Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 lutego 1986 r.
w sprawie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne dotyczy pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, które posiadają zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.
§  2.
1. 1
Składka za roczny okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL) w zależności od tego, w jakim państwie pojazd został wyprodukowany, wynosi:
Pozycja taryfy Rodzaje pojazdów mechanicznych według typu, ładowności i przeznaczenia Roczna składka w złotych
1 2 3
1 Autobusy do 20 miejsc A1 62.000
B2 93.000
2 Autobusy powyżej 20 miejsc A1 84.000
B2 126.000
3 Samochody ciężarowe do 2,5 t ładowności A1 48.000
B2 72.000
4 Samochody ciężarowe powyżej 2,5 t do 10 t ładowności A1 60.000
B2 90.000
5 Samochody ciężarowe powyżej 10 t do 16 t ładowności A1 66.000
B2 99.000
6 Samochody ciężarowe powyżej 16 t ładowności A1 80.000
B2 120.000
7 Ciągniki siodłowe i balastowe A1 52.000
B2 78.000
8 Samochody chłodnie A1 116.000
B2 174.000
9 Przyczepy i naczepy:

– autobusowe

A1 46.000
B2 69.000
– ciężarowe (furgon) A1 28.000
B2 42.000
– chłodnie A1 84.000
B2 126.000
– cysterny A1 34.000
B2 51.000
– skrzyniowe A1 28.000
B2 42.000
10 Nadwozia wymienne do podwozi:

- ciężarowe

A1 20.000
B2 30.000
– chłodnie A1 70.000
B2 105.000
– skrzyniowe A1 16.000
B2 24.000
11 Podwozia przyczep i naczep A1 20.000
B2 30.000
12 Samochody pogotowia technicznego:

– lekkie

A1 50.000
B2 75.000
– ciężkie A1 80.000
B2 120.000

Objaśnienia:

A1 dotyczy pojazdów mechanicznych wyprodukowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.

B2 dotyczy pojazdów mechanicznych wyprodukowanych w innych państwach.

2.
Składkę za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych nie wymienionych w ust. 1 ustala Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna (TUiR "WARTA"), przyjmując za podstawę składkę za ubezpieczenie pojazdów mechanicznych wymienionych w ust. 1 o najbardziej zbliżonych parametrach mechanicznych i eksploatacyjnych.
3.
Jeżeli przewozy międzynarodowe wykonywane są wyłącznie na terytoriach europejskich państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, składkę obniża się o 40%.
4.
Jednostka gospodarki uspołecznionej może ubezpieczyć pojazd mechaniczny na wszystkie okresy pozostawania w ciągu roku pojazdu poza granicami PRL, opłacając składkę roczną, o której mowa w ust. 1 lub 2.
§  3.
1.
Minimalna składka stanowi 1/12 części składki określonej w § 2.
2.
Za okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL do jednego miesiąca opłaca się składkę minimalną.
3.
Składkę za okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL dłuższy niż miesiąc, a krótszy niż rok, oblicza się przez pomnożenie składki minimalnej przez liczbę miesięcy pozostawania tego pojazdu poza granicami PRL, z tym że dzień rozpoczynający kolejny miesiąc pozostawania pojazdu za granicą liczy się jak pełny miesiąc.
§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej opłaca składkę ubezpieczeniową za pełny okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL przed przekroczeniem przez pojazd granicy.
2.
Składka za roczny okres pozostawania pojazdu poza granicami PRL może być opłacona w dwóch równych ratach: pierwsza rata przed przekroczeniem przez pojazd granicy, druga przed upływem połowy roku kalendarzowego.
§  5.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 24, poz. 104).
§  6.
Traci moc zarządzenie nr 34 Ministra Finansów z dnia 2 maja 1978 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes" w ruchu zagranicznym.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1986 r.
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.12.96) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1988 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.10.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.
Data aktu: 25/02/1986
Data ogłoszenia: 26/03/1986
Data wejścia w życie: 01/04/1986