Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 lutego 1986 r.
w sprawie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne dotyczy pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, które posiadają zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.
§  2.
1. 1
Składka za roczny okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL) w zależności od tego, w jakim państwie pojazd został wyprodukowany, wynosi:
Pozycja taryfy Rodzaje pojazdów mechanicznych według typu, ładowności i przeznaczenia Roczna składka w złotych
1 2 3
1 Autobusy do 20 miejsc A1 62.000
B2 93.000
2 Autobusy powyżej 20 miejsc A1 84.000
B2 126.000
3 Samochody ciężarowe do 2,5 t ładowności A1 48.000
B2 72.000
4 Samochody ciężarowe powyżej 2,5 t do 10 t ładowności A1 60.000
B2 90.000
5 Samochody ciężarowe powyżej 10 t do 16 t ładowności A1 66.000
B2 99.000
6 Samochody ciężarowe powyżej 16 t ładowności A1 80.000
B2 120.000
7 Ciągniki siodłowe i balastowe A1 52.000
B2 78.000
8 Samochody chłodnie A1 116.000
B2 174.000
9 Przyczepy i naczepy:

– autobusowe

A1 46.000
B2 69.000
– ciężarowe (furgon) A1 28.000
B2 42.000
– chłodnie A1 84.000
B2 126.000
– cysterny A1 34.000
B2 51.000
– skrzyniowe A1 28.000
B2 42.000
10 Nadwozia wymienne do podwozi:

- ciężarowe

A1 20.000
B2 30.000
– chłodnie A1 70.000
B2 105.000
– skrzyniowe A1 16.000
B2 24.000
11 Podwozia przyczep i naczep A1 20.000
B2 30.000
12 Samochody pogotowia technicznego:

– lekkie

A1 50.000
B2 75.000
– ciężkie A1 80.000
B2 120.000

Objaśnienia:

A1 dotyczy pojazdów mechanicznych wyprodukowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.

B2 dotyczy pojazdów mechanicznych wyprodukowanych w innych państwach.

2.
Składkę za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych nie wymienionych w ust. 1 ustala Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" Spółka Akcyjna (TUiR "WARTA"), przyjmując za podstawę składkę za ubezpieczenie pojazdów mechanicznych wymienionych w ust. 1 o najbardziej zbliżonych parametrach mechanicznych i eksploatacyjnych.
3.
Jeżeli przewozy międzynarodowe wykonywane są wyłącznie na terytoriach europejskich państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, składkę obniża się o 40%.
4.
Jednostka gospodarki uspołecznionej może ubezpieczyć pojazd mechaniczny na wszystkie okresy pozostawania w ciągu roku pojazdu poza granicami PRL, opłacając składkę roczną, o której mowa w ust. 1 lub 2.
§  3.
1.
Minimalna składka stanowi 1/12 części składki określonej w § 2.
2.
Za okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL do jednego miesiąca opłaca się składkę minimalną.
3.
Składkę za okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL dłuższy niż miesiąc, a krótszy niż rok, oblicza się przez pomnożenie składki minimalnej przez liczbę miesięcy pozostawania tego pojazdu poza granicami PRL, z tym że dzień rozpoczynający kolejny miesiąc pozostawania pojazdu za granicą liczy się jak pełny miesiąc.
§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej opłaca składkę ubezpieczeniową za pełny okres pozostawania pojazdu mechanicznego poza granicami PRL przed przekroczeniem przez pojazd granicy.
2.
Składka za roczny okres pozostawania pojazdu poza granicami PRL może być opłacona w dwóch równych ratach: pierwsza rata przed przekroczeniem przez pojazd granicy, druga przed upływem połowy roku kalendarzowego.
§  5.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 24, poz. 104).
§  6.
Traci moc zarządzenie nr 34 Ministra Finansów z dnia 2 maja 1978 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes" w ruchu zagranicznym.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1986 r.
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.12.96) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1988 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.10.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych.
Data aktu: 25/02/1986
Data ogłoszenia: 26/03/1986
Data wejścia w życie: 01/04/1986