united kingdom
ukraine

Tryb legitymowania i zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunku w portach, dworcach oraz środkach transportu przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 lipca 1990 r.
w sprawie trybu legitymowania i zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunku w portach, dworcach oraz środkach transportu przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 30, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
Funkcjonariusze Urzędu Ochrony Państwa, zwani dalej "funkcjonariuszami", podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych w celu rozpoznania, zapobiegania i wykrywania przestępstw, których ściganie należy do zadań Urzędu Ochrony Państwa, mają prawo:
1)
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
2)
zatrzymywania osób w trybie i w wypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego,
3)
dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach, dworcach oraz środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary.
§  2.
1.
Przystępując do legitymowania funkcjonariusz okazuje legitymację służbową lub znak identyfikacyjny w taki sposób, aby istniała możliwość odczytania numeru i nazwy organu, który je wydał.
2.
Na żądanie legitymowanego funkcjonariusz umożliwia odnotowanie danych, o których mowa w ust. 1.
3.
Tożsamość legitymowanego ustala się na podstawie:
1)
dowodu osobistego,
2)
tymczasowego dowodu osobistego,
3)
tymczasowego zaświadczenia tożsamości,
4)
dowodu tożsamości cudzoziemca,
5)
paszportu.
4.
Tożsamość legitymowanego można ustalić również na podstawie:
1)
innych nie budzących wątpliwości dokumentów,
2)
oświadczeń osób, których tożsamość można ustalić w sposób określony w ust. 3.
5.
Funkcjonariusz odnotowuje dane osoby legitymowanej oraz czas i miejsce, w którym dokonano legitymowania.
§  3.
1.
Przystępując do zatrzymania funkcjonariusz jest obowiązany:
1)
sprawdzić, czy osoba zatrzymana posiada broń lub inne niebezpieczne przedmioty, które mogą służyć do popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, i odebrać je, a także odebrać inne przedmioty mogące stanowić dowody rzeczowe lub podlegające przepadkowi,
2)
poinformować osobę, wobec której podjęto czynności służbowe, o zatrzymaniu i jego przyczynie oraz uprzedzić o obowiązku zastosowania się do wydanych poleceń,
3)
doprowadzić osobę zatrzymaną do jednostki Urzędu Ochrony Państwa lub Policji.
2.
Funkcjonariusz Urzędu Ochrony Państwa ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy, w granicach dostępnych środków, osobie zatrzymanej, która ma widoczne obrażenia ciała lub straciła przytomność.
3.
Osobie zatrzymanej należy zapewnić pomoc lekarską zawsze, gdy będzie potrzebna, a w szczególności w przypadkach:
1)
wymienionych w ust. 2,
2)
żądania przez osobę zatrzymaną niezwłocznego zbadania przez lekarza,
3)
oświadczenia osoby zatrzymanej, że cierpi ona na schorzenia wymagające stałego lub okresowego leczenia, którego przerwanie zagrażałoby życiu lub zdrowiu,
4)
gdy według posiadanych przez Policję lub Urząd Ochrony Państwa informacji osoba zatrzymana jest chora zakaźnie.
§  4.
Czas zatrzymania liczy się od chwili faktycznego pozbawienia człowieka wolności, choćby poinformowanie o zatrzymaniu nastąpiło później.
§  5.
Każdy przypadek zatrzymania dokumentuje się w ewidencji osób zatrzymanych, prowadzonej w jednostce Urzędu Ochrony Państwa lub Policji.
§  6.
1.
Przed przystąpieniem do kontroli osobistej funkcjonariusz okazuje legitymację służbową w sposób określony w § 2 ust. 1 i 2.
2.
Kontroli osobistej powinno się dokonywać w miarę możliwości za pośrednictwem osób tej samej płci w pomieszczeniu niedostępnym, na czas kontroli, dla osób postronnych.
§  7.
Funkcjonariusze przeglądają zawartość bagaży w obecności ich posiadaczy, a sprawdzenie ładunków, o których mowa w § 1 pkt 3, odbywa się w obecności przedstawiciela przewoźnika.
§  8.
Funkcjonariusze nie korzystają z uprawnień określonych w § 1 pkt 2 i 3, § 6 i 7 w stosunku do:
1)
członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi,
2)
innych osób korzystających z immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów międzynarodowych albo powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.
§  9.
1.
Funkcjonariusz, który wykonał czynności określone w § 1 pkt 3, sporządza raport, który przekazuje przełożonemu.
2.
Raport powinien zawierać:
1)
oznaczenie czynności, jej czas i miejsce oraz osób w niej uczestniczących,
2)
opis przebiegu czynności oraz oświadczenia i wnioski jej uczestników,
3)
treść poleceń wydanych w toku czynności,
4)
w miarę potrzeby opis innych okoliczności dotyczących przebiegu czynności.
§  10.
1.
Funkcjonariusz, który w toku czynności wymienionych w § 1 pkt 3 ujawnił przedmioty mogące służyć popełnieniu lub pochodzące z czynu zabronionego pod groźbą kary, jest obowiązany przedmioty te zatrzymać i o zatrzymaniu sporządzić protokół w dwóch egzemplarzach.
2.
Protokół powinien zawierać:
1)
dane osobowe funkcjonariusza oraz nazwę jednostki organizacyjnej Urzędu Ochrony Państwa, w której pełni służbę,
2)
określenie rodzaju czynności, w której wyniku nastąpiło zatrzymanie przedmiotów,
3)
dane, odpowiednio, osoby, którą poddano kontroli osobistej, posiadacza bagażu albo przedstawiciela przewoźnika i właściciela ładunku,
4)
szczegółowy opis przedmiotów, o których mowa w ust. 1, ujawnionych w toku czynności,
5)
sposób zabezpieczenia przedmiotów,
6)
podpisy funkcjonariusza oraz osoby, o której mowa w pkt 3.
3.
Zatrzymane przedmioty wraz z oryginałem protokołu funkcjonariusz przekazuje niezwłocznie kierownikowi jednostki organizacyjnej Urzędu Ochrony Państwa, w której pełni służbę. Drugi egzemplarz protokołu otrzymuje jako pokwitowanie osoba, o której mowa w ust. 2 pkt 3.
4.
Do dalszego toku postępowania w związku z ujawnieniem przedmiotów określonych w ust. 1 stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego.
§  11.
W razie gdy przedmioty ujawnione w wyniku czynności, o których mowa w § 1 pkt 3, stwarzają niebezpieczeństwo dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia, funkcjonariusz jest obowiązany podjąć działania zmierzające do usunięcia niebezpieczeństwa.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Staże z urzędu pracy także w formie zdalnej

Obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. przepisy przewidują nowość odnośnie staży z urzędu pracy – wprowadzono wprost możliwość organizowania staży dla bezrobotnych w formie zdalnej. Może to być zarówno staż realizowany wyłącznie zdalnie, jak też naprzemiennie z realizacją zadań w bardziej tradycyjny sposób. Zastosowanie znajdzie w tym zakresie część przepisów kodeksu pracy dotyczących pracy zdalnej, w tym zobowiązanie do zwrotu stażyście kosztów pracy.

Marek Rotkiewicz 17.06.2025
Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.56.325

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb legitymowania i zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunku w portach, dworcach oraz środkach transportu przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 30/07/1990
Data ogłoszenia: 23/08/1990
Data wejścia w życie: 23/08/1990