Szczegółowe kierunki działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposoby ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 kwietnia 1995 r.
w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", udziela pomocy finansowej na realizację inwestycji w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa, mających na celu:
1)
poprawę efektywności produkcji polegającą w szczególności na zmniejszeniu kosztów wytwarzania,
2)
lepsze wykorzystanie zasobów pracy,
3)
tworzenie bazy surowcowej upraw przemysłowych,
4)
poprawę jakości produkcji żywnościowej,
5)
zwiększenie oferty towarowej i usługowej oraz jej lepsze dostosowanie do potrzeb rynku krajowego i rynków zagranicznych,
6)
ograniczenie uciążliwości dla środowiska.
§  2.
Pomocą finansową ze strony Agencji objęte są następujące działania mające na celu poprawę struktury agrarnej:
1)
kupno nieruchomości rolnych i urządzanie gospodarstw rolnych,
2)
urządzanie nieruchomości rolnych dzierżawionych w okresach wieloletnich.
§  3.
Agencja udziela pomocy finansowej na następujące przedsięwzięcia tworzące nowe miejsca pracy:
1)
modernizację, budowę i rozbudowę gospodarstw rolnych, zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego i zakładów świadczących usługi dla rolnictwa,
2)
kupno zakładów, o których mowa w pkt 1, oraz maszyn i urządzeń stanowiących ich wyposażenie.
§  4.
1.
Pomocą finansową ze strony Agencji objęte są:
1)
budowa wodociągów i kanalizacji na terenach wiejskich,
2)
telefonizacja wsi,
3)
mała przedsiębiorczość na wsi,
4)
gazyfikacja wsi.
2.
Udzielając pomocy, o której mowa w ust. 1, Agencja kieruje się zasadą przyspieszania rozwoju infrastruktury techniczno-produkcyjnej w regionach, w których poziom tej infrastruktury jest niższy od średniej krajowej.
§  5.
1.
Agencja obejmuje pomocą finansową:
1)
działalność związaną z podnoszeniem i zmianą kwalifikacji zawodowych oraz praktyczną nauką zawodu,
2)
działalność związaną z doradztwem oraz informacją w zakresie:
a)
produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego,
b)
zbytu artykułów rolnych i spożywczych,
c)
funkcjonowania rynku rolno-spożywczego,
d)
infrastruktury techniczno-produkcyjnej wsi,
e)
tworzenia nowych miejsc pracy na wsi,
f)
zarządzania i rachunkowości rolnej.
2.
W zakresie określonym w ust. 1 Agencja współpracuje z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa, Agencją Rynku Rolnego oraz ośrodkami doradztwa rolniczego.
§  6.
Agencja realizuje również inne zadania polityki rolnej państwa, określane w odrębnych przepisach oraz wynikające z umów międzynarodowych o wykorzystywaniu środków bezzwrotnej i kredytowej pomocy zagranicznej.
§  7.
Agencja realizuje swoje zadania przez:
1)
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na warunkach określonych w § 8-11 i 16,
2)
spłatę za kredytobiorcę części udzielonego kredytu, na warunkach określonych w § 12 i 16,
3)
udzielanie gwarancji kredytowych oraz poręczeń spłaty kredytów bankowych, na warunkach określonych w § 13,
4)
udział w finansowaniu przedsięwzięć, na warunkach określonych w § 14-16 i 19,
5)
udzielanie pożyczek, na warunkach określonych w § 16 i 19,
6)
finansowanie lub udział w finansowaniu przedsięwzięć, na warunkach określonych w § 17,
7)
wykup obligacji regionalnych, emitowanych celem restrukturyzacji należności kredytowych zrzeszonych w nich banków spółdzielczych, na warunkach określonych w § 18,
8)
obejmowanie udziałów i akcji na warunkach określonych w § 19.
§  8.
1.
Agencja stosuje dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych przez banki, z którymi zawarła umowy, przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 1-3, w ramach przyznanych im limitów.
2.
Agencja może zawierać umowy jedynie z bankami, których kapitał własny jest nie mniejszy niż minimum kapitału własnego wymaganego przy tworzeniu nowego banku.
3.
