Radiofoniczny Ośrodek Nadawczy w Konstantynowie.

USTAWA
z dnia 14 grudnia 1994 r.
o Radiofonicznym Ośrodku Nadawczym w Konstantynowie.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.
1.
Ustawa określa zasady przywrócenia funkcjonowania i dalszej działalności Radiofonicznego Ośrodka Nadawczego, zlokalizowanego w Konstantynowie w województwie płockim, zwanego dalej RON.
2.
Maksymalna moc nadajników emitujących fale elektromagnetyczne z zakresu fal radiowych długich, zasilających maszt antenowy RON, nie może przekraczać 2000 kW.
3.
Zadaniem RON jest emisja programu radiofonii publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34).
Art.  2.
1.
Właścicielowi RON powierza się wykonanie zadania polegającego na przywróceniu funkcjonowania RON. Przywrócenie funkcjonowania RON jest realizacją celu publicznego.
2.
Właściciel RON ponosi koszty budowy masztu antenowego oraz urządzeń z nim współpracujących, modernizacji urządzeń nadawczych oraz wykupu nieruchomości w strefach ochronnych, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 3.
3.
Koszt wywłaszczenia nieruchomości, o których mowa w art. 6 ust. 4, ponosi Skarb Państwa.

Rozdział  2

Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych

Art.  3.

Ocenę oddziaływania RON na środowisko sporządza biegły z listy rzeczoznawców, wskazany przez Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Art.  4.
1.
Właściwy wojewoda, po otrzymaniu od właściciela RON oceny, o której mowa w art. 3, oraz ustanowieniu stref ochronnych, o których mowa w art. 7 ust. 1, dokona w trybie art. 15 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 89, poz. 415) zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin Gąbin i Sanniki w województwie płockim.
2.
Przy dokonywaniu zmiany planów, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 2 pkt 4, 5 i 7-10 oraz art. 23 i 24 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.
3.
Zmiana miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, o której mowa w ust. 1, wymaga uzgodnienia z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz organami właściwymi do uzgadniania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów szczególnych.
4.
Osoby kwestionujące ustalenia zmieniające plany zagospodarowania przestrzennego, o których mowa w ust. 1, mogą wnieść protest do właściwego wojewody w terminie nie dłuższym niż 14 dni po upływie terminu wyłożenia projektów planów zagospodarowania przestrzennego.
5.
Właściwy wojewoda rozstrzyga o uwzględnieniu lub odrzuceniu protestu.
6.
Zmiana miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dokonana w trybie określonym w ust. 1, nie rodzi skutków określonych w art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.
7.
Jeżeli wartość nieruchomości uległa obniżeniu w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o której mowa w ust. 1, a właściciel zbywa tę nieruchomość, może on żądać od właściciela RON odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości. W takim przypadku stosuje się odpowiednio przepisy art. 36 ust. 4, 6, 12-14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.
Art.  5.

Organem właściwym w sprawie wydania pozwolenia na budowę na terenie RON masztu antenowego i urządzeń współpracujących jest kierownik właściwego miejscowo urzędu rejonowego i kompetencja ta nie może być przekazana innemu organowi w drodze porozumienia.

Rozdział  3

Pozyskiwanie nieruchomości

Art.  6.
1.
Właściciel RON jest zobowiązany nabyć własność gruntów położonych w strefie ochronnej pierwszego stopnia, o której mowa w art. 7 ust. 2.
2.
Właściciel RON jest zobowiązany nabyć własność nieruchomości położonej w strefie ochronnej drugiego stopnia, o której mowa w art. 7 ust. 3:
1)
na których są usytuowane: stacje paliw, zbiorniki paliw oraz obiekty będące źródłem trwałych, wtórnych pól elektromagnetycznych o wartościach skutecznych natężenia składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego większych od 20 V/m,
2)
względem których nie jest możliwe wypełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 4 lub w art. 9 ust. 1.
3.
Nabycie nieruchomości, o których mowa w ust. 1 i 2, następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.
4.
Nieruchomości, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają wywłaszczeniu w trybie przepisów ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127, Nr 103, poz. 446 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 47, poz. 212 i Nr 131, poz. 629 oraz z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 31, poz. 118, Nr 84, poz. 384, Nr 85, poz. 388, Nr 89, poz. 415 i Nr 123, poz. 601), jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia zawiadomienia właściciela nieruchomości o ofercie kupna nieruchomości negocjacje nie doprowadzą do zawarcia umowy w trybie przepisu ust. 3.
5.
Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości powinno odpowiadać ich wartości rynkowej, ustalonej według stanu i cen na dzień wydania decyzji o wywłaszczeniu, zwaloryzowanej na dzień wydania decyzji o odszkodowaniu według zasad obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
6.
Zmiany w zagospodarowaniu gruntów dokonane po otrzymaniu oferty zawarcia umowy kupna-sprzedaży, o której mowa w ust. 3, nie mają wpływu na wysokość odszkodowania, chyba że zmiany te były uzasadnione koniecznością zachowania bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
7.
Nieruchomości nabyte w trybie przewidzianym w ust. 4 są oddawane właścicielowi RON w wieczyste użytkowanie.

