Opłaty za uprawnienia przewozowe oraz opłaty drogowe w międzynarodowym transporcie drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 września 1991 r.
w sprawie opłat za uprawnienia przewozowe oraz opłat drogowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Na podstawie art. 15 ust. 2 i art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz. U. Nr 75, poz. 332) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość opłat:
1)
za udzielenie krajowemu podmiotowi gospodarczemu:
a)
koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego,
b)
zezwoleń zagranicznych na przewozy jednorazowe,
c)
zezwoleń zagranicznych okresowych na przewozy wielokrotne,
2)
drogowych za przejazdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą, wykonywane przez zagraniczne podmioty gospodarcze.
§  2. 1
 
1.
Za udzielenie koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego pobiera się od każdego pojazdu określonego koncesją następujące jednorazowe opłaty:
1)
od autobusu - 50 mln zł,
2)
od ciężarowego pojazdu samochodowego lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej:
a)
do 6 t - 20 mln zł,
b)
powyżej 6 t do 20 t - 60 mln zł,
c)
powyżej 20 t - 40 mln zł,
3)
od ciągnika siodłowego lub balastowego - 40 mln zł.
2.
W przypadku wymiany w terminie do dnia 31 grudnia 1994 r. pojazdu samochodowego objętego koncesją opłatę za nową koncesję pobiera się w wysokości 1 mln zł.
§  3.
1.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego na przewóz jednorazowy pobiera się następujące opłaty:
1)
od autobusu 500 tys. zł,
2) 2
od ciężarowego pojazdu samochodowego, ciągnika siodłowego lub balastowego albo zespołu pojazdów 1.200 tys. zł
3)
od ciągnika balastowego i przyczepy (naczepy) niskopodwoziowej - od każdej zaczętej tony masy całkowitej zespołu pojazdów 50 tys. zł,
4)
od pojazdu samochodowego nie przeznaczonego do przewozu osób lub ładunków - od każdej zaczętej tony masy całkowitej 100 tys. zł.
2.
Od podmiotów, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe dla własnych potrzeb i nie posiadają koncesji, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 50%.
§  4. 3
 
1.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego okresowego na przewozy wielokrotne pobiera się opłatę równą połowie iloczynu liczby jazd zadeklarowanych przez przewoźnika i opłaty za zezwolenie jednorazowe, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, jednakże nie mniej niż 30 mln zł za okres jednego roku.
2.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego okresowego wydawanego przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu, obowiązującego na obszarze tych państw, na przewozy wielokrotne pobiera się opłatę równą iloczynowi liczby jazd zadeklarowanych przez przewoźnika i opłaty za zezwolenie jednorazowe, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, jednakże nie mniej niż 60 mln zł za okres jednego roku.
3.
Jeżeli opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się w ciągu roku kalendarzowego, wysokość tych opłat powinna odpowiadać części roku, w której zezwolenie może być wykorzystane, przy czym miesiąc rozpoczęty uważa się za pełny.
§  5.
1.
Zagraniczne podmioty gospodarcze wykonujące międzynarodowy przewóz drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami zarejestrowanymi za granicą uiszczają opłaty drogowe za przejazd tych pojazdów po drogach publicznych w czasie każdego jednorazowego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w następującej wysokości:
1)
od autobusu łącznie z przyczepą:
a)
o liczbie miejsc siedzących do 30 włącznie 300 tys. zł,
b)
o liczbie miejsc siedzących powyżej 30 500 tys. zł,
2)
od ciężarowego pojazdu samochodowego łącznie z przyczepą lub naczepą:
a)
o ładowności do 10 t włącznie 800 tys. zł,
b)
o ładowności powyżej 10 t do 24 t włącznie 1,3 mln zł,
c)
o ładowności powyżej 24 t 2,0 mln zł.
2.
Opłaty określone w ust. 1 pkt 2 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji pojazdu samochodowego.
§  6.
1.
W przypadku gdy przewóz wykonywany jest pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy, określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z § 5 podwyższa się o kwotę:
1)
za każdy rozpoczęty metr długości pojazdu ponad dopuszczalną długość 300 tys. zł,
2)
za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu:
a)
do 4,5 m włącznie 400 tys. zł,
b)
ponad 4,5 m 800 tys. zł,
3)
za przekroczenie szerokości pojazdu:
a)
do 3,2 m włącznie 400 tys. zł,
b)
ponad 3,2 m do 4,5 m włącznie 900 tys. zł,
c)
ponad 4,5 m 1.800 tys. zł,
4)
za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi pojazdu:
a)
do 20% włącznie 1,3 mln zł,
b)
ponad 20% do 50% włącznie 2,6 mln zł,
c)
ponad 50% 5,2 mln zł;

w przypadku przekroczenia nacisku kilku osi pojazdu opłatę pobiera się od największego przekroczenia,

5)
za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
a)
pojazdu pojedynczego do 5 t włącznie, pojazdu członowego i zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy - do 10 t 650 tys. zł,
b)
pojazdu pojedynczego ponad 5 t do 10 t włącznie, pojazdu członowego, zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy powyżej 10 t do 24 t włącznie 1,3 mln zł,
c)
pojazdu pojedynczego powyżej 10 t, pojazdu członowego, zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy:
powyżej 24 t do 40 t włącznie 2,6 mln zł,
powyżej 40 t 5,2 mln zł.
2.
W przypadku jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie.
§  6a. 4
W okresie do dnia 31 grudnia 1992 r. od podmiotów wykonujących zarobkowo międzynarodowy transport drogowy na podstawie udzielonej koncesji pobiera się opłaty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w wysokości obniżonej o 50%.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 września 1991 r.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
4 § 6a:

- dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 1992 r. (Dz.U.92.41.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 1992 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.84.385

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty za uprawnienia przewozowe oraz opłaty drogowe w międzynarodowym transporcie drogowym.
Data aktu: 20/09/1991
Data ogłoszenia: 26/09/1991
Data wejścia w życie: 27/09/1991