Postępowanie dotyczące rejestracji związków zawodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 2 sierpnia 1991 r.
w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji związków zawodowych.

Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr związków zawodowych, zwany dalej "rejestrem", dla organizacji związkowych, zwanych dalej "związkami", tworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, prowadzą:
1)
dla ogólnokrajowych związków międzybranżowych i ogólnokrajowych zrzeszeń międzybranżowych - Sąd Wojewódzki w Warszawie,
2)
dla związków innych niż określone w pkt 1 - sądy wojewódzkie właściwe miejscowo ze względu na siedzibę związku.
§  2.
Rejestr składa się z trzech działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się organizacje związkowe oraz ich jednostki organizacyjne,
2)
działu B, do którego wpisuje się ogólnokrajowe związki międzybranżowe,
3)
działu C, do którego wpisuje się ogólnokrajowe zrzeszenie międzybranżowe.
§  3.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Dla każdego związku prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
§  5.
Wniosek o wpis związku do rejestru składa na piśmie organ upoważniony do jego reprezentowania.
§  6.
1.
Wniosek o wpis związku do rejestru powinien zawierać: nazwę związku i jego siedzibę, informację o liczbie założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
uchwałę o założeniu związku,
2)
wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3)
statut związku w dwóch egzemplarzach, ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
§  7.
1.
Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2.
Związek ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania związku w terminie 14 dni od daty jego wyboru.
3.
Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcję pełnioną w tym organie.
§  8.
Sąd powinien wskazać wnioskodawcy ujawnione wady i braki w składanych pismach i wnioskach oraz pouczyć go o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
§  9.
1.
Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia i wyznacza w tym celu stosowny termin.
2.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi dokonania wpisu do rejestru.
§  10.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
§  11.
Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
§  12.
We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o dokonanych zmianach - na podstawie nowego statutu, ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
§  13.
O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie związku z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może się opierać na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane; sąd zażąda wyjaśnienia co do okoliczności uzasadniających wykreślenie związku z rejestru.
§  14.
Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisów w tych rubrykach.
§  15.
Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem pracownika sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sąd Wojewódzki REJESTR ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH

w ............ DZIAŁ .....................
Nr kolejny wpisu Nr akt sądu zarządzającego wpis. Data wpisu. Podpis sekretarza Nazwa związku i jego siedziba Terytorialny i podmiotowy zakres działalności związku
1 2 3 4
Organy związku oraz imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego od reprezentowania związku Data uchwalenia statutu lub zmian statutu złożonego do akt Wzmianka o treści postanowienia sądu wydanego w razie stwierdzenia, że związek prowadzi działalność sprzeczną z prawem Wzmianka o wykreśleniu związku z rejestru UWAGI
5 6 7 8

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024