Szczegółowe zasady i formy współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzory ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 czerwca 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej. *

Na podstawie art. 12a ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz. 1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie reguluje:
1)
szczegółowe zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej "ustawą", w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej,
2)
wzory ofert, umów oraz sprawozdań z realizacji zadań administracji rządowej lub jednostek samorządu terytorialnego wykonywanych przez podmioty, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach - należy przez to rozumieć zadania z zakresu pomocy społecznej określone w ustawie,
2)
podmiocie zlecającym zadanie - należy przez to rozumieć organ administracji rządowej lub jednostkę samorządu terytorialnego, która zgodnie z ustawą może zlecać wykonanie zadań w drodze umowy organizacjom społecznym, Kościołowi Katolickiemu i innym kościołom, związkom wyznaniowym, fundacjom, stowarzyszeniom, pracodawcom, osobom fizycznym i prawnym,
3)
podmiocie - należy przez to rozumieć: organizację społeczną, Kościół Katolicki i inny kościół, związek wyznaniowy, fundację, stowarzyszenie, pracodawcę, osobę fizyczną i prawną.
§  3.
1.
Podmioty wspólnie z podmiotami zlecającymi zadania uczestniczą w określaniu potrzeb, definiowaniu zadań przeznaczonych do realizacji oraz ocenie ich wykonania na zasadach partnerstwa i jawności. Uczestnictwo to realizowane jest w szczególności przez:
1)
wzajemne udostępnianie informacji pozwalających na ocenę problemów wymagających podjęcia działań pomocy społecznej,
2)
wzajemne informowanie się o kosztach prowadzenia poszczególnych rodzajów działalności umożliwiających ich porównywalność w różnych typach podmiotów,
3)
konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinach dotyczących ich statutowego obszaru zainteresowania oraz projektowanych działań,
4)
tworzenie warunków dla partnerskiego określania i wdrażania lokalnych lub ponadlokalnych programów,
5)
wspólną ocenę efektywności, profesjonalizmu podjętych i zrealizowanych działań,
6)
współtworzenie i wdrażanie standardów dla poszczególnych typów usług socjalnych i używanie ich do oceny pracy poszczególnych podmiotów,
7)
tworzenie przez podmioty zlecające zadania warunków do podnoszenia umiejętności niezbędnych do realizacji zadań przez podmioty, w tym m.in. przez uczestniczenie przedstawicieli tych podmiotów w szkoleniach organizowanych dla pracowników podmiotów zlecających zadanie, zgodnie z ustaleniami stron.
2.
Uczestnictwo, o którym mowa w ust. 1, realizowane jest przez podmioty określone w § 2 pkt 2 i 3, także przez:
1)
określanie i współudział w rozwiązywaniu problemów społecznych o zasięgu ponadregionalnym, uczestnictwo przedstawicieli podmiotów w Radzie Pomocy Społecznej,
2)
merytoryczną współpracę i doradztwo w zakresie nadzoru oraz oceny stanu i efektywności pomocy społecznej,
3)
udział w identyfikowaniu problemów społecznych oraz uczestnictwo w tworzeniu i ocenie strategii województwa w zakresie polityki społecznej,
4)
udział w identyfikowaniu problemów społecznych oraz w opracowywaniu lokalnych programów pomocy społecznej.
§  4.
Podmiot zlecający zadanie może wykonywać wybrane zadania przy pomocy podmiotów, przez zlecanie im realizacji tych zadań, z uwzględnieniem zasad pomocniczości, efektywności i równego dostępu do środków publicznych.
§  5.
Podmioty zlecające zadanie udzielają dotacji na finansowanie lub dofinansowanie działań podmiotów w zakresie pomocy społecznej, stosownie do ustalonych priorytetów oraz znajdujących się w ich dyspozycji środków finansowych, w szczególności:
1)
Minister Pracy i Polityki Społecznej - na zadania zawarte w przyjętych przez resort kierunkach działań w danym roku,
2)
wojewodowie - na zadania w zakresie oceny stanu, efektywności, a także koordynacji niektórych działań,
3)
marszałkowie - na zadania ujęte w opracowywanych i wdrażanych programach celowych,
4)
starostowie - na zadania w ramach programów rozwiązywania problemów społecznych,
5)
prezydenci, burmistrzowie i wójtowie - na realizację zadań w ramach lokalnych programów.
§  6.
1.
Podmiot zlecający zadanie, planując jego realizację z udziałem podmiotu, ogłasza, ze stosownym wyprzedzeniem, informację o rodzaju zadania, wysokości środków finansowych przeznaczonych na to zadanie oraz o szczegółowych procedurach ich rozdysponowania w celu umożliwienia równego dostępu oraz właściwego przygotowania działań przez wszystkie podmioty zainteresowane podjęciem współpracy.
2.
Informację o możliwości składania ofert na realizację zadania, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w dzienniku o zasięgu krajowym (wojewódzkim) lub lokalnym, wybranym przez podmiot zlecający zadanie, z uwzględnieniem terytorialnego i środowiskowego zakresu rozpowszechniania tego dziennika, jak również na tablicy ogłoszeń w siedzibie podmiotu zlecającego zadanie lub w inny sposób zapewniający dostęp do informacji przez zainteresowanych potencjalnych oferentów, w tym, w miarę możliwości, z użyciem powszechnie dostępnych elektronicznych sieci informacyjnych.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, określa terminy i warunki realizacji zadania, termin składania ofert oraz termin, tryb i kryteria stosowane przy dokonywaniu wyboru.
