Zagospodarowanie lasów państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 22 marca 1928 r.
o zagospodarowaniu lasów państwowych. *

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą. ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Przepisom niniejszego rozporządzenia podlegają wszystkie lasy stanowiące własność Państwa oraz państwowych instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, posiadających odrębną osobowość prawną.

Art.  2.

Wszystkie grunty leśne winny być utrzymane pod uprawą leśną.

Minister Rolnictwa może zarządzić zmianę uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania w lasach nieuznanych za ochronne jedynie w następujących wypadkach:

a)
jeżeli dokonanie takiej zmiany leży w interesie należytego zagospodarowania lasów lub też wynika z potrzeb administrowania lasami;
b)
przy regulowaniu ustroju rolnego, a w szczególności przy scalaniu gruntów, znoszeniu służebności oraz dokonywaniu zamiany gruntów;
c)
w wypadkach przekazywania na cele reformy rolnej drobnych odosobnionych obszarów leśnych, których utrzymanie pod uprawą leśną jest z punktu widzenia prawidłowej organizacji i zarządu gospodarstwa leśnego niepożądane;
d)
jeżeli dokonanie takiej zmiany leży w interesie publicznym, w szczególności zaś w interesie obrony Państwa.
Art.  3.

Wszystkie grunty leśne pozbawione drzewostanów winny być ponownie zalesione w sposób i w terminach, przewidzianych w planach urządzenia gospodarstwa leśnego.

Art.  4. 1

Wszystkie lasy winny być zagospodarowane według zatwierdzonych przez Ministra Rolnictwa planów urządzenia gospodarstwa leśnego z uwzględnieniem zasady osiągania największego czystego dochodu w produkcji leśnej, przystosowanej do potrzeb gospodarczych Państwa przy równoczesnem zachowaniu ciągłości i trwałości użytkowania. Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może upoważnić dyrektorów lasów państwowych do zatwierdzania planów urządzenia gospodarstwa leśnego na terenach o mniejszym obszarze, nieposiadających dla państwowego gospodarstwa leśnego większego znaczenia.

Zasady urządzenia gospodarstwa leśnego oraz sposób sporządzania planów urządzenia gospodarstwa leśnego określi instrukcja Ministra Rolnictwa.

Art.  5.

Użytkowanie kosodrzewiny przez pozbawianie jej gałęzi, pędów, pączków i igieł nie może być stosowane.

Art.  6.

Pasanie inwentarza i zbieranie ściółki w lasach państwowych może być dozwolone z ograniczeniami co do miejsca, czasu i sposobu pasania i zbierania ściółki, ustalonemi rozporządzeniem Ministra Rolnictwa.

Pasanie inwentarza w drzewostanach, które nie osiągnęły trzech metrów wysokości, nie może być dozwolone, o ile wiek tych drzewostanów nie przekroczył 15 lat,

Art.  7.

Lasy, które:

a)
zabezpieczają glebę przed zmywaniem i wyjałowieniem, powstrzymują usuwanie się ziemi lub kamieni, przeszkadzają tworzeniu się dzikich potoków, obrywaniu się skał i spadkowi lawin,
b)
chronią brzegi wód przed obrywaniem się, a źródła przed zasypywaniem,
c)
przeszkadzają powstawaniu albo rozszerzaniu się piasków lotnych lub parowów,
d)
mają specjalne znaczenie dla obrony Państwa,
e)
mają znaczenie przyrodniczo-naukowe,
f)
leżą w granicach okręgu ochrony sanitarnej uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej, - mogą być uznane przez Ministra Rolnictwa za lasy ochronne.
Art.  8.

Uznanie lasu za ochronny lub odjęcie mu tego charakteru następuje:

a)
w stosunku do lasów wyszczególnionych w punktach a, b i c art. 7 z inicjatywy właściwych organów administracji lasów państwowych, albo na wniosek władz wodnych, władz samorządu terytorialnego i gospodarczego odnośnie do lasów połażonych na obszarze ich działania, wreszcie na wniosek każdego, komu właściwości gruntów wymienionych w punktach a, b i c art. 7 zagrażają niebezpieczeństwem lub szkodą;
b)
w stosunku do lasów określonych w pkt. d art. 7 na wniosek Ministra Spraw Wojskowych;
c)
w stosunku do lasów określonych w pkt. e art. 7 z inicjatywy właściwego organu administracji lasów państwowych lub na wniosek Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego;
d)
w stosunku do lasów określonych w pkt. f art. 7 na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych.

Uznanie za ochronne lub odjęcie tego charakteru lasom, pozostającym pod zarządem innych ministrów, bądź też lasom, z których korzystają inna działy administracji państwowej (art. 13), następuje w porozumieniu z właściwym ministrem.

Art.  9.

Lasy uznane za ochronne winny być zagospodarowane w. sposób umożliwiający osiągnięcie celów, dla których lasy uznane zostały za ochronne.

Art.  10.

Z lasów uznanych za ochronne z powodów, wymienionych w pkt. e art. 7, mogą być wydzielone obszary, na których użytkowanie będzie całkowicie zaniechane (rezerwaty).

Art.  11.

