Regulamin wyborczy do rad gminnych na obszarze województw: białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego, nowogródzkiego, poleskiego, warszawskiego, wileńskiego i wołyńskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 17 listopada 1933 r.
w sprawie regulaminu wyborczego do rad gminnych na obszarze województw: białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego, nowogródzkiego, poleskiego, warszawskiego, wileńskiego i wołyńskiego.

Na podstawie art. 29 ust. 7, art. 30 ust. 3 i art. 129 ustawy z dnia 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorjalnego (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przez powołane w niniejszem rozporządzeniu bez bliższego określenia artykuły ustawy należy rozumieć odpowiednie artykuły ustawy z dnia 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorjalnego (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294). Przez powołane bez bliższego określenia paragrafy należy rozumieć odnośne paragrafy niniejszego rozporządzenia.
§  2.
(1)
Wybory radnych gminnych są równe i stosunkowe i odbywają się w głosowaniu tajnem na listy kandydatów.
(2)
W gminach wiejskich, w których obszar stanowi jedna miejscowość (art. 15 ust. 4 ustawy), radnych gminnych wybiera się na zasadach, określonych rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 17 października 1933 r. w sprawie regulaminu wyborczego do rad gromadzkich na obszarze województw: białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego, nowogródzkiego, poleskiego, warszawskiego, wileńskiego i wołyńskiego (Dz. U. R. P. Nr. 83, poz. 606).
§  3.
(1)
Wybrany na radnego gminnego może być każdy obywatel polski bez różnicy płci, który ukończył do dnia zarządzenia wyborów 30 lat, ma w myśl art. 3 ustawy na terenie danej gminy ogólne prawo wybierania do organów ustrojowych związków samorządowych bez względu na to, czy jest członkiem danego kolegjum wyborczego, czy nim nie jest.
(2)
Liczbę radnych gminnych określa starosta powiatowy w zależności od liczby mieszkańców w gminie, stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy.
§  4.
(1)
Radnych gminnych w gminach, nie podzielonych na okręgi wyborcze, wybiera gminne kolegjum wyborcze.
(2)
Radnych gminnych w gminach, podzielonych na okręgi wyborcze, wybierają w poszczególnych okręgach wyborczych okręgowe kolegja wyborcze.
(3)
W skład gminnego kolegjum wyborczego wchodzą:
a)
od gromad, które posiadają rady gromadzkie - ich radni gromadzcy;
b)
od innych gromad - ich delegaci w liczbie od 2 do 10, ustalonej przez starostę powiatowego zależnie od liczby mieszkańców gromady i
c)
sołtysi i podsołtysi wszystkich gromad.
(4)
W skład okręgowego kolegjum wyborczego wchodzą sołtysi, podsołtysi, radni gromadzcy i delegaci gromad z obszarów, które położone są w granicach danego okręgu wyborczego.
§  5.
(1)
Obszar gminy może stanowić jeden okręg wyborczy, bądź może być podzielony na okręgi wyborcze.
(2)
Decyzja w sprawie podziału obszaru gminy na okręgi wyborcze należy do starosty powiatowego, który określa również ilość mandatów radnych dla każdego okręgu w zależności od liczby mieszkańców. Liczbę mieszkańców w każdym okręgu wyborczym ustala się na podstawie prowadzonej przez gminę ewidencji ludności.
(3)
Każdy okręg wyborczy winien stanowić jedną ciągłą całość terytorjalną.
(4)
