Ustalenie wzoru rejestru osób prowadzących obrót specjalny z zagranicą, sposobu jego prowadzenia, a także wzoru wniosku o dokonanie wpisu do rejestru oraz określenie niezbędnych dokumentów i informacji, które należy dołączyć do wniosku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 19 stycznia 1998 r.
w sprawie ustalenia wzoru rejestru osób prowadzących obrót specjalny z zagranicą, sposobu jego prowadzenia, a także wzoru wniosku o dokonanie wpisu do rejestru oraz określenia niezbędnych dokumentów i informacji, które należy dołączyć do wniosku.

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejestr osób dokonujących obrotu specjalnego z zagranicą, zwany dalej "Rejestrem", prowadzi Minister Gospodarki w księdze rejestrowej, składającej się z kart ponumerowanych i przesznurowanych. Końce sznura oblane są lakiem i opieczętowane pieczęcią urzędową Ministerstwa Gospodarki.
2.
Wzór księgi rejestrowej stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2.
Dla każdej osoby dokonującej obrotu specjalnego z zagranicą prowadzi się oddzielnie akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania w sprawie zarejestrowania oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawie dokonania wpisów w Rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  3.
1.
Wpis do Rejestru dokonywany jest na wniosek.
2.
Wniosek o wpis do Rejestru składa osoba, o której mowa w § 2, na urzędowym formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia, wraz z dokumentami, o których mowa w § 7.
3.
Wniosek złożony z naruszeniem przepisu ust. 2, nieprawidłowo wypełniony lub nienależycie opłacony podlega zwróceniu.
§  4.
1.
Wpis do Rejestru następuje na podstawie decyzji Ministra Gospodarki. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w Rejestrze.
2.
Osoby prowadzące obrót specjalny z zagranicą są obowiązane bez zbędnej zwłoki informować Ministra Gospodarki o zdarzeniach, które nastąpiły i podlegają obowiązkowemu wpisowi do Rejestru.
§  5.
1.
Dokumenty, na podstawie których dokonano wpisu do Rejestru, zmian w treści wpisów oraz wykreśleń wpisów, powinny być przechowywane łącznie z księga rejestrową.
2.
Księgę rejestrową wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, przechowuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikowania dokumentów do celów archiwalnych.
3.
Księga rejestrowa nie może być wynoszona poza miejsce jej przechowywania.
§  6.
1.
Wpis w księdze rejestrowej nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
2.
Poprawki powinny być dokonywane w sposób czytelny.
3.
W przypadku poprawek osoba uprawniona do dokonywania wpisów sporządza na końcu karty rejestrowej adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze szczególnym wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do zmian w treści wpisu oraz do wykreślenia wpisu.
§  7.
Do wniosku o dokonanie wpisu do Rejestru dołącza się:
1)
dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej wraz z jej zakresem przedmiotowym: odpis z właściwego rejestru - od osób prawnych, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - od osób nie będących osobami prawnymi,
2)
kopię umowy (statutu) spółki,
3)
kopię dokumentu o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej lub wniosku o jego nadanie,
4)
kopię dokumentu właściwego urzędu statystycznego o nadaniu numeru identyfikatora statystycznego REGON,
5)
bilans wraz z opinią biegłego rewidenta za ostatni rok kalendarzowy, w przypadku osób nie zobowiązanych do sporządzania bilansu - rachunek wyników działalności gospodarczej za ostatnie dwa lata kalendarzowe, a jeżeli osoba prowadzi działalność przez okres krótszy niż dwa lata - za cały okres działalności,
6)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami należności budżetowych,
7)
zaświadczenie Głównego Urzędu Ceł potwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z uiszczeniem cła przewidzianego ustawą z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084),
8)
zaświadczenie o niekaralności osoby kierującej działalnością gospodarczą wnoszącego wniosek (w przypadku braku koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji),
9)
koncesję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji - w przypadku ubiegania się o wpis do Rejestru w zakresie towarowym, objętym koncesjonowaniem na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 31, poz. 128, Nr 41, poz. 179, Nr 73, poz. 321, Nr 105, poz. 452, Nr 106, poz. 457 i Nr 107, poz. 460, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, Nr 47, poz. 212 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 60, poz. 310, Nr 85, poz. 426, Nr 90, poz. 446, Nr 141, poz. 700 i Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 41, poz. 177 i Nr 45, poz. 199 oraz z 1997 r. Nr 9, poz. 44, Nr 23, poz. 117, Nr 43, poz. 272, Nr 54, poz. 348, Nr 60, poz. 369, Nr 75, poz. 471, Nr 88, poz. 554, Nr 96, poz. 591, Nr 98 poz. 602, Nr 106, poz. 677, Nr 113, poz. 733, Nr 114, poz. 740, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 124, poz. 783, Nr 133, poz. 884 i Nr 157, poz. 1026).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KSIĘGA REJESTROWA OSÓB PROWADZĄCYCH OBRÓT SPECJALNY Z ZAGRANICĄ

