Zasady i tryb wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 sierpnia 1992 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1. 1
Wojskowa Ochrona Przeciwpożarowa, zwana dalej "WOP", o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "ustawą", wykonuje w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych zadania Państwowej Straży Pożarnej przewidziane w tej ustawie, a w szczególności:
1)
organizuje i prowadzi akcje ratownicze w czasie walki z pożarami oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń, w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
2)
udziela pomocy Państwowej Straży Pożarnej w prowadzeniu akcji ratowniczych, a także wykonuje pomocnicze czynności ratownicze w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń na rzecz innych służb ratowniczych, poza komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanymi,
3)
rozpoznaje zagrożenia pożarowe i inne miejscowe zagrożenia w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
4)
szkoli kadry dla potrzeb WOP i ochrony przeciwpożarowej komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
5)
podejmuje działania organizacyjno-techniczne usprawniające system alarmowania i współdziałania WOP z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami i podmiotami ratowniczymi w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
6)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.
2.
Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, WOP wykonuje zwłaszcza czynności kontrolno-rozpoznawcze oraz organizuje i prowadzi akcje ratownicze.
§  2. 2
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu do wykonywania zadań przez WOP stosuje się odpowiednio przepisy ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, dotyczące Państwowej Straży Pożarnej, a także przepisy dotyczące krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
§  3.
1. 3
WOP tworzą:
1)
Szef WOP i podległy mu Inspektorat WOP,
2)
szefowie delegatur WOP i podległe im delegatury WOP,
3)
wojskowe straże pożarne.
2. 4
Siedziby i właściwość terytorialną szefa WOP i podległych mu szefów delegatur WOP określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3.
Zadania i czynności WOP, o których mowa w § 1, w jednostkach organizacyjnych wymienionych w ust. 1 realizują:
1)
żołnierze pełniący czynną służbę wojskową, posiadający kwalifikacje pożarnicze,
2)
strażacy Państwowej Straży Pożarnej, wyznaczeni do pełnienia służby w WOP w trybie odrębnych przepisów,
3)
pracownicy posiadający kwalifikacje pożarnicze

- wyznaczeni na stanowiska służbowe (zatrudnieni) w tych jednostkach.

4.
Na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 wyznacza się i zwalnia z tych stanowisk:
1)
żołnierzy zawodowych - na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych,
2)
strażaków, o których mowa w ust. 3 pkt 2 - na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie strażaków Państwowej Straży Pożarnej wyznaczonych do pełnienia służby w WOP.
5. 5
W postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji WOP, jeżeli inne przepisy nie stanowią inaczej, organem właściwym jest szef delegatury WOP na terenie swojego działania.
6. 6
W postępowaniu administracyjnym w sprawach, o których mowa w ust. 5, organami wyższego stopnia są:
1)
w stosunku do szefa delegatury WOP - Szef WOP,
2)
w stosunku do Szefa WOP - Minister Obrony Narodowej.
§  4. 7
 