Umowy zawierane przez Agencję z bankami powinny określać w szczególności:
1)
warunki kredytowania,
2)
tryb przyjmowania i opracowywania wniosków kredytowych,
3)
terminy powiadamiania o limicie dopłat,
4)
sposób i terminy zgłaszania zapotrzebowania i rozliczania dopłat,
5)
sposób ustalania cen rynkowych, o których mowa w § 11 ust. 4 pkt 1 lit. b),
6)
warunki realizacji spłat części udzielonego kredytu, o których mowa w § 12,
7)
sposób przeprowadzania przez Agencję i bank kontroli realizacji umów kredytowych objętych dopłatami,
8)
warunki zwrotu Agencji dopłat w razie udzielenia lub wykorzystania kredytu niezgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia albo naruszenia przez kredytobiorcę warunków umowy kredytowej,
9)
warunki zwrotu Agencji spłaty części kredytu w razie sprzedaży, bez zgody Agencji, nabytych gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeśli sprzedaż nastąpiła w ciągu pięciu lat od dnia nabycia.
§  9.
1.
Warunkiem udzielenia dopłat do oprocentowania kredytów, o których mowa w § 8 ust. 1, jest w szczególności przedstawienie przez kredytobiorcę planu przedsięwzięcia pozytywnie zaopiniowanego przez właściwy dla miejsca realizacji przedsięwzięcia ośrodek doradztwa rolniczego.
2.
Opinie, o których mowa w ust. 1 oraz w § 11 ust. 3 pkt 3 lit. b) i w § 13 ust. 2 pkt 2, ośrodki doradztwa rolniczego wydają nieodpłatnie i sporządzają je na formularzach, których wzór określi Prezes Agencji.
§  10.
1.
Kwoty kredytów objęte dopłatami do oprocentowania nie mogą przekraczać:
1)
80% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne, nie więcej jednak niż 300.000 zł,
2)
70% wartości nakładów inwestycyjnych na działy specjalne produkcji rolnej, a także przetwórstwo rolno-spożywcze oraz usługi dla rolnictwa, nie więcej jednak niż 1 milion zł.
2.
Kwoty kredytów, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane jednemu podmiotowi do wysokości 1 miliona zł, bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Prezes Agencji może wyrazić zgodę na zwiększenie, nie więcej jednak niż trzykrotne, kwot kredytów, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli podmiot ubiegający się o kredyt będzie realizować przedsięwzięcie objęte programem branżowym lub regionalnym, zaakceptowanym przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  11.
1.
Oprocentowanie kredytów, o których mowa w § 10 ust. 1, może być zmienne i nie może wynosić więcej niż 1,50 stopy kredytu redyskontowego w stosunku rocznym.
2.
Z zastrzeżeniem ust. 3-5, należne bankowi oprocentowanie płacone jest przez:
1)
kredytobiorcę - w wysokości połowy oprocentowania określonego w ust. 1, nie więcej jednak niż 20% kredytu w stosunku rocznym,
2)
Agencję - w pozostałej części.
3.
Dopłaty do oprocentowania kredytów mogą być zwiększone, jeżeli kredyty zostały udzielone na:
1)
sfinansowanie przedsięwzięć objętych programami, o których mowa w § 10 ust. 3,
2)
zakup gruntów rolnych mający na celu:
a)
powiększenie gospodarstwa rolnego,
b)
utworzenie nowego gospodarstwa rolnego o powierzchni nie mniejszej od średniej w danym województwie według danych Głównego Urzędu Statystycznego, z zastrzeżeniem pkt 3,
3)
utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego przez osoby, które:
a)
nie przekroczyły 40 roku życia,
b)
złożyły w banku, pozytywnie zaopiniowany przez ośrodek doradztwa rolniczego, plan przedsięwzięcia, którego realizacja utworzy gospodarstwo rolne dające kredytobiorcy i jego rodzinie podstawowe źródło utrzymania.
4.
Dopłaty, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3:
1)
nie przysługują:
a)
w odniesieniu do tej części nabywanego gruntu, która spowoduje powiększenie powierzchni gospodarstwa rolnego ponad 100 ha przeliczeniowych gruntów rolnych,
b)
w odniesieniu do tej części ceny umownej, która przewyższa poziom cen rynkowych na danym terenie,
c)
w odniesieniu do nabywanych gruntów Skarbu Państwa, jeśli płatność jest rozłożona na raty,
2)
podlegają zwrotowi, a dalsze dopłaty nie przysługują, w wypadku sprzedaży, bez zgody Agencji, nabytych gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeśli sprzedaż nastąpiła w okresie kredytowania lub w ciągu 5 lat od dnia nabycia.
5.
Dopłaty do oprocentowania nie mogą przekraczać:
1)
w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 1 - kwoty wyliczonej z zastosowaniem zasady określonej w ust. 2, powiększonej o połowę tej kwoty,
2)
w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3 - kwoty odsetek naliczonej w wysokości 1,25 stopy kredytu redyskontowego.