4.
Podmiot zlecający zadania podaje do publicznej wiadomości informacje o zrealizowanych zadaniach i związanych z tym kosztach, ze szczególnym uwzględnieniem dotacji przekazanych podmiotom.
§  7.
Podmiot z własnej inicjatywy może wystąpić z ofertą realizacji zadania.
§  8.
1.
Oferta podmiotu powinna zawierać w szczególności:
1)
szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2)
termin i miejsce realizacji zadania,
3)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania, uwzględniającą udział rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
4)
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania od innych podmiotów i instytucji,
5)
deklarację o zamiarze osiągania lub nieosiągania zysku przy realizacji określonego zadania.
2.
Podmiot zlecający zadanie może uzależnić rozpatrzenie oferty od złożenia, w określonym przez siebie terminie, dodatkowych informacji lub dokumentów, dostępnych podmiotowi.
3.
Wzór oferty stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  9.
Warunkiem rozpatrzenia oferty o dotację jest w szczególności:
1)
zamieszczenie w formularzu oferty o dotację precyzyjnie sporządzonego opisu planowanego działania polegającego na świadczeniu określonych usług socjalnych,
2)
przedstawienie aktualnego wyciągu z rejestru sądowego,
3)
przedstawienie sprawozdania finansowego i merytorycznego z działalności podmiotu za ubiegły rok lub - w wypadku dotychczasowej krótszej działalności - za miniony okres.
§  10.
Przy rozpatrywaniu ofert dotyczących realizacji zadania uwzględnia się w szczególności:
1)
znaczenie zadania dla realizowanych kierunków i celów,
2)
ocenę możliwości realizacji zadania przez podmiot, przy uwzględnieniu podanych informacji,
3)
innowacyjność proponowanych rozwiązań,
4)
ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w relacji do zakresu rzeczowego zadania, oraz udział rzeczowych, kadrowych i finansowych środków własnych,
5)
analizę i ocenę wykonania zadań zleconych podmiotowi w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz sposobu rozliczenia otrzymanych na ten cel środków,
6)
wysokość środków publicznych, które są przeznaczone na realizację zadania.
§  11.
1.
Podmiot zlecający zadanie może wyznaczyć działające w jego imieniu osoby upoważnione do przyjmowania składanych ofert oraz powołać zespół osób opiniujących złożone oferty w celu przedłożenia propozycji wyboru oferty (ofert), na którą proponuje się udzielenie dotacji.
2.
W zespole osób opiniujących powinni uczestniczyć w szczególności:
1)
upoważnieni przedstawiciele podmiotu zlecającego zadanie,
2)
specjalista z zakresu pomocy społecznej,
3)
przedstawiciel reprezentujący podmiot,
4)
radny organu jednostki samorządu terytorialnego zlecającego zadanie, uczestniczący w pracach odpowiedniej komisji tego organu,
5)
przedstawiciel właściwej merytorycznie komórki bądź jednostki organizacyjnej podmiotu zlecającego zadanie.
3.
Osoba uczestnicząca w opiniowaniu, będąca przedstawicielem podmiotu, który wystąpił o dotację, nie bierze udziału w rozpatrywaniu oferty tego podmiotu.
4.
Oferty sporządzone wadliwie bądź niekompletne co do wymaganego zestawu dokumentów lub informacji nie mogą być rozpatrywane ze względów formalnych.
5.
Wyniki dokonanego wyboru ofert oraz warunki ich realizacji są podawane do wiadomości publicznej.
§  12.
W terminie do 30 dni po złożeniu oferty podmiot zlecający zadanie informuje podmiot składający ofertę o sposobie, w jaki powinna ona być zrealizowana.
§  13.
1.
Podstawą do uruchomienia przyznanej dotacji jest zawarcie umowy pomiędzy podmiotem zlecającym zadanie a podmiotem.
2.
Podmiot zlecający zadanie dokonuje, zgodnie z zawartą umową, okresowej oceny realizacji zadania, a w szczególności:
1)
stanu realizacji umowy,
2)
efektywności i jakości wykonania,
3)
prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania,
4)
właściwego prowadzenia dokumentacji, przewidzianej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
3.
Ocena dokonywana jest na podstawie określonych w umowie dokumentów i wyjaśnień przekazywanych przez podmiot, jak również, w miarę potrzeby, na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez podmiot zlecający zadanie.
4.
Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  14.
1.
Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
2.
W przypadku zawarcia umowy na okres krótszy niż rok, okresem sprawozdawczym jest okres, na który umowa została zawarta.
3.
Sprawozdanie z wykonania zadania określonego w umowie powinno zostać sporządzone, z zastrzeżeniem ust. 4, w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta.
4.
Jeżeli umowa jest zawarta na czas dłuższy niż okres sprawozdawczy lub też jest wykonywana przez okres dłuższy niż okres sprawozdawczy, podmiot przedstawia podmiotowi zlecającemu zadanie sprawozdanie z wykonania zadania w terminie 30 dni po upływie każdego roku budżetowego oraz w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta.
5.
Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wzór