Na jeden okręg wyborczy nie może przypadać mniej, niż 3 mandaty radnych.
§  6.
(1)
Wybory radnych gminnych zarządza starosta powiatowy, któremu przysługuje ogólny nadzór nad przeprowadzeniem wyborów. Z tego tytułu starosta powiatowy korzysta analogicznie z uprawnień, określonych w art. 67 ustawy.
(2)
W zarządzeniu wyborów starosta powiatowy podaje dzień zarządzenia wyborów, dzień głosowania, ilość mandatów, przypadających na daną gminę, ewentualny podział na okręgi wyborcze i ilość mandatów w każdym okręgu, nazwiska przewodniczącego gminnej lub przewodniczących okręgowych komisyj wyborczych. Dzień głosowania w poszczególnych okręgach wyborczych może być różny (Wzór Nr. 1).
(3)
Zarządzenie wyborów starosta powiatowy przesyła wójtowi celem zakomunikowania przewodniczącemu komisji wyborczej.
§  7.
(1)
Wybory radnych gminnych nie mogą odbywać się w okresie pilnych robót polnych oraz uroczystych świąt.
(2)
Koszty wyborów ponosi gmina.
§  8.
(1)
Celem przeprowadzenia wyborów radnych gminnych tworzy się komisje wyborcze w składzie trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków.
(2)
W gminach, stanowiących jeden okręg wyborczy, tworzy się jedną komisję wyborczą, w gminach zaś podzielonych na okręgi wyborcze, tworzy się tyle komisyj, ile jest okręgów wyborczych.
(3)
Przewodniczącego każdej komisji wyborczej mianuje starosta powiatowy. Członków powołuje przewodniczący. Członkami komisyj wyborczych mogą być jedynie członkowie danego kolegjum wyborczego. Przewodniczący każdej komisji wyborczej wyznacza jednego z członków komisji, jako swego zastępcę. W braku któregokolwiek z członków komisji, przewodniczący (zastępca) może powołać na jego miejsce zastępcę z pośród członków danego kolegjum wyborczego (Wzory Nr. 2 i 3).
(4)
Do powzięcia uchwał komisji wyborczej potrzebna jest obecność przewodniczącego (zastępcy) i dwóch członków (zastępców). Uchwały komisyj wyborczych zapadają większością głosów.
§  9.
(1)
Na podstawie zarządzenia starosty powiatowego (§ 6) wójt za pośrednictwem sołtysów zawiadamia wszystkich członków kolegjum wyborczego o miejscu, dniu i godzinie zebrania wyborczego, podając liczbę mandatów, przypadających na daną gminę, oraz podział na okręgi wyborcze, liczbę mandatów w każdym okręgu i nazwiska przewodniczących komisyj wyborczych. Zawiadomienie powinno być dokonane najpóźniej na 6 dni przed terminem zebrania wyborczego (Wzór Nr. 4).
(2)
Wójt sporządza w układzie alfabetycznym wykaz członków gminnego kolegjum wyborczego, w razie zaś podziału na okręgi wyborcze - wykazy członków okręgowych kolegjów wyborczych i doręcza przed zebraniem wyborczem przewodniczącym komisyj wyborczych (Wzór Nr. 5).
§  10.
(1)
Do ważności wyborów gminnych konieczna jest obecność co najmniej połowy plus jeden wszystkich członków danego kolegjum. Ułamek zaokrągla się wgórę do pełnej jedynki.
(2)
W razie nieprzybycia koniecznej do przeprowadzenia wyborów liczby członków kolegjum wyborczego (ust. 1), zebranie wyborcze odbywa się w drugim terminie. O miejscu, dniu i godzinie zebrania zawiadamia wójt wszystkich członków kolegjum wyborczego za pośrednictwem sołtysów w sposób, określony w § 9 ust. 1. Zebranie wyborcze, zwołane w drugim terminie, jest prawomocne bez względu na ilość przybyłych na nie członków kolegjum wyborczego. Postanowienia zawarte w § 12 ust. 1, 2 i 3 nie mają wówczas zastosowania.

