Warunki emitowania obligacji skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 września 1999 r.
w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych.

Na podstawie art. 55 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485 i Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Rozporządzenie określa warunki emitowania obligacji skarbowych oferowanych na zagranicznych rynkach kapitałowych, będących skarbowymi papierami wartościowymi, zwanych dalej "obligacjami".
2. 2
Obligacje są emitowane przez Ministra Finansów w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Cel oraz miejsce każdej emisji obligacji określa list emisyjny.
4.
Wartość nominalną obligacji danej emisji oferowanych do sprzedaży określa list emisyjny. Łączna wartość nominalna wyemitowanych w danym roku obligacji skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych nie może przekroczyć limitów określonych w ustawie budżetowej na rok, w którym następują dane emisje.
5.
Wartość emisji obligacji jest równa wartości nominalnej obligacji sprzedanych.
§  2.
1. 3
Obligacje są nominowane w walutach krajów należących do OECD.
2. 4
Ustala się nominał obligacji na 100 jednostek walut, o których mowa w ust. 1, lub ich wielokrotność.
3.
Cena sprzedaży obligacji może być niższa, równa bądź wyższa od wartości nominalnej. Cenę sprzedaży określa list emisyjny.
4.
Obligacje są oprocentowane według stałej lub zmiennej stopy procentowej. Stopę procentową lub sposób jej obliczania oraz sposób obliczania należnych odsetek lub innych należności ubocznych, dni ustalenia praw do odsetek oraz dni wymagalności odsetek lub innych należności ubocznych dla obligacji o danym terminie wykupu określa list emisyjny.
§  3. 5
 
1.
Obligacje są oferowane na rynku pierwotnym przez kierownika konsorcjum emisyjnego.
2.
Kierownikiem konsorcjum emisyjnego może być jeden lub więcej banków lub innych instytucji finansowych.
3.
W skład konsorcjum wchodzą banki lub inne instytucje finansowe.
4.
Szczegółowe obowiązki kierownika konsorcjum określa umowa zawarta między emitentem obligacji a kierownikiem konsorcjum.
5.
Kierownik oraz członkowie konsorcjum są określeni w liście emisyjnym.
§  3a. 6
 
1.
Na rynku pierwotnym obligacje mogą być nabywane przez rezydentów i nierezydentów, będących osobami fizycznymi i prawnymi oraz spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej.
2.
Obligacje przeznaczone na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa mogą być nabywane przez określonych w ust. 1 rezydentów lub nierezydentów, będących wierzycielami Skarbu Państwa z tytułów określonych w liście emisyjnym.
§  4.
1.
Agent emisji prowadzi w szczególności:
1)
obsługę i wykup obligacji,
2)
rejestr posiadaczy obligacji, zwany dalej "rejestrem".
2.
Zakres obowiązków agenta emisji określa umowa zawarta z emitentem.
3.
W ramach obowiązków wykonywanych na podstawie umowy, o której mowa w ust. 2, agent emisji może współdziałać z innymi podmiotami.
4.
Agent emisji jest wskazany w liście emisyjnym.
5.
Obowiązki kierownika konsorcjum oraz agenta emisji Minister Finansów może powierzyć temu samemu podmiotowi.
§  5.
1.
Nabywca obligacji otrzymuje świadectwo nabycia obligacji, które podlega ujawnieniu w rejestrze.
2.
Obligacja może być wydana w formie dokumentu, o ile jest to dopuszczalne na danym rynku.
3.
O ile prawo rynku, na którym obligacje mają być przedmiotem obrotu, nie stanowi inaczej, przeniesienie praw z obligacji następuje:
1)
przez wydanie obligacji w formie dokumentu do rąk nabywcy oraz wpisanie do rejestru,
2)
przez złożenie w rejestrze świadectwa nabycia obligacji wraz z wypełnionym formularzem zbycia obligacji; w przypadku gdy zbywca nie otrzymał obligacji w formie dokumentu, wydanie nowego świadectwa nabycia obligacji podlega ujawnieniu w rejestrze.
§  6.
1.
Wykup obligacji lub wypłata odsetek następuje ze środków budżetu państwa, w terminach określonych w liście emisyjnym.
2.
Spełnienie świadczenia emitenta z tytułu wypłaty odsetek lub wykupu obligacji następuje przez uznanie rachunku agenta emisji w terminie oraz miejscu określonym w zawartej z nim umowie lub w prospekcie emisyjnym.
3.
Wypłata odsetek i wykup obligacji następuje do rąk osób ujawnionych w rejestrze w dniu ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji; dzień ustalenia praw przypada w terminie wskazanym w liście emisyjnym.
4.
Przez dzień ustalenia praw do świadczeń z tytułu obligacji rozumie się dzień, w którym określony zostaje stan posiadania obligacji, w celu ustalenia podmiotów uprawnionych do otrzymania, w dniu wymagalności, świadczeń z tytułu obligacji.
§  7.
1.
Emitent może wezwać posiadaczy obligacji do bezwarunkowego, przedterminowego wykupu bądź też może przyznać posiadaczowi obligacji prawo wezwania emitenta do bezwarunkowego, przedterminowego wykupu.
2.
Warunki oraz sposób realizacji przedterminowego wykupu są określone w liście emisyjnym.
§  8.
1.
Roszczenie o wykup obligacji ulega przedawnieniu po upływie dziesięciu lat od dnia, w którym przypada termin wykupu, z zastrzeżeniem ust. 3, chyba że prawo obowiązujące na rynku, na którym następuje emisja, stanowi inaczej.
2.
Roszczenie o wypłatę należnych odsetek ulega przedawnieniu po upływie trzech lat od dnia, w którym przypada termin ich płatności, z zastrzeżeniem ust. 3, chyba że prawo obowiązujące na rynku, na którym następuje emisja, stanowi inaczej.
3.
W przypadku gdy emitent nie przekaże agentowi emisji środków na wykup obligacji lub wypłatę należnych odsetek, termin przedawnienia biegnie od dnia otrzymania przez posiadacza obligacji zawiadomienia o gotowości agenta emisji do wypłaty należności.
§  9.
Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub inny wolny dzień ustalony odrębnymi przepisami, termin wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu roboczym po tym dniu, chyba że prawo obowiązujące na danym rynku stanowi inaczej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.
2 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.
4 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.
5 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.
6 § 3a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 lipca 2003 r. (Dz.U.03.124.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2003 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.75.845

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki emitowania obligacji skarbowych oferowanych na rynkach zagranicznych.
Data aktu: 07/09/1999
Data ogłoszenia: 17/09/1999
Data wejścia w życie: 02/10/1999