Warunki i tryb wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 19 marca 1998 r.
w sprawie warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych. *

Na podstawie art. 61 ust. 14 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku, o wymiarach, masie całkowitej lub naciskach osi większych od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi".
§  2.
1.
Na przejazd pojazdu nienormatywnego wydaje się zezwolenie:
1)
jednorazowe,
2)
wielokrotne o limitowanej liczbie przejazdów,
3)
bez limitowanej liczby przejazdów,
4)
specjalne.
2.
Zezwolenie jednorazowe może być wydane dla pojazdu nienormatywnego, dokonującego jednorazowego przejazdu po trasie określonej przez organ wydający zezwolenie. Okres ważności zezwolenia nie może przekraczać 14 dni.
3.
Zezwolenie wielokrotne o limitowanej liczbie przejazdów może być wydane dla pojazdu nienormatywnego, dokonującego kilkakrotnego przejazdu po trasie określonej przez organ wydający zezwolenie. Okres ważności zezwolenia nie może przekraczać 14 dni.
4. 1
Jeżeli przejazd nie nastąpił w okresie ważności zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przedsiębiorca dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym, zwany dalej "przedsiębiorcą", może wystąpić jednorazowo - najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu ważności zezwolenia - do organu wydającego zezwolenie o przedłużenie ważności tego zezwolenia na okres nie dłuższy niż 14 dni, bez składania nowego wniosku w tej sprawie.
5.
Zezwolenie bez limitowanej liczby przejazdów może być wydane dla pojazdu, dokonującego wielokrotnych przejazdów po trasie określonej przez organ wydający zezwolenie, którego długość jest większa od dopuszczalnej nie więcej niż o 2 m, a szerokość nie przekracza 3 m, natomiast masa całkowita, naciski osi i wysokość są normatywne. Zezwolenie bez limitowanej liczby przejazdów wydaje się na okres miesiąca lub kwartału.
6. 2
Zezwolenie specjalne uprawniające do jednorazowego przejazdu po drogach krajowych, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi pojedynczej do 100 kN, może być wydane przez Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych lub upoważnioną przez niego państwową jednostkę organizacyjną dla pojazdu z ładunkiem lub bez, którego parametry podczas przeprowadzonej na granicy kontroli charakteryzują się następującymi wartościami:
1)
wysokość i masa całkowita - są normatywne,
2)
szerokość całkowita - nie przekracza 3 m,
3)
długość całkowita - jest większa od dopuszczalnej nie więcej niż o 2 m,
4)
naciski osi - przekraczają dopuszczalne wartości nie więcej niż o 15%.
§  3. 3
(skreślony).
§  4.
1.
W celu uzyskania zezwolenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 3, przedsiębiorca powinien złożyć wniosek do właściwego organu określonego przepisami o ruchu drogowym lub upoważnionej jednostki organizacyjnej, co najmniej na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu.
2.
W celu uzyskania zezwolenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4, wniosek może być złożony ustnie przez przedsiębiorcę lub osobę wykonującą transport w jego imieniu.
§  5.
Wniosek o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę (imię i nazwisko) i adres (wraz z numerem telefonu) przedsiębiorcy oraz osoby wykonującej transport w jego imieniu,
2)
termin oraz dokładny adres miejsca rozpoczęcia i zakończenia przejazdu, a w przypadku gdy przejazd zaczyna się lub kończy poza granicami kraju - nazwę przejścia granicznego,
3)
rodzaj ładunku i jego masę całkowitą,
4)
markę, typ, numer rejestracyjny, masę własną, dopuszczalną ładowność, liczbę osi pojazdu oraz liczbę kół na każdej osi; w przypadku zespołu pojazdów dane te podaje się odrębnie dla pojazdu silnikowego i przyczepy, w tym naczepy,
5)
wymiary i masę całkowitą pojazdu pojedynczego lub zespołu pojazdów z ładunkiem i bez oraz jego masę całkowitą wraz z ładunkiem,
6)
rozstaw osi oraz naciski każdej osi pojazdu wraz z ładunkiem,
7)
schemat ułożenia ładunku na pojeździe.
§  6.
Zezwolenie na przejazd pojazdów nienormatywnych może być wydane tylko w przypadku przewożenia ładunków, które ze względu na swój charakter nie mogą być podzielone i przewożone innymi środkami transportu. Ograniczenie powyższe nie dotyczy pojazdów, na które wydaje się zezwolenia specjalne.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 2002 r. nin. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.97.98.602), w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 26, art. 1 pkt 34 i 39 oraz art. 1 pkt 84 i 86 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.01.129.1444) - zob. też art. 5 powołanej ustawy.
1 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.99.49.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 1999 r.
2 § 2 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.99.49.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 1999 r.
3 § 3 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 maja 1999 r. (Dz.U.99.49.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 1999 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.40.232

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i tryb wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.
Data aktu: 19/03/1998
Data ogłoszenia: 28/03/1998
Data wejścia w życie: 05/04/1998