Zm.: rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 11 grudnia 1992 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

Na podstawie art. 95 § 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, poz. 228 i z 1992 r. Nr 24, poz. 101) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie organizacji zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych (Dz. U. Nr 26, poz. 126) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 6:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bezpośredni nadzór administracyjny i pedagogiczny nad zakładami, z zachowaniem uprawnień kuratorów oświaty i z zastrzeżeniem ust. 2, sprawuje Minister Sprawiedliwości osobiście, za pośrednictwem swoich organów oraz wizytatorów Ministerstwa Sprawiedliwości i sądów powszechnych.",

b)
dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

"2. Bezpośredni nadzór finansowo-gospodarczy nad zakładami sprawują prezesi sądów powszechnych wyznaczonych przez Ministra Sprawiedliwości.",

c)
dotychczasowe ust. 2-4 oznacza się odpowiednio jako ust. 3-5.
2)
§ 53 otrzymuje brzmienie:

"53. 1. Zakładem kieruje dyrektor, którego wyłania się w drodze konkursu. Zasady i tryb przeprowadzania konkursu określa regulamin stanowiący załącznik do rozporządzenia.

2. Dyrektor organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników, tworzy właściwą atmosferę pracy jako ich przełożony, a także zapewnia warunki niezbędne do realizacji zadań zakładu i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności placówki.

3. Dyrektor zakładu w szczególności:

1) zapewnia opiekę wychowankom oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego nieletnich przez optymalne oddziaływanie resocjalizacyjne,

2) współpracuje w wykonywaniu swoich zadać z radą pedagogiczną i samorządem wychowanków, jeżeli został utworzony,

3) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zakładu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

5) organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą zakładu,

6) sprawuje nadzór pedagogiczny,

7) jest kierownikiem zakładu pracy dla pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników zakładu i z tego tytułu:

a) zatrudnia w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych oraz zawiera umowy o pracę z innymi pracownikami zakładu,

b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom zakładu,

c) jest uprawniony, dla dobra nieletniego, do zawieszania w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,

d) występuje - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i innych pracowników zakładu,

e) rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami pedagogicznymi i innymi pracownikami zakładu, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

8) reprezentuje zakład na zewnątrz,

9) pełni inne obowiązki i realizuje uprawnienia wynikające z przepisów odrębnych.",

3)
w § 75 w ust. 2 i w § 76 w ust. 2 wyrazy "prezesa właściwego sądu wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "dyrektora Departamentu Sądów i Notariatu",
4)
dodaje się załącznik do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1993 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONKURSU NA DYREKTORÓW ZAKŁADÓW POPRAWCZYCH

§  1.
Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego, zwanego dalej "zakładem" organizuje się przez:
1)
ogłoszenie konkursu w danym zakładzie, innych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych, w kuratorium oświaty, w wyższych uczelniach, środkach masowego przekazu (np. ogłoszenie w prasie),
2)
określenie terminu i miejsca posiedzenia komisji konkursowej,
3)
ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów.
§  2.
Organ, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia zwany dalej "organizatorem konkursu", powołuje komisję konkursową w składzie:
1)
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel kuratora oświaty,
3)
dwaj przedstawiciele rady pedagogicznej,
4)
po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych,
5)
dwaj przedstawiciele nadzoru pedagogicznego.

Pracami komisji kieruje jej przewodniczący. Komisja konkursowa składa się z nieparzystej liczby członków.

