Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego. Moskwa.1973.04.24.

KONWENCJA
sporządzona w Moskwie dnia 24 kwietnia 1973 r.
o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego,

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 24 kwietnia 1973 roku została sporządzona w Moskwie Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego,

Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dano w Warszawie, dnia 14 września 1973 roku.

Przekład.

KONWENCJA

o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego.

Rządy Ludowej Republiki Bułgarii, Węgierskiej Republiki Ludowej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Socjalistycznej Republiki Rumunii, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej,

kierując się zasadami Układu o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej, podpisanego w Warszawie dnia 14 maja 1955 roku,

biorąc pod uwagę uchwałę państw-stron Układu Warszawskiego, podjętą na naradzie Doradczego Komitetu Politycznego dnia 17 marca 1969 roku w Budapeszcie,

stwierdzając, że wspólne zadania i przeznaczenie Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych określone są przez dokumenty przyjęte przez państwa-strony Układu Warszawskiego,

uwzględniając statut Zjednoczonych Sił Zbrojnych i Zjednoczonego Dowództwa państw-stron Układu Warszawskiego,

uznając, że dla wykonania zadań nałożonych na Sztab i inne organy dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych należy im nadać zdolność prawną, przywileje i immunitety,

zgodziły się na następujące postanowienia:

Artykuł  1
1.
Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych składa się z generałów, admirałów i oficerów państw-stron Układu Warszawskiego, którym przy wykonywaniu obowiązków służbowych przysługują przywileje i immunitety zgodnie z niniejszą Konwencją.

W Sztabie Zjednoczonych Sił Zbrojnych pracują także urzędnicy wyznaczeni przez państwo, w którym Sztab się znajduje; część z nich korzysta z przywilejów i immunitetów w warunkach przewidzianych przez niniejszą Konwencję. Kategorie i liczba urzędników korzystających z przywilejów i immunitetów są uzgadniane przez Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych ze sztabami generalnymi (głównymi) armii państw-stron Konwencji. Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych co roku przedstawia sztabom generalnym (głównym) armii państw-stron Konwencji imienną listę tych urzędników.

2.
Dla celów niniejszej Konwencji termin "Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych" oznacza również inne organy dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego.
3.
Siedzibą Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych jest Moskwa.
Artykuł  2

Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego jest osobą prawną i w celu wykonania zadań, do których został utworzony, jest uprawniony do:

a)
zawierania umów;
b)
nabywania, dzierżawienia i zbywania mienia;
c)
dokonywania czynności procesowych.
Artykuł  3
1.
Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych korzysta na terytorium każdego państwa-strony niniejszej Konwencji ze zdolności prawnej, przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszej Konwencji.
2.
Lokale Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych, jego majątek, aktywa i dokumenty, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, korzystają z immunitetu od wszelkiej formy ingerencji administracyjnej lub sądowej, z wyjątkiem wypadku, gdy sam Sztab zrezygnuje z immunitetu.
3.
Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych jest zwolniony od bezpośrednich podatków i opłat na terytorium każdego z państw-stron Konwencji. Przepis ten nie dotyczy opłat za konkretne świadczenia i usługi komunalne.
4.
Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych jest zwolniony od opłat celnych i ograniczeń przy wwozie i wywozie przedmiotów przeznaczonych do użytku służbowego.
5.
Sztabowi Zjednoczonych Sił Zbrojnych przysługują na terytorium każdego państwa-strony niniejszej Konwencji nie mniej korzystne warunki w zakresie pierwszeństwa, taryf oraz stawek pocztowych, telegraficznych i telefonicznych aniżeli te, z których korzysta w danym kraju narodowe dowództwo wojskowe lub przedstawicielstwa dyplomatyczne.
Artykuł  4
1.
Funkcjonariuszom Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych przy wykonywaniu przez nich obowiązków służbowych przysługują na terytorium każdego państwa-strony niniejszej Konwencji następujące przywileje i immunitety:
a)
nietykalność wszystkich papierów i dokumentów;
b)
takie same ulgi celne w stosunku do ich bagażu osobistego, jakie przysługują pracownikom przedstawicielstw dyplomatycznych w danym kraju;
c)
zwolnienie od osobistych świadczeń oraz od podatków bezpośrednich i opłat od uposażenia służbowego (poborów), wypłacanego funkcjonariuszom Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych przez kraj, który ich delegował;
d)
immunitet osobisty od aresztowania lub zatrzymania, a także immunitet od jurysdykcji organów sądowych i administracyjnych w odniesieniu do wszelkich czynności, jakie mogą być przez nich wykonywane w charakterze funkcjonariuszy.