Naczelne kierownictwo sprawami zagospodarowania wszystkich lasów państwowych, kontrolę nad zagospodarowaniem tych lasów oraz zarząd lasami, stanowiącemi własność Skarbu Państwa wraz ze związanemi z niemi gospodarczo lub administracyjnie innemi gruntami, wodami prywatnemi, w rozumieniu prawa wodnego, budynkami, zakładami przemysłowemi i transportowemu oraz urządzeniami komunikacyjnemi, sprawuje Minister Rolnictwa, przy pomocy organów administracji lasów państwowych.

Art.  12.

W zakresie naczelnego kierownictwa Minister Rolnictwa może wydawać szczegółowo przepisy normujące sposób zagospodarowania lasów państwowych z uwzględnieniem postanowili niniejszego rozporządzenia.

Tryb wykonywania kontroli technicznej nad zagospodarowaniem lasów państwowych, znajdujących się pod zarządem innych ministrów, ustali Minister Rolnictwa w porozumieniu z właściwymi ministrami.

Art.  13. 2

Korzystanie z poszczególnych terenów lasów państwowych przez inne działy administracji w wypadkach, gdy ogranicza dno normalny sposób zagospodarowania tych lasów, wymaga uchwały Rady Ministrów.

Rada Ministrów może nadto przekazać poszczególne tereny leśne pod zarząd innych ministrów w wypadkach:

a)
gdy dla osiągnięcia specjalnych celów, niewchodzących w zakres działania Ministra Rolnictwa, niezbędne jest korzystanie z produkcji leśnej na obszarach lasów państwowych, mających służyć tym celom;
b)
gdy wykorzystanie terenowe poszczególnych obszarów leśnych przez władze wojskowe wymaga wyłączenia ich z pod zarządu władz cywilnych, obszar zaś lasu w każdym poszczególnym wypadku nie przekracza 500 ha; normy 500 ha nie stosuje się do terenów istniejących już wojskowych poligonów doświadczalnych, które to tereny mogą być przekazane pod zarząd Ministra Spraw Wojskowych w tych rozmiarach, w jakich zostały oddane do korzystania dla celów wojskowych;
c)
gdy przekazanie takie uzasadnione jest potrzebą stałego korzystania z poszczególnych obszarów leśnych dla potrzeb uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej.

W przypadkach, przewidzianych w ust. 1 i 2, zezwalanie na korzystanie przez inne działy administracji z terenów leśnych o obszarach, nie przekraczających 10 ha, bądź przekazywanie pod zarząd innych ministrów takich terenów leśnych, należy do Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.

Przepisy niniejszego artykułu nie naruszają postanowień o przekazywaniu gruntów państwowych na cele specjalne, przewidziane w obowiązujących ustawach.

Art.  14.

Lasy państwowe, które w chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia znajdują się pod zarządem innych ministrów, winny być w ciągu roku od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przekazane pod zarząd Ministra Rolnictwa.

Przepis powyższy nie dotyczy lasów stanowiących własność państwowych instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, posiadających odrębną osobowość prawną, a także lasów użytkowanych przez państwowe zakłady zdrojowe.

Przepis powyższy nadto nie ma zastosowania w wypadkach, gdy lasy te znajdują się pod zarządem innego ministra na podstawie szczególnych aktów ustawodawczych, bądź przekazane zostały pod zarząd, innemu ministrowi na podstawie uchwały Rady Ministrów oraz gdy przed upływem terminu, wskazanego w ustępie pierwszym, Rada Ministrów powołuje uchwały w myśl przepisu ustępu drugiego art. 13 niniejszego rozporządzenia.

Art.  15. 3

Jeżeli cele specjalne, dla których nastąpiło przekazanie zarządu lasów innemu ministrowi, przestaną istnieć, zarząd lasów przekazany będzie zpowrotem Ministrowi Rolnictwa na mocy porozumienia zainteresowanych ministrów.

Art.  16.

Organizację administracji lasów państwowych, znajdujących się pod zarządem Ministra Rolnictwa, określają osobne przepisy.

W drodze rozporządzenia Rady Ministrów przepisy te będą odpowiednio zastosowane do organizacji administracji innych lasów państwowych.

Art.  17.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Rolnictwa oraz. innym ministrom, każdemu w zakresie jego uprawnień.

Art.  18.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej z dniem ogłoszenia.

Jednocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie przepisy w przedmiocie unormowanym niniejszem rozporządzeniem.

* Z dniem 30 września 1936 r. nin. rozp. z mocą ustawy traci moc w odniesieniu do lasów, objętych przez państwowe gospodarstwo leśne, zgodnie z art. 44 ust. 2 dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 września 1936 r. o państwowym gospodarstwie leśnym (Dz.U.36.75.533).
1 Art. 4 zmieniony przez art. 71 rozp. z mocą ustawy z dnia 28 grudnia 1934 r. o unormowaniu właściwości władz i trybu postępowania w niektórych działach administracji państwowej (Dz.U.34.110.976) z dniem 31 stycznia 1935 r.
2 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 marca 1933 r. (Dz.U.33.32.272) zmieniającej nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 6 maja 1933 r.
3 Art. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 marca 1933 r. (Dz.U.33.32.272) zmieniającej nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 6 maja 1933 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024