Prowadzenie wykazów stanu służby dla sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 24 grudnia 1928 r.
w sprawie prowadzenia wykazów stanu służby dla sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych.

Na podstawie art. 101 § 2 i art. 241 § 2 prawa o ustroju sądów powszechnych z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) zarządzam co następuje:
§  1.
Wykazy stanu służby winny być prowadzone według załączonego wzoru:
a)
dla sędziów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych - przez właściwych prezesów,
b)
dla prokuratorów - przez właściwych prokuratorów.
§  2.
Wykazy stanu służby prowadzą.:
a)
pierwszy prezes i pierwszy prokurator Sądu Najwyższego - dla sędziów i prokuratorów Sądu Najwyższego, ponadto pierwszy prezes Sądu Najwyższego - dla sędziów delegowanych do Biura Orzecznictwa;
b)
prezesi i prokuratorowie sądów apelacyjnych - dla sędziów i prokuratorów danego sądu apelacyjnego;
c)
prezesi i prokuratorowie sądów okręgowych - dla sędziów i prokuratorów sądów okręgowych, oraz dla sędziów grodzkich, asesorów sądowych i aplikantów sądowych, zajmujących stanowiska w okręgu danego sądu okręgowego.
§  3.
Wykazy stanu służby sporządzają:
a)
pierwszy prezes Sądu Najwyższego i prezesi sądów apelacyjnych, względnie prokuratorowie tych sądów - w dwóch równobrzmiących egzemplarzach, z których jeden, jako oryginał wykazu, pozostaje u prezesa sądu, względnie prokuratora, drugi zaś, jako wierzytelny odpis tego wykazu, należy przesłać Ministerstwu Sprawiedliwości;
b) 1
prezesi sądów okręgowych, względnie prokuratorowie sądów - w trzech równobrzmiących egzemplarzach, z których jeden, jako oryginał, pozostaje u prezesa, względnie prokuratora sądu okręgowego, dwa zaś egzemplarze, jako wierzytelne odpisy, przesyła się - prezesowi, względnie prokuratorowi sądu apelacyjnego i Ministerstwu Sprawiedliwości. Postanowienie to, o ile dotyczy sporządzania trzeciego egzemplarza i przesyłania go Ministerstwu Sprawiedliwości, nie ma zastosowania do aplikantów sądowych;
c)
prezesi sądów okręgowych przesyłają nadto naczelnikom sądów grodzkich, gdzie liczba sędziów przewyższa dziesięciu, odpisy wykazów stanu służby tych sędziów.
§  4.
Wykaz stanu służby winien być sporządzony zaraz po wstąpieniu do służby mianowanego.
§  5.
Rubryki wykazu od 1 do 14 włącznie wypełnia mianowany, przyczem obok każdego uczynionego wpisu należy dokładnie wymienić dokument, na którego podstawie wpis został uskuteczniony.

Prawdziwość tych oświadczeń poręcza mianowany własnoręcznym podpisem.

§  6.
Władza, do prowadzenia wykazów powołana, stwierdza zgodność danych, zamieszczonych w tych rubrykach wykazu, z okazanemi dokumentami, zaświadcza to swoim podpisem, oraz umieszcza datę i pieczęć.
§  7.
Dalsze rubryki wykazu od 15 do 18 włącznie wypełniają władze sądowe, u których znajdują się oryginały.
§  8.
W rubryce 15 pod nagłówkiem "Władza" - zapisać należy nazwę tej władzy, od której pochodzi zarządzenie, dotyczące danej osoby; obok oznacza się numer i datę zarządzenia tej władzy. Pod nagłówkiem "Zarządzenie" umieścić należy treść tegoż, np. mianowany, przeniesiony i t. p. Pod nagłówkiem "Charakter służbowy" umieścić należy stanowisko, jakie otrzymuje dana osoba, wskutek wspomnianego zarządzenia.
§  9.
Wszelkie zmiany zaszłe w danych objętych wykazem władza prowadząca wykaz (§ 2), wpisuje do niego, oraz podaje dosłowną treść wpisu do wiadomości władz, które w myśl § 3 posiadają odpisy, celem uwidocznienia tych zmian. Odmienny porządek określają przepisy szczególne.

O wszelkich zmianach w danych, objętych rubrykami wykazu od 1 do 14 włącznie, sędzia, prokurator, asesor sądowy i aplikant sądowy winni zawiadomić kierownika, który, jeżeli sam wykazu nie prowadzi, podaje dane te do wiadomości władzy prowadzącej wykaz (§ 2).

§  10.
Dokumenty lub wierzytelne odpisy, na podstawie których dokonano wpisów do wykazu, będą dołączone do wykazu, prowadzonego jako oryginał.

Dokumenty oryginalne można zastąpić wierzytelnemi odpisami.

§  11.
Wykazy stanu służby wraz z załącznikami mogą być przeglądane, tudzież treść ich komunikowana tylko władzom zarządu i wymiaru sprawiedliwości przy rozpoznawaniu spraw osobowych.

Innym władzom państwowym wykazy te wraz z załącznikami mogą być przez władze zarządu sprawiedliwości udzielane do przejrzenia lub treść ich komunikowana tylko przy rozpoznawaniu spraw osobowych danej osoby, a przekazywane w całości - tylko przez Ministerstwo Sprawiedliwości w związku z przejściem danej osoby do służby administracyjnej.

Sędziowie i prokuratorowie, asesorowie sądowi i aplikanci sądowi, mogą otrzymać odpisy swych wykazów stanu służby, jak również dokumentów i odpisów, dołączonych da tych wykazów.

§  12.
W razie przeniesienia oryginał i odpisy wykazu przesyła się władzom właściwym ze względu na nowe miejsce służbowe.
§  13.
Dotychczasowe wykazy stanu służby mogą być prowadzone nadal po uskutecznieniu odpowiednich zmian i uzupełnień.
§  14.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1929 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

1 § 3 lit. b) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.43.386) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1931 r.

Zmiany w prawie

Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.104.937

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie wykazów stanu służby dla sędziów, prokuratorów, asesorów sądowych i aplikantów sądowych.
Data aktu: 24/12/1928
Data ogłoszenia: 30/12/1928
Data wejścia w życie: 01/01/1929