Komitet Rady Ministrów do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu

ZARZĄDZENIE Nr 46
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 sierpnia 2025 r.
w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Komitet Rady Ministrów do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu, zwany dalej "Komitetem", jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
 Do zadań Komitetu należy wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad wdrażaniem polityki Rządu, w tym:
1)
ustalanie, we współpracy z właściwymi członkami Rady Ministrów, priorytetowych zadań służących realizacji polityki Rządu, w tym wynikających z wytycznych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz terminów ich realizacji;
2)
wyznaczanie dla poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 1, celów cząstkowych lub etapów prac oraz terminów ich realizacji;
3)
monitorowanie i kontrolowanie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1 oraz realizacji celów cząstkowych lub etapów prac, o których mowa w pkt 2;
4)
kontrolowanie wdrażania przez członków Rady Ministrów projektów, których przedmiotem jest realizacja zadań, o których mowa w pkt 1;
5)
rekomendowanie rozwiązań usprawniających realizację zadań, o których mowa w pkt 1 oraz zmian dotyczących osób lub podmiotów realizujących te zadania;
6)
zobowiązywanie członka Rady Ministrów do udzielania wsparcia podmiotowi odpowiedzialnemu za realizację zadania, o którym mowa w pkt 1;
7)
wydawanie poleceń w zakresie sposobu realizacji zadania, o którym mowa w pkt 1 oraz zmiany terminu jego realizacji;
8)
przedstawianie Radzie Ministrów i Prezesowi Rady Ministrów wniosków wynikających z realizacji zadań, o których mowa w pkt 1, w tym informacji o zagrożeniach terminowego ich wykonania.
§  3.
1.
 W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu;
2)
pozostali członkowie Komitetu:
a)
przewodniczący Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu,
b)
wiceprzewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu,
c)
Sekretarz Rady Ministrów,
d)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji albo wyznaczony przez niego wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji,
e)
dyrektor albo zastępca dyrektora komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów obsługującej sprawy Komitetu, pełniący funkcję sekretarza Komitetu.
2.
 Przewodniczący Komitetu może zobowiązać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym:
1)
pozostałych członków Rady Ministrów;
2)
osoby reprezentujące jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów albo ministrowi lub przez nich nadzorowane.
3.
 Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Komitetu.
4.
 Członkowie Rady Ministrów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, za zgodą przewodniczącego Komitetu, mogą być zastępowani w pracach Komitetu przez upoważnionych przedstawicieli w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
5.
 Osoby reprezentujące jednostki, o których mowa w ust. 2 pkt 2, za zgodą przewodniczącego Komitetu, mogą być zastępowane w pracach Komitetu przez upoważnionych zastępców.
§  4.
1.
 Przewodniczący Komitetu kieruje pracami Komitetu, w tym:
1)
zwołuje posiedzenia Komitetu - z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu;
2)
przewodniczy posiedzeniom Komitetu;
3)
określa porządek obrad Komitetu;
4)
reprezentuje Komitet na zewnątrz;
5)
zleca wykonanie ekspertyz lub opinii służących realizacji zadań Komitetu.
2.
 W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu pracami Komitetu kieruje wyznaczony przez niego członek Komitetu albo upoważniony przedstawiciel w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
3.
 Przewodniczący Komitetu może powierzyć pozostałym członkom Komitetu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Komitetu.
§  5.
 Komitet podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku braku uzgodnienia stanowiska rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
§  6.
1.
 W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może tworzyć grupy robocze.
2.
 W skład grup roboczych wchodzą członkowie Komitetu lub osoby zaproszone do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3.
3.
 Przewodniczący Komitetu określa skład i zakres zadań grupy roboczej.
4.
 Przewodniczący Komitetu wyznacza przewodniczącego grupy roboczej spośród osób wchodzących w skład Komitetu.
§  7.
 Członek Rady Ministrów w zakresie swojej właściwości jest obowiązany do współdziałania z Komitetem, w tym do:
1)
obecności na posiedzeniu Komitetu w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1;
2)
przedstawiania informacji o stanie realizacji zadań, o których mowa w § 2 oraz innych informacji niezbędnych do oceny stanu realizacji tych zadań;
3)
sygnalizowania o pojawiających się problemach uniemożliwiających wykonanie zadań, o których mowa w § 2 oraz przedstawiania propozycji środków pozwalających rozwiązać stwierdzone problemy.
§  8.
 Członkowie Rady Ministrów, inne organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, organy pomocnicze Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, urzędy obsługujące członków Rady Ministrów, na wniosek przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w tym przedstawiają niezbędne informacje, a także udostępniają dokumenty, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinie lub koncepcje.
§  9.
 Przewodniczący Komitetu na żądanie Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów przedstawia informację dotyczącą realizacji zadań Komitetu.
§  10.
 Udział w pracach Komitetu jest nieodpłatny.
§  11.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Komitetu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
2.
 Wydatki związane z działalnością Komitetu, w tym koszty ekspertyz lub opinii, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  12.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.869

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Rady Ministrów do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu
Data aktu: 29/08/2025
Data ogłoszenia: 29/08/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025