Dotacje dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 listopada 1994 r.
w sprawie dotacji dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych.

Na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zasady i tryb ustalania oraz przekazywania gminom z budżetu państwa dotacji celowych na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych.
§  2.
1.
Gmina ubiegająca się o dotację jest obowiązana zapewnić prowadzenie bieżącej ewidencji:
1)
wpływów z czynszów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność gminy,
2)
nadwyżki pożytków nad wydatkami przypadającej gminie z tytułu udziałów w nieruchomościach wspólnych,
3)
wydatków związanych z utrzymaniem mieszkaniowego zasobu gminy i należących do niej lokali użytkowych,
4)
wypłacanych dodatków mieszkaniowych.
2.
Wydatkami w rozumieniu rozporządzenia są koszty eksploatacji budynków stanowiących własność gminy i koszty napraw tych budynków oraz przypadające na gminę koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi.
3.
Za koszty eksploatacji budynków uważa się wydatki komunalnych jednostek organizacyjnych z tytułu zarządu tymi budynkami, w szczególności wydatki na: utrzymanie czystości, oczyszczanie ulic i podwórzy, oświetlanie i ogrzewanie pomieszczeń służących do wspólnego użytku (np. korytarzy, klatek schodowych, ubikacji), oczyszczanie kominów, utrzymywanie zieleńców, płace administratora i dozorcy, materiały kancelaryjne związane z administracją, usługi pocztowo-telekomunikacyjne, a także wynagrodzenie dla podmiotów, którym gmina powierzyła sprawowanie zarządu na podstawie umowy zlecenia. Nie zalicza się do kosztów eksploatacji grzywien i kar pieniężnych.
4.
Za koszty napraw budynku uważa się wydatki na konserwację i roboty konieczne do utrzymania budynku oraz jego otoczenia w należytym stanie, a w szczególności wydatki na: konserwację i reperację pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych, instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazowych, hydroforów, urządzeń przeciwpożarowych oraz pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku.
§  3.
1.
Gmina składa wojewodzie, w terminie do 20 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał, z zastrzeżeniem § 6 ust. 1 i 1a, wniosek o przyznanie dotacji na ten kwartał, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Gmina określa we wniosku, o którym mowa w ust. 1, potrzeby dotyczące dofinansowania wypłat dodatków mieszkaniowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 6.
3.
Wojewoda przyznaje gminom dotacje w granicach kwot określonych na ten cel w budżecie wojewody, proporcjonalnie do kwot wynikających z wniosków gmin, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Dotacja może być przyznana gminie do wysokości nie przekraczającej kwoty obliczonej według właściwego dla danej gminy wzoru, o którym mowa w ust. 2.
5.
Dotację przyznaną na dany kwartał wojewoda przekazuje w miesięcznych ratach.
6.
W 1995 r. gmina może określać potrzeby, o których mowa w ust. 2, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2a do rozporządzenia, zawiadamiając o tym wojewodę w terminie do dnia 30 września 1995 r. Decyzja gminy w sprawie zastosowania załącznika nr 2a obowiązuje w całym 1995 r.
§  4.
1.
Gmina przedstawia wojewodzie, do końca miesiąca następującego po danym kwartale, kwartalne rozliczenie dotacji, a rozliczenie dotacji za dany rok - do końca stycznia następnego roku, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Wojewodowie przedstawiają Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zbiorcze rozliczenia dotacji w ciągu miesiąca po upływie terminów wyznaczonych dla gmin.
3.
Nadpłata dotacji w kwartale może być zaliczona na poczet dotacji należnej w kwartale następnym, z wyjątkiem nadpłaty za dany rok, która podlega przekazaniu na rachunek właściwego urzędu wojewódzkiego, w ciągu 7 dni po upływie terminu określonego w ust. 1.
4.
Do nadpłat dotacji w rozliczeniu rocznym w skali województwa stosuje się przepisy w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania budżetu państwa.
§  5.
Jeżeli w wyniku połączenia lub podziału gmin nastąpiły zmiany w podstawie obliczania kwoty dotacji, wojewoda uwzględnia te zmiany od pierwszego dnia następnego miesiąca po ich wejściu w życie.
§  6.
1.
Do końca czerwca 1995 r. dotację przyznaje się na podstawie comiesięcznych wniosków gminy, składanych w terminie do dnia 20 poprzedniego miesiąca. Do wniosku gmina powinna załączyć uchwałę rady gminy, o której mowa w art. 26 ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, z zastrzeżeniem ust. 3.
1a.
Gminy określające potrzeby zgodnie z § 3 ust. 6 przedstawią wojewodom wnioski o przyznanie dotacji na I półrocze oraz na III kwartał 1995 r., sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia - w terminie do dnia 30 września 1995 r.
2.
Gminy przedstawią wojewodom rozliczenie dotacji do końca lipca 1995 r., natomiast gminy określające potrzeby zgodnie z § 3 ust. 6 - w terminie do dnia 15 października 1995 r.
3.
Do czasu podjęcia prze rade gminy uchwały, o której mowa w ust. 1, wojewoda może przekazywać gminie środki finansowe na poczet przyznanej dotacji. Środki te podlegają rozliczeniu zgodnie z ust. 2.
4.
Wojewodowie przedstawią Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zbiorcze rozliczenia dotacji w terminie do końca sierpnia 1995 r., z wyjątkiem rozliczeń dotacji dla gmin określających potrzeby zgodnie z § 3 ust. 6, które przedstawią w terminie do dnia 31 października 1995 r.
§  7. 1
Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa dokonuje podziału na poszczególne województwa kwoty dotacji zaplanowanej w ustawie budżetowej.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 listopada 1994 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK

o przyznanie dotacji celowej na dofinansowanie wypłaty dodatków mieszkaniowych

na okres..............................................................

1. Kwota przyznanych dodatków mieszkaniowych ....................................zł

z tego użytkownikom mieszkań:

a) komunalnych .....................................zł

b) pozostałych .....................................zł

z tego:

- spółdzielczych .....................................zł

- zakładowych .....................................zł

- innych .....................................zł

2. Kwota przewidywanych dodatków mieszkaniowych .....................................zł

3. Udział kwoty dodatków mieszkaniowych przyznanych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy w ogólnej kwocie przyznanych dodatków mieszkaniowych (1a:1) ......................................zł

4. Zapotrzebowanie na dotację obliczone według wzoru określonego w załączniku nr 2

.......................................zł

Dane uzupełniające:

1. Ilość przyznanych dodatków mieszkaniowych ..........................

z tego użytkownikom mieszkań:

a) komunalnych ..........................

b) pozostałych ..........................

z tego:

- spółdzielczych ...........................

- zakładowych ...........................

- innych ............................

2. Wpływy z czynszów najmu lokali ..........................zł

z tego:

a) mieszkalnych ...........................zł

b) użytkowych ...........................zł

3. Nadwyżka pożytków nad wydatkami z tytułu udziałów w nieruchomościach wspólnych .............................zł

4. Wydatki związane z utrzymaniem lokali .............................zł

z tego:

a) mieszkalnych ..............................zł

b) użytkowych ..............................zł

5. Powierzchnia użytkowa lokali:

a) mieszkalnych: ........................tys. m2

b) użytkowych ........................tys. m2

6. Wartość odtworzeniowa budynków .....................zł/m2 p.u.

Sporządził

....................................................

(nazwisko i imię, nr telefonu)

............................... dnia ...................... ...................................................................

(wójt, burmistrz lub prezydent miasta)

Objaśnienia:

1. Pozycja 1 wniosku powinna obejmować dane wynikające z decyzji o przyznaniu dodatków mieszkaniowych wydanych przed datą złożenia przez gminę wniosku o przyznanie dotacji, dotyczące okresu objętego wnioskiem.

2. W pozycji 2 wniosku należy podać przewidywaną przez gminę kwotę dodatków mieszkaniowych, które będą wypłacone w okresie objętym wnioskiem, co do których decyzje o przyznaniu nie zostały jeszcze podjęte.

3. Pozycja 1 danych uzupełniających powinna odpowiadać pozycji 1 wniosku.

4. Wpływy z czynszów najmu i nadwyżka pożytków nad wydatkami z tytułu udziałów w nieruchomościach wspólnych (poz. 2 i 3 danych uzupełniających) powinny być ujęte w wysokości należnej (według wymiaru), bez uwzględnienia zaległości w regulowaniu należności.

5. Dane w pozycjach 2-5 danych uzupełniających dotyczą wyłącznie lokali stanowiących własność gminy (w poz. 2-4 są to dane przewidywane).

