Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 15 września 1997 r.

w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania.

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593) zarządza się, co następuje:

§  1. 1
1.
 Dokumentacja medyczna służby medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi obejmuje:
1)
dokumentację medyczną indywidualną, którą stanowią:
a)
karta badania profilaktycznego,
b)
wkładka do karty badania profilaktycznego,
c)
wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne,
2)
dokumentację medyczną zbiorczą, którą stanowią:
a)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy, zwanej dalej "ustawą",
b)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy,
c)
księga przeprowadzonych kontroli,
d)
księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych,
e)
księga udzielonych konsultacji,
f)
księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy,
g)
księga wizytacji stanowisk pracy.
2.
 Wzór karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a), stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
 Wzór wkładki do karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b), stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
 Wzór wkładki do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
 Świadczenia zdrowotne służby medycyny pracy nie wchodzące w zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej są dokumentowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  3.
 Zakres informacji zawartych w rejestrze zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 i z 1997 r. Nr 60, poz. 375).
§  4.
 Rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby, której wydano zaświadczenie,
3)
określenie rodzaju wydanego zaświadczenia,
4)
datę wydania zaświadczenia,
5)
potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
§  5.
1. 2
  Księgę przeprowadzonych kontroli prowadzi wojewódzki ośrodek medycyny pracy - w odniesieniu do kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy, będących zakładami opieki zdrowotnej, oraz lekarzy i pielęgniarek praktykujących indywidualnie.
2.
 Księga przeprowadzonych kontroli, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne jednostki lub osoby kontrolowanej (nazwa, adres, numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku lekarza i pielęgniarki praktykujących indywidualnie - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer z rejestru lekarza lub pielęgniarki posiadających dodatkowe kwalifikacje oraz numer identyfikacyjny REGON),
3)
daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,
5)
przedmiot kontroli,
6)
podstawowe ustalenia kontroli,
7)
zalecenia pokontrolne, ich adresatów i terminy realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  6.
1.
 Księga podejrzeń i rozpoznań chorób zawodowych zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),
3)
dane identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres zakładu pracy lub pracodawcy, numer identyfikacyjny REGON),
4)
datę zarejestrowania podejrzenia o chorobę zawodową,
5)
rozpoznanie choroby zawodowej i datę rozpoznania,
6)
informację o przekazaniu sprawy (datę i nazwę instytucji, do której przekazano sprawę).
2. 3
  Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 i 6,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy i jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-6.
§  7.
 Księga udzielonych konsultacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę konsultacji,
3)
zakres konsultacji,
4)
określenie podmiotu, na którego zlecenie udzielono konsultacji.
§  8.
1.
 Księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę wniesienia odwołania,
3)
dane identyfikacyjne osoby odwołującej się,
4)
przedmiot odwołania (treść wydanego zaświadczenia),
5)
treść zaświadczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego.
2. 4
  Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz wojewódzkie ośrodki medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 w odniesieniu do odwołań od treści zaświadczeń wydanych przez te jednostki,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 w odniesieniu do rozpatrywanych odwołań.
§  9.
1.
 Księga wizytacji stanowisk pracy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne pracodawcy, u którego dokonano wizytacji stanowisk pracy,
3)
wykaz stanowisk pracy, na których przeprowadzono wizytację, wraz z oceną zagrożeń dla zdrowia i życia pracujących, występujących na tych stanowiskach,
4)
wnioski wynikające z oceny zagrożeń oraz adnotacje o sposobie przekazania tych wniosków.
2.
 Księgę wizytacji stanowisk pracy prowadzą podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz pielęgniarki wykonujące wizytacje stanowisk pracy w ramach profilaktyki indywidualnej.
§  10.
1.
 Dokumentacja medyczna jest własnością podmiotów zobowiązanych do jej prowadzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
 Jeżeli zadania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującym przejmuje inna jednostka służby medycyny pracy, indywidualną dokumentację osoby objętej opieką przekazuje się tej jednostce, w trybie poufnym za pokwitowaniem.
3. 5
  W przypadku zakończenia działalności przez podstawową jednostkę służby medycyny pracy dokumentacja medyczna tej jednostki jest przekazywana do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, na którego obszarze działania jednostka ta prowadziła działalność.
§  11. 6
  Okres przechowywania indywidualnej dokumentacji medycznej służby medycyny pracy wynosi 20 lat, a w odniesieniu do pracowników zawodowo narażonych na czynniki rakotwórcze lub mutagenne - 40 lat po ustaniu narażenia.
§  12.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1 7  

WZÓR

KARTA BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 8  

WZÓR

WKŁADKA DO KARTY BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3 9  

WZÓR

Wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego (badanie profilaktyczne)

wzór

1 !§ 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
2 !§ 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
3 !§ 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
4 !§ 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
5 !§ 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
6 !§ 11 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
7 !Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
8 !Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
9 !Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.120.768

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.
Data aktu: 15/09/1997
Data ogłoszenia: 06/10/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998