oddział Terenowy TDT z siedzibą w Poznaniu;
3)
Laboratorium TDT z siedzibą w Krakowie.
§  6.
Szczegółowy tryb pracy oraz zakres czynności pracowników TDT określa Dyrektor w regulaminie organizacyjnym.
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Budownictwa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz.U.2015.1907).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.989 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Transportowemu Dozorowi Technicznemu.
Data aktu: 01/03/2001
Data ogłoszenia: 08/07/2016
Data wejścia w życie: 09/03/2001