........................ ................................

(pieczęć podmiotu) (data i miejsce złożenia oferty)

OFERTA PODMIOTU O PRZYZNANIE DOTACJI ZE ŚRODKÓW

....................................

(nazwa podmiotu zlecającego)

NA ZADANIE

.........................

(nazwa zadania)

w okresie od ............. do ............

1. Dane na temat podmiotu ubiegającego się o dotację

1) pełna nazwa podmiotu .......................................

(imię i nazwisko w przypadku osoby fizycznej)

2) status prawny ..............................................

3) data powstania .............................................

4) misja, cele statutowe:

5) dokładny adres: ....................... ul. ................

gmina .......... powiat .......... województwo .............

6) tel. ....................... fax ...........................

e-mail: ..................... http:// ......................

7) nazwa banku i numer rachunku ...............................

............................................................

8) nazwiska i imiona oraz funkcje osób statutowo upoważnionych

do reprezentowania podmiotu w kontaktach zewnętrznych i

posiadających zdolność do podejmowania zobowiązań

finansowych w imieniu podmiotu (zawierania umów)

............................................................

............................................................

9) nazwa, adres i telefon kontaktowy placówki bezpośrednio

wykonującej zadanie, na które podmiot pragnie uzyskać

dotację ....................................................

............................................................

10) osoba upoważniona do składania ewentualnych wyjaśnień i

uzupełnień dotyczących oferty (imię i nazwisko oraz nr

telefonu kontaktowego) ....................................

...........................................................