6.
Wniosek o zwiększenie dopłaty do oprocentowania składa się w banku na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  12.
Agencja, na wniosek kredytobiorcy składany w banku, zamiast kontynuować dopłaty do oprocentowania, może spłacić za kredytobiorcę część udzielonego kredytu. Spłata nie może przekroczyć sumy zdyskontowanych dopłat do oprocentowania od nie spłaconej części kredytu i może być dokonana równocześnie ze spłatą przez kredytobiorcę pozostałej części kredytu wraz z odsetkami.
§  13.
1.
Agencja może udzielać gwarancji kredytowych oraz poręczeń spłaty kredytów na realizację przedsięwzięć, o których mowa w § 1-3.
2.
Warunkiem ubiegania się o uzyskanie poręczenia spłaty kredytu jest:
1)
złożenie, za pośrednictwem banku, wniosku na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji,
2)
przedstawienie planu przedsięwzięcia z pozytywną opinią właściwego dla miejsca realizacji przedsięwzięcia ośrodka doradztwa rolniczego,
3)
zawarcie warunkowej umowy kredytowej,
4)
złożenie zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami podatków oraz składek za ubezpieczenie społeczne,
5)
złożenie dokumentów dotyczących statusu prawnego i sytuacji finansowej podmiotu ubiegającego się o poręczenie,
6)
złożenie innych dokumentów mogących świadczyć o kredytobiorcy lub wymaganych dodatkowo przez Agencję.
3.
Wniosek, który spełnia wymogi formalne, powinien być rozpatrzony w terminie 30 dni od dnia jego złożenia.
4.
Poręczenie jest terminowe i udzielane do wysokości 60% wykorzystanej kwoty przyznanego kredytu oraz odsetek od kwoty objętej poręczeniem, nie więcej niż do 1 miliona zł.
5.
Agencja może udzielać gwarancji do kwoty 1 miliona zł.
6.
Agencja może żądać stosownych zabezpieczeń udzielonego poręczenia lub gwarancji, a także poddania się egzekucji w trybie art. 777 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego.
7.
Z tytułu udzielonego poręczenia lub gwarancji Agencja pobiera jednorazowo prowizję w wysokości 1% poręczonej lub 2% gwarantowanej kwoty kredytu.
§  14.
Środki uzyskane z bezzwrotnej i kredytowej pomocy zagranicznej są wykorzystywane przez Agencję na udział w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 4 ust. 1.
§  15.
1.
Z wnioskami o udział w finansowaniu przedsięwzięć, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, mogą występować gminy.
2.
Wniosek o udział w finansowaniu składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
3.
Udział w finansowaniu, o którym mowa w ust. 1, nie może przekraczać:
1)
35% kosztów budowy wodociągów - w województwach, w których procent gospodarstw wiejskich zaopatrywanych w wodę z wodociągów zbiorczych nie przekracza 70% średniej krajowej,
2)
30% kosztów budowy wodociągów - w województwach, w których procent gospodarstw wiejskich zaopatrywanych w wodę z wodociągów zbiorczych mieści się między 70% średniej krajowej a średnią krajową,
3)
25% kosztów budowy wodociągów - w województwach, w których procent gospodarstw wiejskich zaopatrywanych w wodę z wodociągów zbiorczych jest wyższy od średniej krajowej,
4)
40% kosztów budowy kanalizacji,
5)
25% kosztów telefonizacji.
4.
Agencja może uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, pod warunkiem zapewnienia przez inwestora środków w wysokości co najmniej:
1)
w województwach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 - 65% kosztów budowy wodociągu, przy czym udział mieszkańców zainteresowanych realizacją przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 20% kosztów budowy,
2)
w województwach, o których mowa w ust. 3 pkt 2 - 70% kosztów budowy wodociągu, przy czym udział mieszkańców zainteresowanych realizacją przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 25% kosztów budowy,
3)
w województwach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 - 75% kosztów budowy wodociągu, przy czym udział mieszkańców zainteresowanych realizacją przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 30% kosztów budowy,
4)
60% kosztów budowy kanalizacji, przy czym udział mieszkańców zainteresowanych realizacją przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 10% kosztów budowy,
5)
75% kosztów telefonizacji, przy czym udział mieszkańców zainteresowanych realizacją przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 35% kosztów.
5.
W sprawach dotyczących dofinansowywania inwestycji telefonizacyjnych Agencja współpracuje z Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Telekomunikacji na Wsi.
