Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 września 1931 r.
o służbie przygotowawczej i egzaminie kandydatów na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.

Na podstawie art. 11 i 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164), zarządza się co następuje:
§  1.
Kandydaci na stanowiska II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej, telegraficznej i telefonicznej powinni odbyć służbę przygotowawczą (praktykę), przewidzianą w art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164) i złożyć egzamin przepisany niniejszem rozporządzeniem.

Kandydaci na stanowiska II kategorji z pośród urzędników wykonawczej służby pocztowej, telegraficznej i telefonicznej zwolnieni są od praktyki w zakresie wykonawczej służby pocztowo - telegraficznej, przewidzianej niniejszem rozporządzeniem.

§  2.
Do służby przygotowawczej dopuszczeni być mogą kandydaci odpowiadający warunkom określonym art. 6 i 7 ustawy o państwowej służbie cywilnej, jeżeli wykażą się dowodem ukończenia szkół z zakresem wykształcenia średniego ogólnokształcącego, lub zawodowego (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 listopada 1929 r. Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 663), lub zwolnieniem od przepisanego wykształcenia - w myśl art. 11 ust. ostatni ustawy o państwowej służbie cywilnej.
§  3.
Podania o dopuszczenie do służby przygotowawczej należy wnosić do Dyrekcji Poczt i Telegrafów.

Do podania mają być dołączone: metryka urodzenia, dowód obywatelstwa polskiego, dowód ukończenia wymaganych studjów, oraz dokładny życiorys.

Przed przyjęciem do służby Dyrekcja Poczt i Telegrafów zasięga opinji lekarza urzędowego co do stanu zdrowia kandydata.

§  4.
Służba przygotowawcza trwa zasadniczo rok, nie dłużej jednak jak trzy lata i obejmuje praktykę:
a)
we wszystkich rodzajach wykonawczej służby pocztowej, telegraficznej, telefonicznej i radjowej, oraz
b)
we wszystkich działach administracyjnej służby pocztowej, telegraficznej i telefonicznej.
§  5.
O wyniku służby przygotowawczej kandydata orzeka na podstawie sprawozdań naczelników urzędów i kierowników oddziałów Dyrekcji Poczt i Telegrafów oraz ewentualnej opinji komisji kwalifikacyjnej, Dyrekcja Poczt i Telegrafów.

Sprawozdania powinny zawierać ocenę pilności i uzdolnienia kandydata, oraz jego zachowania się w służbie i poza służbą.

W razie ujemnego wyniku służby przygotowawczej może Dyrekcja Poczt i Telegrafów zwolnić kandydata ze służby, lub orzec przedłużenie służby przygotowawczej, jednak najwyżej do ogólnej ilości 3 lat. Jeżeli ponowna ocena wypadnie ujemnie, należy kandydata zwolnić ze służby.

§  6.
Po ukończeniu pierwszego, a przed upływem trzeciego roku służby przygotowawczej z dodatnim wynikiem, powinien praktykant poddać się, egzaminowi.

W razie niepoddania się egzaminowi w ciągu trzech lat od wstąpienia do służby, należy kandydata zwolnić ze służby.

Podania o dopuszczenie do egzaminu należy wnosić w drodze służbowej do Ministerstwa Poczt i Telegrafów, względnie do Dyrekcji Poczt i Telegrafów (§ 7 ust. 2), które orzekają o dopuszczeniu do egzaminu, jego terminie i składzie komisji egzaminacyjnej.

§  7.
Komisję egzaminacyjną ustanawia się przy Ministerstwie Poczt i Telegrafów.

Minister Poczt i Telegrafów ma prawo ustanowić komisje egzaminacyjne przy poszczególnych Dyrekcjach Poczt i Telegrafów bądź przekazać komisji egzaminacyjnej, utworzonej przy pewnej Dyrekcji, egzaminowanie kandydatów z innych okręgów dyrekcyjnych.

Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego i czterech egzaminatorów.

Przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, jego zastępcę i odpowiednią liczbę egzaminatorów powołuje Minister Poczt i Telegrafów na okres dwóch lat kalendarzowych z pośród podległych sobie urzędników.

Przewodniczący, zastępca i przynajmniej jeden z egzaminatorów powinni posiadać ukończone studja prawnicze, jeden zaś z egzaminatorów ukończone studja techniczne.

Przewodniczący jest zarazem egzaminatorem.

Kolejność egzaminowania ustala przewodniczący.

§  8.
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.

Egzaminy nie odbywają się publicznie.

§  9.
Egzamin pisemny polega na wypracowaniu z dziedziny poczt, telegrafów, telefonów i radja zasadniczo dwóch tematów, wybranych przez komisję egzaminacyjną na wniosek poszczególnych egzaminatorów.

Przy wyborze tematu powinna komisja zwrócić uwagę na to, aby urzędnik o zwykłem uzdolnieniu mógł wypracować zadania w przeciągu pięciu godzin. Egzamin nie może trwać dłużej, niż siedem godzin.

Egzamin odbywa się w lokalu urzędowym pod nadzorem jednego z członków komisji, lub innego wyznaczonego urzędnika, którego obowiązkiem jest zwracać uwagę, aby zdający egzamin nie korzystali przy wypracowaniu zadań z jakiejkolwiek pomocy osób, podręczników, lub nie porozumiewali się między sobą.

Urzędnik zdający egzamin powinien mieć możność korzystania ze zbioru ustaw i rozporządzeń.

Urzędnik po ukończeniu wypracowania przed opuszczeniem lokalu urzędowego oddaje je urzędnikowi sprawującemu nadzór, który stwierdza na wypracowaniu czas rozpoczęcia i ukończenia wypracowania, oraz opatruje każdy arkusz wypracowania swoim podpisem, poczem doręcza je przewodniczącemu komisji.

Egzamin pisemny może odbywać się równocześnie z kilku kandydatami.

§  10.
Egzamin ustny powinien odbyć się najpóźniej w terminie 3-dniowym po pisemnym.

Przedmioty egzaminu ustnego pocztowo - administracyjnego obejmują 5 grup, a mianowicie:

1)
ogólną,
2)
pocztową,
3)
rachunkowo - kasową i gospodarczą,
4)
telegraficzno - telefoniczną,
5)
techniczną.

Przedmioty egzaminu ustnego techniczno - administracyjnego obejmują 5 grup, a mianowicie:

1)
ogólną,
2)
pocztową, rachunkowo- kasową i gospodarczą,
3)
administracji i eksploatacji telegrafów i telefonów,
4)
budowy i konserwacji telegrafów i telefonów,
5)
techniczną.

Sposób odbywania służby przygotowawczej przez kandydatów do działów służby pocztowo-administracyjne) i techniczno - administracyjnej, oraz szczegółowy program egzaminu określi instrukcja Ministra Poczt i Telegrafów.

Przy egzaminie ustnym powinien urzędnik uzasadnić załatwienie tematów egzaminu pisemnego.

Komisja egzaminacyjna powinna zwrócić przedewszystkiem szczególną uwagę na to, czy i w jakim stopniu kandydat posiada zdolności pojmowania i praktycznego stosowania obowiązujących przepisów służbowych.

Egzamin ustny może się odbywać jednocześnie z kilku kandydatami, nie więcej jednak, jak z trzema.

Egzamin przeprowadzony z jednym kandydatem nie może trwać dłużej, niż dwie godziny, zaś z trzema nie dłużej, jak pięć godzin.

§  11.
Jeżeli komisja egzaminacyjna uzna wypracowanie pisemne jednomyślnie za nieudatne, uważa się egzamin za niezłożony i bez egzaminu ustnego oddala się kandydata ze stopniem "niedostateczny".

W przeciwnym razie po odbyciu egzaminu ustnego komisja ustala wynik z równoczesnem uwzględnieniem pisemnego i ustnego egzaminu.