II. Opis zadania

1. Nazwa zadania

2. Cel zadania

3. Opis, diagnoza problemu społecznego, którego dotyczy zadanie

4. Opis kolejnych działań planowanych przy realizacji zadania

5. Sposób rekrutacji uczestników (liczebność i charakterystyka

ze względu na istotne dla zadania cechy, np. wiek, płeć,

miejsce zamieszkania, status materialny)

6. Zakładane rezultaty realizacji zadania

7. Partnerzy w realizacji zadania (ze szczególnym

uwzględnieniem organów administracji publicznej)

8. Posiadane zasoby [kadrowe (z opisem kwalifikacji), lokalowe,

finansowe i inne] - ważne z punktu widzenia realizacji

zadania

9. Dotychczasowe doświadczenia w realizacji zadań podobnego

typu

10. Informacje na temat dotychczasowych zadań realizowanych we

współpracy z administracją publiczną

III. Inne wybrane informacje dotyczące zadania

Adresaci działań przy realizacji zadania - należy oznaczyć nie

więcej niż 3 najważniejsze grupy adresatów działań

[ ] Bezdomni [ ] Kombatanci
[ ] Osoby skrajnie ubogie [ ] Osoby starsze, seniorzy
[ ] Niepełnosprawni i chorzy [ ] Uchodźcy
[ ] Bezrobotni [ ] Osoby i rodziny w sytuacji

kryzysowej

[ ] Samotnie wychowujący dzieci [ ] Ofiary przemocy w rodzinie
[ ] Dzieci i młodzież ze

środowisk niewydolnych

wychowawczo

[ ] Organizacje i instytucje

działające na polu pomocy

społecznej

[ ] Uzależnieni od alkoholu lub

narkotyków

[ ] Inne ..........................
Typ działań - należy oznaczyć nie więcej niż 3 najważniejsze typy działań przy realizacji zadania
[ ] Pomoc finansowa [ ] Pielęgnacja
[ ] Pomoc rzeczowa [ ] Praca socjalna
[ ] Pomoc żywnościowa, w tym

wydawanie posiłków

[ ] Animowanie działań

samopomocowych

[ ] Usługi opiekuńcze - pomoc w

załatwianiu formalności,

sprawunków, przygotowywaniu

posiłków itp.

[ ] Opieka pozaszkolna nad dziećmi
[ ] Pomoc poradniczo-informacyjna [ ] Szkolenia dla kadry pomocy

społecznej

[ ] Szkolenia dla podopiecznych

lub ich opiekunów

[ ] Zbieranie i przetwarzanie

informacji ważnych dla

funkcjonowania pomocy społecznej

[ ] Terapia / rehabilitacja [ ] Finansowanie działań innych

organizacji i instytucji

[ ] Opieka stacjonarna [ ] Specjalistyczne usługi

opiekuńcze

[ ] Opieka półstacjonarna

(dzienna)

[ ] Inne ...........................
[ ] Mieszkania chronione

Liczbowe określenia skali działań przy realizacji zadania

(prosimy użyć miar adekwatnych dla danego typu zadania, np.

liczba podopiecznych, liczba rodzin objętych programem, liczba

porad udzielonych tygodniowo)

Ogólna liczba osób pracujących przy realizacji zadania (w

przeliczeniu na pełne etaty): [ ]

w tym wolontariusze (w przeliczeniu na pełne etaty): [ ]

Opis bazy lokalowej (wyłącznie dla placówek opieki

stacjonarnej, dziennej oraz noclegowni)*

______

Rodzaj obiektu ................................................

...............................................................

Powierzchnia użytkowa (m2) [ ] Stosunek własności /

warunki dzierżawy .............................

Liczba miejsc w obiekcie i ich podział ze względu na typy podopiecznych

Stan techniczny i wyposażenie obiektu istotne z punktu widzenia

realizacji zadania

Ogólny koszt utrzymania obiektu w przeliczeniu na 1 osobę

miesięcznie:[ ]

IV. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania

Całkowity koszt (w zł) [ ]

w tym wnioskowana wielkość dotacji (w zł) [ ]

w tym wielkość środków własnych (w zł) [ ]

Kosztorys ze względu na typ kosztów

Lp. Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji Koszt (w zł) W tym z wnioskowanej dotacji (w zł) W tym ze środków własnych (w zł)
Ogółem:

Kosztorys ze względu na źródło finansowania

Źródło %
Wnioskowana kwota dotacji
Finanse własne
Ewentualne wpłaty i opłaty uczestników projektu - z jakiego tytułu?
Inni sponsorzy publiczni - jacy?
Inni sponsorzy prywatni - jacy?
Ogółem 100%

Ewentualne uwagi mogące mieć znaczenie przy ocenie kosztorysu

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Ewentualny pozafinansowy wkład własny podmiotu w realizację

zadania (np. praca wolontariuszy) .............................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Dodatkowe uwagi lub informacje wnioskodawcy ...................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

(pieczęć podmiotu) ........................................