Rozdział  4

Ochrona przed elektromagnetycznym promieniowaniem niejonizującym w otoczeniu RON

Art.  7.
1.
Na obszarach otaczających RON właściwy wojewoda, działając w porozumieniu z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, ustanowi strefy ochronne pierwszego i drugiego stopnia, które zostaną wyznaczone:
1)
przed uruchomieniem RON - na podstawie obliczeń przedstawionych w ocenie oddziaływania na środowisko, o której mowa w art. 3,
2)
po uruchomieniu RON - na podstawie wyników pomiarów, o których mowa w art. 10.
2.
Strefę ochronną pierwszego stopnia stanowi obszar otaczający RON, w którym wartość skuteczna natężenia składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wielkiej częstotliwości wytwarzanego przez RON jest większa od 20 V/m w wolnej przestrzeni.
3.
Strefę ochronną drugiego stopnia stanowi obszar otaczający RON, w którym wartość skuteczna składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wielkiej częstotliwości wytwarzanego przez RON jest większa od 5 V/m w wolnej przestrzeni i nie przekracza 20 V/m.
Art.  8.
1.
Na obszarze strefy ochronnej pierwszego stopnia przebywanie ludności jest zabronione, z wyjątkiem osób zatrudnionych przy eksploatacji RON. Zasady przebywania tych osób regulują odrębne przepisy.
2.
Na obszarze strefy ochronnej drugiego stopnia przebywanie ludności jest dozwolone.
3.
Na obszarze strefy ochronnej drugiego stopnia jest zabronione wznoszenie stacji paliw i zbiorników paliw oraz obiektów będących źródłami wtórnych pól elektromagnetycznych.
4.
Budynki, z wyłączeniem budynków wymienionych w ust. 3, wzniesione na obszarze strefy ochronnej drugiego stopnia przed dniem ustanowienia tej strefy, mogą być nadal użytkowane, jeżeli w ich wnętrzu i otoczeniu wartość skuteczna natężenia składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez RON nie przekracza trwale w żadnym miejscu 20 V/m.
5.
Dopuszcza się przebudowę, rozbudowę lub modernizację budynków, o których mowa w ust. 4, pod warunkiem że w wyniku tych działań we wnętrzu i otoczeniu tych budynków wartość skuteczna natężenia składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez RON nie przekroczy trwale w żadnym miejscu 20 V/m.
6.
Na obszarze strefy ochronnej drugiego stopnia dopuszcza się wznoszenie nowych budynków o konstrukcji zapewniającej, że w ich wnętrzu i otoczeniu wartość skuteczna natężenia składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez RON nie przekroczy trwale w żadnym miejscu 20 V/m.
Art.  9.
1.
Właściciel RON jest zobowiązany do likwidacji - na swój koszt - trwałych, wtórnych pól elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości, występujących poza strefą ochronną pierwszego stopnia i wywołanych polami elektromagnetycznymi wielkiej częstotliwości wytwarzanymi przez RON, o wartości skutecznej składowej elektrycznej pola elektromagnetycznego wielkiej częstotliwości przekraczającej 20 V/m w wolnej przestrzeni.
2.
Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy pól elektromagnetycznych, występujących we wnętrzu i otoczeniu budynków nie spełniających warunków określonych w art. 8 ust. 5 i 6.

Rozdział  5

Pomiary kontrolne pól elektromagnetycznych

Art.  10.
1.
Właściciel RON jest zobowiązany do wykonania - na swój koszt i przez osoby wskazane przez właściwego wojewodę, spośród osób uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów - pomiarów kontrolnych natężenia pól elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości wytwarzanych przez RON:
1)
bezpośrednio po przywróceniu jego zdolności funkcjonowania,
2)
każdorazowo - w razie zmiany warunków jego eksploatacji, które mogą wpływać na zwiększenie wartości natężeń pól elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości oraz zasięgu stref ochronnych.
2.
Wyniki pomiarów, o których mowa w ust. 1, właściciel RON przedstawia niezwłocznie właściwemu wojewodzie oraz właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
Art.  11.
1.
Właściciel RON jest zobowiązany, na żądanie właściwego wojewody, dostarczyć i zainstalować - na swój koszt - w miejscu wskazanym przez wojewodę, urządzenie umożliwiające wykonywanie przez osoby wyznaczone przez właściwe miejscowo rady gmin, stałej, społecznej kontroli natężenia energii pól elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości emitowanych przez RON.
2.
Osobom określonym w ust. 1 przysługuje nieograniczony dostęp do urządzenia pomiarowego i prawo występowania z wnioskami o przeprowadzenie pomiarów do organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Art.  12.

W przypadku przekroczenia określonych w art. 7 ust. 2 i 3 wartości i natężeń w strefie ochronnej, właściwy wojewoda nakaże usunięcie przyczyny przekroczenia.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

Art.  13.
1.
Podczas przywracania funkcjonowania RON jest dozwolone usuwanie drzew i krzewów z terenu RON, z wyjątkiem drzew stanowiących pomniki przyrody.
2.
Za wycięcie drzew i krzewów, o których mowa w ust. 1, nie pobiera się opłat przewidzianych w odrębnych przepisach.
Art.  14.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024