Listy kandydatów.

§  11.
Przed rozpoczęciem wyborów przewodniczący komisji wyborczej, po stwierdzeniu obecności wymaganej liczby członków kolegjum wyborczego (§ 10) i odczytaniu §§ 3, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 ust. 2-4, 23, 25, 26 i 27, przy wyborach zaś uzupełniających ponadto §§ 28, 29 i 30 niniejszego rozporządzenia, wzywa zebranych do zgłaszania list kandydatów na radnych. Listy kandydatów powinny być zgłoszone bezpośrednio po wezwaniu przewodniczącego.
§  12.
(1)
W gminach, nie podzielonych na okręgi wyborcze, co najmniej 1/20 część wszystkich członków gminnego kolegium wyborczego ma prawo zgłosić jedną listę kandydatów. Ułamki przymuje się za pełną jedynkę.
(2)
W gminach, podzielonych na okręgi wyborcze, co najmniej 1/10 cześć wszystkich członków okręgowego kolegjum wyborczego ma prawo zgłosić jedną listę kandydatów. Ułamki przyjmuje się za pełną jedynkę.
(3)
W każdym przypadku liczbę 20 członków danego kolegjum wyborczego należy uznać za wystarczającą do zgłoszenia listy kandydatów.
(4)
Lista kandydatów powinna zawierać co najmniej tyle nazwisk kandydatów, ilu radnych wybiera się w danym okręgu wyborczym, nie może jednak zawierać więcej nazwisk kandydatów, aniżeli podwójną liczbę mandatów w tymże okręgu.
§  13.
(1)
Lista kandydatów winna być zgłoszona na piśmie lub ustnie do protokołu, podpisana lub zgłoszona przez co najmniej taką liczbę członków kolegjum wyborczego, jaka wskazana jest w § 12 niniejszego rozporządzenia, i zawierać imię, nazwisko, imię ojca, wiek i miejsce zamieszkania każdego ze zgłoszonych kandydatów. Członek kolegium wyborczego może podpisać tylko jedną listę kandydatów.
(2)
Kandydatem może być tylko osoba, posiadająca prawo wybieralności (§ 3).
(3)
Każdy kandydat powinien oświadczyć, iż zgadza się na wystawienie jego kandydatury, że posiada prawo wybieralności i że zapoznał się treścią art. 6, 8 i 9 ustawy. Uczynić to może przez podpisanie deklaracji na piśmie, którą dołącza się do listy kandydatów, bądź przez oświadczenie ustne na zapytanie przewodniczącego komisji wyborczej, co winno być uwidocznione w protokóle wyborczym (Wzór Nr. 6).
§  14.
(1)
Kandydować można tylko z jednej listy i tylko w jednym okręgu wyborczym. W razie umieszczenia kandydata na paru listach bez dołączenia deklaracji przewodniczący zwraca się do kandydata o oświadczenie się z której listy chce kandydować. W razie nieobecności kandydata komisja wyborcza skreśla kandydata ze wszystkich list. W przypadku złożenia deklaracji (§ 13 ust. 3) kandydata zatrzymuje się na tej liście, do której dołączona jest deklaracja z datą najpóźniejszą. W razie jednakowych dat kandydata skreśla się ze wszystkich list.
(2)
Łączenie (blok) list jest niedopuszczalne.
(3)
W przypadku wybrania kandydata w paru okręgach wybór jego będzie uznany za nieważny we wszystkich okręgach.
§  15.
(1)
Po zgłoszeniu list kandydatów komisja wyborcza bada, czy zgłoszenia były prawidłowe i czy zgłoszeni kandydaci posiadają prawo wybieralności.
(2)
W razie zauważenia braków w zgłoszonej liście kandydatów, przewodniczący komisji wyborczej zwraca się do zgłaszających o usunięcie braków. W przypadku nieusunięcia braków, komisja wyborcza stwierdza nieważność całej listy lub nieważność poszczególnych kandydatur. Od tych decyzyj komisji wyborczej niema odwołania.
(3)
Następnie komisja wyborcza ustala ważnie zgłoszone listy kandydatów i nadaje każdej liście numer w kolejności zgłoszenia. W ten sposób ustalone listy kandydatów przewodniczący komisji wyborczej ogłasza zebranym i wywiesza do przejrzenia w miejscu widocznem i dostępnem dla wyborców.

Głosowanie.