(podpis prezesa lub innej osoby

upoważnionej do składania oświadczeń

woli w imieniu podmiotu)

Załączniki i ewentualne referencje:

1. Aktualny wyciąg z rejestru (ważny do 3 miesięcy od daty

uzyskania)

2. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe za ostatni rok

3. .....................................................

4. .....................................................

5. .....................................................

Poświadczenie złożenia oferty

Adnotacje urzędowe (nie wypełniać)

______

* W przypadku prowadzenia przez podmiot kilku różnych placówek,

wniosek o dotację należy wypełnić odrębnie dla każdej

placówki.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór

UMOWA NR ..........

zawarta w dniu .............. r. w ............. .............,

pomiędzy .....................................................,

zwanym dalej Zleceniodawcą, reprezentowanym przez .............

...............................................................

a Podmiotem ...................................................

...............................................................

z siedzibą w .................................................,

zwanym dalej Podmiotem, reprezentowanym przez .................

...............................................................

...............................................................

§ 1. 1. Zleceniodawca zleca Podmiotowi realizację zadań w

zakresie pomocy społecznej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia

29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr

64, poz. 414 z późn. zm.), polegających na świadczeniu na rzecz

osób wymienionych w art. 3 ustawy usług socjalnych, mających na

celu (wymienić cele zadania zawarte w ofercie):

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

2. Na realizację wyżej wymienionego zadania Zleceniodawca

udziela dotacji w wysokości ...................................

...............................................................

(słownie) .....................................................

...............................................................

3. Termin realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1,

ustala się:

od dnia podpisania umowy do dnia ..............................

4. Placówką upoważnioną przez Podmiot do bezpośredniego

wykonywania powyższego zadania jest ...........................

...............................................................

5. Przyznane środki finansowe w wysokości .................

(słownie) .....................................................

zostaną przekazane na konto nr ................................

...............................................................

w ciągu 30 dni od daty podpisania umowy.

lub

5. Przyznane środki finansowe w wysokości .................

(słownie) .....................................................

zostaną przekazane na konto nr ................................

...............................................................

w następujący sposób:

I transza w wysokości .......... słownie ..................

...........................................................

do dnia ...................................................

II transza w wysokości .......... słownie .................

...........................................................

do dnia ...................................................

III transza w wysokości .......... słownie ................

...........................................................

do dnia ...................................................

§ 2. Podmiot zobowiązuje się do wykorzystania przekazanych

środków finansowych zgodnie z celem, na jaki je uzyskał, i na

warunkach określonych umową. Dotyczy to także ewentualnych

przychodów uzyskanych przy realizacji umowy, których nie można

było przewidzieć przy kalkulowaniu wielkości dotacji, oraz

odsetek bankowych od przekazanych przez Zleceniodawcę środków,

które należy wykorzystać wyłącznie na realizację zadania

określonego w § 1 ust. 1.

§ 3. 1. Sprawozdanie końcowe z wykonania zadania powinno

zostać sporządzone przez Podmiot na formularzu przekazanym

przez Zleceniodawcę i dostarczone Zleceniodawcy do

zaakceptowania w terminie 30 dni po upływie terminu określonego

w § 1 ust. 3.

2. Sprawozdanie częściowe z wykonania zadania powinno

zostać sporządzone przez Podmiot na formularzu przekazanym

przez Zleceniodawcę i dostarczone w terminie 30 dni po upływie

roku budżetowego.

3. Przyznane środki finansowe, określone w § 1 ust. 5 i w §

2, Podmiot zobowiązany jest wykorzystać do dnia ...............

........... Środki finansowe nie wykorzystane do tego terminu

Podmiot zobowiązany jest zwrócić w terminie do dnia ...........

