Warunki i tryb przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 20 kwietnia 1993 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół. 1

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organ prowadzący publiczne szkoły medyczne zapewnia warunki kontynuowania nauki w szkołach medycznych przez:
1)
kształtowanie sieci szkół medycznych odpowiadającej potrzebom ochrony zdrowia,
2)
określenie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mogą być przyjęci do klas pierwszych tych szkół,
3)
zapewnienie informacji dla kandydatów do tych szkół.
§  2. 2
Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w szkole medycznej jest:
1)
w przypadku liceum (technikum) - ukończenie szkoły podstawowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej,
2)
w przypadku medycznego studium zawodowego kształcącego w zawodach pielęgniarki i położnej - posiadanie świadectwa dojrzałości,
3)
w przypadku medycznego studium zawodowego kształcącego w innych zawodach - ukończenie średniej szkoły ogólnokształcącej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej albo ukończenie średniej szkoły zawodowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej o kierunku zbliżonym do kierunki kształcenia w studium,
4)
przedłożenie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza publicznego zakładu opieki zdrowotnej, z określeniem braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu, do którego przygotowuje szkoła medyczna, z uwzględnieniem wyników badań na nosicielstwo zarazków schorzeń jelitowych.
§  3.
1. 3
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej liceum (technikum) medycznego oraz na semestr pierwszy w medycznym studium zawodowym decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
ocena predyspozycji psychofizycznych do wykonywania określonego zawodu,
4)
inne dodatkowe kryteria ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą kandydatów, którzy szkołę niższego stopnia ukończyli za granicą.
§  4. 4
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w szkole wymienionej w § 3 dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
§  5.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1)
ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji określonych w § 10,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z zasadami określonymi w § 9,
3)
podejmuje uchwały w sprawie przeprowadzenia egzaminu z przedmiotów, o których mowa w § 6 pkt 2 i w § 7 pkt 4 lit. f), i egzaminu praktycznego, o którym mowa w § 7 pkt 2, oraz określa warunki dopuszczenia do tych egzaminów,
4) 5
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
§  6.
Egzamin wstępny w liceach (technikach) medycznych składa się:
1)
z części pisemnej obejmującej język polski i matematykę, a ponadto w przypadku kształcenia:
a)
opiekunek dziecięcych - ze sprawdzianu pisemnego z biologii,
b)
techników analityki medycznej - ze sprawdzianu pisemnego z chemii,
2)
z części ustnej, przeprowadzonej zgodnie z uchwałą komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z języka polskiego i matematyki,
b)
egzamin ustny w przypadku kształcenia:
-
opiekunek dziecięcych - z biologii,
-
techników analityki medycznej - z chemii,

jeśli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna uzna za konieczne zastąpienie sprawdzianu pisemnego, o którym mowa w pkt 1, egzaminem ustnym.

§  7.
Egzamin wstępny w medycznych studiach zawodowych, stosownie do profilu kształcenia, składa się:
1)
z egzaminu ustnego z biologii w studiach kształcących:
a)
pielęgniarki,
b)
położne,
c)
instruktorów higieny,
d) 6
(skreślona),
e)
opiekunki dziecięce,
f)
higienistki stomatologiczne,
g)
ortoptystki,
2)
z egzaminu ustnego i pisemnego z chemii w studiach kształcących techników dentystycznych i techników analityki medycznej oraz dodatkowo z egzaminu praktycznego z modelarstwa w przypadku kształcenia techników dentystycznych,
2a) 7
z egzaminu pisemnego z chemii i egzaminu ustnego z chemii lub biologii w studiach kształcących techników farmaceutycznych,
3) 8
z egzaminu ustnego i pisemnego z fizyki w studiach kształcących techników elektroradiologii,
3a) 9
z egzaminu pisemnego z biologii i fizyki oraz dodatkowo z testu sprawności fizycznej i sprawdzianu umiejętności pływania w studiach kształcących techników fizjoterapii,
4)
z egzaminu ustnego lub pisemnego w studiach kształcących:
a)
techników masażystów,
b)
techników biomechaników,
c)
terapeutów zajęciowych,
d)
ratowników medycznych,
e)
asystentki stomatologiczne,
f)
w innych zawodach medycznych, nie wymienionych w pkt 1-3,

- z przedmiotu lub przedmiotów oraz na warunkach określonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.

§  8.
Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot, z możliwością wydłużenia czasu egzaminu do 120 minut i wprowadzenia przerwy.
§  9.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się wartość ocen: celujący - 3 pkt, bardzo dobry - 2 pkt, dobry - 1 pkt.
§  10.
Przy przyjmowaniu do szkół medycznych:
1)
finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
b)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki w szkole, którą ukończyli.
§  11.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do innej szkoły średniej nie zwalnia kandydata do publicznej szkoły medycznej z egzaminu wstępnego, składanego przez kandydatów do takich szkół.
§  12. 10
Uczniowie liceów (techników) medycznych i medycznych studiów zawodowych mogą zmienić szkołę medyczną w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6 pkt 2 oraz w § 7 i 8 w przypadku przejścia do innej szkoły medycznej albo na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186 i Nr 75, poz. 371 oraz z 1993 r. Nr 76, poz. 360) w przypadku przejścia do innej szkoły niż medyczna.
§  13.
1.
Dyrektor publicznej szkoły medycznej decyduje o przyjęciu uczniów do:
1) 11
klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w takiej szkole, gdy uczeń powraca z zagranicy,
2)
klasy programowo wyższej niż klasa wymieniona w pkt 1, na podstawie świadectwa ukończenia klasy niższej w publicznej szkole medycznej lub niepublicznej szkole medycznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę medyczną, z której uczeń odszedł.
2. 12
W przypadkach innych niż określone w ust. 1, dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia rekrutacji uczniów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy, o której mowa w § 4.
§  14.
Ponadto dyrektor szkoły medycznej:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, gdy liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc,
2)
może wyznaczyć w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych ucznia - w odpowiedzi na jego prośbę lub prośbę rodziców (opiekunów) - dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin uzupełniający w przypadku określonym w § 12,
4)
zapewnia stałą i aktualną informację dotyczącą rekrutacji, a w szczególności: terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, sieci punktów informacyjnych dla kandydatów szkół medycznych oraz wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć,
5)
przekazuje organowi prowadzącemu szkołę i kuratorowi oświaty informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
§  15.
1.
Organ prowadzący publiczną szkołę medyczną:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych oraz określa terminy składania podań do tych szkół,
2)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danym studium,
3)
ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, działa w porozumieniu z kuratorem oświaty.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
5 § 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
6 § 7 pkt 1 lit. d) skreślona przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
7 § 7 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
8 § 7 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
9 § 7 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 6 lit. d) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
10 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
11 § 13 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
12 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.41.189

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i tryb przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół.
Data aktu: 20/04/1993
Data ogłoszenia: 20/05/1993
Data wejścia w życie: 04/06/1993