§  16.
W przypadku, gdy w danym okręgu wyborczym zgłoszona została tylko jedna lista kandydatów, zawierająca podwójną liczbę nazwisk kandydatów, których należy wybrać w tymże okręgu, głosowanie nie odbywa się, a radnymi zostają kandydaci wymienieni na czele listy w liczbie równej ilości mandatów radnych w danym okręgu, pozostali zaś kandydaci zostają zastępcami radnych w kolejności umieszczenia ich nazwisk na liście.
§  17.
(1)
Głosowanie odbywa się zapomocą kart do głosowania i kopert.
(2)
Karta do głosowania nie może być koloru oczywiście innego niż biały i może zawierać tylko numer jednej listy. Treść karty może być pisana lub odbita mechanicznie, przyczem numer listy może być określony słowem lub cyfrą.
(3)
Koperta do głosowania powinna być ostemplowana pieczęcią gminy, w braku zaś takiej pieczęci - pieczęcią starosty powiatowego. Koperty winny posiadać jeden kształt, kolor i gatunek papieru w danym okręgu wyborczym.
(4)
Każdy wyborca może głosować tylko na jedną z ważnie zgłoszonych list kandydatów.
§  18.
(1)
Nieważne są:
a)
karty do głosowania, włożone do kopert urzędownie nieostemplowanych;
b)
karty koloru oczywiście innego, niż biały;
c)
karty nie wypełnione lub wyraźnie nieczytelne;
d)
karty, nie wskazujące na jedną z ważnie zgłoszonych list kandydatów;
e)
karty, zawierające prócz numeru dopiski, jednak znak pisarski przy numerze nie powoduje nieważności karty.
(2)
Z kilku znalezionych w kopercie kart do głosowania, prawidłowo wypełnionych, o jednakowej treści, komisja wyborcza uznaje za ważną tylko jedną kartę. Jeżeli zaś w kopercie znaleziono dwie lub więcej kart do głosowania o różnej treści, wszystkie karty komisja uznaje za nieważne.
§  19.
(1)
Przed przystąpieniem do głosowania komisja wyborcza sprawdza, czy urna wyborcza jest próżna, poczem urnę zamyka.
(2)
Głosowanie odbywa się w sposób następujący: wyborca podchodzi do stołu, przy którym urzęduje komisja wyborcza i wymienia swoje imię, nazwisko, miejsce zamieszkania oraz z jakiego tytułu jest członkiem kolegjum wyborczego, przewodniczący zaś komisji wyborczej sprawdza, czy w wykazie członków danego kolegjum wyborczego figuruje dany wyborca.
(3)
Przy sprawdzaniu urny wyborczej, głosowaniu i obliczaniu wyników głosowania mają prawo być obecni delegaci list kandydatów po jednym od każdej listy. Za delegata listy uważa się tego wyborcę z pośród zgłaszających daną listę, który figuruje na pierwszem miejscu wśród zgłaszających listę lub podpisanych na tej liście, a w razie jego nieobecności następny w kolejności podpisu względnie zgłoszenia.
(4)
Przewodniczący (zastępca), każdy członek komisji wyborczej (zastępca) oraz delegat listy kandydatów ma prawo zakwestjonować tożsamość osoby wyborcy. Uczynić to jednak mogą dopóki wyborca nie oddał głosu. Wyborca nie posiadający dowodów tożsamości, uznanych przez komisję za wystarczające może powołać się na świadectwo dwóch wiarogodnych świadków znanych komisji. Decyzja w sprawie tożsamości osoby wyborcy należy do komisji wyborczej. Od tych decyzyj niema odwołania.
(5)
Po odszukaniu wyborcy w wykazie członków kolegjum wyborczego przewodniczący odnotowuje w wykazie oddanie głosu, a wyborca otrzymuje od przewodniczącego komisji wyborczej kopertę, wkłada do niej kartę do głosowania i oddaje przewodniczącemu, który wrzuca ją do urny wyborczej w obecności wyborcy.
(6)
Po oddaniu głosów przez zebranych przewodniczący komisji wyborczej zapytuje, czy wszyscy już głosowali i uprzedza, iż głosowanie zostanie zamknięte, poczem w braku zgłaszających się zamyka głosowanie.
§  20.
(1)
Przewodniczący komisji wyborczej czuwa nad zapewnieniem porządku w czasie wyborów zarówno w lokalu wyborczym, jak i przed tym lokalem. Przewodniczący może zarządzić usunięcie z lokalu wyborczego osób, które zakłócają spokój i naruszają przepisy zawarte w ust. 2.
(2)
W czasie głosowania nie wolno w lokalu wyborczym, w budynku, w którym się ten lokal znajduje, na ulicy i na placu przed wejściem do budynku, w promieniu stu metrów wygłaszać przemówień do wyborców, rozdawać wypełnionych kart do głosowania i w jakikolwiek inny sposób agitować.
(3)
Celem zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju publicznego starosta powiatowy może zarządzić wyznaczenie przy komisjach wyborczych posterunków policyjnych.

Obliczenie głosów.

