Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot".

USTAWA
z dnia 3 grudnia 1984 r.
o przedsiębiorstwie państwowym Polskiej Linie Lotnicze "Lot".

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

Art.  1.

Przedsiębiorstwo państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot", zwane dalej "Lotem", jest przedsiębiorstwem transportowym, służącym zaspokajaniu potrzeb przewozowych gospodarki narodowej i ludności w krajowej i międzynarodowej komunikacji lotniczej.

Art.  2.
1.
"Lot" jest samodzielną, samorządną i samofinansującą się jednostką organizacyjną gospodarki narodowej, prowadzącą działalność w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.
2.
"Lot" posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorstw państwowych.
3.
Siedzibą "Lotu" jest miasto stołeczne Warszawa.
Art.  3.

Organy państwowe mogą podejmować decyzje w zakresie działalności "Lotu" tylko w wypadkach przewidzianych w przepisach ustawowych.

Rozdział  2

Działalność.

Art.  4.
1.
Przedmiotem działalności "Lotu" jest:
1)
organizowanie i wykonywanie:
a)
przewozu lotniczego osób, bagażu i towarów w komunikacji krajowej i międzynarodowej,
b)
przewozu ładunków pocztowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej,
c)
usług związanych z przewozem lotniczym,
2)
prowadzenie turystyki lotniczej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Prowadzenie działalności w zakresie usług wymienionych w pkt 1 i 2 nie wymaga koncesji.

2.
"Lot" może podjąć działalność inną niż określona w ust. 1, jeżeli nie ogranicza to tej działalności, a przyczynia się do podniesienia poziomu usług i efektywności gospodarczej "Lotu". Podjęcie takiej działalności podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych.
Art.  5.

"Lot" wykonuje zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  6.
1.
"Lot", gospodarując wydzieloną częścią mienia ogólnonarodowego, prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w obrocie krajowym i zagranicznym na podstawie własnych planów, zgodnych z celami narodowego planu społeczno-gospodarczego.
2.
Plany "Lotu" ustala naczelny dyrektor po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu załogi "Lotu".
3.
Działalność gospodarcza "Lotu" jest oparta na zasadach racjonalnej gospodarki i rachunku ekonomicznego.
4.
"Lot" prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Art.  7.
1.
W razie gdy wyniki działalności "Lotu" grożą zamknięciem jego działalności stratą, naczelny dyrektor zawiadamia o tym pisemnie Ministra Komunikacji, radę pracowniczą i bank finansujący.
2.
W wypadku określonym w ust. 1 Minister Komunikacji powołuje komisję w celu zbadania stanu gospodarczego "Lotu", dokonania oceny tego stanu i przedstawienia wynikających z oceny wniosków. Wnioski przedstawione przez komisję opiniowane są przez radę pracowniczą.
3.
Na podstawie wniosków komisji Minister Komunikacji może:
1)
zarządzić wszczęcie postępowania wewnętrznego, mającego na celu poprawę gospodarki przedsiębiorstwa,
2)
ustanowić zarząd komisaryczny,
3)
postawić przedsiębiorstwo w stan upadłości.
4.
Do postępowania wewnętrznego, ustanowienia zarządu komisarycznego oraz postępowania upadłościowego, o których mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepisy o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości, z tym że likwidacja "Lotu" może nastąpić w drodze ustawy, w postępowaniu upadłościowym zaś nie stosuje się do "Lotu" przepisów o nabyciu przedsiębiorstwa.

Rozdział  3

Mienie.

Art.  8.
1.
Mienie "Lotu" stanowi wydzieloną część mienia ogólnonarodowego.
2.
Na mienie "Lotu" składają się środki znajdujące się w zarządzie "Lotu" w dniu wejścia w życie ustawy oraz środki nabyte przez "Lot" w toku jego dalszej działalności.
3.
"Lot", gospodarując wydzielonym mu i nabytym mieniem, zapewnia jego ochronę.
4.
"Lot" wykonuje wszelkie uprawnienia w stosunku do mienia będącego w jego dyspozycji, z wyjątkiem uprawnień wyłączonych w przypisach ustawowych.
Art.  9.
1.
"Lot" występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
2.
"Lot" odpowiada za swoje zobowiązania.
3.
"Lot" nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych.
4.
Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania "Lotu".
Art.  10.

Nabycie, zbycie lub zawarcie przez "Lot" umowy o najem statku powietrznego bez załogi wymaga zgody Ministra Komunikacji.

Art.  11.

