Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 września 2000 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 48, poz. 550) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 130 i Nr 41, poz. 416) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego:

a) programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,

b) programów nauczania dla zawodów i programów nauczania dla profili kształcenia zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,

c) programów wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,

d) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,";

2)
w § 2:
a)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Przez program wychowania przedszkolnego przeznaczony dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub innych zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć prowadzonych dodatkowo, zwanych dalej «zajęciami dodatkowymi», określonych odrębnymi przepisami.",

b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:

a) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,

b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,

c) procedury osiągania celów,

d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,"

c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:

1) szczegółowe cele edukacyjne,

2) tematykę materiału edukacyjnego,

3) wskazówki metodyczne.";

3)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Program nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.

2. Dopuszczenie programów nauczania zawodowego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).

3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.

4. Do wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego należy dołączyć trzy opinie:

1) zawierającą ocenę poprawności programu nauczania ze względu na stan wiedzy w dziedzinie, której program nauczania dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści wskazanym w podstawie programowej (opinia merytoryczna),

2) zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 2 (opinia metodyczna),

3) zawierającą ocenę spójności programu nauczania z zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej oraz zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962) (opinia wychowawcza).

5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.

6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.

7. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego powinien określać: tytuł lub rodzaj zajęć dodatkowych, jeśli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci.

8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 5.";

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Opinie, o których mowa w § 4 ust. 4 i 8, opracowują rzeczoznawcy wpisani, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, na listę rzeczoznawców do spraw programów kształcenia ogólnego lub na listę rzeczoznawców do spraw programów wychowania przedszkolnego, ustalaną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

2. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 1, mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz doświadczenie w pracy naukowej, metodycznej lub wychowawczej, zarekomendowane w szczególności przez instytucje lub stowarzyszenia naukowe, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, Centralną Komisję Egzaminacyjną, okręgowe komisje egzaminacyjne, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

3. Listy rzeczoznawców, o których mowa w ust. 1, są powszechnie dostępne. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy dokonuje wnioskodawca.

4. Recenzje o programie nauczania zawodowego opracowują recenzenci wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Recenzentami mogą być doświadczeni nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele-konsultanci, nauczyciele - doradcy metodyczni, pracownicy naukowi lub specjaliści - praktycy z dziedziny właściwej dla danego zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych i metodycznych.

5. Koszty recenzji i opinii ponosi osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania ogólnego lub zawodowego oraz programu wychowania przedszkolnego do użytku szkolnego.";

5)
w § 6:
a)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Dopuszczone do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych programy wychowania przedszkolnego wpisywane są do wykazu programów wychowania przedszkolnego, ze wskazaniem:

1) tytułu lub rodzaju zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci,

2) autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji - także wydawcy,

3) numeru dopuszczenia.",

b)
w ust. 2 po wyrazie "zawodowego" dodaje się wyrazy "oraz programów wychowania przedszkolnego";
6)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla program nauczania ogólnego, program nauczania zawodowego lub program wychowania przedszkolnego z wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1, 1a lub 1b, na wniosek uprawnionej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej albo z urzędu, w przypadku gdy program utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie.

3. Skreślenie z wykazu programu nauczania ogólnego oraz programu wychowania przedszkolnego z urzędu następuje na podstawie dwóch opinii wydanych przez rzeczoznawców. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy, o której mowa w § 5 ust. 1, dokonuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

4. Skreślenie z wykazu programu nauczania zawodowego z urzędu następuje na podstawie dwóch recenzji wydanych przez osoby posiadające kwalifikacje określone w § 5 ust. 4, wskazane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

5. Koszty opinii i recenzji, o których mowa w ust. 3 i 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.";

7)
w § 8:
a)
w ust. 1 po wyrazach "program nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej program wychowania przedszkolnego dobiera nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nauczyciel (osoba prowadząca zajęcia dodatkowe) może wybrać odpowiedni program nauczania ogólnego lub program wychowania przedszkolnego spośród programów wpisanych do wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1 i 1b, albo opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do tego wykazu.",

d)
w ust. 3 po wyrazach "programów nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
e)
w ust. 4 po wyrazach "Program nauczania" dodaje się wyraz "ogólnego",
f)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie przez nauczyciela lub osobę prowadzącą zajęcia dodatkowe może zostać dopuszczony do użytku w danym przedszkolu (oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej) po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.",

g)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej dyrektor tego przedszkola (szkoły) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców."

§  2.
Wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania ogólnego, złożone i nie rozpatrzone do dnia wejścia w życie rozporządzenia, podlegają rozpatrzeniu według dotychczasowych przepisów.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024