Utworzenie urzędu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.

USTAWA
z dnia 23 października 1987 r.
o utworzeniu urzędu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.

Art.  1.

Tworzy się urząd Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.

Art.  2.

Do zadań Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności należy realizacja polityki państwa w zakresie transportu, gospodarki morskiej i łączności, a w szczególności:

1)
opracowywanie założeń polityki w zakresie transportu i łączności,
2)
opracowywanie założeń polityki morskiej,
3)
analizowanie i prognozowanie potrzeb społeczeństwa i gospodarki oraz rynku międzynarodowego na usługi transportu i łączności w celu opracowywania założeń, programów rozwoju i studiów przedplanowych,
4)
zapewnianie sprawnego i efektywnego funkcjonowania transportu i łączności przez:
a)
współdziałanie w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi i instrumentów służących sterowaniu działalnością podmiotów gospodarczych,
b)
inicjowanie przedsięwzięć organizacyjnych i ekonomiczno-finansowych, mających na celu efektywne wykorzystanie transportu i łączności,
5)
współdziałanie w opracowywaniu planów społeczno-gospodarczych oraz planu finansowego, budżetu państwa i bilansu płatniczego;
6)
określanie kierunków rozwoju i upowszechnianie postępu naukowo-technicznego i organizacyjnego dla zapewnienia należytej jakości i kompleksowej obsługi gospodarki i społeczeństwa w zakresie transportu i łączności, a także racjonalnego wykorzystania dostępu do morza przez:
a)
prowadzenie polityki inwestycyjnej, w tym koordynowanie i nadzorowanie procesu realizacji inwestycji centralnych,
b)
współdziałanie w programowaniu prac badawczo-rozwojowych,
c)
tworzenie warunków dla wdrażania nowoczesnych rozwiązań naukowych i technicznych, w szczególności w zakresie modernizacji środków transportu i automatyzacji szlaków kolejowych oraz rozwoju nowoczesnych sieci teleinformatycznych,
d)
tworzenie warunków dla przepływu informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej,
e)
tworzenie technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych warunków dla dostosowywania struktury rodzajowej transportu, gospodarki morskiej i łączności do wymagań efektywnej obsługi gospodarki i społeczeństwa,
f)
tworzenie i inicjowanie tworzenia przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek organizacyjnych, zakładanie i inicjowanie zakładania spółek oraz występowanie z inicjatywą tworzenia jednostek drobnej wytwórczości,
g)
określanie kierunków i inicjowanie doskonalenia struktury organizacyjnej systemów transportu i łączności;
7)
współdziałanie w programowaniu rozwoju produkcji środków transportu i łączności;
8)
tworzenie warunków dla zapewnienia sprawnej pod względem technicznym i bezpiecznej pracy transportu i łączności przez:
a)
określanie warunków budowy, utrzymania i eksploatacji kolei, dróg publicznych, portów lotniczych i morskich oraz budowli i urządzeń komunikacyjnych, telekomunikacyjnych i pocztowych,
b)
ustalanie zasad ruchu drogowego i lotniczego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej,
c)
ustalanie warunków świadczenia usług przewozu i spedycji,
d)
ustalanie zasad rejestracji, ewidencji oraz klasyfikacji pojazdów, cywilnych statków powietrznych oraz statków żeglugi śródlądowej,
e)
inicjowanie określania warunków prowadzenia działalności transportowej,
f)
określanie warunków szkolenia i wydawania zezwoleń uprawniających do prowadzenia pojazdów i wykonywania czynności personelu lotniczego,
g)
ustalanie zasad tworzenia, użytkowania i likwidacji urządzeń, linii i sieci telekomunikacyjnych,
h)
określanie warunków organizowania usług pocztowych i telekomunikacyjnych oraz kolportażu prasy,
i)
wykonywanie państwowego nadzoru technicznego w transporcie i łączności;
j)
ustalanie zasad kwalifikacji załóg polskich statków morskich, nadzoru klasyfikacyjnego i rejestru statków morskich oraz radiokomunikacji i radionawigacji morskiej,
k)
licencjonowanie żeglugi i rybołówstwa morskiego;
9)
programowanie i tworzenie warunków rozwoju rybołówstwa morskiego i przemysłu rybnego;
10)
tworzenie warunków do racjonalnego wykorzystywania zasobów morza w polskiej strefie ekonomicznej oraz efektywnego uczestnictwa w eksploatacji mórz międzynarodowych;
11)
kształtowanie zasad i realizacja polityki doboru i doskonalenia kadr kierowniczych w transporcie, żegludze i łączności,
12)
współdziałanie w realizacji współpracy gospodarczej z zagranicą przez:
a)
inicjowanie i zawieranie porozumień międzynarodowych w zakresie transportu, gospodarki morskiej i łączności oraz wykorzystania zasobów morskich, w szczególności porozumień dotyczących unowocześniania środków i systemów transportu oraz łączności,