I. Informacja o osobie:

1. Nazwa osoby ...........................................

.......................................................

2. Adres osoby ...........................................

.......................................................

3. Miejsce wykonywania działalności gospodarczej . .......

.......................................................

4. Nr koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

(o ile jest wymagana) .................................

5. Numer identyfikatora statystycznego osoby REGON .......

6. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) ..................

7. Data wpisu do Rejestru ................................

8. Termin ważności wpisu do Rejestru .....................

II. Informacja o zakresie obrotu specjalnego z zagranicą .....

Przedmiot rejestracji ....................................

(obrót, import, eksport, reeksport)

1. Zakres towarowy wg numeru kolejnego z Listy uzbrojenia

.......................................................

2. Zakres geograficzny (kraje, obszary) ..................

III. Zmiany w treści wpisu do księgi rejestrowej:

1. Podstawa dokonania zmiany (wymienić dokument) .........

2. Data dokonania zmiany .................................

3. Nazwisko, imię i stanowisko osoby dokonującej zmiany ..

.......................................................

4. Treść zmiany ..........................................

IV. Wykreślenie wpisu:

1. Podstawa prawna wykreślenia wpisu (wymienić dokumenty)

.......................................................

2. Data wykreślenia wpisu ................................

3. Imię i nazwisko oraz stanowisko osoby dokonującej

wykreślenia ...........................................

.......................................................

Wykaz dokumentów dołączonych do wniosku o dokonanie wpisu,

dokumentów dotyczących zmiany w treści wpisu oraz wykreślenia

wpisu .........................................................

Pieczęć okrągła .................................

Ministerstwa Gospodarki (nazwisko i imię oraz stanowisko

osoby, która wypełniła kartę)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WNIOSEK

O DOKONANIE WPISU DO REJESTRU OSOBY PROWADZĄCEJ OBRÓT SPECJALNY Z ZAGRANICĄ

1. Osoba ......................................................

2. Przedmiot rejestracji:

a) zakres towarowy .........................................

(z podaniem pozycji z Listy uzbrojenia LU)

b) zakres geograficzny (kraje, obszary) ....................

.........................................................

3. Wnioskowany termin ważności rejestracji ....................

Załączniki do wniosku, zgodnie z § 7 rozporządzenia:

(pieczęć) .............................

(czytelny podpis)

Uwaga:

W lewym górnym rogu podać dokładną nazwę wnioskodawcy, adres,

kod pocztowy, telefon, teleks, faks, nr REGON.

Uprzedza się o odpowiedzialności karnej z art. 247 § 1 oraz

art. 267 Kodeksu karnego, a także z art. 81 ustawy karnej

skarbowej za podanie we wniosku nieprawdziwych danych

i informacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.12.47

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie wzoru rejestru osób prowadzących obrót specjalny z zagranicą, sposobu jego prowadzenia, a także wzoru wniosku o dokonanie wpisu do rejestru oraz określenie niezbędnych dokumentów i informacji, które należy dołączyć do wniosku.
Data aktu: 19/01/1998
Data ogłoszenia: 26/01/1998
Data wejścia w życie: 10/02/1998