Zasady realizacji przedpłat na samochody osobowe.

USTAWA
z dnia 21 stycznia 1994 r.
o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe.

Art.  1.
1.
Osoby, które w 1981 r. wniosły przedpłaty na zakup samochodów osobowych marki Fiat 126p lub FSO 1500 i dotychczas samochodu nie odebrały, mają prawo do zwrotu wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem oraz otrzymania rekompensaty w wysokości równej:
1)
50% ceny detalicznej samochodu Fiat 126p w wersji standard, jeżeli przedpłata została wniesiona na ten samochód,
2)
40% ceny detalicznej samochodu Polonez o pojemności silnika 1500 cm3 w wersji podstawowej, jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód FSO 1500.
2.
Podstawę obliczenia rekompensaty, o której mowa w ust. 1, stanowi cena detaliczna samochodu z dnia likwidacji rachunku, określona przez producenta samochodu, zwana dalej "ceną detaliczną".
3.
Rekompensatę określoną w ust. 1 wypłaca bank prowadzący rachunek przedpłaty.
Art.  2.

Kwoty rekompensat, o których mowa w art. 1 ust. 1, stanowią dotację przedmiotową rozliczaną z budżetem państwa przez bank prowadzący rachunek przedpłat.

Art.  3.

Wypłata rekompensat następuje w kolejności wynikającej z dotychczas przyjętych zasad oraz w ramach środków przeznaczonych w budżecie państwa na dotacje przedmiotowe do samochodów osobowych sprzedawanych w ramach przedpłat.

Art.  4.
1.
Osoby, które zrezygnują z rekompensaty, o której mowa w art. 1, mogą nabyć w ciągu roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty nowy samochód produkcji krajowej lub nowy samochód sprowadzony z zagranicy, wyprodukowany przez producentów zagranicznych zaangażowanych w krajową produkcję samochodów, po cenie pomniejszonej o bonifikatę, w wysokości równej kwocie podatku od towarów i usług należnej od sprzedaży samochodu.
2.
Bonifikata, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć równowartości:
1)
50% ceny detalicznej samochodu Fiat 126p w wersji standard, obowiązującej w dniu nabycia, w przypadku rezygnacji z przedpłaty wniesionej na ten samochód,
2)
40% ceny detalicznej samochodu Polonez o pojemności silnika 1500 cm3 w wersji podstawowej, obowiązującej w dniu nabycia, w przypadku rezygnacji z przedpłaty wniesionej na samochód FSO 1500.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane przedstawić sprzedawcy samochodu oryginał zaświadczenia wystawionego przez bank o rezygnacji z rekompensaty i o likwidacji rachunku przedpłaty z określeniem marki samochodu, na jaki przedpłata była wniesiona, zwanego dalej "zaświadczeniem banku".
Art.  5.

Sprzedawca dokonujący sprzedaży samochodu z bonifikatą, o której mowa w art. 4, obowiązany jest do zastosowania przy sprzedaży samochodu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, z tym że wynikająca z odrębnych przepisów kwota zwrotu podatku naliczonego nie może być wyższa od kwoty bonifikaty określonej w art. 4 ust. 2.

Art.  6.
1.
Jeżeli osoba, o której mowa w art. 1 ust. 1, zrezygnuje z rekompensaty określonej w tym przepisie i w ciągu roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty na samochód sprowadzi z zagranicy nowy samochód, wyprodukowany przez producentów zagranicznych zaangażowanych w krajową produkcję samochodów, jest on wolny od podatku od towarów i usług, z tym że kwota ulgi nie może być wyższa od kwoty bonifikaty określonej w art. 4 ust. 2.
2.
Za nowy samochód, o którym mowa w ust. 1, uważa się samochód wyprodukowany w roku kalendarzowym, w którym dokonywana jest odprawa celna, lub w roku poprzedzającym tę odprawę.
3.
Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana przedstawić organowi celnemu oryginał zaświadczenia banku.
Art.  7.
1.
Przepisów art. 5 i 6 nie stosuje się do samochodów zwolnionych od cła na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Za producentów zagranicznych zaangażowanych w krajową produkcję samochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1, uważa się producentów, których wkład do kapitału zakładowego (akcyjnego) polskiej spółki produkującej samochody wynosi co najmniej równowartość 4 milionów ECU, a spółka ta produkuje lub montuje co najmniej 10 tysięcy sztuk samochodów rocznie.
3.
Minister Przemysłu i Handlu, w drodze obwieszczenia, ogłasza listę producentów zagranicznych zaangażowanych w krajową produkcję samochodów w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Art.  8.

Zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych kwoty otrzymane z tytułu rekompensaty, o której mowa w art. 1 ust. 1.

Art.  9.
1.
Traci moc ustawa z dnia 20 lipca 1990 r. o zasadach realizacji przedpłat na samochody osobowe (Dz. U. Nr 54, poz. 311), z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Osoby, które przed dniem wejścia w życie ustawy zlikwidowały rachunek przedpłat, a nie zrealizowały jeszcze nabytych uprawnień do ulgi celnej, będą mogły je zrealizować zgodnie z dotychczasowymi przepisami w ciągu roku od dnia likwidacji rachunku przedpłaty.
Art.  10.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.36.132

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zasady realizacji przedpłat na samochody osobowe.
Data aktu: 21/01/1994
Data ogłoszenia: 21/03/1994
Data wejścia w życie: 05/04/1994