................ na konto Zleceniodawcy .......................

...............................................................

4. Do zamówień na dostawy, wykonywanie usług i robót

budowlanych, opłacanych ze środków pochodzących z dotacji,

stosuje się przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 4. Kontrola prawidłowości wykonywania zleconego zadania,

w tym wydatkowania przekazanych środków finansowych, polega na

przeprowadzaniu przez upoważnionych pracowników Zleceniodawcy,

w każdym czasie i miejscu, kontroli dokumentacji dostarczonej

lub udostępnionej przez Podmiot.

§ 5. Podmiot obowiązany jest do udzielania ustnie lub na

piśmie, w zależności od żądania kontrolującego i w terminie

przez niego określonym, wyjaśnień i informacji dotyczących

realizacji zleconego zadania.

§ 6. Umowa może być rozwiązana na mocy porozumienia stron

za miesięcznym okresem wypowiedzenia w przypadku wystąpienia

okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a

które uniemożliwiają wykonywanie umowy. Skutki finansowe i

ewentualny zwrot środków finansowych strony określą w

sporządzonym na tę okoliczność protokole.

§ 7. Umowa może być rozwiązana przez Zleceniodawcę ze

skutkiem natychmiastowym w przypadku wykorzystywania udzielonej

dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, nieterminowego lub

nienależytego wykonywania umowy, a w szczególności zmniejszenia

zakresu rzeczowego realizowanego zadania, stwierdzonego na

podstawie wyników kontroli oraz oceny realizacji wniosków i

zaleceń pokontrolnych. Wypowiadając umowę, Zleceniodawca

określi kwotę dotacji wykorzystanej niezgodnie z

przeznaczeniem, wraz z ustawowymi odsetkami, termin jej zwrotu

oraz nazwę i numer konta, na które należy dokonać wpłaty.

§ 8. Wygaśnięcie umowy nastąpi z chwilą zaakceptowania

przez Zleceniodawcę sprawozdania, o którym mowa w § 3 ust. 1.

§ 9. Wszelkie zmiany umowy wymagają zachowania formy

pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 10. W zakresie nie uregulowanym umową stosuje się

przepisy Kodeksu cywilnego.

§ 11. Ewentualne spory, powstałe na tle wykonania

niniejszej umowy, strony poddają rozstrzygnięciu właściwemu, ze

względu na siedzibę Zleceniodawcy, sądowi powszechnemu.

§ 12. Umowa niniejsza została sporządzona w dwóch

jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Podmiot: Zleceniodawca:

............... ................

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wzór

SPRAWOZDANIE (CZĘŚCIOWE / KOŃCOWE)1

z wykonania zadania

.........................

(nazwa zadania)

w okresie od ........... do ..............,

określonego w umowie nr ........................,

zawartej w dniu ..................,

pomiędzy ............................ a .....................

(nazwa podmiotu zlecającego) (nazwa podmiotu)

Data złożenia sprawozdania:

Część I. Sprawozdanie merytoryczne

1. W jakim stopniu planowane cele zostały zrealizowane

2. Opis zrealizowanych zadań (zgodnie z porządkiem zawartym w

ofercie podmiotu i umowie)2.

3. Informacje o uczestnikach (liczebność i charakterystyka ze

względu na istotne dla realizacji zadania cechy, np. wiek,

płeć, miejsce zamieszkania, status materialny)

4. Wymierne rezultaty realizacji zadania (zgodnie z informacją

zawartą w ofercie podmiotu)

5. Rola partnerów w realizacji zadania (ze szczególnym

uwzględnieniem organów administracji publicznej)

Część II. Sprawozdanie finansowe

A. Informacja o wydatkach przy realizacji zadania

Całkowity koszt w okresie sprawozdawczym (w zł) [ ]

w tym koszty pokryte z uzyskanej dotacji (w zł) [ ]

w tym środki własne (oferta) [ ]