1.
Do zakresu działania Szefa WOP należy w szczególności:
1)
organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych i kierowanie tym systemem,
2)
nadzorowanie rozpoznawania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń oraz egzekwowanie ich usunięcia,
3)
określanie norm liczebności i wyposażenia wojskowych straży pożarnych,
4)
organizowanie kształcenia zawodowego dla potrzeb ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
5)
inicjowanie przedsięwzięć oraz prac naukowo-badawczych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
6)
opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
7)
organizowanie współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa pomiędzy komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej oraz komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez innych ministrów,
8)
analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej meldunków i wniosków w tym zakresie,
9)
kierowanie działalnością Inspektoratu WOP oraz nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2,
10)
współdziałanie z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej w sprawach dotyczących organizacji ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
2.
Do zakresu działania szefów delegatur WOP należy w szczególności:
1)
organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym przygotowywanie analiz zabezpieczenia operacyjnego oraz planów ratowniczych, w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
2)
dowodzenie akcjami ratowniczymi podczas pożarów i innych miejscowych zagrożeń, a także ustalanie przyczyn i okoliczności powstawania oraz rozprzestrzeniania się pożarów,
3)
prowadzenie rozpoznania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
4)
nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz egzekwowanie usunięcia stwierdzonych zagrożeń,
5)
współpraca z dowódcami (komendantami) garnizonów i jednostek wojskowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej jednostek wojskowych,
6)
planowanie potrzeb materiałowo-technicznych, a także sprzętu ratowniczego dla wojskowych straży pożarnych,
7)
nadzorowanie szkolenia pożarniczego i ratowniczego oraz wyposażenia i gotowości operacyjnej wojskowych straży pożarnych, a także organizowanie współdziałania w tym zakresie z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej i innymi służbami i podmiotami ratowniczymi,
8)
analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie swojego działania oraz przedstawianie Szefowi WOP meldunków i wniosków w tym zakresie,
9)
kierowanie działalnością delegatury WOP oraz nadzorowanie działalności wojskowych straży pożarnych i inspektorów ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,
10)
nadzorowanie ćwiczeń oraz analizowanie działań ratowniczych,
11)
współdziałanie z właściwymi miejscowo komendantami powiatowymi (miejskimi) i wojewódzkimi Państwowej Straży Pożarnej w sprawach dotyczących aktualizowania analiz zagrożeń i analiz zabezpieczenia operacyjnego oraz planów ratowniczych, a także organizacji ćwiczeń i inspekcji gotowości operacyjnej.

3. (uchylony).

§  5.
1.
Wojskowe straże pożarne mogą być tworzone w jednostkach (instytucjach) wojskowych spośród żołnierzy, strażaków Państwowej Straży Pożarnej i pracowników tych jednostek (instytucji) na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. 8
Wojskowe straże pożarne podlegają dowódcom właściwych jednostek (instytucji) wojskowych, którzy je wyposażają w porozumieniu z właściwym terytorialnie szefem delegatury WOP, na zasadach określonych decyzją Ministra Obrony Narodowej w sprawie tworzenia i wyposażania wojskowych straży pożarnych.
3.
W jednostkach (instytucjach) wojskowych do nadzoru nad ochroną przeciwpożarową może być wyznaczony spośród żołnierzy zawodowych lub pracowników, za dodatkowym wynagrodzeniem, nieetatowy inspektor ochrony przeciwpożarowej, który podlega i któremu szczegółowy zakres czynności określa dowódca jednostki (instytucji) wojskowej. W jednostce (instytucji) wojskowej, w której utworzono wojskową straż pożarną, inspektorem ochrony przeciwpożarowej może być wyznaczony komendant tej straży.
§  6.
1.
Dowódcy jednostek (instytucji) wojskowych mogą tworzyć zakładowe straże pożarne i zakładowe służby ratownicze na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Zakładowe straże pożarne i zakładowe służby ratownicze, o których mowa w ust. 1, oraz zakładowe straże pożarne utworzone w przedsiębiorstwach państwowych, dla których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej, w trybie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) nie wchodzą w skład WOP.

