Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 18 października 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE USŁUGAMI CHMUROWYMI W ORGANIZACJI"

DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej

Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji" jest przygotowana do wdrożenia projektu usług chmurowych w organizacji, uwzględniając zmienne, dające się przewidzieć warunki. Zgodnie z projektem dokonuje zakupu usług chmurowych oraz przeprowadza ich konfigurację i uruchomienie. Samodzielnie dobiera parametry usług, które nie zostały wskazane w projekcie. Monitoruje działanie usług chmurowych, diagnozuje i rozwiązuje problemy związane z ich działaniem. Monitoruje wydajność i jakość działania usług chmurowych oraz uwzględnia ich wpływ na jakość pracy wykonywanej przez ich użytkowników. Formułuje zalecenia w zakresie zmian konfiguracji, rozbudowy lub ograniczenia funkcjonowania rozwiązań dotyczących usług chmurowych w celu zapewnienia oczekiwanych poziomów wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług chmurowych. Oblicza i monitoruje koszty związane z usługami chmurowymi oraz wskazuje źródła możliwych oszczędności dla wybranych usług chmurowych. Komunikuje się z dostawcami usług chmurowych w zakresie zapewnienia poprawności oraz odpowiedniego poziomu ich działania.

Zestaw 1. Wdrożenie zaprojektowanych usług chmurowych w organizacji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Wyjaśnia specyfikę prowadzenia działań przez organizację w środowisku chmurowym - opisuje rodzaje usług chmurowych, ich przeznaczenie, funkcjonalności i możliwości zastosowania,

- opisuje zasady działania i współdziałania poszczególnych usług chmurowych, - opisuje różnice pomiędzy środowiskiem lokalnym a środowiskiem chmurowym, - wyjaśnia specyfikę dostępu i pracy w środowisku chmurowym.

Weryfikuje projekt wdrożenia rozwiązania dotyczącego usług chmurowych w organizacji - ocenia kompletność i wykonalność techniczną projektu wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- wskazuje informacje, o które powinien zostać uzupełniony projekt wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych, - ocenia dostępność usług chmurowych wskazanych w projekcie.

Charakteryzuje proces zakupu usług chmurowych w organizacji - wskazuje komponenty niezbędne do uruchomienia danej usługi chmurowej i zapewnienia ewentualnej współpracy ze środowiskiem lokalnym zgodnie z projektem wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- omawia proces zakupu usług chmurowych zgodnie z projektem wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- wskazuje możliwe zamienniki usług chmurowych wskazanych w projekcie wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych, zapewniające równoważny sposób realizacji oczekiwanych funkcjonalności.

Konfiguruje usługi chmurowe - opisuje wymogi konfiguracyjne poszczególnych usług chmurowych na podstawie dokumentacji,

- ustawia opisane w projekcie parametry poszczególnych usług chmurowych,

- określa nieopisane w projekcie wartości parametrów usług chmurowych,

- opisuje możliwości automatyzacji procesów konfiguracji usług chmurowych.

Charakteryzuje proces uruchamiania usług chmurowych - określa kolejność uruchamiania usług chmurowych opisanych w projekcie wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- opisuje działania niezbędne do uruchomienia danej usługi chmurowej na podstawie projektu wdrożenia w organizacji rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- omawia zasady nadawania i odbierania uprawnień dostępu do środowiska chmurowego,

- wskazuje kryteria poprawności działania usług chmurowych w organizacji,

- ocenia zgodność wdrożenia rozwiązania dotyczącego usług chmurowych z projektem jego wdrożenia w organizacji, - identyfikuje możliwe przyczyny problemu zaistniałego przy uruchamianiu danej usługi chmurowej.

Opracowuje plan wycofania się z usług chmurowych - wskazuje działania niezbędne do bezpiecznego wycofania się z usług chmurowych,

- określa kolejność działań niezbędnych do bezpiecznego wycofania się z usług chmurowych,

- określa sposób przeniesienia danych, ich format oraz sposób ich ponownego użycia,

- opisuje sposób i warunki rezygnacji z usługi chmurowej w odniesieniu do umowy z dostawcą.

Zestaw 2. Monitorowanie działania usług chmurowych w organizacji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje proces uruchamiania systemu monitorowania usług chmurowych w organizacji - opisuje sposoby monitorowania wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług chmurowych,

- opisuje mechanizmy monitorowania poszczególnych typów usług chmurowych na podstawie oferty i dokumentacji dostawcy usługi,

- wskazuje kluczowe parametry wymagające monitorowania dla zapewnienia poprawności oraz odpowiedniego poziomu działania danego rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- wskazuje czynniki zewnętrzne, które wpływają na funkcjonowanie rozwiązania dotyczącego usług chmurowych, - opisuje możliwości automatyzacji procesu monitorowania wybranej usługi chmurowej.

Rozwiązuje problemy w działaniu usług chmurowych w organizacji - identyfikuje nieprawidłowości w funkcjonowaniu usług chmurowych na podstawie informacji z systemu monitorowania,

- opisuje parametry świadczące o awarii rozwiązania dotyczącego usług chmurowych na podstawie umowy dotyczącej poziomu oraz warunków świadczonych usług (SLA - Service Level Agreement),

- wskazuje możliwe przyczyny problemów w funkcjonowaniu usług chmurowych,

- proponuje działania stanowiące reakcję na problemy w działaniu usług chmurowych,

- proponuje działania prewencyjne mające na celu uniknięcie w przyszłości problemów w działaniu usług chmurowych.