§  21.
Po zamknięciu głosowania komisja wyborcza ustala liczbę oddanych głosów. W tym celu przewodniczący komisji wyborczej wyjmuje z urny koperty, liczy je i porównuje liczbę ich z liczbą wyborców, którzy oddali głos według wykazu członków kolegjum wyborczego. Jeżeli powyższe liczby nie są jednakowe, należy to zaznaczyć w protokóle wyborczym z podaniem przyczyn mogących ewentualnie wyjaśnić powyższą niezgodność Następnie przewodniczący wyjmuje z kopert karty do głosowania i odczytuje ich treść, dwaj zaś członkowie komisji wyborczej wpisują do dwóch kart obliczenia głosy oddane ważnie na poszczególne listy kandydatów. W trakcie odczytywania karty do głosowania przewodniczący komisji wyborczej bada jej ważność. O nieważności karty do głosowania decyduje komisja wyborcza. Od tych decyzyj niema odwołania (Wzór Nr. 7).

Podział mandatów.

§  22.
(1)
Po ustaleniu ile każda z list kandydatów otrzymała ważnie oddanych głosów, komisja wyborcza dokonywa podziału mandatów pomiędzy listy.
(2)
Mandaty radnych rozdziela się pomiędzy ważnie zgłoszone listy kandydatów w stosunku do ilości głosów ważnie oddanych na daną listę. Łączną sumę głosów, ważnie oddanych na wszystkie ważnie zgłoszone listy kandydatów, dzieli się przez liczbę radnych, mających być wybranymi w danym okręgu wyborczym. Otrzymana w ten sposób liczba, bez ułamka, jest dzielnikiem wyborczym. Każda lista otrzymuje tyle mandatów, ile razy dzielnik wyborczy mieści się w liczbie głosów, ważnie oddanych na daną listę, przyczem ułamków nie uwzględnia się.
(3)
Jeżeli po tym podziale jeszcze pozostaną wolne mandaty, dzieli się ilość głosów każdej listy przez liczbę mandatów już jej przyznanych, powiększoną o jeden. W przypadku gdy lista nie otrzymała żadnego mandatu ilość głosów padłych na nią dzieli się przez 1. Tej liście, która wykaże najwyższy iloraz, licząc wraz z ułamkiem, przyznaje się dalszy mandat. W ten sposób postępuje się aż do rozdziału wszystkich mandatów pomiędzy listy kandydatów.
(4)
W razie, gdyby parę list miało jednakowe prawo do tego samego mandatu, rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.

Przykład: Gmina wybiera 16 radnych. Uprawnionych do głosowania 210 osób. Gmina podzielona na dwa okręgi wyborcze po 8 mandatów w każdym. Kolegjum wyborcze I okręgu wyborczego składa się ze 100 osób, obecnych - 80 osób. Kolegjum wyborcze II okręgu wyborczego składa się ze 110 osób, obecnych - 105 osób.

Okręg I. Zgłoszono 3 listy ważne.

Lista Nr. 1 otrzymała 35 głosów ważnych
" Nr. 2 " 25 " "
" Nr. 3 " 20 " "
Razem 80 głosów ważnych.

Ustalamy dzielnik wyborczy.

80: 8 = 10.

Dzielnik wyborczy = 10.

Podział mandatów pomiędzy listy:

Lista Nr. 1 - 35: 10 = 3 mandaty.
" Nr. 2 - 25: 10 = 2 "
" Nr. 3 - 20: 10 = 2 "
Razem 7 mandatów.

Pozostaje jeszcze jeden mandat.

Lista Nr. 1.- 35: 4 = 8 3/4
" Nr. 2 - 25: 3 = 8 1/3
" Nr. 3 - 20: 3 = 6 2/3.

Ósmy mandat otrzymuje lista Nr. 1.

Wynik ostateczny:

Lista Nr. 1 otrzymuje 4 mandaty
" Nr. 2 " 2 "
" Nr. 3 " 2 "

Okręg II. Zgłoszono 4 listy ważne.

Lista Nr. 1 otrzymała 55 głosów ważnych
" Nr. 2 " 16 " "
" Nr. 3 " 12 " "
" Nr. 4 " 22 " "
Razem 105 głosów ważnych.

Ustalamy dzielnik wyborczy.

105: 8 = 13 1/8

Dzielnik wyborczy wynosi 13.

Podział mandatów pomiędzy listy:

Lista Nr. 1 - 55: 13 = 4 mandaty
" Nr. 2 - 16: 13 = 1 "
" Nr. 3 - 12: 13 = 0 "
" Nr. 4 - 22: 13 = 1 "
Razem 6 mandatów.

Pozostają jeszcze 2 mandaty do podziału.

