Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 maja 1992 r.
w sprawie zasad nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadzór nad ochroną przeciwpożarową sprawują:
1)
ministrowie, przewodniczący komisji lub komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownicy urzędów centralnych lub instytucji państwowych nie podporządkowanych naczelnym organom administracji państwowej, prezesi (zarządy) banków oraz prezesi zarządów głównych organizacji społecznych - odpowiednio w stosunku do podległych im, podporządkowanych bądź nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi,
2)
organy administracji rządowej i samorządowej - odpowiednio w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi.
§  2.
1.
Organy, o których mowa w § 1, w ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową są uprawnione do kontroli oraz do wydawania wiążących zaleceń kontrolowanym podmiotom.
2.
Zadania w ramach nadzoru, wymienione w rozporządzeniu, mogą wykonywać osoby posiadające określane w odrębnych przepisach kwalifikacje w zakresie ochrony przeciwpożarowej z upoważnienia organów, o których mowa w ust. 1.
§  3.
W ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową organy sprawujące ten nadzór kontrolują zwłaszcza:
1)
przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2)
wyposażenie w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz chemiczne środki gaśnicze, w tym zapewnienie odpowiedniej ilości nie stosowanych powszechnie środków gaśniczych i urządzeń gaśniczych, których zastosowanie wymuszają właściwości fizyko-chemiczne mediów stosowanych w procesie technologicznym,
3)
przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę,
4)
spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków, którym powinny odpowiadać drogi pożarowe i drogi ewakuacyjne,
5)
sprawność systemu alarmowania i powiadamiania na wypadek pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
§  4.
1.
W ramach nadzoru organy, o których mowa w § 1:
1)
określają kierunki zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń,
2)
dokonują okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej i na ich podstawie sporządzają:
a)
zalecenia wobec nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b)
ogólne wnioski, które przekazują do rozpatrzenia innym organom,
3)
opracowują programy oraz wytyczne dotyczące działań przeciwpożarowych odpowiednio do ich właściwości,
4)
mogą inicjować prace badawczo-rozwojowe oraz doświadczalne, uwzględniające potrzeby i trendy rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,
5)
uczestniczą w procesie legislacyjnym dotyczącym projektów przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
6)
badają przyczyny pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
7)
dokonują ocen skuteczności i efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych oraz metod działania w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej,
8)
inicjują i prowadzą działalność popularyzatorską z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
9)
organizują i koordynują szkolenie i doskonalenie pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
2.
Organy, o których mowa w § 1, realizują zadania określone w ust. 1 we współdziałaniu z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Kompetencje organów wymienionych w § 1 w zakresie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową nie naruszają uprawnień organów Państwowej Straży Pożarnej.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.47.216

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.
Data aktu: 28/05/1992
Data ogłoszenia: 10/06/1992
Data wejścia w życie: 25/06/1992