§  3.
Ustala się następujące kryteria wyłaniania kandydata na stanowisko dyrektora:
1)
minimum 5-letni staż pracy pedagogicznej, w tym co najmniej 3-letni staż pracy pedagogicznej w placówce resocjalizacyjnej lub opiekuńczo-wychowawczej,
2)
wykształcenie wyższe magisterskie z zakresu:
a)
pedagogiki specjalnej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej lub profilaktyki społecznej i resocjalizacji lub
b)
psychologii, lub
c)
studia wyższe innych kierunków humanistycznych, medycznych albo społecznych, uzupełnione studiami podyplomowymi z zakresu pedagogiki specjalnej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej lub profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
§  4.
Kandydat na dyrektora składa organizatorowi konkursu następujące dokumenty:
1)
pisemnie opracowany własny model pracy placówki resocjalizacyjnej,
2)
kwestionariusz osobowy ze zdjęciem,
3)
odpisy dyplomów potwierdzających wykształcenie,
4)
życiorys z opisem pracy pedagogicznej,
5)
zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia,
6)
opinie zakładu pracy z ostatnich 5 lat.
§  5.
Do udziału w konkursie nie mogą być dopuszczeni dyrektorzy placówek, którzy zostali odwołani w okresie ostatnich trzech lat przed ogłoszeniem konkursu w związku z nieprawidłową realizacją zadań związanych z funkcją kierowniczą lub wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne.
§  6.
Konkurs przeprowadza się również w przypadku zgłoszenia się jednego kandydata.
§  7.
Organizator konkursu na prośbę kandydata umożliwia mu zapoznanie się z działalnością zakładu.
§  8.
Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej powinno nastąpić nie później niż 7 dnia od daty zamknięcia listy przyjmowania zgłoszeń kandydatów na dyrektora zakładu.
§  9.
Konkurs przebiega w dwóch etapach:
1)
etap pierwszy - sprawdzenie warunków formalnych oraz wstępna ocena merytoryczna złożonej oferty; w przypadku sprzeciwu przynajmniej jednego członka komisji konkursowej, o dopuszczeniu do drugiego etapu decyduje komisja w głosowaniu tajnym,
2)
drugi etap - rozmowa z kandydatem na temat perspektywy funkcjonowania zakładu, zainteresowań zawodowych i dotychczasowych osiągnięć.
§  10.
Po zakończeniu rozmów z kandydatami przewodniczący komisji konkursowej zarządza naradę i głosowanie tajne tylko w obecności członków komisji.
§  11.
O sposobie wyłonienia zwycięzcy konkursu komisja decyduje według jednego z punktów niżej wymienionych - w sposób alternatywny:
1)
stosowanie systemu punktowego, zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
za staż pracy pedagogicznej:

od 5 do 8 lat - 10 pkt,

od 8 do 12 lat - 30 pkt,

od 12 do 16 lat - 40 pkt,

od 16 do 20 lat - 30 pkt,

od 20 do 25 lat - 10 pkt,

b)
za wykształcenie :
-
pedagogika specjalna, opiekuńczo-wychowawcza, resocjalizacyjna lub profilaktyka społeczna i resocjalizacja, - 40 pkt,
-
albo
-
studia wyższe i studium podyplomowe z zakresu wyżej wymienionych specjalności, - 35 pkt,
c)
za ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w:
-
placówce resocjalizacyjnej:
-
szczególnie wyróżniająca, - 60 pkt,
-
wyróżniająca, - 40 pkt,
-
w innej placówce:
-
szczególnie wyróżniająca, - 50 pkt,
-
wyróżniająca, - 30 pkt,
d)
za posiadanie stopnia specjalizacji zawodowej:
-
kierunkowej lub z zakresu zarządzania i kierowania oświatą, - 20 pkt,
-
innej specjalności, - 10 pkt,
e)
za posiadanie stopnia naukowego, - 20 pkt,
2)
głosowanie na listę lub na każdego kandydata oddzielnie.
§  12.
W uzasadnionych przypadkach komisja może przyjąć dodatkowe metody i techniki poznania kandydatów.
§  13.
Komisja ogłasza wyniki konkursu w dniu jego zakończenia, przekazując informację ustną uczestnikom konkursu oraz pisemną przez wywieszenie ogłoszenia w miejscu pracy komisji.
§  14.
Konkurs wygrywa kandydat, który uzyskał bezwzględną większość głosów.
§  15.
Jeżeli w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku gdy obaj kandydaci uzyskają równą liczbę głosów, o wyborze do powierzenia funkcji dyrektora decyduje organizator konkursu.
§  16.
W przypadku gdy pierwszy konkurs nie wyłoni kandydata, organizator ogłasza drugi konkurs nie wcześniej niż po upływie 7 dni od ogłoszenia wyników pierwszego.
§  17.
W przypadku gdy dwa kolejne konkursy nie wyłonią kandydata lub do konkursu nikt się nie zgłosi, Minister Sprawiedliwości powierza funkcję dyrektora ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
§  18.
W razie naruszenia formalnych wymagań regulaminu konkursu, członkowie komisji oraz kandydat mają prawo wnieść sprzeciw do organizatora konkursu, nie później niż w ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
§  19.
Organizator konkursu w przypadku potwierdzenia zasadności sprzeciwu może unieważnić konkurs.
§  20.
Po wyłonieniu kandydata na dyrektora zakładu przewodniczący komisji przedstawia go organizatorowi konkursu z wnioskiem o powierzenie funkcji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024