Zmiana rozporządzenia w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 27 lutego 1998 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110 oraz z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 769) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 74, poz. 366, z 1993 r. Nr 16, poz. 77 i z 1994 r. Nr 26, poz. 95) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 6 w ust. 1 w pkt 2 skreśla się wyrazy "części IV ust. 2, 5 i 6",
2)
w załączniku nr 2 część IV otrzymuje brzmienie:

"IV. Oddział anestezjologii i intensywnej terapii

1. Usytuowanie oddziału powinno zapewnić łatwą komunikację z zespołem operacyjnym, oddziałem doraźnej pomocy, izbą przyjęć oraz z wszystkimi oddziałami łóżkowymi.

2. Wejście na oddział powinno prowadzić przez śluzę podawczą do transportu chorych, będącą równocześnie śluzą umywalkowo-fartuchową dla pracowników.

3. Stanowisko nadzoru pielęgniarskiego powinno zapewniać bezpośredni kontakt wizualny z wszystkimi łóżkami, a zwłaszcza możliwość obserwacji twarzy chorego.

4. Na oddziale powinna być urządzona separatka, dostępna również bez konieczności wchodzenia na teren oddziału.

5. Liczba łóżek na oddziale powinna stanowić 2-5% ogólnej liczby łóżek w szpitalu.

6. Powierzchnia pokoi łóżkowych powinna wynosić:

1) pokoju 1-łóżkowego minimum 20,0 m2,

2) sali wielołóżkowej minimum 18,0 m2 na 1 łóżko.

7. Oddział powinien być wyposażony w następującą aparaturę i sprzęt medyczny:

1) aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi metodą inwazyjną - 1 na 2 stanowiska intensywnej terapii,

2) elektryczne urządzenie do ssania - 1 na 3 stanowiska intensywnej terapii, ale nie mniej niż 2 w oddziale,

3) stymulator zewnętrzny - 1 na 4 stanowiska intensywnej terapii,

4) urządzenie do pomiaru rzutu serca - 1 na 4 stanowiska intensywnej terapii,

5) aparat do hemodializy lub hemofiltracji maszynowej - 1 na oddział liczący co najmniej 8 stanowisk intensywnej terapii, jeżeli w szpitalu nie ma odcinka (stacji) dializ,

6) bronchofiberoskop - 1 na oddział,

7) aparat do monitorowania ciśnienia wewnątrzczaszkowego - 1 na oddział liczący co najmniej 6 stanowisk intensywnej terapii,

8) przyłóżkowy aparat rtg - 1 na oddział,

9) defibrylator z możliwością wykonania kardiowersji - 2 na oddział.

8. Stanowisko intensywnej terapii powinno być wyposażone w:

1) łóżko do intensywnej terapii,

2) respirator z możliwością regulacji stężenia tlenu w zakresie 21-100%,

3) źródło tlenu, powietrza i próżni,

4) zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),

5) sprzęt do szybkich oraz regulowanych przetoczeń płynów, w tym: 3 pompy strzykawkowe i 2 pompy infuzyjne,

6) kardiomonitor,

7) pulsoksymetr,

8) kapnograf,

9) aparat do automatycznego pomiaru ciśnienia krwi metodą nieinwazyjną,

10) urządzenie do monitorowania temperatury,

11) zestaw do pomiaru ośrodkowego ciśnienia żylnego,

12) fonendoskop.

9. Stanowisko znieczulenia powinno być wyposażone w:

1) aparat do znieczulenia ogólnego,

2) aparat do znieczulenia ogólnego z respiratorem anestetycznym,

3) worek samorozprężalny i rurki ustno-gardłowe,

4) źródło tlenu, podtlenku azotu, powietrza i próżni,

5) urządzenie do ssania,

6) zestaw do intubacji dotchawicznej z rurkami intubacyjnymi i dwoma laryngoskopami,

7) defibrylator z możliwością wykonania kardiowersji - 1 na zespół połączonych ze sobą stanowisk znieczulenia lub wyodrębnioną salę operacyjną

8) wyciąg gazów anestetycznych,

9) zasilanie elektryczne z systemem awaryjnym,

10) znormalizowany stolik (wózek) anestezjologiczny,

11) źródło światła,

12) sprzęt do dożylnego podawania leków,

13) fonendoskop lub dla dzieci stetoskop przedsercowy,

14) aparat do pomiaru ciśnienia krwi,

15) termometr,

16) pulsoksymetr,

17) monitor stężenia tlenu w układzie anestetycznym z alarmem wartości granicznych,

18) kardiomonitor,

19) kapnograf,

20) monitor zwiotczenia mięśniowego - 1 na 2 stanowiska znieczulenia,

21) monitor gazów anestetycznych - 1 na 4 stanowiska znieczulenia,

22) aparat do automatycznego pomiaru ciśnienia krwi metodą nieinwazyjną,

23) sprzęt do inwazyjnego pomiaru ciśnienia krwi - 1 na 4 stanowiska znieczulenia.

10. Aparatura anestezjologiczna stanowiska znieczulenia ogólnego z zastosowaniem sztucznej wentylacji płuc powinna być wyposażona ponadto w:

1) alarm nadmiernego ciśnienia w układzie oddechowym,

2) alarm rozłączenia w układzie oddechowym,

3) urządzenie ciągłego pomiaru częstości oddychania,

4) urządzenie ciągłego pomiaru objętości oddechowych.

11. Sala pooperacyjna (wybudzeń) powinna być wyposażona w:

1) wózek reanimacyjny i zestaw do konikotomii,

2) defibrylator z możliwością wykonania kardiowersji,

3) respirator z możliwością regulacji stężenia tlenu w zakresie 21-100% - co najmniej 1 na salę pooperacyjną (wybudzeń),

4) elektryczne urządzenie do odsysania - 1 na 3 stanowiska nadzoru pooperacyjnego.

12. Stanowisko nadzoru pooperacyjnego powinno być wyposażone w:

1) źródło tlenu, powietrza i próżni,

2) aparat do pomiaru ciśnienia krwi,

3) monitor EKG,

4) pulsoksymetr,

5) termometr."

§  2.
1.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań określonych w załączniku nr 2 część IV rozporządzenia, o którym mowa w § 1 w:
1)
ust. 7 pkt 9 i ust. 9 pkt 7 - w terminie nie dłuższym niż 1 rok,
2)
ust. 5, ust. 7 pkt 3 i 8, ust. 8 pkt 5 i ust. 9 pkt 2 - w terminie nie dłuższym niż 3 lata,
3)
ust. 7 pkt 1 i 4-7, ust. 8 pkt 2 i 6-10, ust. 9 pkt 8 i 16-23, ust. 11 pkt 3 i ust. 12 pkt 3 i 4 - w terminie nie dłuższym niż 5 lat,
4)
ust. 2 i 6 - w terminie nie dłuższym niż 6 lat

- od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem przedłożenia przez kierownika zakładu opieki zdrowotnej programu dostosowania zakładu do wymagań organowi prowadzącemu rejestr zakładów opieki zdrowotnej.

2.
Program, o którym mowa w ust. 1, dla zakładu opieki zdrowotnej wpisanego do rejestru przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia kierownik zakładu obowiązany jest złożyć w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a dla zakładu występującego o wpis - wraz z wnioskiem o wpis zakładu opieki zdrowotnej do rejestru.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.37.214

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
Data aktu: 27/02/1998
Data ogłoszenia: 24/03/1998
Data wejścia w życie: 08/04/1998