Zasady postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestru instytucji artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 19 lutego 1985 r.
w sprawie zasad postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestru instytucji artystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Rejestr instytucji artystycznych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się dla instytucji artystycznych objętych przepisami ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Dla każdej instytucji artystycznej prowadzi się oddzielną księgę rejestrową, oznaczoną numerem odpowiadającym kolejności wniosków o wpis instytucji artystycznej.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących działów:
1)
dział pierwszy "Oznaczenie instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
pełną i skróconą nazwę instytucji artystycznej oraz oznaczenie jej siedziby,
c)
przedmiot działalności instytucji artystycznej,
d)
oznaczenie organu założycielskiego i aktu o utworzeniu instytucji artystycznej oraz oznaczenie organu sprawującego nadzór nad instytucją artystyczną, jeżeli nadzór nie jest sprawowany przez organ założycielski,
e)
cyfrowy identyfikator instytucji artystycznej, nadany w systemie informacji statystycznej, oraz uwagi;
2)
dział drugi "Organizacja instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu instytucji artystycznej,
c)
imię i nazwisko dyrektora instytucji artystycznej oraz imiona i nazwiska zastępców dyrektora,
d)
imiona i nazwiska pełnomocników instytucji artystycznej, uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu instytucji artystycznej, oraz zakres ich upoważnień,
e)
nazwy oraz określenie siedziby zakładów i innych wyodrębnionych jednostek organizacyjnych instytucji artystycznej, które sporządzają bilans, i ich cyfrowe identyfikatory, nadane w systemie informacji statystycznej,
f)
uwagi;
3)
dział trzeci "Mienie instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmiankę o złożeniu do rejestru bilansu instytucji artystycznej za ostatni rok,
c)
wzmiankę o obciążeniu środków trwałych instytucji artystycznej ograniczonymi prawami rzeczowymi,
d)
uwagi;
4)
dział czwarty "Połączenie, podział i likwidacja instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmianki dotyczące połączenia, podziału lub likwidacji instytucji artystycznej,
c)
imię i nazwisko likwidatora,
d)
uwagi.
2.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych wymienionych w ust. 1 w pkt 1 lit. b)-d), w pkt 2 lit. c)-e) i w pkt 3 lit. c).
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis pełnomocnika Ministra Kultury i Sztuki.
§  5.
Księga rejestrowa nie może być wynoszona poza miejsce jej przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej instytucji artystycznej prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Minister Kultury i Sztuki może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  8.
Wzór księgi rejestrowej oraz zasady jej prowadzenia zostaną ustalone odrębnie.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawach rejestru.

§  9.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
§  10.
Wniosek o wpis instytucji artystycznej do rejestru powinien być złożony w terminie 30 dni od dnia utworzenia instytucji artystycznej. Złożenie wniosku o dokonanie innych wpisów powinno nastąpić w terminie 15 dni od dnia zajścia okoliczności uzasadniających dokonanie wpisu.
§  11.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk księgi rejestrowej. Do wniosku powinny być dołączone odpisy dokumentów będących podstawą wpisu.
§  12.
Minister Kultury i Sztuki, rozpoznając wniosek o wpis, bada jego treść, zgodność z prawem treści dokumentów stanowiących podstawę wpisu oraz treść księgi rejestrowej.
§  13.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru Minister Kultury i Sztuki określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
§  14.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru podlegają natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  15.
Postanowienie zarządzające wpis do rejestru Minister Kultury i Sztuki uzasadnia tylko na wniosek.
§  16.
Minister Kultury i Sztuki odmawia wpisu do rejestru w wypadkach przewidzianych w ustawie oraz jeżeli:
1)
dane objęte wnioskiem nie podlegają wpisowi do rejestru,
2)
dokumenty, które miałyby stanowić podstawę wpisu, są sprzeczne z prawem,
3)
wnioskodawca nie usunie braków wniosku w terminie wyznaczonym przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  17.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  18.
1.
Rejestr jest udostępniany do wglądu każdemu, kto wykaże w tym interes prawny. Minister Kultury i Sztuki może jednak zarządzić odmowę wglądu do rejestru lub do określonych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej.
2.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko pod nadzorem osoby upoważnionej przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  19.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na pisemne żądanie organów instytucji artystycznej, na żądanie organu założycielskiego lub organu sprawującego nadzór nad instytucją artystyczną, a także na żądanie osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  20.
W razie potrzeby dokonania nowego wpisu w sprawie instytucji artystycznej wpisanej do dotychczasowego rejestru przedsiębiorstw państwowych, zakłada się księgę rejestrową na zasadach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.9.34

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestru instytucji artystycznych.
Data aktu: 19/02/1985
Data ogłoszenia: 28/02/1985
Data wejścia w życie: 28/02/1985