Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 6 października 2000 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 66b ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców,
2)
karty do głosowania (wykorzystane i niewykorzystane),
3)
postanowienia o zarejestrowaniu komitetów wyborczych wraz z załączonymi do zgłoszeń dokumentami,
4)
protokoły rejestracji kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, z załączonymi do zgłoszeń dokumentami,
5)
listę kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
6)
protokoły głosowania w obwodzie,
7)
protokoły zbiorczych wyników głosowania w okręgach wyborczych,
8)
protokół głosowania na kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzony przez Państwową Komisję Wyborczą,
9)
uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej ustalającą wynik wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
10)
protokoły posiedzeń, uchwały, urzędowe obwieszczenia i inne dokumenty komisji wyborczych,
11) 1
sprawozdania wyborcze komitetów wyborczych wraz z załączonymi do nich dokumentami, ekspertyzy i opinie biegłych rewidentów oraz postanowienia Państwowej Komisji Wyborczej w sprawach sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych.
§  2.
1.
Obwodowe komisje wyborcze po wykonaniu swoich zadań przekazują posiadane dokumenty z wyborów, jako depozyt, odpowiednio do miejsca działania, wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), konsulowi lub kapitanowi polskiego statku morskiego.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są udostępniane wyłącznie Sądowi Najwyższemu w związku z postępowaniami w sprawach protestów wyborczych oraz na żądanie sądów, prokuratury lub Policji, prowadzących postępowanie karne.
§  3.
1.
Po upływie 30 dni od podjęcia przez Sąd Najwyższy ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie ważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1, z wyłączeniem dokumentów stanowiących dowody w toczących się postępowaniach karnych oraz dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 6 i 10, podlegają zniszczeniu. Zniszczenia dokumentów dokonuje kierownik właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego, w sposób uzgodniony z dyrektorem właściwego archiwum państwowego.
2.
Dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 6 i 10, są przekazywane kierownikowi właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego.
§  4.
Dokumenty z wyborów znajdujące się w posiadaniu okręgowych komisji wyborczych oraz dokumenty przekazane zgodnie z § 3 ust. 2 stanowią zasób archiwalny i są przechowywane przez kierowników właściwych miejscowo jednostek organizacyjnych Krajowego Biura Wyborczego w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, do końca kadencji wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Po upływie tego terminu dokumenty z wyborów przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych.
§  5. 2
 
1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez okręgowe komisje wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej oraz inne dokumenty z wyborów, będące w posiadaniu Państwowej Komisji Wyborczej, w tym dokumentacja zapisana na elektromagnetycznych nośnikach informatycznych, podlegają przekazaniu Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego. Dokumenty te stanowią zasób archiwalny i są przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym do końca kadencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a następnie przekazywane właściwemu archiwum państwowemu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Dokumenty załączone do sprawozdań wyborczych komitetów wyborczych podlegają zniszczeniu po upływie okresów przechowywania określonych przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
3.
Wykazy podpisów wyborców popierających zgłoszenia kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej są udostępniane wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego oraz sądów, prokuratury i Policji, prowadzących postępowanie karne. Wykazy te podlegają zniszczeniu po upływie 5 lat od dnia wyborów.
4.
Zniszczenia dokumentów, o których mowa w ust. 2 i 3, dokonuje Kierownik Krajowego Biura Wyborczego, w sposób uzgodniony z dyrektorem właściwego archiwum państwowego.
5.
Dokumentów, o których mowa w ust. 1-3, stanowiących dowody w sprawach sądowych o orzeczenie przepadku korzyści majątkowych na rzecz Skarbu Państwa oraz w postępowaniach karnych, nie przekazuje się do archiwów państwowych oraz nie niszczy się do czasu zakończenia tych postępowań.
§  6.
1.
Dokumenty z wyborów stanowiące zasób archiwalny udostępnia się do wglądu osobie zainteresowanej w obecności i pod nadzorem upoważnionego pracownika jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego, w której dokumenty są przechowywane, w siedzibie tej jednostki.
2.
Sporządzenie urzędowego odpisu, kserokopii bądź udostępnianie w innej formie danych z dokumentów z wyborów następuje, w zależności od miejsca przechowywania dokumentów, za zgodą kierownika właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego bądź Kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
§  7.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym rozporządzeniem, dotyczących w szczególności gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  8.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do postępowania z dokumentami z wyborów powstałymi w związku z ponownym głosowaniem w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 września 2005 r. (Dz.U.05.181.1508) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2005 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 września 2005 r. (Dz.U.05.181.1508) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 września 2005 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.83.944

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 06/10/2000
Data ogłoszenia: 06/10/2000
Data wejścia w życie: 06/10/2000