Rozdział  2

Wykonywanie czynności kontrolno-rozpoznawczych

§  7. 9
Czynności kontrolno-rozpoznawcze wykonywane przez WOP w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych obejmują w szczególności:
1)
kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
2)
rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
3)
sprawdzanie funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,
4)
wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożarów.
§  8.
1.
Czynności kontrolno-rozpoznawcze, o których mowa w § 7, wykonują:
1) 10
Szef WOP oraz szefowie delegatur WOP,
2)
inne osoby,o których mowa w § 3 ust. 3, które posiadają przygotowanie zawodowe z zakresu ochrony przeciwpożarowej albo uprawnienia rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz odbyły szkolenie w zakresie przeprowadzania tych czynności - na podstawie upoważnienia.
2.
Strażaków, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, można upoważnić do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych, jeżeli ponadto spełniają określone w odrębnych przepisach warunki wymagane od strażaków Państwowej Straży Pożarnej przy wykonywaniu takich czynności.
3.
Upoważnienia do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych wydaje Szef WOP.
4.
Wzór upoważnienia do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  9. 11
Czynności kontrolno-rozpoznawcze, o których mowa w § 7, wykonuje się na podstawie planów kontroli albo z inicjatywy Szefa WOP lub szefa delegatury WOP, a także na polecenie sądu, prokuratora lub Najwyższej Izby Kontroli. Czynności te mogą być również wykonywane na zlecenie dowódcy (kierownika) komórki lub jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej.
§  10.
1.
Osoba wykonująca czynności kontrolno-rozpoznawcze ma prawo:
1) 12
wstępu, bez szczególnego zezwolenia, do komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych określonych w upoważnieniu do wykonywania tych czynności oraz poruszania się po ich terenach,
2)
kontrolowania przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
3)
sprawdzania, czy nie występują miejscowe zagrożenia inne niż pożarowe, stwarzające niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia,
4)
sprawdzania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego i przed innymi miejscowymi zagrożeniami,
5)
sprawdzania funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,
6)
sprawdzania poziomu wyszkolenia wojskowych straży pożarnych oraz stanu osobowego jednostki (instytucji) wojskowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
7)
wglądu do dokumentów dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
8)
żądania wyjaśnień w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz wydawania poleceń usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w oznaczonym terminie.
2.
Dowódcy jednostek (instytucji) wojskowych oraz inne organy wojskowe są obowiązani zapewnić upoważnionej osobie warunki umożliwiające jej wykonanie czynności kontrolno-rozpoznawczych oraz udzielić informacji w sprawach objętych zakresem tych czynności. Nie dotyczy to części mieszkalnych osobnych kwater stałych zajmowanych przez żołnierzy i inne osoby oraz części mieszkalnych mieszkań zakładowych zajmowanych przez pracowników wojska.
§  11.
1.
W razie stwierdzenia zagrożenia pożarowego lub innego miejscowego zagrożenia stwarzającego niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia, osoba wykonująca czynności kontrolno-rozpoznawcze jest uprawniona do:
1)
wstrzymania robót (prac) lub ćwiczeń, gdy naruszenie przepisów o ochronie przeciwpożarowej powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
2)
wydania zakazu używania maszyn i urządzeń oraz środków transportu, jeżeli ich eksploatacja powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
3)
wydania zakazu używania terenów, obiektów i pomieszczeń lub ich części, jeżeli ich stan powoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia.
2.
Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
3.
Odwołania od decyzji, o których mowa w ust. 1, rozpatruje Szef WOP.
§  12.
1. 13
W razie stwierdzenia rażących naruszeń przepisów o ochronie przeciwpożarowej Szef WOP albo szef delegatury WOP może wystąpić z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko osobie winnej tych naruszeń do właściwego przełożonego tej osoby.
2.
Przełożony, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia wnioskodawcę o wynikach przeprowadzonego postępowania dyscyplinarnego.

