Sposób dokumentacji i ewidencji grzywien za wykroczenia, ściąganych w postępowaniu mandatowym, oraz organy właściwe w sprawach rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 1994 r.
w sprawie sposobu dokumentacji i ewidencji grzywien za wykroczenia, ściąganych w postępowaniu mandatowym, oraz organów właściwych w sprawach rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 28 lutego 1992 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego, prawa o wykroczeniach i o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 24, poz. 101) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
 
1.
Organem właściwym w sprawach rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych, przydziału i rozliczania serii oraz numerów mandatów generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego jest właściwy terytorialnie wojewoda.
2.
Organ upoważniony do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, zwany dalej "organem upoważnionym", z zastrzeżeniem ust. 3, zaopatruje się nieodpłatnie we właściwym urzędzie wojewódzkim w:
1)
wykonane na zlecenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych bloczki mandatowe,
2)
przydzielone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych serie i numery mandatów generowanych przez system teleinformatyczny.
3.
Straż gminna (miejska) zaopatruje się w bloczki mandatowe odpłatnie, według aktualnych cen stanowiących koszty wydrukowania tych bloczków.
§  1a. 2
 
1.
Organ upoważniony stosujący mandaty generowane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego składa do właściwego urzędu wojewódzkiego zapotrzebowanie na przydział serii i numerów mandatów nakładanych w ten sposób. Zapotrzebowanie organ upoważniony składa w dwóch egzemplarzach.
2.
Na każdym egzemplarzu zapotrzebowania umieszcza się klauzulę stwierdzającą numerację początkową i końcową przydzielonych serii i numerów mandatów, czytelne podpisy osoby wydającej i pobierającej serie i numery mandatów oraz miejscowość, datę i pieczęć właściwego urzędu wojewódzkiego.
3.
Jeden egzemplarz zapotrzebowania pozostawia się w urzędzie wojewódzkim jako dowód rozdysponowania serii oraz numerów mandatów, a drugi otrzymuje organ upoważniony jako dowód ich przydziału.
4.
Mandaty wygenerowane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego są drukami ścisłego zarachowania i podlegają wpisowi do księgi druków ścisłego zarachowania.
§  2.
1.
Bloczki mandatowe są drukami ścisłego zarachowania i podlegają wpisowi do księgi druków ścisłego zarachowania.
2.
Ponumerowane bloczki mandatowe wydaje się na podstawie zapotrzebowania złożonego w dwóch egzemplarzach przez organ upoważniony. Zapotrzebowanie sporządza się oddzielnie na bloczki mandatowe mandatów karnych gotówkowych i kredytowanych.
3.
Na każdym egzemplarzu zapotrzebowania umieszcza się klauzulę stwierdzającą liczbę wydanych bloczków mandatowych, numerację początkową i końcową każdego bloczka, ich nominalną wartość, czytelne podpisy osoby wydającej i pobierającej bloczki mandatowe oraz miejscowość, datę i pieczęć właściwego urzędu wojewódzkiego.
4.
Jeden egzemplarz zapotrzebowania pozostawia się w urzędzie wojewódzkim jako dowód rozchodu bloczków mandatowych, a drugi otrzymuje organ upoważniony jako dowód przychodu tych bloczków.
5.
Na pierwszej stronie wszystkich wydanych bloczków mandatowych umieszcza się pieczęć właściwego urzędu wojewódzkiego.
§  3. 3
Wpływy i należności z tytułu grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego ewidencjonują, zgodnie z przepisami o zasadach prowadzenia rachunkowości: urzędy wojewódzkie, urzędy gmin oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego w zakresie grzywien nakładanych przez pracowników Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
§  4.
1.
Organ upoważniony, nie rzadziej niż raz w miesiącu, sporządza w trzech egzemplarzach zbiorczą informację dotyczącą liczby otrzymanych i wykorzystanych bloczków mandatowych oraz nałożonych i uiszczonych grzywien i przedstawia ją wraz z grzbietami wykorzystanych bloczków organowi, o którym mowa w § 1 ust. 1, w celu dokonania rozliczenia.
2.
Po dokonaniu rozliczenia i potwierdzenia zgodności przedstawionej informacji:
1)
pierwszy egzemplarz informacji pozostawia się w urzędzie wojewódzkim,
2)
drugi egzemplarz przekazuje się organowi, który złożył informację,
3)
trzeci egzemplarz przekazuje się urzędom, o których mowa w § 3.
3. 4
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do przydzielonych i wykorzystanych serii i numerów mandatów generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego.
§  5.
Rozliczenia z funkcjonariuszami (pracownikami) nakładającymi grzywny w drodze mandatu karnego z wykorzystanych bloczków mandatowych i dokonanych wpłat przeprowadza organ upoważniony.
§  5a. 5
Przepis § 5 stosuje się odpowiednio do mandatów generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.193.1143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2011 r.
2 § 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.193.1143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2011 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.193.1143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2011 r.
4 § 4 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.193.1143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2011 r.
5 § 5a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2011 r. (Dz.U.11.193.1143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2011 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.131.663

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentacji i ewidencji grzywien za wykroczenia, ściąganych w postępowaniu mandatowym, oraz organy właściwe w sprawach rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych.
Data aktu: 09/12/1994
Data ogłoszenia: 15/12/1994
Data wejścia w życie: 01/01/1995