"Lot" może zbywać, z wyjątkiem statków powietrznych, środki trwałe jednostkom gospodarki uspołecznionej oraz ustanawiać na ich rzecz ograniczone prawa rzeczowe w stosunku do tych środków. Zbycie środka trwałego wymaga zgody rady pracowniczej.

Art.  12.
1.
Czynność prawna dotycząca zbycia statku powietrznego, sprzeczna z obowiązującymi przepisami, jest nieważna.
2.
Czynność prawna dotycząca zbycia innego środka trwałego niż statek powietrzny, sprzeczna z obowiązującymi przepisami, jest nieważna, chyba że nabywca nie wiedział mimo dołożenia należytej staranności, że zbycie nastąpiło wbrew obowiązującym przepisom.
Art.  13.

W razie zmian w organizacji "Lotu", Minister Komunikacji może nałożyć na "Lot" obowiązek przekazania innej państwowej jednostce organizacyjnej części mienia, związanej ze zmianą organizacyjną.

Rozdział  4

Organizacja i przedstawicielstwo.

Art.  14.

Organami "Lotu" są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza.

Art.  15.

Organy "Lotu", w zakresie swojej właściwości, prowadzą działalność i realizują zadania "Lotu".

Art.  16.

W skład "Lotu" wchodzą jednostki i komórki organizacyjne, w tym oddziały krajowe i przedstawicielstwa zagraniczne.

Art.  17.
1.
Organizację i funkcjonowanie "Lotu" określa statut. Statut "Lotu" określa w szczególności:
1)
zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek oraz komórek organizacyjnych, w tym oddziałów krajowych i przedstawicielstw zagranicznych,
2)
system kontroli wewnętrznej,
3)
stosunku prawne między jednostkami organizacyjnymi "Lotu".
2.
Statut "Lotu", przedstawiony przez naczelnego dyrektora oraz zaopiniowany przez zebranie delegatów, zatwierdza Minister Komunikacji.
Art.  18.
1.
Statut "Lotu" może przewidywać powołanie kolegium i rady techniczno-ekonomicznej oraz innych organów doradczych i opiniodawczych naczelnego dyrektora.
2.
Członków kolegium oraz członków rady techniczno-ekonomicznej powołuje i odwołuje naczelny dyrektor.
Art.  19.
1.
Zakres działania jednostek i komórek organizacyjnych "Lotu" oraz podział czynności i zakres odpowiedzialności pracowników pełniących funkcje kierownicze i samodzielne określa szczegółowo regulamin organizacyjny.
2.
Regulamin organizacyjny ustala naczelny dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
Art.  20.
1.
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu "Lotu" jest upoważniony naczelny dyrektor; zastępcy naczelnego dyrektora oraz pełnomocnicy "Lotu" działają w granicach ich umocowania.
2.
Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1, obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza pięćset tysięcy złotych, lub czynności te mogą spowodować zobowiązanie "Lotu" do świadczenia o wartości powyżej pięciuset tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli jest wymagane współdziałanie co najmniej dwóch osób.
3.
Statut "Lotu" może dla określonych czynności prawnych ustalić granicę wartości inną niż określona w ust. 2.
Art.  21.
1.
Pełnomocników ustanawia i odwołuje naczelny dyrektor "Lotu".
2.
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.

Rozdział  5

Przedsiębiorstwa wspólne, mieszane i zrzeszenia.

Art.  22.
1.
"Lot" może w drodze umowy z innymi przedsiębiorstwami, za zgodą rady pracowniczej, utworzyć przedsiębiorstwo wspólne.
2.
"Lot" może w drodze umowy z organizacją spółdzielczą lub społeczną, za zgodą rady pracowniczej, utworzyć przedsiębiorstwo mieszane.
3.
Warunki i tryb tworzenia oraz zasady funkcjonowania przedsiębiorstw wspólnych i mieszanych określają odrębne przepisy ustawowe.
Art.  23.
1.
"Lot", za zgodą Ministra Komunikacji wyrażoną w porozumieniu z Ministrem Finansów, może w drodze umowy z podmiotem zagranicznym utworzyć przedsiębiorstwo mieszane.
2.
Warunki i tryb tworzenia oraz zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa mieszanego utworzonego z podmiotem zagranicznym określają odrębne przepisy ustawowe.
Art.  24.
1.
"Lot" może, zgodnie z odrębnymi przepisami, przystąpić do zrzeszenia.
2.
Przystąpienie do zrzeszenia wymaga zgody rady pracowniczej.

