Opłaty za uprawnienia przewozowe oraz opłaty drogowe w międzynarodowym transporcie drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 września 1991 r.
w sprawie opłat za uprawnienia przewozowe oraz opłat drogowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Na podstawie art. 15 ust. 2 i art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz. U. Nr 75, poz. 332) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość opłat:
1)
za udzielenie krajowemu podmiotowi gospodarczemu:
a)
koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego,
b)
zezwoleń zagranicznych na przewozy jednorazowe,
c)
zezwoleń zagranicznych okresowych na przewozy wielokrotne,
2)
drogowych za przejazdy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą, wykonywane przez zagraniczne podmioty gospodarcze.
§  2. 1
 
1.
Za udzielenie koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego pobiera się od każdego pojazdu określonego koncesją następujące jednorazowe opłaty:
1)
od autobusu - 50 mln zł,
2)
od ciężarowego pojazdu samochodowego lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej:
a)
do 6 t - 20 mln zł,
b)
powyżej 6 t do 20 t - 60 mln zł,
c)
powyżej 20 t - 40 mln zł,
3)
od ciągnika siodłowego lub balastowego - 40 mln zł.
2.
W przypadku wymiany w terminie do dnia 31 grudnia 1994 r. pojazdu samochodowego objętego koncesją opłatę za nową koncesję pobiera się w wysokości 1 mln zł.
§  3.
1.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego na przewóz jednorazowy pobiera się następujące opłaty:
1)
od autobusu 500 tys. zł,
2) 2
od ciężarowego pojazdu samochodowego, ciągnika siodłowego lub balastowego albo zespołu pojazdów 1.200 tys. zł
3)
od ciągnika balastowego i przyczepy (naczepy) niskopodwoziowej - od każdej zaczętej tony masy całkowitej zespołu pojazdów 50 tys. zł,
4)
od pojazdu samochodowego nie przeznaczonego do przewozu osób lub ładunków - od każdej zaczętej tony masy całkowitej 100 tys. zł.
2.
Od podmiotów, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe dla własnych potrzeb i nie posiadają koncesji, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 50%.
§  4. 3
 
1.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego okresowego na przewozy wielokrotne pobiera się opłatę równą połowie iloczynu liczby jazd zadeklarowanych przez przewoźnika i opłaty za zezwolenie jednorazowe, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, jednakże nie mniej niż 30 mln zł za okres jednego roku.
2.
Za udzielenie zezwolenia zagranicznego okresowego wydawanego przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu, obowiązującego na obszarze tych państw, na przewozy wielokrotne pobiera się opłatę równą iloczynowi liczby jazd zadeklarowanych przez przewoźnika i opłaty za zezwolenie jednorazowe, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, jednakże nie mniej niż 60 mln zł za okres jednego roku.
3.
Jeżeli opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się w ciągu roku kalendarzowego, wysokość tych opłat powinna odpowiadać części roku, w której zezwolenie może być wykorzystane, przy czym miesiąc rozpoczęty uważa się za pełny.
§  5.
1.
Zagraniczne podmioty gospodarcze wykonujące międzynarodowy przewóz drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami zarejestrowanymi za granicą uiszczają opłaty drogowe za przejazd tych pojazdów po drogach publicznych w czasie każdego jednorazowego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w następującej wysokości:
1)
od autobusu łącznie z przyczepą:
a)
o liczbie miejsc siedzących do 30 włącznie 300 tys. zł,
b)
o liczbie miejsc siedzących powyżej 30 500 tys. zł,
2)
od ciężarowego pojazdu samochodowego łącznie z przyczepą lub naczepą:
a)
o ładowności do 10 t włącznie 800 tys. zł,
b)
o ładowności powyżej 10 t do 24 t włącznie 1,3 mln zł,
c)
o ładowności powyżej 24 t 2,0 mln zł.
2.
Opłaty określone w ust. 1 pkt 2 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji pojazdu samochodowego.
§  6.
1.
W przypadku gdy przewóz wykonywany jest pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy, określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z § 5 podwyższa się o kwotę:
1)
za każdy rozpoczęty metr długości pojazdu ponad dopuszczalną długość 300 tys. zł,
2)
za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu:
a)
do 4,5 m włącznie 400 tys. zł,
b)
ponad 4,5 m 800 tys. zł,
3)
za przekroczenie szerokości pojazdu:
a)
do 3,2 m włącznie 400 tys. zł,
b)
ponad 3,2 m do 4,5 m włącznie 900 tys. zł,
c)
ponad 4,5 m 1.800 tys. zł,
4)
za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi pojazdu:
a)
do 20% włącznie 1,3 mln zł,
b)
ponad 20% do 50% włącznie 2,6 mln zł,
c)
ponad 50% 5,2 mln zł;

w przypadku przekroczenia nacisku kilku osi pojazdu opłatę pobiera się od największego przekroczenia,

5)
za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
a)
pojazdu pojedynczego do 5 t włącznie, pojazdu członowego i zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy - do 10 t 650 tys. zł,
b)
pojazdu pojedynczego ponad 5 t do 10 t włącznie, pojazdu członowego, zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy powyżej 10 t do 24 t włącznie 1,3 mln zł,
c)
pojazdu pojedynczego powyżej 10 t, pojazdu członowego, zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy:
powyżej 24 t do 40 t włącznie 2,6 mln zł,
powyżej 40 t 5,2 mln zł.
2.
W przypadku jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie.
§  6a. 4
W okresie do dnia 31 grudnia 1992 r. od podmiotów wykonujących zarobkowo międzynarodowy transport drogowy na podstawie udzielonej koncesji pobiera się opłaty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w wysokości obniżonej o 50%.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 września 1991 r.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.
4 § 6a:

- dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1991 r. (Dz.U.92.2.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1992 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 1992 r. (Dz.U.92.41.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 1992 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024