6.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Agencja zawiera z gminą umowę, która określa w szczególności kwotę oraz terminy i warunki udziału w finansowaniu.
§  16.
1.
Z wnioskiem o pomoc Agencji w finansowaniu przedsięwzięć, o których mowa w § 4 pkt 3, może wystąpić osoba fizyczna lub osoba prawna prowadząca bądź podejmująca pozarolniczą działalność gospodarczą na wsi.
2.
Pomoc Agencji dla osób, o których mowa w ust. 1, może być przyznana pod warunkiem zapewnienia przez wnioskodawcę środków własnych w wysokości co najmniej 30% kosztów przedsięwzięcia i nie może:
1)
być większa niż 50% kredytu w razie udzielenia kredytu, o którym mowa w § 7 pkt 1 i 2,
2)
być większa niż 10.000 zł na jedno miejsce pracy powstające w wyniku realizacji przedsięwzięcia,
3)
przekraczać 60.000 zł dla jednego podmiotu.
3.
Agencja może udzielać pożyczek w kwocie do 200.000 zł osobom prawnym prowadzącym działalność na rzecz rozwoju małej przedsiębiorczości na wsi. Agencja może uzależnić udzielenie pożyczki od uzyskania pozytywnej opinii Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Rady Agencji.
4.
Wniosek o pomoc w finansowaniu przedsięwzięcia, o której mowa w ust. 1, lub udzielenie pożyczki, o której mowa w ust. 3, składa się na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  17.
1.
Agencja może finansować lub uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 5, realizowanych przez ośrodki doradztwa rolniczego, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne, uczelnie i szkoły.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1, może być przyznana również na zakup sprzętu niezbędnego do realizacji przedsięwzięć.
3.
Wniosek o finansowanie lub udział w finansowaniu przedsięwzięć składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
4.
Agencja może uzależnić udzielenie pomocy finansowej od uzyskania pozytywnej opinii Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Rady Agencji.
5.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą uzyskać pomoc finansową tylko raz w roku. Pomoc ta nie może przekraczać 20.000 zł i jest realizowana w formie bezgotówkowej.
6.
Niezależnie od pomocy określonej w ust. 2 i 5 podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą uzyskać pomoc finansową Agencji na działalność związaną z praktyczną nauką zawodu. Udzielając pomocy Agencja uwzględnia rodzaj i okres trwania praktyk oraz liczbę uczestników.
§  18.
1.
Agencja może wykupywać obligacje banków regionalnych, o których mowa w § 7 pkt 7.
2.
Agencja, w pierwszej kolejności, może wykupywać obligacje banków regionalnych zrzeszających banki spółdzielcze, którym do dnia 18 stycznia 1994 r. Fundusz Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa nie przekazał środków na realizację zaakceptowanych wniosków o wykup wierzytelności. Środki przeznaczone przez Agencję na wykup obligacji nie mogą przekraczać 50% sumy kwot określonych we wnioskach o wykup wierzytelności.
3.
Wykupem mogą być objęte również obligacje banków regionalnych wyemitowane celem restrukturyzacji powstałych do dnia 13 sierpnia 1994 r. należności kredytowych banków spółdzielczych, wynikających z kredytów udzielonych na cele zgodne z zadaniami Agencji.
4.
Wniosek o wykup obligacji składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  19.
1.
Agencja może uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć polegających na tworzeniu przez osoby prawne rolniczych rynków hurtowych i giełd rolnych. Pomoc finansowa może być udzielona w formie pożyczki lub dofinansowania przedsięwzięcia. Za zgodą Ministra Finansów pomoc może być realizowana także przez obejmowanie przez Agencję udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego.
2.
Agencja może uzależnić udzielenie pożyczki lub dofinansowanie przedsięwzięcia od pozytywnej opinii Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Rady Agencji.
3.
Wniosek o udzielenie pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, składa się na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  20.
1.
Agencja, na zasadach określonych w § 11 ust. 1 i 2, może udzielać dopłat do oprocentowanych kredytów udzielonych w 1994 r. - na cele określone w § 1 pkt 5 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137).
2.
Agencja może, zgodnie z przepisami § 11 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 pkt 1, zwiększyć dopłaty do oprocentowania kredytów zaciągniętych przed dniem 14 września 1994 r., jeżeli realizowane przez kredytobiorcę przedsięwzięcie spełnia warunki określone w programach, o których mowa w § 10 ust. 3.
3.
Do spraw wszczętych i nie zakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§  21.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 1994 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 47, poz. 191 i Nr 94, poz. 453).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024