Lista Nr. 1 - 55 : 5 = 11
" Nr. 2 - 16 : 2 = 8
" Nr. 3 - 12 : 1 = 12
" Nr. 4 - 22 : 2 = 11

Siódmy mandat przypada liście Nr. 3. Pozostaje jeszcze ósmy mandat.

Lista Nr. 1 - 55 : 5 = 11
" Nr. 2 - 16 : 2 = 8
" Nr. 3 - 12 : 2 = 6
" Nr. 4 - 22 : 2 = 11

Ponieważ listy Nr. 1 i Nr. 4 mają jednakowe prawo do ósmego mandatu, przeto należy postąpić w myśl § 22 ust. 4 t. j. w tym przypadku rozstrzyga los, której z tych dwóch list ma przypaść ósmy mandat.

Wynik ostateczny:

Lista Nr. 1 otrzymuje 4 albo 5 mandatów,
" Nr. 2 " 1 mandat
" Nr. 3 " 1 "
" Nr. 4 " 1 albo 2 mandaty.
5). 1
W przypadku, gdy przy obliczaniu wyników głosowania w myśl postanowień ust. (2) łączna suma przypadających na wszystkie listy mandatów przekroczyłaby ustawową ich ilość, należy ułamek, otrzymany przy podziale wszystkich ważnych głosów przez liczbę mandatów, zaokrąglić wgórę do pełnej jedynki.

Ustalenie wyników wyborów.

§  23.
(1)
Za wybranych na radnych uznaje się kandydatów poszczególnych list w kolejności umieszczenia ich na danej liście w ilości uzyskanych przez każdą listę mandatów.
(2)
Kandydatów, którzy mandatu nie uzyskali, zapisuje się na listy zastępców radnych według kolejnego porządku nazwisk na liście.

Ogłoszenie wyniku wyborów i protokół wyborczy.

§  24.
(1)
Po ustaleniu wyniku głosowania przewodniczący komisji wyborczej ogłasza zebranym wyborcom wynik wyborów, komisja zaś wyborcza spisuje protokół, w którym uwidacznia datę, miejsce i czas trwania wyborów ewentualnie okręg wyborczy, skład komisji wyborczej, nazwiska delegatów list obecnych w czasie głosowania, liczbę uprawnionych, liczbę obecnych i liczbę głosujących wyborców, ważnie zgłoszone listy kandydatów, liczby ważnie oddanych głosów na poszczególne listy, liczby głosów unieważnionych, imiona, nazwiska, wiek i miejsce zamieszkania wybranych radnych oraz ich zastępców (Wzór Nr. 8).
(2)
Protokół wyborczy podpisują przewodniczący i członkowie komisji wyborczej.
(3)
Do protokółu dołącza się zgłoszone listy kandydatów, karty do głosowania (ważne i unieważnione), wykaz członków kolegjum wyborczego i kartę obliczenia głosów.
(4)
Akta wyborcze wraz z protokółem przesyła przewodniczący komisji wyborczej bezzwłocznie wójtowi.

Protesty wyborcze i unieważnienie wyborów.

§  25.
Wybory są nieważne;
a)
jeżeli zostanie stwierdzone, że w danym okręgu wyborczym dopuszczono się przy wyborach przekupstw, fałszu lub jakiegokolwiek podstępu, a popełnione przestępstwa mogły wpłynąć na wynik wyborów;
b)
jeżeli wybory przeprowadzone zostały niezgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, a popełnione uchybienia mogły wpłynąć na wynik wyborów.
§  26.
(1)
W ciągu 7 dni po dniu ogłoszenia przez przewodniczącego komisji wyborczej wyniku wyborów ta sama liczba wyborców jaka miała prawo zgłosić listę kandydatów, ma prawo wnieść protest przeciwko wyborom, z żądaniem unieważnienia wyborów w całości w danej gminie lub w danym okręgu wyborczym, albo wyboru poszczególnych radnych.
(2)
Protesty wnosi się na piśmie na ręce wójta, który w terminie 3-dniowym winien je przesłać z odpowiedniemi wyjaśnieniami komisji wyborczej i aktami wyborczemi do starosty powiatowego.
§  27.
(1)
O nieważności w całości lub w części, z urzędu i na skutek protestu orzeka starosta powiatowy, stosując postanowienia, zawarte w art. 31 ustawy.
(2)
W razie unieważnienia wyboru poszczególnych radnych z urzędu lub na skutek protestu wstępują na ich miejsce kolejno ich zastępcy. W razie zaś unieważnienia wyborów w całości w gminie lub okręgu wyborczym starosta powiatowy zarządza najpóźniej w ciągu 14 dni nowe wybory w gminie lub w danym okręgu.