Rozdział  6

Naczelny dyrektor

Art.  25.
1.
Naczelny dyrektor zarządza "Lotem" i reprezentuje go na zewnątrz, samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.
2.
Naczelny dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej, powołuje i odwołuje zastępców naczelnego dyrektora i głównego księgowego.
3.
Naczelny dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej oraz za zgodą Ministra Komunikacji, powołuje i odwołuje przedstawicieli "Lotu" za granicą.
Art.  26.

Naczelny dyrektor zapewnia realizację określonych dla "Lotu" zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa Państwa.

Art.  27.

Naczelny dyrektor, co najmniej raz w roku, składa Ministrowi Komunikacji i zebraniu delegatów sprawozdanie z działalności "Lotu" oraz informację o jego stanie.

Art.  28.
1.
Naczelnego dyrektora powołuje i odwołuje Minister Komunikacji po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
2.
Wyłonienie kandydatów na stanowisko naczelnego dyrektora może nastąpić w drodze konkursu zarządzonego przez Ministra Komunikacji, który powołuje komisję konkursową i ustala tryb postępowania konkursowego.
3.
Komisja konkursowa składa się z przedstawicieli: Ministra Komunikacji, Ministra Obrony Narodowej, banku finansującego oraz rady pracowniczej, związku zawodowego, organizacji politycznych i młodzieżowych, działających w "Locie".
4.
Komisja konkursowa wyłania kandydatów na stanowisko naczelnego dyrektora na podstawie oceny ich kwalifikacji zawodowych, postawy moralnej i społecznej oraz umiejętności współżycia społecznego.
Art.  29.
1.
Minister Komunikacji ma prawo zawiesić naczelnego dyrektora w wykonywaniu czynności w razie, gdy dalsze pełnienie przez niego funkcji zagraża podstawowym interesom gospodarki narodowej lub swoją działalnością narusza on przepisy prawa.
2.
W razie zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, Minister Komunikacji wyznacza na okres nie przekraczający trzech miesięcy tymczasowego kierownika.
3.
O podjętych decyzjach Minister Komunikacji powiadamia radę pracowniczą.
Art.  30.
1.
Rada pracownicza może wystąpić do Ministra Komunikacji z wnioskiem o odwołanie naczelnego dyrektora, jeżeli naczelny dyrektor swoją działalnością poważnie narusza przepisy prawa albo nieprawidłową pracą powoduje, że "Lot" nie osiąga zadowalających wyników gospodarczych i społecznych.
2.
Rada pracownicza może wystąpić do naczelnego dyrektora z uzasadnionym wnioskiem o odwołanie zastępców naczelnego dyrektora, głównego księgowego i przedstawicieli "Lotu" za granicą.
3.
Minister Komunikacji jest obowiązany rozpatrzyć w ciągu dwóch tygodni wniosek, o którym mowa w ust. 1, przeprowadzając w miarę potrzeby postępowanie wyjaśniające. W razie potwierdzenia zarzutów zawartych we wniosku Minister Komunikacji uwzględnia ten wniosek.

Rozdział  7

Samorząd załogi.

Art.  31.
1.
Załoga "Lotu", na zasadach określonych w ustawie, uczestniczy w zarządzaniu "Lotem" przez organy samorządu.
2.
Do organów samorządu załogi "Lotu" należy stanowienie w sprawach i na zasadach określonych w ustawie, jak również wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków oraz sprawowanie kontroli działalności "Lotu".
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy spraw ochronności i bezpieczeństwa Państwa.
Art.  32.
1.
Organami samorządu załogi "Lotu" są:
1)
zebranie delegatów,
2)
rada pracownicza.
2.
W jednostkach i komórkach organizacyjnych "Lotu", określonych w statucie samorządu załogi, mogą być powoływane zakładowe rady pracownicze, które są organami samorządu.
Art.  33.

Statut samorządu załogi "Lotu" określa funkcjonowanie organów samorządu, a w szczególności:

