Opłata eksploatacyjna za wydobywanie kopalin ze złóż.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 listopada 1991 r.
w sprawie opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie kopalin ze złóż.

Na podstawie art. 12ł ust. 10 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1978 r. Nr 4, poz. 12, z 1984 r. Nr 35, poz. 186, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 14, poz. 89 i z 1991 r. Nr 31, poz. 128) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dekrecie, rozumie się przez to dekret z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1978 r. Nr 4, poz. 12, z 1984 r. Nr 35, poz. 186, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 14, poz. 89 i z 1991 r. Nr 31, poz. 128).
§  2.
1.
Stawka podstawowej opłaty eksploatacyjnej za jednostkę (tonę, m3) wynosi:
1)
za węgiel kamienny - 2%,
2)
za węgiel brunatny - 4%,
3)
za gaz ziemny i ropę naftową - 6%,
4)
za rudy metali - 4%,
5)
za siarkę i inne surowce chemiczne - 4%,
6)
za sól kamienną - 4%,
7)
za surowce skalne - 3%,
8)
za kopaliny lecznicze przeznaczone do obrotu rynkowego - 2%,
9)
za inne kopaliny - 10%

ceny sprzedaży wydobytej kopaliny ze złoża, a jeżeli kopalina przed wprowadzeniem do obrotu rynkowego wymaga poddania procesowi przeróbczemu - ceny surowca uszlachetnionego lub wzbogaconego.

2.
Jeżeli wydobyta kopalina przed wprowadzeniem jej do obrotu rynkowego wymaga poddania procesowi przeróbczemu przez podmiot gospodarczy, który ją wydobył, cenę sprzedaży stanowi:
1)
koszt kopaliny powiększony o stawkę zysku stosowaną przez podmiot gospodarczy albo
2)
jedna trzecia część ceny sprzedaży produktu finalnego.
§  3.
1.
Opłatę eksploatacyjną ustala kwartalnie, w drodze decyzji, organ koncesyjny na podstawie informacji składanej przez podmiot gospodarczy wydobywający kopalinę ze złoża.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot gospodarczy składa do dnia 15 miesiąca po upływie każdego kwartału. Informacja powinna zawierać:
1)
ilość wydobytej kopaliny ze złoża w kwartale, ilość surowca uszlachetnionego lub wzbogaconego, gdy kopalina przed wprowadzeniem jej do obrotu rynkowego wymaga poddania procesowi przeróbczemu, albo ilość produktu finalnego w przypadku określonym w § 2 ust. 2,
2)
średnią cenę jednostkową sprzedaży (tona, m3, sztuka) loco podmiot gospodarczy prowadzący wydobycie kopaliny,
3)
nazwę złoża i określenie gminy, na której obszarze jest prowadzona eksploatacja, a jeżeli wydobycie kopaliny ze złoża odbywa się na obszarze więcej niż jednej gminy - określenie tych gmin oraz wielkości wydobycia na obszarze każdej z nich.
3.
Jeżeli podmiot gospodarczy nie złoży w terminie informacji, o której mowa w ust. 1, decyzję o opłacie wydaje się na podstawie ustaleń dokonanych przez organ koncesyjny.
4.
Organ koncesyjny zawiadamia organ gminy właściwej ze względu na miejsce wydobycia kopaliny oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wymierzonej opłacie eksploatacyjnej.
§  4.
Podmiot gospodarczy dokonuje wpłaty bezpośrednio na rachunek gminy lub gmin właściwych ze względu na miejsce wydobycia kopaliny oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwotach ustalonych przez organ koncesyjny w decyzji o opłacie eksploatacyjnej.
§  5.
1.
Obniżenie lub podwyższenie podstawowej opłaty eksploatacyjnej może nastąpić na podstawie przesłanek określonych w dekrecie, na wniosek podmiotu gospodarczego lub z urzędu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane o stopniu obniżenia ujemnych wpływów na środowisko i zakresie oraz efektywności stosowanych zabiegów rekultywacyjnych, a w przypadku zagospodarowania kopalin towarzyszących - dane o ilości wydobycia, sposobie i zakresie ich wykorzystania oraz uzyskanych efektach ekonomicznych.
3.
W przypadkach gdy wydobycie kopaliny ze złoża podlega prawu górniczemu, do wniosku należy dołączyć stanowisko właściwego okręgowego urzędu górniczego.
4.
We wniosku należy określić czas występowania warunków uzasadniających obniżenie podstawowej opłaty eksploatacyjnej. W razie zmian tych warunków, podmiot gospodarczy jest obowiązany zawiadomić organ koncesyjny.
§  6.
1.
Obniżenia lub podwyższenia podstawowej opłaty eksploatacyjnej dokonuje organ koncesyjny w decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1.
2.
Obniżenie lub podwyższenie opłaty eksploatacyjnej uwzględnia dane zawarte w zatwierdzonym projekcie zagospodarowania złoża, w szczególności w zakresie zwiększenia lub obniżenia stopnia wykorzystania zasobów bilansowych i obniżenia strat w złożu.
§  7.
Informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2, za okres od dnia wejścia w życie rozporządzenia do dnia 31 grudnia 1991 r. podmiot gospodarczy złoży organowi koncesyjnemu do dnia 15 stycznia 1992 r.
§  8. 1
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Z dniem 5 października 1991 r. § 8 w związku z § 7 oraz § 3 ust. 1 i 2 utracił moc w zakresie dotyczącym terminu ich wejścia w życie, zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Trybunału Konstytucyjnego z dnia 6 października 1992 r. (Dz.U.92.79.405).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.105.455

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłata eksploatacyjna za wydobywanie kopalin ze złóż.
Data aktu: 08/11/1991
Data ogłoszenia: 19/11/1991
Data wejścia w życie: 04/12/1991