Wynik egzaminu oznacza się stopniami:

1)
"bardzo dobry", jeżeli kandydat wykazał wybitną i bardzo dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
2)
"dobry", jeżeli kandydat wykazał dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
3)
"dostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są wystarczające;
4)
"niedostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są niewystarczające.

W razie niedostatecznego wyniku egzaminu komisja oznacza termin powtórzenia egzaminu. Termin ten nie może być krótszy, niż trzy miesiące, nie dłuższy zaś, jak rok.

W razie ponownego niedostatecznego wyniku, egzaminu powtarzać nie wolno i należy kandydata zwolnić ze służby.

Uchwały komisji egzaminacyjnej zapadają większością głosów i są ostateczne.

Przy głosowaniu ostatni daje głos przewodniczący.

O wyniku egzaminu przewodniczący komisji egzaminacyjnej zawiadamia swoją władzę służbową, przesyłając równocześnie protokół z egzaminu.

§  12.
Z przebiegu egzaminu sporządza komisja protokół, do którego wpisuje się skład komisji egzaminacyjnej, tematy egzaminu pisemnego i pytania egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych wypracowań i odpowiedzi, tudzież uchwałę komisji co do wyniku odpowiedzi z poszczególnych grup i ogólnego wyniku egzaminu.

Komisja egzaminacyjna prowadzi księgę protokółów egzaminów kandydatów, poddających się egzaminowi, zawierającą następujące rubryki: 1) liczba bieżąca, 2) dzień składania egzaminu, 3) imię i nazwisko kandydata, 4) miejsce służbowe, 5) wymienienie, który raz kandydat poddaje się egzaminowi, 6) wynik egzaminu.

§  13.
Jako dowód poddania się egzaminowi otrzymuje kandydat świadectwo, wystawione przez komisję egzaminacyjną, według dołączonego wzoru.

Świadectwo ma być podpisane przez przewodniczącego komisji i egzaminatorów oraz opatrzone pieczęcią władzy, przy której czynna jest komisja.

§  14.
Kandydatom, którzy pełnią służbę nie w siedzibie komisji egzaminacyjnej i poddają się po raz pierwszy egzaminowi, należą się diety i koszty podróży.
§  15.
W wyjątkowych wypadkach Rada Ministrów na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów może zwolnić poszczególnych kandydatów na stanowiska, wymienione w § 1 w całości, lub w części od egzaminu, ustanowionego niniejszem rozporządzeniem.
§  16.
Urzędnik mianowany do odwołania (prowizoryczny), na wypadek zamiaru mianowania go na stałe, może być zwolniony częściowo lub w całości od służby przygotowawczej, jeżeli przesłużył przynajmniej jeden rok w służbie państwowej, winien być jednak poddany egzaminowi, o ile nie zostanie zwolniony od obowiązku składania egzaminu na podstawie § 15 niniejszego rozporządzenia. Przepis powyższy stosuje się analogicznie do pracowników kontraktowych.
§  17.
Od obowiązku składania egzaminu przepisanego niniejszem rozporządzeniem zwolnieni są urzędnicy, którzy złożyli egzamin na stanowiska kierownicze i kontrolne w wykonawczej służbie pocztowe - telegraficznej.
§  18.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Poczt i Telegrafów.
§  19.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Wzór do § 13

L. prot. egzam. .............

ŚWIADECTWO.

Pan ......................................................

(charakter służbowy) ........................................

poddał się w dniach .........................................

na zasadzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września

1931 r. (Dz. U. R. P. Nr. 91, poz. 708) egzaminowi na

stanowisko II kategorji w administracyjnej służbie pocztowej,

telegraficznej i telefonicznej (w dziale pocztowo -

administracyjnym, techniczno - administracyjnym) i złożył go z

wynikiem ....................................................

............. dnia ......... 19 ...... r.

Komisja Egzaminacyjna

przy

Przewodniczący Komisji:

(pieczęć)

Egzaminatorowie:

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024