NOWOŚĆ LEX CyberEdukacja Cyberbezpieczeństwo zaczyna się od wiedzy Umów prezentację
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl

Piotr Geliński

Doradca podatkowy prowadzący własną kancelarię prawno-podatkową. Uczestnik wielu szkoleń i warsztatów z zakresu prawa podatkowego. Autor blisko 2500 tekstów o tematyce podatkowej.

Artykuły autora

Czy różnice wynikające z zaokrąglenia deklaracji VAT stanowią koszt lub przychód podatkowy?

Groszowe kwoty powstające w wyniku zaokrągleń kwot do deklaracji VAT są neutralne na gruncie podatku dochodowego. Nawet, jeśli księgowo powstają na kontach, to nie widziałbym ich w kosztach/przychodach podatkowych.

Kiedy podatnik ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej?

Jeśli podatnik w 2012 r. przekroczył obrót 20 tys. zł (a nie przekroczył 40 tys. zł) z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, ma obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Czy można od lutego 2013 r. zrezygnować z bycia podatnikiem VAT, jeśli obroty w ubiegłym roku wynosiły 19 tys. zł?

Co do zasady organy podatkowe uznają, iż powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT jest możliwy od początku roku kalendarzowego, a nie od początku miesiąca w trakcie roku.

Czy sfinansowanie zagranicznych studiów dziecku, można ująć w kosztach podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej?

Jeśli podatnik (pracodawca) wykaże związek poniesionych wydatków z przychodami, to nie widzę przeszkód przed zaliczeniem wydatku na zagraniczne studia córki do kosztów podatkowych.
podatki zlotowki

Podatnik wykreślony z rejestru nie może wystawić faktury

Faktury VAT mogą wystawiać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynnni. Podatnik, który utracił już ten status, nie wystawi prawidłowej faktury VAT.

W jaki sposób matka powinna rozliczać wynagrodzenie córki, która jest osobą współpracującą ?

Córka nie opłaca składek na ubezpieczenia. Składki te opłaca pracodawca. Zatem żadne składki nie podlegają odliczeniu od podatku/dochodu córki. W zakresie ulgi podatkowej, kosztów uzyskania przychodu przewidzianych dla pracownika i obowiązku wystawienia PIT-11, nie ma różnic w stosunku do innych pracowników.

W przypadku stosowania niewłaściwej stawki podatku należy użyć faktur korygujących

W jaki sposób dokonać korekty, jeśli powiat stosował niewłaściwą stawkę na fakturach za media i obecnie chce skorygować stawkę 8% na ZW?

Czy obywatel Danii prowadzący w Polsce działalność gospodarczą musi rozliczać się z dochodów uzyskanych z działalności na terenie Danii?

Dochód z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie Danii przez duńskiego rezydenta podatkowego w ogóle nie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Natomiast po zmianie rezydencji na polską, dochód ten teoretycznie mógłby podlegać opodatkowaniu, jednak korzysta ze zwolnienia, a z uwagi na wybraną formę opodatkowania (podatek liniowy) dochód ten nie ma wpływu na wysokość podatku dochodowego w Polsce.

Czy czas trwania postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy kontroli skarbowej jest limitowany?

Czas trwania postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy kontroli skarbowej niestety nie jest ściśle limitowany i w praktyce postępowanie takie może trwać wiele miesięcy (podobnie jak postępowanie podatkowe prowadzone przez organy podatkowe).

Czy prawidłowe jest wystawienie jednej wspólnej faktury za najem ze stawką ZW ujmując w niej wszystkie media i czynsz?