Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskich.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 grudnia 1997 r.
w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 14 § 3 pkt 2 i § 4 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770 i Nr 157, poz. 1026) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do dnia 31 grudnia 1998 r. ustanawia się kontyngenty taryfowe ilościowe na przywóz pojazdów samochodowych, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w wysokości określonej w tym załączniku, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, dla których ustanawia się preferencyjne zerowe stawki celne.
2.
Wykaz państw, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Jeżeli kontyngent, o którym mowa w § 1 ust. 1, zostanie wyczerpany w części dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w załączniku nr 1 w przypisie (2), to przywóz takich pojazdów na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu może być dokonany w ramach części kontyngentu dotyczącej pojazdów samochodowych wymienionych w przypisie (1) tego załącznika.
§  3.
Preferencyjne zerowe stawki celne, o których mowa w § 1 ust. 1, stosuje się po przedstawieniu świadectwa pochodzenia towaru, określonego odrębnie.
§  4.
W zakresie uregulowanym w § 1 nie stosuje się stawek celnych określonych w Taryfie celnej stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1997 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz. U. Nr 158, poz. 1047).
§  5.
Rozdysponowanie kontyngentów, o których mowa w § 1, polega na wydaniu pozwolenia na podstawie kompletnych wniosków rozpatrywanych zgodnie z kolejnością ich złożenia.
§  6.
Rozdysponowanie kontyngentów następuje w drodze wydawania przez Ministra Gospodarki pozwoleń na przywóz, które udzielane na podstawie jednego wniosku mogą dotyczyć przywozu łącznie nie więcej niż 400 szt. pojazdów samochodowych osobowych lub nie więcej niż 8 szt. pojazdów samochodowych towarowych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ TOWARÓW OBJĘTYCH KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI ILOŚCIOWYMI, POCHODZĄCYCH Z PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ

Lp. Kod PCN Wyszczególnienie Jednostka miary Kontyngent
1 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji nr 8702), włącznie z samochodowymi osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 26.000
- Pozostałe pojazdy wyposażone w

silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1000 cm3:

8703 21 10 0 - - - Nowe
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej

1000 cm3, ale nie

przewyższającej 1500 cm3:

- - - Nowe:
8703 22 19 0 - - - - Pozostałe
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej

1500 cm3, ale nie

przewyższającej 3000 cm3:

- - - Nowe:
8703 23 19 0 - - - - Pozostałe
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej

3000 cm3:

8703 24 10 0 - - - Nowe
- Pozostałe pojazdy, wyposażone

w silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie samoczynnym

(wysokoprężne i średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1500 cm3:

8703 31 10 0 - - - Nowe
8783 32 - - O pojemności skokowej

przekraczającej 1500 cm3, lecz

nie przekraczającej 2500 cm3:

- - - Nowe:
8703 32 19 0 - - - - Pozostałe
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej

2500 cm3:

- - - Nowe:
8703 33 19 0 - - - - Pozostałe
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)
2 8703 Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji nr 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: szt. 14.500
- Pozostałe pojazdy wyposażone w

silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie iskrowym:

8703 21 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1000 cm3:

ex 8703 21 10 0 - - - Nowe(2)
8703 22 - - O pojemności skokowej powyżej

1000 cm3, ale nie

przewyższającej 1500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 22 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 23 - - O pojemności skokowej powyżej

1500 cm3, ale nie

przewyższającej 3000 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 23 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 24 - - O pojemności skokowej powyżej

3000 cm3:

ex 8703 24 10 0 - - - Nowe(2)
- Pozostałe pojazdy, wyposażone

w silniki tłokowe wewnętrznego

spalania o zapłonie samoczynnym

(wysokoprężne i średnioprężne):

8703 31 - - O pojemności skokowej nie

przewyższającej 1500 cm3:

ex 8703 31 10 0 - - - Nowe(2)
8783 32 - - O pojemności skokowej

przekraczającej 1500 cm3, lecz

nie przekraczającej 2500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 32 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 33 - - O pojemności skokowej powyżej

2500 cm3:

- - - Nowe:
ex 8703 33 19 0 - - - - Pozostałe(2)
8703 90 - Pozostałe:
8703 90 90 - - Pozostałe:
ex 8703 90 90 1 - - - Do czterech lat(1)(2)
3 8704 Pojazdy samochodowe do transportu towarowego: szt. 160
- Pozostałe, z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

samoczynnym (wysoko- lub

średnioprężnym):

8704 21 - - O masie całkowitej nie

przekraczającej 5 ton:

- - - Pozostałe:
8704 22 - - - - Z silnikami o pojemności

powyżej 2500 cm3:

8704 21 31 0 - - - - - Nowe
- - - - Z silnikami o pojemności do

2500 cm3 włącznie:

8704 21 91 - - - - - Nowe:
8704 21 91 1 - - - - - - O ładowności do 1000

kg zbudowane na bazie

nadwozia samochodów

osobowych lub osobowo-

towarowym (kombi)

8704 21 91 9 - - - - - - Pozostałe
8704 22 - - O masie całkowitej powyżej 5

ton, ale nie więcej niż 20 ton:

- - - Pozostałe:
8704 23 - - O masie całkowitej powyżej 20

ton:

8704 23 91 0 - - - - Nowe
- Pozostałe z silnikiem tłokowym

wewnętrznego spalania o zapłonie

iskrowym:

8704 31 - - O masie całkowitej nie

przekraczającej 5 ton:

- - - Pozostałe:
- - - - Z silnikami o pojemności

powyżej 2800 cm3:

8704 31 31 0 - - - - - Nowe:
- - - - Z silnikami o pojemności nie

przekraczającej 2800 cm3:

8704 31 91 - - - - - Nowe:
8704 31 91 1 - - - - - - O ładowności do 1000 kg,

zbudowane na bazie

nadwozia samochodów

osobowych lub osobowo-

towarowych (kombi)

8704 31 91 9 - - - - - - Pozostałe:
8704 32 - - O masie całkowitej powyżej 5

ton:

- - - Pozostałe:
8704 32 91 0 - - - - Nowe
(1) dotyczy tylko pojazdów nowych;

(2) dotyczy tylko pojazdów wyposażonych w urządzenia katalityczne

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wykaz państw członkowskich Unii Europejskiej (UE)*

1. Austria

2. Belgia

3. Dania

4. Finlandia

5. Francja

6. Grecja

7. Hiszpania

8. Holandia

9. Irlandia

10. Luksemburg

11. Portugalia

12. Republika Federalna Niemiec

13. Szwecja

14. Wielka Brytania

15. Włochy

* Obszar celny UE obejmuje również obszar Celny Księstwa Monako.

Oznacza to, że dla towarów pochodzących z Monako, po spełnieniu reguł pochodzenia, sposobu udokumentowania tego pochodzenia oraz warunku bezpośredniego transportu zgodnie z zasadami Układu Europejskiego, stosowane są preferencyjne zerowe stawki celne.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.159.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz niektórych pojazdów samochodowych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskich.
Data aktu: 19/12/1997
Data ogłoszenia: 27/12/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998