Kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej, określenie wykroczeń, za które członkowie ochotniczych straży pożarnych są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz zasady i sposób wydawania upoważnień.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 23 marca 1976 r.
w sprawie kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej, określenia wykroczeń, za które członkowie ochotniczych straży pożarnych są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz zasad i sposobu wydawania upoważnień. *

Na podstawie art. 15 ust. 3 i art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 106) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej polega na sprawdzeniu przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz zachowania warunków ochrony przeciwpożarowej.
§  2.
1.
Upoważnieni funkcjonariusze pożarnictwa pełniący służbę w terenowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej przeprowadzają kontrolę stanu ochrony przeciwpożarowej we wszystkich obiektach podlegających kontroli.
2.
Ponadto kontrole stanu ochrony przeciwpożarowej przeprowadzają:
1)
funkcjonariusze pożarnictwa pełniący służbę w resortowych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej - w obiektach podległych ministrom (kierownikom urzędów centralnych),
2)
funkcjonariusze pożarnictwa pełniący służbę w związkach spółdzielni lub zarządach głównych organizacji społecznych - w obiektach tych organizacji,
3)
osoby upoważnione przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego - w nie uspołecznionych gospodarstwach rolnych oraz w innych obiektach budowlanych stanowiących własność indywidualną.
§  3.
Terminy i zakres kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej:
1)
w obiektach wymienionych w § 2 ust. 1 ustalają komendanci wojewódzcy straży pożarnych,
2)
w obiektach wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 ustalają główni (starsi) inspektorzy ochrony przeciwpożarowej,
3)
w obiektach wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 3 ustalają terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  4.
1.
Podstawę do przeprowadzania kontroli stanowi pisemne upoważnienie wydane przez:
1)
komendantów wojewódzkich straży pożarnych - funkcjonariuszom pożarnictwa pełniącym służbę w komendach wojewódzkich (równorzędnych), komendach rejonowych i terenowych zawodowych strażach pożarnych,
2)
głównych (starszych) inspektorów ochrony przeciwpozarowej ministerstw (centralnych urzędów) - funkcjonariuszom pożarnictwa pełniącym służbę w resortowych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej,
3)
głównych (starszych) inspektorów ochrony przeciwpożarowej związków spółdzielni lub zarządów głównych organizacji społecznych - funkcjonariuszom pożarnictwa pełniącym służbę w obiektach tych organizacji,
4)
terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego - członkom ochotniczych straży pożarnych i innym osobom.
2.
Przeprowadzający kontrolę:
1)
ma prawo żądania informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą od osób zarządzających kontrolowanymi obiektami lub zatrudnionych na ich terenie oraz wglądu do dokumentacji związanej z ochroną przeciwpożarową lub mającej na nią wpływ,
2)
jest obowiązany podjąć działania zmierzające do spowodowania natychmiastowego zaprzestania czynności prowadzonych w warunkach zagrażających życiu i mieniu do czasu usunięcia występujących usterek powodujących stan zagrożenia.
§  5.
1.
W zakładach i obiektach gospodarki uspołecznionej kontrolę przeprowadza się w obecności kierownika zakładu pracy lub osoby przez niego upoważnionej. Odmowa udziału w czynnościach kontrolnych nie stanowi przeszkody w ich przeprowadzeniu.
2.
W nie uspołecznionych gospodarstwach rolnych i innych obiektach stanowiących własność indywidualną kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela, użytkownika lub zarządzającego obiektem.
§  6.
1.
Z przeprowadzonej kontroli, o której mowa w § 5 ust. 1, funkcjonariusz pożarnictwa sporządza protokół, w którym podaje: kto, kiedy i z czyjego upoważnienia, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny oraz szczegółowe ustalenia kontroli.
2.
Protokół podpisują: przeprowadzający kontrolę oraz kierownik zakładu pracy, właściciel, użytkownik lub zarządzający obiektem albo osoba upoważniona. W razie odmowy podpisania protokołu przeprowadzający kontrolę czyni wzmiankę o tym w protokole.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 2, mają prawo wniesienia zastrzeżeń do protokołu, jeżeli nie zgadzają się z jego treścią. Osoby te należy pouczyć o przysługującym im prawie wniesienia zastrzeżeń.
4.
Egzemplarz protokołu doręcza się osobom wymienionym w ust. 2, a w razie stwierdzenia szczególnie rażących zaniedbań w zakładzie lub obiekcie gospodarki uspołecznionej - również kierownikowi jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną.
5.
W razie nieujawnienia żadnych uchybień - zamiast protokołu sporządza się notatkę o przeprowadzeniu kontroli oraz o jej zakresie i doręcza się ją osobom, o których mowa w § 5 ust. 1.
§  7.
1.
Jeżeli w wyniku kontroli przeprowadzonej w obiekcie gospodarki uspołecznionej przez funkcjonariuszy pożarnictwa pełniących służbę w terenowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej zostały stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości w stanie ochrony przeciwpożarowej, właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego po zakończeniu kontroli wydaje decyzję administracyjną nakładającą obowiązek usunięcia tych uchybień i nieprawidłowości. Odpis protokołu i decyzji należy przesłać sprawującemu nadzór nad jednostką kontrolowaną.
2.
Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, stwierdzone zostało naruszenie obowiązków wynikających bezpośrednio z przepisów prawa, wszczyna się postępowanie egzekucyjne lub kieruje sprawę do kolegium do spraw wykroczeń.
§  8.
W razie stwierdzenia szczególnego zagrożenia pożarowego komendant rejonowy straży pożarnych występuje z wnioskiem do terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o wydanie zakazu używania maszyn i urządzeń, eksploatacji pomieszczeń lub zakładu albo jego części, powiadamiając jednocześnie kierownika jednostki nadrzędnej nad zakładem o skierowaniu wniosku.
§  9.
Kierownik zakładu pracy jest obowiązany zawiadomić o wykonaniu decyzji administracyjnej - zgodnie z zawartym w niej terminem - terenowy organ administracji państwowej, który wydał decyzję, oraz kierownika jednostki nadrzędnej.
§  10.
1.
O wynikach kontroli przeprowadzonej w obiektach zajmowanych przez następujące instytucje i osoby:
1)
członków personelu dyplomatycznego obcych misji dyplomatycznych oraz urzędników konsularnych obcych urzędów konsularnych,
2)
członków personelu administracyjnego i technicznego, członków personelu służby obcych misji dyplomatycznych oraz pracowników konsularnych i członków personelu służby obcych urzędów konsularnych, jeżeli nie są obywatelami polskimi lub nie mają w Polsce miejsca stałego pobytu,
3)
inne osoby korzystające z immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów międzynarodowych albo powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych,
4)
obce misje dyplomatyczne, urzędy konsularne i instytucje międzynarodowe korzystające z immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów międzynarodowych albo powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych

funkcjonariusz pożarnictwa informuje zarządzającego obiektem oraz przełożonego, który wydał upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.

2.
Przepisów § 7-9 rozporządzenia nie stosuje się do kontroli przeprowadzanych w obiektach zajmowanych przez instytucje i osoby, o których mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Na podstawie wyników kontroli, o której mowa w § 5 ust. 2, w razie stwierdzenia uchybień w stanie ochrony przeciwpożarowej, osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza wykaz tych uchybień podając nazwiska właścicieli, użytkowników lub zarządzających obiektami. Wykaz ten przekazuje niezwłocznie terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 1 terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego podejmuje działania zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień, a w szczególności:
1)
wydaje decyzję administracyjną,
2)
wszczyna postępowanie egzekucyjne,
3)
kieruje sprawę do kolegium do spraw wykroczeń.
§  12.
Członkowie ochotniczych straży pożarnych, wymienieni w § 13, są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia wymienione w art. 82 § 1 pkt 1, 3, 4, 5 i 7 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114).
§  13.
1.
Upoważnienia do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego wydają terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego komendantom gminnym straży pożarnych oraz na ich wniosek - naczelnikom ochotniczych i obowiązkowych straży pożarnych.
2.
Naczelnikom ochotniczych i obowiązkowych straży pożarnych upoważnienia do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego wydaje się na okres przeprowadzania kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej.
§  14.
Upoważnienie powinno zawierać datę wydania i termin ważności, oznaczenie organu wydającego upoważnienie, powołanie podstawy prawnej, imię, nazwisko i funkcję upoważnionego członka ochotniczej straży pożarnej, numer dowodu osobistego, określenie wykroczeń, za które członek ochotniczej straży pożarnej jest upoważniony do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz obszaru i obiektów, na których terenie upoważnienie jest ważne. Upoważnienie powinno być podpisane przez osobę wydającą oraz opatrzone pieczęcią.
§  15.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do jednostek (instytucji) podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz do jednostek organizacyjnych więziennictwa podległych Ministrowi Sprawiedliwości.
§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 stycznia 1969 r. w sprawie kontroli stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego (Dz. U. Nr 5, poz. 38).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 26 września 1991 r. nin. rozporządzenie zachowuje moc w zakresie, w jakim nie jest sprzeczne z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U.91.81.351) - zob. art. 45 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1976.15.94

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej, określenie wykroczeń, za które członkowie ochotniczych straży pożarnych są upoważnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, oraz zasady i sposób wydawania upoważnień.
Data aktu: 23/03/1976
Data ogłoszenia: 16/04/1976
Data wejścia w życie: 17/07/1976