Tworzenie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach transportu samochodowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 września 1962 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach transportu samochodowego.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy państwowych przedsiębiorstw transportu samochodowego oraz baz remontowych transportu i sprzętu samochodowego w resorcie gospodarki komunalnej, zwanych dalej "przedsiębiorstwami", z wyjątkiem przedsiębiorstwa "Państwowa Komunikacja Samochodowa", "Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych", przedsiębiorstw komunikacji miejskiej oraz ośrodków transportu leśnego.
§  2.
Przedsiębiorstwo tworzy fundusz zakładowy, składający się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i z części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy), pod warunkiem wykonania zadanego wskaźnika rentowności.
§  3.
Przedsiębiorstwo tworzy zasadniczy fundusz zakładowy, jeżeli:
1)
zaplanuje i osiągnie zadany wskaźnik rentowności,
2)
wykona inne podstawowe wskaźniki rocznego planu techniczno-ekonomicznego, określone przez właściwego ministra (przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej).
§  4.
1.
Przez wskaźnik rentowności rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje wynik z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych sprzedaży usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej.
2.
Przez zadany wskaźnik rentowności rozumie się wskaźnik wynikający z dyrektywnych zadań w zakresie wyniku i kosztów, otrzymanych od jednostki nadrzędnej w celu opracowania planu techniczno-ekonomicznego.
3.
Przez planowany wskaźnik rentowności rozumie się wskaźnik wynikający z ustaleń przyjętych do planu techniczno-ekonomicznego w zakresie wyniku i kosztów.
4.
Przez rzeczywisty wskaźnik rentowności rozumie się wskaźnik wynikający ze sprawozdawczości finansowej po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt, o których mowa w §§ 11 i 12.
5.
W przedsiębiorstwach w których wskaźnik akumulacji nie jest ustalany dyrektywnie przez jednostkę nadrzędną, przez zadany wskaźnik rentowności, o którym mowa w ust. 2, rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje wynik roku poprzedniego do sumy kosztów własnych sprzedaży usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej, ustalony na podstawie zatwierdzonego sprawozdania finansowego.
§  5.
Zasadniczy fundusz zakładowy przysługuje w kwocie równej 4% planowanego osobowego funduszu płac.
§  6.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie zadanego wskaźnika rentowności, wówczas zasadniczy fundusz zakładowy ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Lp. Przy pogorszeniu zadanego

wskaźnika rentowności w

granicach

Zmniejszenie procentowe funduszu

zasadniczego za każdy pełny

procent pogorszenia zadanego

wskaźnika rentowności

1 od 1 do 5% 1%
2 od 6 do 10% 3%
3 od 11 do 15% 6%
4 od 16 do 20% 10%

Przy obliczaniu zasadniczego funduszu zakładowego w warunkach pogorszenia zadanego wskaźnika rentowności - zmniejszenie funduszu liczy się w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli.

2.
W razie pogorszenia zadanego wskaźnika rentowności o ponad 20% przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
§  7.
W celu ustalenia funduszu zakładowego za okresy kwartalne należy rzeczywisty wskaźnik rentowności obliczony na podstawie danych wynikających ze sprawozdania finansowego po dokonaniu korekt (§§ 11 i 12) porównać w wskaźnikami wynikającymi z planów kwartalnych.
§  8.
Przedsiębiorstwo, które osiągnie lepszy od zadanego wskaźnik rentowności, uzyskuje ponadto prawo do dodatkowego funduszu zakładowego obliczanego według stawek wyrażonych w procentach planowanego osobowego funduszu płac, określonych w poniższej tabeli.
Lp. Za poprawę procentową

zadanego wskaźnika rentowności

Stawka dodatkowego funduszu

zakładowego za 1% poprawy

zadanego wskaźnika rentowności

1 do 10% 0,06
2 od 11 do 20% 0,05
3 od 21 do 30% 0,04
4 od 31 do 50% 0,03
5 za każdy dalszy 1% poprawy 0,01

Dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału.

§  9.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo ustali w swoim planie techniczno-ekonomicznym lepszy od zadanego wskaźnik rentowności i osiągnie go lub przekroczy, wówczas dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek określonych w tabeli (§ 8), z tym że dodatkowy fundusz zakładowy przypadający od zaplanowanej poprawy rentowności podwyższa się o 30%.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie zaplanowanej rentowności, o której mowa w ust. 1, ale poprawi zadany wskaźnik rentowności - dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek określonych w tabeli (§ 8).
§  10.
1.
Zgłoszenie poprawy zadanego wskaźnika rentowności w planie techniczno-ekonomicznym nie może nastąpić później niż do dnia 30 kwietnia danego roku, poprawa zadanego wskaźnika rentowności przez przedsiębiorstwo powinna spowodować równocześnie polepszenie wskaźnika rentowności w skali zjednoczenia i ministerstwa.
2.
Właściwi ministrowie (przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych) są zobowiązani do zgłoszenia Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 31 maja danego roku dodatkowej akumulacji, jaka powstanie w wyniku podwyższenia przez podległe jednostki zadanych wskaźników rentowności.
§  11.
1.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo spełniło warunki do utworzenia funduszu zakładowego, jak też w celu ustalenia podstawy jego obliczenia, koryguje się wynik działalności gospodarczej stosownie do przepisu art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), zwanej dalej "ustawą".
2.
Dla celów, o których mowa w ust. 1, wynik działalności gospodarczej koryguje się także o wskaźnik procentowy zmiany wysokości rzeczywistej sprzedaży planowo-deficytowych usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej w porównaniu do planu danego roku.
3.
W razie nieotrzymania przez przedsiębiorstwo całości lub części zaplanowanych dostaw taboru samochodowego lub w razie otrzymania go w okresach innych niż planowane, przedsiębiorstwo dokonuje odpowiedniej korekty wyniku, o ile z tego tytułu jednostka nadrzędna nie zmieniła wskaźników do planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
4.
Niezależnie od korekt, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, właściwi ministrowie mogą określić w drodze zarządzeń wydanych w porozumieniu z Ministrem Finansów dodatkowe tytuły korekt (dodatnich i ujemnych).
§  12.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwo spełniło warunki do utworzenia funduszu zakładowego, jak też w celu ustalenia podstawy jego obliczenia, wyłącza się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo ze sprzedaży usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej, nie objętych obowiązującymi cennikami (taryfami), chyba że właściwy minister (przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej) w porozumieniu z Ministrem Finansów postanowi inaczej.
§  13.
1.
Jeżeli wartość usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej, o których mowa w § 12, przekracza 50% łącznej wartości usług podstawowych oraz robót i usług produkcji pomocniczej, przedsiębiorstwo nie tworzy funduszu zakładowego. W takim przypadku jednostka nadrzędna może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz na zaspokojenie potrzeb pracowników - do wysokości 2% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
2.
Zezwolenia na dokonywanie wypłat, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane po stwierdzeniu na podstawie sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo osiąga w swej działalności gospodarczej pozytywne wyniki ekonomiczne przez:
1)
osiągnięcie co najmniej zadanego wskaźnika rentowności,
2)
wykonanie planu usług podstawowych w zakresie rzeczowym,
3)
wzrost wydajności pracy oraz oszczędną gospodarkę materiałową.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwu, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak przedsiębiorstwu nie przysługuje prawo do utworzenia funduszu zakładowego tylko w początkowych kwartałach roku, a w następnych przedsiębiorstwo uzyska to prawo, wówczas wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 obciążają fundusz zakładowy.
§  15.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r. - z tym że przepisy §§ 9 i 10 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024