Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

UCHWAŁA Nr 106
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 sierpnia 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 103 Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim" (M.P. z 2025 r. poz. 45) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 2 wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030";
2)
w § 3:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

b)
w ust. 3:
pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

c)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.

5. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.";

3)
w załączniku do uchwały:
a)
w pkt 1 - Wstęp:
użyte w akapicie pierwszym wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030",
w akapicie szóstym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",
akapit ósmy i dziewiąty otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

w akapicie dziesiątym wyrazy "Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - do 2029 r. oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2029 r." zastępuje się wyrazami "a przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2030 r.",
b)
w pkt 2.1 - Cel główny Programu w zdaniu drugim po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",
c)
w pkt 2.2 - Cele szczegółowe:
w akapicie pierwszym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",
w akapicie trzecim zdanie szóste otrzymuje brzmienie:

"Długość planowanej drogi to ok. 28 km, w tym odcinek od elektrowni jądrowej do drogi wojewódzkiej 213 -

ok) 11 km i odcinek od drogi wojewódzkiej 213 do drogi S6 - ok. 17 km.",

akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Program przewiduje również budowę lub przebudowę infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych. Szacowana łączna długość linii kolejowych wynosi ok. 153 km. Zakres inwestycji kolejowej obejmuje modernizację linii nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork - Łeba, modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze wraz z budową nowych odcinków oraz budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa przez elektrownię jądrową do połączenia z linią kolejową nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po torach będą mogły poruszać się pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zakres inwestycji kolejowych określonych w Programie nie pokrywa się z żadnym projektem inwestycyjnym finansowanym w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) ani Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny.",

d)
w pkt 3 - Monitoring i ocena stopnia osiągnięcia Celu głównego w akapicie pierwszym wyrazy "na 2029 r." zastępuje się wyrazami "na 2030 r.",
e)
w pkt 4.1 - Struktura podmiotowa Programu w akapicie drugim zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Ponadto zgodnie z lp. 173 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2025 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 134) Pełnomocnik wykonuje prawa z udziałów Skarbu Państwa w Spółce Polskie Elektrownie Jądrowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, która zgodnie z PPEJ jest odpowiedzialna za przygotowanie i realizację inwestycji w energetykę jądrową w Polsce.",

f)
w pkt 4.2 - Finansowanie Programu:
akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Za początkową datę kwalifikowalności wydatków przyjmuje się dzień 1 stycznia 2023 r. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu wynosi:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

w akapicie szóstym po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy ", Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",
w akapicie siódmym dodaje się zdanie szóste i siódme w brzmieniu:

"Dodatkowo konieczna jest modernizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork z uwagi na negatywny wpływ przebudowy linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i niezbędnych materiałów na potrzeby budowy samej elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r. Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.",

g)
w pkt 4.3.1 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:
w akapicie pierwszym:

-- pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

-- pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

w akapicie drugim pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w 2025 r. - na kontynuację wykonania dokumentacji przygotowawczej oraz wykonanie dokumentacji projektowej;",

h)
w pkt 4.3.2 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.",

w akapicie drugim:

-- pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w 2029 r. - na budowę drogi oraz rozliczenia z wykonawcą (etap II);",

-- dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w 2030 r. - na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie oraz rozliczenia końcowe z wykonawcą (etap II).",

i)
w pkt 4.3.3 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w 2023 r. i 2024 r. - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i dokumentacji środowiskowej, Koncepcji Programowo-Przestrzennej oraz dokumentacji projektowej;

2) w 2025 r. i 2026 r. - na wykonanie dokumentacji środowiskowej, dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie;

3) w latach 2027-2030 - na uzyskanie decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie.",

j)
tabela "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa" otrzymuje brzmienie:

Tabela. Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty całkowite Programu oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa

Część Nazwa zadania Cel Programu Miernik realizacji Termin realizacji Koszty całkowite Programu w tys. zł Nakłady do poniesienia z budżetu państwa w tys. zł
Jednostka koordynująca /realizująca Nazwa miernika realizacji Wartość Ogółem W ramach zadania Ogółem 2023 r. 2024 r. 2025 r. 2026 r. 2027 r. 2028 r. 2029 r. 2030 r.
Bazowa Docelowa
2028 r. 2029 r. 2030 r.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 - gospodarka morska minister właściwy do spraw gospodarki morskiej; Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa infrastruktury hydrotechnicznej - konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej i drogi technicznej 0 1 komplet 2023-2028 r. 4 761 777, 307 907 042, 389 907 042, 389 244,77 167,15 7 4 898, 896 344 507, 048 474 507, 048 82 717, 470
39- transport minister właściwy do spraw transportu; Generalny Dyrektor Dróg Kraj owych i Autostrad Budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej od najbliższej drogi ekspresowej Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa drogi krajowej o długości ok. 28 km zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej 0 km ok. 28 km 2023- 2030 r. 4 761 777, 307 636 882, 660 636 882, 660 0 11 362 ,927 7 635, 938 97 883, 037 216 337, 946 210 054, 464 72 081 405 21 526, 943
39- transport minister właściwy do spraw transportu; spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie Budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim Budowa lub przebudowa linii kolejowych o długości ok. 153 km 0 km ok. 153 km 2023- 2030 r. 4 761 777, 307 3 217 852, 258 3 217 852, 258 3 120, 139 18 562, 000 79 810, 866 522 882, 808 1 113 874, 692 1 104 678, 683 350 799, 500 24 123, 570
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.762

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"
Data aktu: 08/08/2025
Data ogłoszenia: 18/08/2025
Data wejścia w życie: 19/08/2025