Przepisy punktów b) i c) mają zastosowanie do członków rodzin zamieszkałych wspólnie z funkcjonariuszami Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych.

2.
Szef Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych i jego zastępcy korzystają, oprócz przywilejów i immunitetów wymienionych w ust. 1 niniejszego artykułu, na terytoriach wszystkich państw-stron niniejszej Konwencji z przywilejów i immunitetów udzielanych w danym kraju przedstawicielom dyplomatycznym. Wymienione osoby otrzymują legitymacje dyplomatyczne.
3.
Przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszym artykule udziela się wspomnianym w nim osobom wyłącznie w interesie wykonania przez te osoby czynności służbowych.

Naczelny Dowódca Zjednoczonych Sił Zbrojnych w porozumieniu z ministrem obrony odpowiedniego państwa ma prawo i obowiązek zrzec się immunitetu udzielonego funkcjonariuszowi Sztabu we wszystkich wypadkach, gdy immunitet stoi na przeszkodzie wymierzeniu sprawiedliwości, a zrzeczenie się immunitetu nie wyrządzi szkody celom, dla których był on udzielony.

4.
Funkcjonariuszom Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych i członkom ich rodzin Sztab wydaje specjalne dowody tożsamości, potwierdzające prawo do przywilejów i immunitetów.

Funkcjonariusze Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych i członkowie ich rodzin są zwolnieni z obowiązku zameldowania i rejestracji. Ewidencją tych osób prowadzi Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych.

5.
Przepisy ust. 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do stosunków wzajemnych funkcjonariuszy Sztabu Zjednoczonych Sił Zbrojnych i członków ich rodzin z organami kraju, którego są obywatelami, lub kraju, na którego terytorium stale zamieszkują.
6.
Osoby korzystające z przywilejów i immunitetów przewidzianych przez niniejszą Konwencję są obowiązane do poszanowania praw państwa, na którego terytorium przebywają i niemieszania się w sprawy wewnętrzne danego państwa.
Artykuł  5

W wypadku przewidzianego w artykule 4 niniejszej Konwencji zrzeczenia się przez Naczelnego Dowódcę Zjednoczonych Sił Zbrojnych immunitetu przysługującego funkcjonariuszowi w stosunku do osoby, która dopuściła się naruszenia prawa ściganego karnie lub administracyjnie, stosuje się ustawodawstwo kraju, na którego terytorium dopuszczono się naruszenia prawa, a postępowanie prowadzą wojskowe organy wymiaru sprawiedliwości tego kraju właściwe do ścigania takich czynów.

Wojskowe organy wymiaru sprawiedliwości państw-stron Konwencji mogą zwracać się do siebie wzajemnie z prośbą o udzielenie pomocy prawnej w konkretnych sprawach. Prośby takie będą rozpatrywane życzliwie.

Artykuł  6
1.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji przez państwa, które ją podpisały, zgodnie z ich procedurą konstytucyjną.
2.
Dokumenty ratyfikacyjne zostaną złożone na przechowanie Rządowi Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, który został wyznaczony na depozytariusza niniejszej Konwencji.
3.
Konwencja wejdzie w życie w dniu przekazania depozytariuszowi dokumentów ratyfikacyjnych przez trzy państwa. W stosunku do innych państw, które podpisały Konwencję, wejdzie ona w życie w dniu przekazania przez nie dokumentów ratyfikacyjnych.
4.
Ewentualne kwestie sporne wynikające z interpretacji i stosowania niniejszej Konwencji będą rozstrzygane przez państwa-strony tej Konwencji w drodze rokowań między narodowymi dowództwami albo w drodze dyplomatycznej lub też w jakikolwiek inny uzgodniony sposób.
5.
Niniejsza Konwencja sporządzona została w jednym egzemplarzu w języku rosyjskim. Konwencja będzie złożona na przechowanie Rządowi Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, który przekaże jej uwierzytelnione odpisy rządom wszystkich państw, które ją podpisały, oraz będzie informował te rządy i Sztab Zjednoczonych Sił Zbrojnych o złożeniu na przechowanie każdego dokumentu ratyfikacyjnego.

Na dowód czego niżej podpisani, należycie w tym celu upoważnieni, podpisali niniejszą Konwencję.

Sporządzono w Moskwie, dnia 24 kwietnia 1973 roku.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.10.59

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Sztabu i innych organów dowodzenia Zjednoczonych Sił Zbrojnych państw-stron Układu Warszawskiego. Moskwa.1973.04.24.
Data aktu: 24/04/1973
Data ogłoszenia: 14/03/1974
Data wejścia w życie: 26/11/1973