1. Kosztorys ze względu na typ kosztów (w zł)

Lp. Rodzaj kosztów i sposób ich kalkulacji Całość zadania Poprzednie okresy sprawozdawcze (narastająco) Bieżący okres sprawozdawczy
koszt całkowity w tym z dotacji koszt

całkowity

w tym z dotacji koszt całkowity w tym z dotacji
Łącznie

2. Kosztorys ze względu na źródło finansowania

Źródło Całość zadania Poprzednie okresy sprawozdawcze (narastająco) Bieżący okres sprawozdawczy
% % %
Koszty pokryte z dotacji
Finanse własne
Wpłaty i opłaty uczestników projektu - z jakiego tytułu?
Inni sponsorzy publiczni - jacy?
Inni sponsorzy prywatni - jacy?
Ogółem: 100% 100% 100%

Ewentualne uwagi mogące mieć znaczenie przy ocenie realizacji

budżetu:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

B. Zestawienie rachunków3

Lp. Numer

dokumentu

księgowego

Numer

pozycji

kosztorysu

Data Nazwa wydatku Kwota (w zł) W tym ze środków pochodzących z dotacji

(w zł)

Łącznie

C. Podsumowanie realizacji budżetu

Kwota dotacji określona w umowie [ ]

Dotychczas przekazana łączna kwota dotacji [ ]

Dotychczas poniesione łączne wydatki

pokrywane z dotacji [ ]

Uwagi dotyczące wzajemnych zobowiązań4

Część III. Dodatkowe informacje

Załączniki:5

1. ............................................................

2. ............................................................

3. ............................................................

4. ............................................................

5. ............................................................

(pieczęć podmiotu) ......................................

(podpis prezesa lub innej osoby

upoważnionej do składania oświadczeń

woli w imieniu podmiotu)

Informacje dodatkowe

Sprawozdania składać należy osobiście lub nadsyłać listem

poleconym w przewidzianym w umowie o dotację terminie na adres

podmiotu zlecającego zadanie.

Poświadczenie złożenia sprawozdania

Adnotacje urzędowe (nie wypełniać)

______

1 Sprawozdanie częściowe i końcowe sporządzać należy w okresach

określonych w umowie.

2 Opis musi zawierać szczegółową informację o zrealizowanych

działaniach zgodnie z ich układem zawartym w ofercie, która

był podstawą przygotowania umowy. W opisie konieczne jest

uwzględnienie wszystkich planowanych działań, zakres, w jakim

zostały zrealizowane, i wyjaśnienie ewentualnych odstępstw

w ich realizacji, zarówno jeśli idzie o ich zakres, jak i

harmonogram realizacji.

Do sprawozdania załączyć należy spis wszystkich rachunków,

które opłacone zostały w całości lub w części ze środków

pochodzących z dotacji. Spis zawierać powinien: nr rachunku,

datę jego wystawienia, wysokość wydatkowanej kwoty i

wskazanie, w jakiej części pokryta ona została z dotacji,

oraz rodzaj towaru lub zakupionej usługi. Wymagane jest, aby

każdy z rachunków opłaconych z otrzymanej dotacji opatrzony

był na odwrocie pieczęcią podmiotu oraz sporządzonym w sposób

trwały opisem zawierającym informacje: z jakich środków

wydatkowana kwota została pokryta oraz jakie było

przeznaczenie zakupionego towaru, usług lub innego rodzaju

opłaconej należności. Informacja ta powinna być podpisana

przez osobę odpowiedzialną za sprawy dotyczące rozliczeń

finansowych podmiotu. Do sprawozdania nie należy załączać

faktur ani rachunków, lecz przechowywać je starannie i

udostępnić podczas przeprowadzanych ewentualnie czynności

kontrolnych.

Wielkość kolejnej transzy dotacji lub ewentualna kwota

podlegająca zwrotowi na rzecz podmiotu zlecającego po

zakończeniu zadania.

Do niniejszego sprawozdania załączyć należy dodatkowe

materiały mogące dokumentować działania przy realizacji

zadania (np. listy uczestników projektu, publikacje wydane w

ramach projektu, raporty, wyniki prowadzonych ewaluacji).

* Z dniem 1 maja 2004 r. nin. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.04.64.593) - zob. art. 159 wymienionej ustawy.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.55.662

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i formy współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzory ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej.
Data aktu: 30/06/2000
Data ogłoszenia: 17/07/2000
Data wejścia w życie: 01/08/2000