Analizuje funkcjonowanie rozwiązania dotyczącego usług chmurowych w organizacji - opisuje sposób i poziom wykorzystania danej usługi chmurowej,

- ocenia poprawność działania systemów zabezpieczających funkcjonowanie rozwiązania dotyczącego usług chmurowych,

- omawia zasady i warunki monitorowania dostępu do środowiska chmurowego,

- omawia sposób, w jaki funkcjonowanie danej usługi chmurowej może wpływać na jakość realizacji zadań przez członków organizacji,

- formułuje zalecenia w zakresie zmian konfiguracji, rozbudowy lub ograniczenia funkcjonowania rozwiązania dotyczącego usług chmurowych w celu zapewnienia oczekiwanych poziomów wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług chmurowych.

Charakteryzuje proces współpracy z dostawcą usług chmurowych - opisuje sposób kontaktu, sposób zgłaszania problemów oraz zasady uzyskiwania wsparcia od dostawcy usług chmurowych na podstawie umowy, - opisuje zidentyfikowany problem w celu przedstawienia go dostawcy usług chmurowych.
Analizuje zmiany w ofercie dostawcy usług chmurowych - identyfikuje zmiany w ofercie dostawcy usług chmurowych wpływające na funkcjonowanie rozwiązania dotyczącego usług chmurowych w organizacji,

- opisuje wpływ zmian w ofercie dostawcy usług chmurowych na wykorzystywane w organizacji rozwiązania dotyczące usług chmurowych,

- wskazuje niezbędne do podjęcia działania w związku ze zmianami wprowadzonymi przez dostawcę usług chmurowych,

- identyfikuje możliwości modyfikacji istniejącego rozwiązania dotyczącego usług chmurowych w odniesieniu do zmian w ofercie dostawcy usług chmurowych.

Monitoruje koszty generowane przez usługi chmurowe - opisuje rodzaje kosztów związanych z wybranymi usługami chmurowymi, w tym składniki całkowitego kosztu posiadania (TCO - total cost of ownership),

- oblicza koszty stałe i zmienne usług chmurowych,

- identyfikuje źródła potencjalnych, dodatkowych kosztów dla wybranych usług chmurowych,

- identyfikuje źródła możliwych oszczędności dla wybranych usług chmurowych,

- wskazuje możliwe przyczyny przekroczenia kosztów w stosunku do przyjętych założeń,

- proponuje działania mogące obniżyć koszty generowane przez usługi chmurowe,

- wskazuje ograniczenia związane z wprowadzeniem działań obniżających koszty usług chmurowych,

- opisuje możliwości automatyzacji procesu monitorowania kosztów usług chmurowych.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody przeprowadzania walidacji

Możliwe do stosowania metody walidacji to:

- test wiedzy oraz zadania praktyczne,

- analiza dowodów i deklaracji połączona opcjonalnie z wywiadem swobodnym.

1.2. Osoby przeprowadzające walidację

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej dwóch osób spełniających następujące wymagania:

- asesora, który posiada kwalifikację pełną z 6 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji (dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia) oraz legitymuje się co najmniej rocznym doświadczeniem w przeprowadzaniu egzaminów w obszarze technologii cyfrowej,

oraz

- przewodniczącego komisji walidacyjnej, który posiada kwalifikację pełną z 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji (dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) oraz legitymuje się co najmniej rocznym doświadczeniem w przeprowadzaniu egzaminów w obszarze technologii cyfrowej w okresie ostatnich

6 lat.

Ponadto każdy z członków komisji walidacyjnej posiada udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze projektowania, wdrażania lub eksploatacji rozwiązań dotyczących usług chmurowych.

1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji Walidacja odbywa się w trybie stacjonarnym, zdalnym albo hybrydowym.

W przypadku organizacji walidacji w trybie stacjonarnym instytucja prowadząca walidację zapewnia pracownię wyposażoną w stanowisko komputerowe dla każdej osoby przystępującej do walidacji.

W przypadku organizacji walidacji w trybie zdalnym albo hybrydowym instytucja prowadząca walidację zapewnia dostęp do systemu obsługi testów i egzaminów indywidualnie dla każdej osoby przystępującej do walidacji.

2. Etap identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się

Instytucja prowadząca walidację może zapewniać wsparcie osobom przystępującym do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe.

Etapy identyfikowania i dokumentowania mogą być realizowane dowolnymi metodami.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków

Brak warunków

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej, jeżeli zostały określone

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej - bezterminowy lub określony - oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony

Certyfikat jest ważny 3 lata. Przedłużenie ważności certyfikatu następuje na podstawie analizy dowodów i deklaracji potwierdzających wykonywanie, w okresie ważności certyfikatu, zadań związanych z wdrażaniem usług chmurowych lub zarządzaniem usługami chmurowymi w organizacji przez okres co najmniej 12 miesięcy.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1158

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie usługami chmurowymi w organizacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 18/10/2025
Data ogłoszenia: 18/11/2025
Data wejścia w życie: 18/11/2025