1)
liczbę i sposób wyboru delegatów oraz członków rady pracowniczej "Lotu",
2)
szczegółowe zasady powoływania komisji wyborczej oraz tryb jej działania,
3)
terminy odbywania oraz sposób zwoływania i prowadzenia posiedzeń zebrania delegatów i rady pracowniczej "Lotu", jak również tryb podejmowania uchwał przez te organy,
4)
jednostki i komórki organizacyjne "Lotu", w których powołuje się zakładowe rady pracownicze, jak również sposób wyboru członków oraz zadania, kompetencje i szczegółowe zasady działania tych rad,
5)
terminy i sposób składania zebraniu delegatów sprawozdań z działalności rady pracowniczej.
Art.  34.
1.
Działalność w organach samorządu ma charakter społeczny.
2.
Członkowie organów samorządu są odpowiedzialni wobec załogi.
3.
Członek organu samorządu zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy z powodu pełnienia swoich zadań w godzinach pracy.
Art.  35.
1.
Wypowiedzenie stosunku pracy z członkiem rady pracowniczej w czasie trwania kadencji rady oraz w ciągu jednego roku po jej upływie wymaga zgody tej rady. Dotyczy to również zmiany w tym czasie warunków pracy i płacy na niekorzyść członka rady.
2.
Przepis ust. 1 nie narusza przepisów o rozwiązywaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 oraz art. 34 odnoszą się również do członków zakładowych rad pracowniczych.
Art.  36.

Zebranie delegatów:

1)
opiniuje na wniosek naczelnego dyrektora projekty wieloletnich planów "Lotu",
2)
podejmuje uchwały w sprawie podziału na fundusze zysku pozostającego w dyspozycji "Lotu" oraz przeznaczonego dla załogi.
3)
dokonuje rocznej oceny działalności rady pracowniczej i naczelnego dyrektora "Lotu",
4)
uchwala na wniosek rady pracowniczej statut samorządu załogi.
Art.  37.
1.
Delegatów wybierają na okres trzech lat pracownicy "Lotu" w wyborach powszechnych, bezpośrednich i równych, w głosowaniu tajnym.
2.
Wyborcy, na wniosek co najmniej jednej piątej liczby osób uprawnionych do głosowania, mogą w tajnym głosowaniu odwołać delegata.
3.
Wybory delegatów organizuje i przeprowadza komisja wyborcza.
Art.  38.
1.
Rada pracownicza "Lotu" reprezentuje samorząd załogi "Lotu".
2.
Rada pracownicza:
1)
opiniuje na wniosek naczelnego dyrektora projekty planów rocznych "Lotu" oraz projekty zmian tych planów,
2)
przyjmuje przedstawione przez naczelnego dyrektora sprawozdania roczne oraz bilanse,
3)
opiniuje zamierzenia w sprawach inwestycji finansowanych ze środków własnych "Lotu",
4)
podejmuje uchwały w sprawie zakładowego budownictwa mieszkaniowego i socjalnego,
5)
podejmuje uchwały w sprawach zasad wykorzystania funduszów socjalnego i mieszkaniowego oraz środków z zysku przeznaczonych na nagrody,
6)
wyraża zgodę na dokonanie darowizny,
7)
decyduje o przystąpieniu "Lotu" do organizacji społecznej w charakterze członka zbiorowego,
8)
podejmuje uchwały w sprawie klubów techniki i racjonalizacji,
9)
wybiera swego przedstawiciela do rady zrzeszenia przedsiębiorstw,
10)
uchwala na wniosek naczelnego dyrektora regulamin pracy "Lotu".
Art.  39.

Rada pracownicza "Lotu" współpracuje ze związkami zawodowymi, organizacjami politycznymi i młodzieżowymi oraz organizacjami społeczno-zawodowymi, działającymi w "Locie". Zasady współpracy mogą określać porozumienia zawierane przez zainteresowane strony.

Art.  40.

Naczelny dyrektor obowiązany jest do zasięgania opinii rady pracowniczej w sprawach:

1)
zawierania przez "Lot" porozumień i umów długoterminowych z krajowymi organizacjami gospodarczymi i organami administracji państwowej,
2)
wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz decyzji o przydziale mieszkań.
Art.  41.

Wyrażenie opinii przez radę pracowniczą w wypadkach przewidzianych w ustawie powinno nastąpić przed upływem dwóch tygodni od dnia otrzymania sprawy, chyba że termin wyrażenia opinii został przedłużony. W sprawach pilnych termin wyrażenia opinii może być skrócony do pięciu dni. Niewyrażenie opinii w określonym lub uzgodnionym terminie uważa się za brak zgłoszenia zastrzeżeń.