b)
zapewnianie warunków do rozwoju usług tranzytowych,
c)
określanie zasad oraz nadzór nad współpracą przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych transportu i łączności z zagranicą,
d)
określanie zasad tworzenia, działalności i likwidacji zagranicznych delegatur i przedstawicielstw jednostek transportu, gospodarki morskiej i łączności;
13)
kształtowanie polityki w zakresie wykonywania transportu przez jednostki gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej oraz osoby fizyczne,
14)
ustalanie taryf za usługi pocztowe i telekomunikacyjne o charakterze powszechnym, taryf przewozowych, opłat za usługi lotnicze, a także taryf i opłat za usługi komunikacyjne – ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności,
15)
wykonywanie zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
Art.  3.
1.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności sprawuje nadzór nad przedsiębiorstwem "Polskie Koleje Państwowe" oraz państwową jednostką organizacyjną "Polska Poczta, Telegraf i Telefon".
2.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności może powierzyć sprawowanie nadzoru nad przedsiębiorstwami państwowymi: "Porty Lotnicze" i Polskie Linie Lotnicze "Lot" Głównemu Inspektorowi Lotnictwa Cywilnego.
Art.  4.
1.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności wykonuje zadania z zakresu administracji morskiej, dróg publicznych, inspekcji radiowej oraz państwowego nadzoru lotniczego odpowiednio poprzez: urzędy morskie, Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych, Państwową Inspekcję Radiową i Głównego Inspektora Lotnictwa Cywilnego.
2.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności w zakresie określonym w odrębnych przepisach może zlecić przedsiębiorstwu państwowemu "Porty Lotnicze" realizację niektórych zadań związanych z wykonywaniem państwowego nadzoru lotniczego.
Art.  5.
1.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności wykonuje na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach zadania i obowiązki organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych oraz organu sprawującego nadzór nad działalnością jednostek badawczo-rozwojowych.
2.
Zadania i obowiązki, o których mowa w ust. 1, Minister Transportu, Żeglugi i Łączności realizuje w zakresie:
1)
transportu drogowego,
2)
transportu kolejowego,
3)
transportu rurociągowego,
4)
transportu morskiego i śródlądowego,
5)
transportu lotniczego oraz usług lotniczych,
6)
łączności przewodowej, bezprzewodowej i satelitarnej,
7)
krajowej sieci teleinformatycznej,
8)
dróg lądowych i morskich,
9)
portów lotniczych, morskich i śródlądowych,
10)
poczty i kolportażu czasopism,
11)
morskich i rzecznych stoczni remontowych,
12)
rybołówstwa morskiego,
13)
ochrony środowiska morskiego,
14)
ratownictwa morskiego.
Art.  6.
1.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może określić szczegółowy zakres działania Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
2.
Organizację Ministerstwa Transportu, Żeglugi i Łączności, wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności oraz przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister jest organem założycielskim, określa statut nadany przez Radę Ministrów.
Art.  7.
1.
Znosi się:
1)
urząd Ministra Komunikacji,
2)
Urząd Gospodarki Morskiej,
3)
urząd Ministra Łączności.
2.
Określone w odrębnych przepisach sprawy należące do Ministra Komunikacji, Urzędu Gospodarki Morskiej i Ministra Łączności w zakresie ustalonym ustawą przechodzą do Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
Art.  8.
1.
Minister Transportu, Żeglugi i Łączności stosownie do ustalonego ustawą zakresu działania staje się z dniem wejścia w życie ustawy organem założycielskim przedsiębiorstw państwowych, dla których dotychczas takimi organami byli Minister Komunikacji, Minister – Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej oraz Minister Łączności, z wyłączeniem przedsiębiorstw, których listę ustali Rada Ministrów.
2.
Rada Ministrów ustalając listę przedsiębiorstw, o której mowa w ust. 1, wskaże:
1)
przedsiębiorstwa oraz naczelne lub centralne organy administracji państwowej, które będą organami założycielskimi tych przedsiębiorstw,
2)
przedsiębiorstwa, które będą podporządkowane radom narodowym, wraz ze wskazaniem tych rad.
Art.  9.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1987.33.174

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Utworzenie urzędu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
Data aktu: 23/10/1987
Data ogłoszenia: 24/10/1987
Data wejścia w życie: 24/10/1987