Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 12 sierpnia 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ SPA&WELLNESS" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Zarządzanie działalnością SPA&Wellness

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej "PRK"; 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego zarządzania działalnością SPA&Wellness. Tworzy oferty SPA&Wellness wraz z planami marketingowymi.

Wykonując zadania zawodowe, posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu filozofii SPA&Wellness. Posiada wiedzę na temat terapii wykonywanych w działalności tego typu i aktualnych trendów z tej dziedziny. Jest przygotowana do zarządzania zasobami ludzkimi w ramach działalności SPA&Wellness, w tym do rekrutowania personelu, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, motywowania i oceniania, a także ukierunkowywania rozwoju kompetencji zawodowych podległych pracowników. Osoba ta zarządza finansami w działalności SPA&Wellness. Posługuje się wiedzą dotyczącą zagadnień formalnoprawnych związanych z funkcjonowaniem działalności SPA&Wellness i z zakresu polityki magazynowej. Określa zasady kultury organizacyjnej i standardy jakości usług w działalności SPA&Wellness, którą kieruje. Jest gotowa do pracy w zmiennych i nieprzewidywalnych warunkach.

Zestaw 1. Wiedza z zakresu działalności SPA&Wellness
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zabiegi wykonywane w działalności SPA&Wellness - omawia rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych twarzy wykonywanych w działalności SPA&Wellness,

- omawia rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych ciała wykonywanych w działalności SPA&Wellness,

- omawia rodzaje masaży i rytuałów relaksacyjnych wykonywanych w działalności SPA&Wellness,

- omawia rodzaje zabiegów wodnych wykonywanych w działalności SPA&Wellness,

- omawia rodzaje usług fitness oferowanych w działalności SPA&Wellness, - opisuje zasady działania urządzeń zabiegowych,

- omawia zasady łączenia zabiegów dla osiągnięcia optymalnych efektów oraz podaje przykłady zabiegów wykluczających się wzajemnie, - omawia korzystanie z wód oraz substancji z naturalnych źródeł w zabiegach wellness w Polsce i za granicą, - omawia ewentualne przeciwwskazania do wykonywania zabiegów w działalności SPA&Wellness.

Posługuje się wiedzą z zakresu filozofii

SPA&Wellness

- omawia sposób zastosowania zasad i założeń z zakresu filozofii SPA&Wellness, w tym Zdrowy przez wodę (łac. Sanus per aquam),

- omawia elementy dobrostanu człowieka i zdrowego stylu życia,

- omawia techniki relaksacyjne,

- opisuje kluczowe grupy rytuałów wellness wykorzystywane w Polsce.

Zestaw 2. Funkcjonowanie działalności SPA&Wellness
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zasady polityki magazynowej - omawia zasady prowadzenia gospodarki magazynowej, w tym rodzaje magazynów, planowanie i monitorowanie stanów magazynowych,

- opisuje sposób przeprowadzania inwentaryzacji urządzeń i paszportów (terminy użytkowania),

- omawia zasady przeprowadzania regularnej inwentaryzacji magazynu i sposobu wypełniania arkuszy inwentaryzacyjnych,

- rekomenduje rozwiązania i tryb postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wykazanych podczas przeprowadzonej inwentaryzacji.

Omawia zagadnienia formalnoprawne związane z funkcjonowaniem działalności

SPA&Wellness

- omawia zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych zgodnie z RODO, ze szczególnym uwzględnieniem gromadzenia i przechowywania danych wrażliwych,

- omawia zasady organizacji miejsca pracy zgodnie z wytycznymi instytucji właściwych w zakresie wymogów sanitarnych, w tym spełniania norm wody w strefach mokrych, przeciwpożarowych i bezpieczeństwa i higieny pracy,

- omawia zagadnienia dotyczące działalności w zakresie realizacji usług SPA&Wellness zgodnie z obowiązującymi przepisami,

- uzasadnia konieczność zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w działalności SPA&Wellness, w tym zakres odpowiedzialności managera i pracowników w zakresie bezpieczeństwa świadczonych usług SPA&Wellness oraz odpowiedzialności za mienie,

- weryfikuje dokumenty dotyczące wskazań i przeciwwskazań do stosowania wybranych zabiegów i urządzeń do nich wykorzystywanych (np. oświadczenia),

- omawia rodzaje sposobów dokonywania rezerwacji i prowadzenia ewidencji sprzedaży usług SPA&Wellness, - omawia zasady ergonomii pracy, w tym planowanie przestrzeni gabinetowej i zasady tworzenia modelu obiektu, - omawia zasady udzielania pierwszej pomocy.

Zarządzanie finansami w działalności SPA&Wellness - planuje przykładowe koszty i przychody w działalności SPA&Wellness,

- wykorzystuje techniki opracowywania raportów rozliczeniowych, np. dziennego, tygodniowego, miesięcznego, - tworzy recepturę zabiegu i odpowiednio ją wycenia,

- omawia zasady zarządzania ceną i kosztami akcji marketingowych i programów lojalnościowych.