6. Przez liczbę dodatków mieszkaniowych rozumie się liczbę miesięcznych wypłat tych dodatków (we wnioskach dotyczących okresu dłuższego niż miesiąc będzie to iloczyn liczby osób, na rzecz których następuje wypłata, oraz liczby miesięcy).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZORY OBLICZANIA ZAPOTRZEBOWANIA NA DOTACJĘ CELOWĄ NA DOFINANSOWANIE WYPŁAT DODATKÓW MIESZKANIOWYCH

1) b = 0 dk + 0,7 dp

dla gmin, w których procentowy udział dodatków mieszkaniowych przyznanych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy w ogólnej kwocie przyznanych dodatków mieszkaniowych nie przekracza 25%,

2) b = 0,2 dk + 0,5 dp

dla gmin, w których procentowy udział dodatków mieszkaniowych przyznanych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy w ogólnej kwocie przyznanych dodatków mieszkaniowych jest wyższy od 25%, lecz nie przekracza 40%,

3) b = 0,4 dk + 0,3 dp

dla gmin, w których procentowy udział dodatków mieszkaniowych przyznanych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy w ogólnej kwocie przyznanych dodatków mieszkaniowych jest wyższy od 40%.

Objaśnienia:

1. Symbole użyte we wzorach oznaczają:

b - kwotę zapotrzebowania na dotację,

dk - sumę dodatków mieszkaniowych dla najemców lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy,

dp - sumę dodatków mieszkaniowych dla pozostałych użytkowników lokali mieszkalnych.

2. Dane wymienione we wzorach dotyczą okresu objętego wnioskiem.

3. O wyborze wzoru właściwego dla danej gminy decyduje przy sporządzaniu:

a) wniosku o przyznanie dotacji - procentowy udział, o którym mowa we wzorach, dodatków mieszkaniowych przyznanych na podstawie decyzji wydanych przed datą złożenia przez gminę wniosku,

b) rozliczenie dotacji - procentowy udział, o którym mowa we wzorach, dodatków mieszkaniowych wypłaconych w okresie objętym rozliczeniem.

4. Do obliczania zapotrzebowania na dotację w celu sporządzenia:

a) wniosku o przyznanie dotacji - przyjmuje się sumę dodatków mieszkaniowych (dk i dp) przyznanych przed datą złożenia przez gminę wniosku oraz dodatków, których wypłacenie w okresie objętym wnioskiem gmina przewiduje (zgodnie z ust. 1 i 2 objaśnień do załącznika nr 1),

b) rozliczenie dotacji - przyjmuje się sumę dodatków mieszkaniowych (dk i dp) wypłaconych w okresie objętym rozliczeniem.

ZAŁĄCZNIK Nr  2A

WZORY OBLICZANIA ZAPOTRZEBOWANIA NA DOTACJĘ CELOWĄ NA DOFINANSOWANIE WYPŁAT DODATKÓW MIESZKANIOWYCH

1) b = d - (p - w) - 5% dp dla gmin: Xij Ł Xj

2) b = d - (p - w) - 8% dp dla gmin: Xj < Xij Ł 1,5 Xj

3) b = d - (p - w) - 10% dp dla gmin: 1,5 Xj < Xij Ł 2,5 Xj

Objaśnienia:

1. Symbole użyte we wzorach, z zastrzeżeniem ust. 2, oznaczają:

1) b - kwotę zapotrzebowania na dotację,

2) d - sumę dodatków mieszkaniowych ustaloną zgodnie z ust. 5 objaśnień,

3) p - łączne przychody, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia,

4) w - łączne wydatki, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia,

5) dp - należne podstawowe dochody podatkowe gminy, o których mowa w art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600 i z 1994 r. Nr 105, poz. 509), ustalone w sposób określony (dla celów obliczenia wskaźników G i P) w art. 14 ust. 3 tej ustawy, przeliczone na warunki całego roku odpowiednim dla roku bazowego wskaźnikiem relacji planowanych dochodów budżetu państwa do tych dochodów zrealizowanych w I półroczu,

6) Xij - należne podstawowe dochody podatkowe gminy "i", o których mowa w pkt 5, w kategorii "j" za rok bazowy w przeliczeniu na 1 mieszkańca,

7) Xj - średnia należnych podstawowych dochodów podatkowych, o których mowa w pkt 5, gmin kategorii "j" za rok bazowy w przeliczeniu na 1 mieszkańca w wysokości określonej przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa,

8) j - kategoria gmin, o której mowa w ust. 6 objaśnień.