Rozdział  3

Organizowanie i przeprowadzenie akcji ratowniczych

§  13.
1. 14
Akcje ratownicze w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń organizują i prowadzą przede wszystkim wojskowe straże pożarne.
2. 15
Akcje ratownicze w komórkach i jednostkach, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone wspólnie z jednostkami ratowniczo-gaśniczymi Państwowej Straży Pożarnej i innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej, a także innymi służbami i podmiotami ratowniczymi oraz wyznaczonymi siłami i środkami wojska, określonymi w planach ratowniczych i planach ochrony przeciwpożarowej.
3.
Jednostki oraz siły i środki, o których mowa w ust. 2, przystępują do akcji ratowniczej niezwłocznie na wezwanie wojskowej straży pożarnej.
§  14.
Żołnierze, strażacy Państwowej Straży Pożarnej oraz pracownicy biorący udział w akcji ratowniczej, w zakresie niezbędnym do prowadzenia tej akcji, korzystają z uprawnień określonych w art. 21 ustawy. Przepisy art. 22 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  15.
1. 16
Wojskowe straże pożarne działają w rejonach własnych na terenach jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone, oraz w rejonach pomocy wzajemnej poza terenami jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone, w tym poza terenami komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.
2. 17
Granice rejonu pomocy wzajemnej ustalają właściwi miejscowo szefowie delegatur WOP w porozumieniu z dowódcami jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone wojskowe straże pożarne, oraz z komendantami powiatowymi (miejskimi) Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Rejonów pomocy wzajemnej nie ustala się dla wojskowych straży pożarnych utworzonych w składnicach amunicji, materiałów wybuchowych i paliw płynnych oraz w jednostkach rakietowych.
§  16. 18
Wojskowe straże pożarne w rejonach pomocy wzajemnej oraz jednostki ochrony przeciwpożarowej wezwane na tereny komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych biorą bezpośredni udział w akcji ratowniczej oraz wykonują inne uzgodnione czynności ratownicze ujęte w planie ratowniczym.
§  17. 19
1.
Ilość i rodzaj jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej lub podmiotów ratowniczych kierowanych - w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 2 - do akcji ratowniczych w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, określają - według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia - właściwy miejscowo szef delegatury WOP wspólnie z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Ilość i rodzaj wojskowych straży pożarnych oraz sił i środków wojska kierowanych do akcji ratowniczej na wypadek pożaru lub innego miejscowego zagrożenia poza tereny jednostek (instytucji) wojskowych określają - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia - właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wspólnie z szefem delegatury WOP w porozumieniu z dowódcami właściwych jednostek (instytucji) wojskowych.
3.
Ilość i rodzaj sił i środków ratowniczych z wojewódzkich odwodów operacyjnych kierowanych do akcji ratowniczych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, lub ilość i rodzaj sił i środków ratowniczych wojskowych straży pożarnych oraz sił i środków ratowniczych wojska kierowanych do akcji ratowniczych na obszarze województwa, w szczególności podczas katastrof i klęsk żywiołowych, określa właściwy miejscowo komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej wspólnie z szefem delegatury WOP w porozumieniu z dowódcami właściwych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.
4.
Procedury postępowania z zakresu gaszenia pożarów oraz ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego i pierwszej pomocy medycznej, a także wykaz sił i środków, o których mowa w ust. 3 oraz w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia, są ujęte w planach ratowniczych.
§  18. 20
W komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych wspólną akcją ratowniczą, o której mowa w § 13 ust. 2, kieruje komendant wojskowej straży pożarnej lub przedstawiciel nadrzędnej jednostki organizacyjnej WOP obecny na miejscu zdarzenia, a poza tymi terenami - właściwy dowódca jednostki ochrony przeciwpożarowej.
§  19. 21
1.
Na wezwanie służb i podmiotów ratowniczych wojskowe straże pożarne wykonują w czasie klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń pomocnicze czynności ratownicze poza terenami jednostek (instytucji) wojskowych, jeżeli nie pozbawi to jednostki (instytucji) wojskowej, w której straż jest utworzona, niezbędnej ochrony przeciwpożarowej.
2.
W czasie wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, wojskowe straże pożarne przestrzegają wskazań lub instrukcji osób kierujących działaniem służb lub podmiotów ratowniczych.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  20. 22
(uchylony).
§  21.
1.
Wojskowe straże pożarne uczestniczą w ćwiczeniach i manewrach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną na terenie miejscowości lub zakładów pracy oraz na obszarach leśnych, do których ochrony zostały przewidziane.
2. 23
Jednostki ratowniczo-gaśnicze Państwowej Straży Pożarnej przewidziane do udzielania pomocy w akcjach ratowniczych w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych uczestniczą w ćwiczeniach i innych formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez jednostki (instytucje) wojskowe.
§  22.
Koszty związane z funkcjonowaniem Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej pokrywa się z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, a w odniesieniu do jednostek organizacyjnych będących na własnym rozrachunku - z ich własnych środków finansowych.
§  23. 24
(uchylony).
§  24.
Traci moc zarządzenie nr 1/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 stycznia 1977 r. w sprawie organizacji i zakresu działania wojskowej ochrony przeciwpożarowej.
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  25 UPOWAŻNIENIE

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  26 ZESTAWIENIE

sił i środków Państwowej Straży Pożarnej przewidzianych jako wsparcie w akcjach ratowniczych dla garnizonu wojskowego (jednostki wojskowej)

w ......... gm. ......... pow. ........ woj. .........

Dyżurny operacyjny powiatowego (miejskiego) stanowiska

kierowania tel. ..........

Oficer inspekcyjny garnizonu (dyżurny jednostki wojskowej)

tel. .................

Rzut Nazwa służby lub podmiotu ratowniczego Siły i środki, rodzaj sprzętu Sposób alarmowania SK

tel. .....