Wybory uzupełniające.

§  28.
(1)
Jeżeli w ciągu kadencji listy zastępców radnych zostaną wyczerpane, a liczba radnych zmniejszy się o 20 % starosta powiatowy może zarządzić wybory uzupełniające. Starosta powiatowy obowiązany jest to uczynić, gdy liczba radnych zmniejszy się o 30 %, a rada nie będzie rozwiązana w myśl art. 69 ust. 3 ustawy. Przy obliczaniu 20 lub 30 % ułamki zaokrągla się wgórę do pełnej jedynki.
(2)
Wyborów uzupełniających dokonywują gminne lub okręgowe kolegja wyborcze zależnie od tego, czy obszar gminy przy wyborach głównych był podzielony na okręgi wyborcze, czy nie.
(3)
Gdyby na poszczególne okręgi wyborcze według podziału obowiązującego przy wyborach głównych miało przypadać przy wyborach uzupełniających mniej niż 3 mandaty, wówczas starosta powiatowy winien okręgi takie włączyć do sąsiednich lub połączyć we wspólne okręgi tak, ażeby każdy poszczególny okręg wyborczy posiadał przy wyborach uzupełniających co najmniej 3 mandaty. Dla przeprowadzenia wyborów uzupełniających powołuje się nowe komisje wyborcze na tych samych zasadach jak przy wyborach głównych.
§  29.
(1)
Delegatami od gromad nie posiadających rad gromadzkich do gminnych lub okręgowych kolegjów wyborczych mogą być przy wyborach uzupełniających ci sami delegaci (zastępcy), którzy byli wybrani do przeprowadzenia wyborów głównych.
(2)
Starosta powiatowy, zarządzając wybory uzupełniające do rady gminnej, może zarządzić wybór nowych delegatów od gromad.
(3)
W razie zarządzenia wyborów nowych delegatów od gromad, wybór ich przeprowadza się na tych samych zasadach na jakich dokonywany był wybór delegatów przy wyborach głównych. Liczba delegatów od poszczególnych gromad może być utrzymana ta, która obowiązywała przy wyborach głównych, może być jednak zmieniona w zależności od zmiany liczby mieszkańców, stwierdzonej na podstawie danych o ewidencji ludności.
§  30.
(1)
Przy wyborze radnych gminnych w wyborach uzupełniających mają zastosowanie postanowienia rozporządzenia niniejszego obowiązujące przy wyborach głównych.
(2)
Zastępcy radnych, wybranych w wyborach uzupełniających, powoływani są na tych samych zasadach, jak i przy wyborach głównych.

Przepisy końcowe.

§  31.
Wójt obowiązany jest dostarczyć komisjom wyborczym lokali wraz z potrzebnem urządzeniem. Funkcjonariusze gminy mogą być dopuszczeni przez przewodniczącego komisji wyborczej do pomocy komisjom przy spełnianiu wszelkich czynności. Podania i świadectwa w sprawach wyborczych są wolne od opłat stemplowych oraz opłat administracyjnych związków samorządowych.
§  32.
Czynności wójta i sołtysa, przewidziane niniejszem rozporządzeniem, w braku tych organów, spełniają organa tymczasowe, powołane w myśl przepisów artykułu 20 ust. 5, art. 50, art. 55 ust. 2 oraz art. 72 i 73 ustawy.
§  33.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na obszarze województw; białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego, nowogródzkiego, poleskiego, warszawskiego, wileńskiego i wołyńskiego. Jednocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy, wydane w sprawach unormowanych niniejszem rozporządzeniem.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika
1 § 22 ust. (5) dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1933 r. (Dz.U.33.97.752) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 1933 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.92.711

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin wyborczy do rad gminnych na obszarze województw: białostockiego, kieleckiego, lubelskiego, łódzkiego, nowogródzkiego, poleskiego, warszawskiego, wileńskiego i wołyńskiego.
Data aktu: 17/11/1933
Data ogłoszenia: 24/11/1933
Data wejścia w życie: 24/11/1933