Zasady postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestru instytucji artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 19 lutego 1985 r.
w sprawie zasad postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestru instytucji artystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Rejestr instytucji artystycznych, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się dla instytucji artystycznych objętych przepisami ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Dla każdej instytucji artystycznej prowadzi się oddzielną księgę rejestrową, oznaczoną numerem odpowiadającym kolejności wniosków o wpis instytucji artystycznej.
§  3.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących działów:
1)
dział pierwszy "Oznaczenie instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
pełną i skróconą nazwę instytucji artystycznej oraz oznaczenie jej siedziby,
c)
przedmiot działalności instytucji artystycznej,
d)
oznaczenie organu założycielskiego i aktu o utworzeniu instytucji artystycznej oraz oznaczenie organu sprawującego nadzór nad instytucją artystyczną, jeżeli nadzór nie jest sprawowany przez organ założycielski,
e)
cyfrowy identyfikator instytucji artystycznej, nadany w systemie informacji statystycznej, oraz uwagi;
2)
dział drugi "Organizacja instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmiankę o złożeniu do rejestru statutu instytucji artystycznej,
c)
imię i nazwisko dyrektora instytucji artystycznej oraz imiona i nazwiska zastępców dyrektora,
d)
imiona i nazwiska pełnomocników instytucji artystycznej, uprawnionych do dokonywania czynności prawnych w imieniu instytucji artystycznej, oraz zakres ich upoważnień,
e)
nazwy oraz określenie siedziby zakładów i innych wyodrębnionych jednostek organizacyjnych instytucji artystycznej, które sporządzają bilans, i ich cyfrowe identyfikatory, nadane w systemie informacji statystycznej,
f)
uwagi;
3)
dział trzeci "Mienie instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmiankę o złożeniu do rejestru bilansu instytucji artystycznej za ostatni rok,
c)
wzmiankę o obciążeniu środków trwałych instytucji artystycznej ograniczonymi prawami rzeczowymi,
d)
uwagi;
4)
dział czwarty "Połączenie, podział i likwidacja instytucji artystycznej", do którego wpisuje się w odrębnych rubrykach:
a)
numer kolejny wpisu,
b)
wzmianki dotyczące połączenia, podziału lub likwidacji instytucji artystycznej,
c)
imię i nazwisko likwidatora,
d)
uwagi.
2.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych wymienionych w ust. 1 w pkt 1 lit. b)-d), w pkt 2 lit. c)-e) i w pkt 3 lit. c).
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis pełnomocnika Ministra Kultury i Sztuki.
§  5.
Księga rejestrowa nie może być wynoszona poza miejsce jej przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej instytucji artystycznej prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Minister Kultury i Sztuki może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  8.
Wzór księgi rejestrowej oraz zasady jej prowadzenia zostaną ustalone odrębnie.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawach rejestru.

§  9.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
§  10.
Wniosek o wpis instytucji artystycznej do rejestru powinien być złożony w terminie 30 dni od dnia utworzenia instytucji artystycznej. Złożenie wniosku o dokonanie innych wpisów powinno nastąpić w terminie 15 dni od dnia zajścia okoliczności uzasadniających dokonanie wpisu.
§  11.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk księgi rejestrowej. Do wniosku powinny być dołączone odpisy dokumentów będących podstawą wpisu.
§  12.
Minister Kultury i Sztuki, rozpoznając wniosek o wpis, bada jego treść, zgodność z prawem treści dokumentów stanowiących podstawę wpisu oraz treść księgi rejestrowej.
§  13.
W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru Minister Kultury i Sztuki określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, w której wpis ma być dokonany.
§  14.
Postanowienia zarządzające wpis do rejestru podlegają natychmiastowemu wykonaniu z urzędu. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  15.
Postanowienie zarządzające wpis do rejestru Minister Kultury i Sztuki uzasadnia tylko na wniosek.
§  16.
Minister Kultury i Sztuki odmawia wpisu do rejestru w wypadkach przewidzianych w ustawie oraz jeżeli:
1)
dane objęte wnioskiem nie podlegają wpisowi do rejestru,
2)
dokumenty, które miałyby stanowić podstawę wpisu, są sprzeczne z prawem,
3)
wnioskodawca nie usunie braków wniosku w terminie wyznaczonym przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  17.
Przepisy dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  18.
1.
Rejestr jest udostępniany do wglądu każdemu, kto wykaże w tym interes prawny. Minister Kultury i Sztuki może jednak zarządzić odmowę wglądu do rejestru lub do określonych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej.
2.
Rejestr może być udostępniony do wglądu tylko pod nadzorem osoby upoważnionej przez Ministra Kultury i Sztuki.
§  19.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane na pisemne żądanie organów instytucji artystycznej, na żądanie organu założycielskiego lub organu sprawującego nadzór nad instytucją artystyczną, a także na żądanie osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  20.
W razie potrzeby dokonania nowego wpisu w sprawie instytucji artystycznej wpisanej do dotychczasowego rejestru przedsiębiorstw państwowych, zakłada się księgę rejestrową na zasadach przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024