Odległość w km Czas przybycia w minutach d/n*) Miejsce zgłoszenia się służby lub podmiotu ratowniczego
1 2 3 4 5 6 7

Szef Delegatury Dowódca Komendant Powiatowy

WOP Garnizonu (JW...) (Miejski) Państwowej

Straży Pożarnej

w ......... w ............. w ..................

.............. ............... .....................

(stopień, imię (stopień, imię (stopień, imię

i nazwisko) i nazwisko) nazwisko)

Uwagi:

1. Zestawienie należy włączyć do instrukcji oficera dyżurnego oraz "Planu ratowniczego i planu ochrony przeciwpożarowej" właściwych jednostek wojskowych oraz do powiatowego planu ratowniczego i dokumentacji powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

2. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest oficer dyżurny jednostki wojskowej, w której ma miejsce zdarzenie.

*) Szacunkowy czas przybycia w warunkach dziennych (d) i nocnych (n) oraz przy utrudnionych warunkach komunikacyjnych w zależności od pory roku i pory dnia, a także rodzaju zagrożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  27 ZESTAWIENIE

sił i środków wojskowych straży pożarnych i innych pododdziałów jednostek wojskowych z garnizonu

w ......... gm. ......... pow. ........ woj. .........

przewidzianych do udziału w akcjach ratowniczych

na terenie ..............

Oficer inspekcyjny garnizonu (dyżurny jednostki wojskowej)

tel. ...................

Dyżurny operacyjny powiatowego (miejskiego) stanowiska

kierowania tel. ............

Lp. Rodzaj sprzętu Liczba sprzętu Liczba ludzi Sposób alarmowania Czas przybycia Miejsce zgłoszenia
ratownicy żołnierze w minutach d/n*) pododdziału
1 2 3 4 5 6 7 8

Komendant Powiatowy Dowódca Garnizonu Szef Delegatury

(Miejski) Państwowej (JW .......) WOP

Straży Pożarnej

w .............. w ................. w ...............

................. .................. ...................

(stopień, imię (stopień, imię (stopień, imię

i nazwisko) i nazwisko) i nazwisko)

Uwagi:

1. Zestawienie należy włączyć do instrukcji oficera dyżurnego oraz "Planu ratowniczego i planu ochrony przeciwpożarowej" właściwych jednostek wojskowych oraz do powiatowego planu ratowniczego i dokumentacji powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

2. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest dyżurny powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

*) Szacunkowy czas przybycia w warunkach dziennych (d) i nocnych (n) oraz przy utrudnionych warunkach komunikacyjnych w zależności od pory roku i pory dnia, a także rodzaju zagrożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  28 SIEDZIBY I WŁAŚCIWOŚĆ TERYTORIALNA SZEFA WOP I PODLEGŁYCH MU SZEFÓW DELEGATUR WOP

1. Szef Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Warszawie, właściwy dla obszaru całej Polski

2. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Bydgoszczy, właściwy dla obszaru województwa kujawsko-pomorskiego i łódzkiego

3. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Gdyni, właściwy dla obszaru województwa pomorskiego

4. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Krakowie, właściwy dla obszaru województwa małopolskiego, śląskiego i świętokrzyskiego

5. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Lublinie, właściwy dla obszaru województwa lubelskiego i podkarpackiego

6. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Olsztynie, właściwy dla obszaru województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego

7. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Poznaniu, właściwy dla obszaru województwa wielkopolskiego

8. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Szczecinie, właściwy dla obszaru województwa zachodniopomorskiego

9. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Warszawie, właściwy dla obszaru województwa mazowieckiego

10. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą we Wrocławiu, właściwy dla obszaru województwa dolnośląskiego i opolskiego

11. Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Zielonej Górze, właściwy dla obszaru województwa lubuskiego

1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
5 § 3 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
6 § 3 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
7 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
8 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
9 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
10 § 8 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
11 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
12 § 10 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
13 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
14 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
15 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
16 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
17 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
18 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
19 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
20 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
21 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
22 § 20 uchylony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
23 § 21 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
24 § 23 uchylony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
25 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
26 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
27 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.
28 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 13 maja 2005 r. (Dz.U.05.101.846) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2005 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024