2. Dane wymienione w ust. 1 pkt 1-4 dotyczą okresu objętego wnioskiem o przyznanie dotacji. Kwoty należnych podstawowych dochodów podatkowych gminy, o których mowa w ust. 1 pkt 5 objaśnień, dzieli się przez 12 i mnoży przez liczbę miesięcy objętych wnioskiem o przyznanie dotacji.

3. Przez liczbę mieszkańców stanowiącą podstawę do wyliczeń rozumie się liczbę mieszkańców, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy wymienionej w ust. 1 pkt 5 objaśnień.

4. W wypadku gdy różnica pomiędzy przychodami "p" i wydatkami "w" byłaby ujemna, jej wartość bezwzględną przy obliczaniu wysokości zapotrzebowania na dotację pomija się.

5. Do obliczenia zapotrzebowania na dotację w celu sporządzenia:

1) wniosku o przyznanie dotacji - przyjmuje się sumę dodatków mieszkaniowych przyznanych przed datą złożenia przez gminę wniosku oraz dodatków, których wypłacenie w okresie objętym wnioskiem gmina przewiduje,

2) rozliczenia dotacji - przyjmuje się sumę dodatków mieszkaniowych wypłaconych w okresie objętym rozliczeniem.

6. Na potrzeby rozporządzenia ustala się następujące kategorie gmin:

1) I kategoria - gminy do 5 tys. mieszkańców,

2) II kategoria - gminy powyżej 5 tys. do 10 tys. mieszkańców,

3) III kategoria - gminy powyżej 10 tys. do 50 tys. mieszkańców,

4) IV kategoria - gminy powyżej 50 tys. do 300 tys. mieszkańców,

5) V kategoria - gminy powyżej 300 tys. mieszkańców.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ROZLICZENIE

sporządzającej rozliczenie

dotacji celowej na dofinansowanie wypłaty dodatków mieszkaniowych

za okres....................................................

Lp. Wyszczególnienie Kwota w zł
1 2 3
1 Kwota wypłaconych dodatków mieszkaniowych
1.1 z tego użytkownikom mieszkań:

komunalnych

1.2 pozostałych
z tego:

1.2.1. spółdzielczych

1.2.2. zakładowych

1.2.3. innych

2 Procentowy udział kwoty dodatków mieszkaniowych wypłaconych najemcom lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy w ogólnej kwocie wypłaconych dodatków mieszkaniowych (1.1:1)
3 Zapotrzebowanie na dotację według wzoru określonego w załączniku nr 2
4 Dotacja otrzymana
5 Nadpłata dotacji (4-3)
6 Wskaźnik dofinansowania z budżetu państwa (4:1)
Dane uzupełniające

1. Liczba wypłacanych dodatków mieszkaniowych

z tego użytkownikom mieszkań:

a) komunalnych

b) pozostałych

z tego:

- spółdzielczych

- zakładowych

- innych

2. Wpływy z czynszów najmu lokali (zł)

z tego

a) mieszkalnych

b) użytkowych

3. Nadwyżka pożytków nad wydatkami z tytułu udziałów w nieruchomościach wspólnych (zł)

4. Wydatki związane z utrzymaniem lokali (zł)

z tego:

a) mieszkalnych

b) użytkowych

5. Powierzchnia użytkowa lokali (tys. m2):

a) mieszkalnych

b) użytkowych

6. Wartość odtworzenia budynków (zł / 1 m2 p.u.)

Sporządził:

..............................................

(nazwisko i imię, nr telefonu)

......................................................................

(kierownik jednostki sporządzającej rozliczenie)

Objaśnienia dotyczące danych uzupełniających

1. Wpływy z czynszów najmu (poz. 2) i nadwyżka pożytków nad wydatkami z tytułu udziałów w nieruchomościach wspólnych (poz. 3) powinny być ujęte w wysokości należnej (według wymiaru), bez uwzględnienia zaległości w regulowaniu należności.

2. Dane w pozycjach 2-5 dotyczą wyłącznie lokali stanowiących własność gminy.

3. Przez liczbę dodatków mieszkaniowych rozumie się liczbę miesięcznych wypłat tych dodatków (we wnioskach dotyczących okresu dłuższego niż miesiąc będzie to iloczyn liczby osób, na rzecz których następuje wypłata, oraz liczby miesięcy).

1 § 7 zmieniony przez pkt 3 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 1996 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.96.52.234).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.131.639 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dotacje dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych.
Data aktu: 07/11/1994
Data ogłoszenia: 23/11/1995
Data wejścia w życie: 12/11/1994