Zarządza zasobami ludzkimi w działalności

SPA&Wellness

- wymienia kryteria rekrutacji personelu do działalności SPA&Wellness,

- charakteryzuje profil kompetencji pracownika na wybrane stanowisko w działalności SPA&Wellness,

- omawia sposoby doboru pracowników na wybrane stanowisko w działalności SPA&Wellness,

- przygotowuje i modyfikuje grafik dla pracowników,

- omawia zasady rozliczania czasu pracy pracowników,

- omawia zasady wdrażania nowych pracowników,

- przygotowuje plan ocen pracowników,

- omawia systemy motywacji płacowej i pozapłacowej pracowników,

- omawia sposoby oceny potrzeb szkoleniowych pracowników,

- omawia rodzaje umów o pracę i umów cywilnoprawnych zawieranych z pracownikami, z uwzględnieniem umów z pracownikami posiadającymi kwalifikacje medyczne,

- omawia zasady postępowania w przypadkach całkowitego zamknięcia obiektu, odwołania rezerwacji, braku możliwości wykonywania zabiegów, - omawia zasady usług telemedycznych i nowoczesne technologie w zakresie mobilnych urządzeń medycznych.

Zestaw 3. Zarządzanie obsługą klienta
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Określa zasady kultury organizacyjnej i standardy jakości usług

SPA&Wellness

- omawia zasady dobrego zachowania w relacjach klient-pracownik SPA&Wellness,

- podaje przykłady kreowania i utrzymania pozytywnego wizerunku usług SPA&Wellness,

- omawia sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych mogących zdarzyć się w działalności SPA&Wellness, - omawia sposoby nawiązywania i utrzymywania trwałych więzi z klientami i dostawcami usług SPA&Wellness, - stosuje zasady savoir-vivre w kontakcie z klientami i dostawcami.

Tworzy oferty

SPA&Wellness

- przygotowuje elementy planu marketingowego: krótkoterminowego do 1 roku i strategicznego do 5 lat - np.: plan sprzedażowy, pakiety, wydarzenia, promocje,

- omawia aspekty regulacji przepisów reklamowych i promocyjnych,

- omawia zasady prowadzenia promocji w serwisach społecznościowych i sprawdzania skuteczności za pomocą np. Google Analytics,

- omawia zasady obsługi stron internetowych działalności SPA&Wellness, w tym wprowadzania nowych produktów, zmian i bieżących informacji,

- omawia przykładowe metody pozyskiwania klientów krajowych i zagranicznych, - omawia źródła informacji o nowościach rynkowych i trendach SPA&Wellness.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Weryfikacja musi składać się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

W części teoretycznej weryfikowana musi być wiedza ze wszystkich 3 zestawów efektów uczenia się, poprzez test teoretyczny i wywiad ustrukturyzowany lub swobodny (rozmowę z komisją).

Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Zaliczenie to jest ważne przez okres 12 miesięcy.

W części praktycznej weryfikowane muszą być umiejętności ze wszystkich 3 zestawów, z wykorzystaniem obserwacji w warunkach symulowanych lub wywiadu swobodnego.

1.2. Zasoby kadrowe

W składzie komisji przeprowadzającej walidację muszą być minimum 3 osoby, w tym przewodniczący, który ma decydujący głos. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać udokumentowane wykształcenie wyższe (dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji pełnej min. na poziomie 7 PRK),

- posiadać potwierdzoną i udokumentowaną wiedzę z zakresu kwalifikacji (np. certyfikat potwierdzający ukończone szkolenie specjalistyczne, dyplom potwierdzający wykształcenie wyższe związane z turystyką zdrowotną),

- posiadać udokumentowane co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń lub kursów, lub zajęć edukacyjnych, w szczególności posiadać referencje lub poświadczenia przeprowadzonych szkoleń, kursów lub innych form edukacji, lub walidacji z zakresu turystyki zdrowotnej zdobyte w okresie ostatnich 10 lat. Pozostali dwaj członkowie komisji muszą spełnić następujące warunki:

- posiadać wykształcenie wyższe (kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 7 PRK), potwierdzone dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub dyplomem ukończenia jednolitych studiów magisterskich,

- posiadać udokumentowane pięcioletnie doświadczenie pracy w sektorze usług SPA&Wellness,

- posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym w branży SPA&Wellness.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić miejsce do samodzielnej pracy dla każdego kandydata.

W części teoretycznej konieczne jest zapewnienie dostępu do komputera oraz miejsca do swobodnej rozmowy z komisją walidacyjną.

W części praktycznej konieczne jest zapewnienie dostępu do komputera i Internetu.

Musi być zapewniona procedura odwoławcza.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. 2.1. Metody

Nie określa się wymagań dla etapu identyfikowania i dokumentowania.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Udokumentować posiadanie świadectwa dojrzałości (poziom 4 PRK).

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1002).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.814

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 12/08/2025
Data ogłoszenia: 26/08/2025
Data wejścia w życie: 26/08/2025