Art.  42.
1.
Rada pracownicza ma prawo zwracania się do naczelnego dyrektora w sprawach stanu "Lotu" lub działalności jego organów.
2.
Naczelny dyrektor jest obowiązany zawiadomić radę pracowniczą o zajętym stanowisku niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu dwóch tygodni.
Art.  43.
1.
Rada pracownicza ma prawo kontroli całokształtu działalności "Lotu", z wyjątkiem spraw dotyczących obronności i bezpieczeństwa Państwa.
2.
Naczelny dyrektor jest obowiązany udostępnić dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
Art.  44.
1.
Rada pracownicza wybiera ze swojego grona, na okres kadencji, prezydium w składzie: przewodniczący, zastępcy przewodniczącego i sekretarz.
2.
Prezydium jest wewnętrznym organem rady pracowniczej i realizuje określone przez nią zadania. Rada pracownicza nie może upoważnić prezydium do występowania w jej imieniu w sprawach należących do jej kompetencji.
Art.  45.
1.
Radę pracowniczą "Lotu" wybiera na okres trzech lat zebranie delegatów w głosowaniu tajnym.
2.
Zebranie delegatów z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej piątej liczby pracowników "Lotu" może przed upływem kadencji, w trybie przewidzianym w ust. 1, odwołać członka rady pracowniczej lub całą radę.
Art.  46.
1.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom, którzy pracują w "Locie" co najmniej trzy lata.
2.
Bierne prawo wyborcze do organów samorządu nie przysługuje naczelnemu dyrektorowi, zastępcom naczelnego dyrektora, głównemu księgowemu, radcy prawnemu, pracownikom "Lotu" skierowanym do pracy za granicą oraz oddelegowanym do pracy poza "Lotem" na okres dłuższy niż pół roku, a w wyborach do organów samorządu jednostek i komórek organizacyjnych - także kierownikom i zastępcom kierowników tych jednostek i komórek organizacyjnych.
3.
Funkcji członka rady pracowniczej nie można pełnić bez przerwy dłużej niż dwie kadencje.
Art.  47.

Rada pracownicza może powoływać spośród swoich członków oraz innych pracowników "Lotu" komisje i zespoły. Komisje i zespoły są pomocniczymi organami rady pracowniczej.

Rozdział  8

Naczelny dyrektor a samorząd.

Art.  48.
1.
Naczelny dyrektor wykonuje uchwały organów samorządu, podjęte w zakresie ich właściwości.
2.
Naczelny dyrektor uczestniczy w posiedzeniach rady pracowniczej. Na zaproszenie naczelny dyrektor uczestniczy również w posiedzeniach prezydium rady pracowniczej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do kierowników jednostek i komórek organizacyjnych, w których działają zakładowe rady pracownicze.
Art.  49.
1.
Naczelny dyrektor jest obowiązany zapewnić radzie pracowniczej możliwość zapoznania się z materiałami dotyczącymi działalności "Lotu", z wyjątkiem materiałów dotyczących obronności i bezpieczeństwa Państwa, oraz przedstawiać materiały na posiedzenia rady pracowniczej z odpowiednim wyprzedzeniem, a także informować radę o ekonomicznych, społecznych i prawnych skutkach zamierzonych uchwał rady.
2.
Naczelny dyrektor jest obowiązany zapewnić samorządowi załogi warunki lokalowe oraz środki niezbędne do jego właściwego funkcjonowania.
Art.  50.
1.
Radzie pracowniczej przysługuje prawo wstrzymania wykonania decyzji naczelnego dyrektora, jeżeli decyzja ta:
1)
jest sprzeczna z uchwałą rady pracowniczej lub uchwałą zebrania delegatów,
2)
została podjęta bez zasięgnięcia opinii rady pracowniczej w sprawach, w których naczelny dyrektor ma obowiązek zasięgania takiej opinii,
3)
została podjęta bez uchwały rady pracowniczej w sprawach z zakresu działania i uprawnień rady.
2.
Nie podlega wstrzymaniu wykonanie decyzji, o której mowa w ust. 1, jeżeli mogłoby to poważnie zakłócić komunikację powietrzną, spowodować niewykonanie zadania przewozowego lub narazić "Lot" na szkody.
Art.  51.
1.
Naczelny dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały zebrania delegatów lub uchwały rady pracowniczej, niezgodnej z przepisami prawa, i zwraca się do rady o ponowne rozpatrzenie sprawy.
2.
Decyzja naczelnego dyrektora o wstrzymaniu wykonania uchwały, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana w formie pisemnej oraz zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do uchwał rady pracowniczej, o których mowa w art. 50.
Art.  52.
1.
Rada pracownicza ma prawo wniesienia do naczelnego dyrektora w ciągu siedmiu dni sprzeciwu od decyzji o wstrzymaniu wykonania uchwały rady pracowniczej.
2.
Jeżeli mimo wniesienia sprzeciwu naczelny dyrektor podtrzyma decyzję albo w ciągu trzech dni nie zawiadomi rady pracowniczej o uchyleniu decyzji, radzie pracowniczej przysługuje prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do komisji rozjemczej w trybie określonym w art. 54.
Art.  53.
1.
Naczelny dyrektor może wystąpić do organów samorządu o zmianę lub uchylenie ich uchwały, istotnie naruszającej interes ogólnospołeczny lub interes "Lotu".
2.
Rada pracownicza może wystąpić do naczelnego dyrektora o zmianę lub uchylenie jego decyzji, która istotnie narusza interes ogólnospołeczny lub interes "Lotu".
3.
W razie nieuwzględnienia wystąpienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, naczelnemu dyrektorowi lub radzie pracowniczej przysługuje odpowiednio prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do komisji rozjemczej w trybie określonym w art. 54.

