Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

UCHWAŁA Nr 106
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 sierpnia 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 103 Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim" (M.P. z 2025 r. poz. 45) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 2 wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030";
2)
w § 3:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

b)
w ust. 3:
pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

c)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.

5. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.";

3)
w załączniku do uchwały:
a)
w pkt 1 - Wstęp:
użyte w akapicie pierwszym wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030",
w akapicie szóstym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",
akapit ósmy i dziewiąty otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

w akapicie dziesiątym wyrazy "Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - do 2029 r. oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2029 r." zastępuje się wyrazami "a przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2030 r.",
b)
w pkt 2.1 - Cel główny Programu w zdaniu drugim po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",
c)
w pkt 2.2 - Cele szczegółowe:
w akapicie pierwszym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",
w akapicie trzecim zdanie szóste otrzymuje brzmienie:

"Długość planowanej drogi to ok. 28 km, w tym odcinek od elektrowni jądrowej do drogi wojewódzkiej 213 -

ok) 11 km i odcinek od drogi wojewódzkiej 213 do drogi S6 - ok. 17 km.",

akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Program przewiduje również budowę lub przebudowę infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych. Szacowana łączna długość linii kolejowych wynosi ok. 153 km. Zakres inwestycji kolejowej obejmuje modernizację linii nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork - Łeba, modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze wraz z budową nowych odcinków oraz budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa przez elektrownię jądrową do połączenia z linią kolejową nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po torach będą mogły poruszać się pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zakres inwestycji kolejowych określonych w Programie nie pokrywa się z żadnym projektem inwestycyjnym finansowanym w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) ani Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny.",

d)
w pkt 3 - Monitoring i ocena stopnia osiągnięcia Celu głównego w akapicie pierwszym wyrazy "na 2029 r." zastępuje się wyrazami "na 2030 r.",
e)
w pkt 4.1 - Struktura podmiotowa Programu w akapicie drugim zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Ponadto zgodnie z lp. 173 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2025 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 134) Pełnomocnik wykonuje prawa z udziałów Skarbu Państwa w Spółce Polskie Elektrownie Jądrowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, która zgodnie z PPEJ jest odpowiedzialna za przygotowanie i realizację inwestycji w energetykę jądrową w Polsce.",

f)
w pkt 4.2 - Finansowanie Programu:
akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Za początkową datę kwalifikowalności wydatków przyjmuje się dzień 1 stycznia 2023 r. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu wynosi:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

w akapicie szóstym po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",
w akapicie siódmym dodaje się zdanie szóste i siódme w brzmieniu:

"Dodatkowo konieczna jest modernizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork z uwagi na negatywny wpływ przebudowy linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i niezbędnych materiałów na potrzeby budowy samej elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r. Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.",

g)
w pkt 4.3.1 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:
w akapicie pierwszym:

-- pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

-- pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

w akapicie drugim pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w 2025 r. - na kontynuację wykonania dokumentacji przygotowawczej oraz wykonanie dokumentacji projektowej;",

h)
w pkt 4.3.2 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.",

w akapicie drugim:

-- pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w 2029 r. - na budowę drogi oraz rozliczenia z wykonawcą (etap II);",

-- dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w 2030 r. - na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie oraz rozliczenia końcowe z wykonawcą (etap II).",

i)
w pkt 4.3.3 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w 2023 r. i 2024 r. - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i dokumentacji środowiskowej, Koncepcji Programowo-Przestrzennej oraz dokumentacji projektowej;

2) w 2025 r. i 2026 r. - na wykonanie dokumentacji środowiskowej, dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie;

3) w latach 2027-2030 - na uzyskanie decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie.",

j)
tabela "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa" otrzymuje brzmienie:

Tabela. Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty całkowite Programu oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa

Część Nazwa zadania Cel Programu Miernik realizacji Termin realizacji Koszty całkowite Programu w tys. zł Nakłady do poniesienia z budżetu państwa w tys. zł
Jednostka koordynująca /realizująca Nazwa miernika realizacji Wartość Ogółem W ramach zadania Ogółem 2023 r. 2024 r. 2025 r. 2026 r. 2027 r. 2028 r. 2029 r. 2030 r.
Bazowa Docelowa
2028 r. 2029 r. 2030 r.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 - gospodarka morska minister właściwy do spraw gospodarki morskiej; Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa infrastruktury hydrotechnicznej - konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej i drogi technicznej 0 1 komplet 2023-2028 r. 4 761 777, 307 907 042, 389 907 042, 389 244,77 167,15 7 4 898, 896 344 507, 048 474 507, 048 82 717, 470
39- transport minister właściwy do spraw transportu; Generalny Dyrektor Dróg Kraj owych i Autostrad Budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej od najbliższej drogi ekspresowej Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa drogi krajowej o długości ok. 28 km zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej 0 km ok. 28 km 2023- 2030 r. 4 761 777, 307 636 882, 660 636 882, 660 0 11 362 ,927 7 635, 938 97 883, 037 216 337, 946 210 054, 464 72 081 405 21 526, 943
39- transport minister właściwy do spraw transportu; spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie Budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa lub przebudowa linii kolejowych o długości ok. 153 km 0 km ok. 153 km 2023- 2030 r. 4 761 777, 307 3 217 852, 258 3 217 852, 258 3 120, 139 18 562, 000 79 810, 866 522 882, 808 1 113 874, 692 1 104 678, 683 350 799, 500 24 123, 570
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.762

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"
Data aktu: 08/08/2025
Data ogłoszenia: 18/08/2025
Data wejścia w życie: 19/08/2025