Rozdział  9

Rozstrzyganie sporów.

Art.  54.
1.
Spory między naczelnym dyrektorem a radą pracowniczą rozstrzyga komisja rozjemcza, w której skład wchodzą: przedstawiciel naczelnego dyrektora, przedstawiciel rady pracowniczej i zaproszony przez nich arbiter mający wykształcenie prawnicze - jako przewodniczący.
2.
Naczelny dyrektor lub rada pracownicza zgłaszają do komisji rozjemczej wnioski o rozpatrzenie sprawy w terminie czternastu dni od dnia powzięcia wiadomości o zdarzeniu stanowiącym przyczynę sporu. Komisja rozjemcza w terminie czternastu dni od dnia zgłoszenia wniosku wydaje orzeczenie rozstrzygające spór.
3.
W razie gdy naczelny dyrektor lub rada pracownicza nie godzi się z treścią orzeczenia komisji rozjemczej, może w terminie czternastu dni wystąpić w ostateczne rozstrzygnięcie sporu przez Komisję Mediacyjną, powołaną przez Ministra Komunikacji.

Rozdział  10

Nadzór.

Art.  55.

Nadzór państwowy nad "Lotem" sprawuje Minister Komunikacji, działając na podstawie Prawa lotniczego i innych ustaw oraz zgodnie z międzynarodowymi umowami lotniczymi.

Art.  56.

Minister Komunikacji wykonuje w stosunku do "Lotu" funkcje organu założycielskiego wynikające z odrębnych przepisów.

Art.  57.
1.
Minister Komunikacji ma prawo nałożyć na "Lot" obowiązek wprowadzenia do planu określonego zadania lub wyznaczyć zadanie poza planem, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obrony kraju, w wypadku klęski żywiołowej, w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych albo realizacji innych ważnych potrzeb społeczno-gospodarczych.
2.
W wypadku określonym w ust. 1 Minister Komunikacji zapewnia "Lotowi" środki niezbędne do wykonania nałożonego zadania lub wskazuje jednostkę, która na podstawie umowy z "Lotem" zapewni środki na wykonanie tego zadania.
Art.  58.

Minister Komunikacji dokonuje kontroli i oceny działalności "Lotu" oraz pracy naczelnego dyrektora.

Art.  59.

Minister Komunikacji w razie stwierdzenia, że decyzja naczelnego dyrektora jest sprzeczna z prawem, wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje naczelnego dyrektora do jej zmiany lub uchylenia.

Rozdział  11

Przepisy przejściowe i końcowe.

Art.  60.

Mienie oraz prawa i zobowiązania przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot" działającego dotychczas na podstawie ustawy, o której mowa w art. 63, stają się mieniem oraz prawami i zobowiązaniami "Lotu" działającego na podstawie niniejszej ustawy.

Art.  61.
1.
Naczelny dyrektor "Lotu", w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy, powoła Komisję Organizacyjną Samorządu Załogi "Lotu", która zorganizuje i przeprowadzi pierwsze wybory organów samorządu załogi.
2.
Do czasu ukonstytuowania się przewidzianych w ustawie organów samorządu załogi ich kompetencje wykonuje naczelny dyrektor "Lotu".
Art.  62.
1.
Naczelny dyrektor, w ciągu miesiąca od dnia wyboru delegatów, przedstawi zabraniu delegatów do zaopiniowania projekt statutu "Lotu".
2.
Minister Komunikacji podejmie decyzję w sprawie zatwierdzenia statutu "Lotu" w terminie trzech miesięcy od dnia przedstawienia statutu do zatwierdzenia.
Art.  63.

Traci moc ustawa z dnia 2 stycznia 1946 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot" (Dz. U. Nr 3, poz. 21).

Art.  64.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024