Zmiana zarządzenia w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności

ZARZĄDZENIE Nr 62
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 listopada 2025 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W zarządzeniu nr 4 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2016 r. w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności (M.P. poz. 63 i 624 oraz z 2019 r. poz. 131 i 906) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 2 i § 3 otrzymują brzmienie:

"§ 2. Do zadań Rady należy podejmowanie działań służących zapewnieniu wymiany informacji i współpracy międzyresortowej sprzyjającej koordynacji działań w zakresie polityki innowacyjności, w szczególności:

1) budowanie i wspieranie w administracji rządowej wartości, przekonań i sposobów działania sprzyjających tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań, uczeniu się i eksperymentowaniu;

2) proponowanie, monitorowanie i ewaluacja strategicznych kierunków działań oraz obszarów interwencji w zakresie badań, rozwoju i innowacji;

3) proponowanie działań na rzecz rozwoju, absorpcji, promocji i ochrony krytycznych technologii, rozumianych jako powstające oraz dostępne technologie, które mają zdolność istotnego oddziaływania na ważne interesy państwa, w tym bezpieczeństwo narodowe, wzrost gospodarczy oraz dobrobyt i spójność społeczną;

4) opracowywanie propozycji rozwiązań mających na celu usuwanie barier rozwojowych w zakresie transferu wiedzy i technologii z uczelni do gospodarki oraz rozwoju innowacyjności;

5) proponowanie inicjatyw i rozwiązań w zakresie współpracy międzyresortowej i współpracy między agencjami rządowymi podlegającymi poszczególnym ministrom pozwalających uniknąć nakładania się działań i skutkujących efektem synergii w obszarze inicjatyw sprzyjających innowacyjności;

6) proponowanie przedsięwzięć przyczyniających się do wzrostu innowacyjności społeczeństwa, gospodarki i administracji publicznej;

7) opracowywanie propozycji kierunkowych założeń instrumentów wsparcia dla podmiotów, o których mowa w art. 21c ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474), prowadzących do zwiększenia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki;

8) ocena skuteczności i przydatności prowadzonych działań w zakresie polityki technologicznej i innowacyjności;

9) współpraca z Radą do spraw innowacji w szkolnictwie wyższym i nauce, powołaną na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów;

10) prowadzenie konsultacji proponowanych rozwiązań i inicjatyw z przedstawicielami branż, związków pracodawców i organizacji pozarządowych.

§ 3. 1. W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - minister właściwy do spraw gospodarki;

2) wiceprzewodniczący:

a) minister właściwy do spraw informatyzacji,

b) minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;

3) pozostali członkowie:

a) minister właściwy do spraw administracji publicznej,

b) minister właściwy do spraw aktywów państwowych,

c) minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,

d) minister właściwy do spraw energii,

e) minister właściwy do spraw finansów publicznych,

f) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,

g) minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi,

h) minister właściwy do spraw gospodarki wodnej,

i) minister właściwy do spraw klimatu,

j) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

k) Minister Obrony Narodowej,

l) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,

m) minister właściwy do spraw rolnictwa,

n) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,

o) minister właściwy do spraw rybołówstwa,

p) minister właściwy do spraw transportu,

q) minister właściwy do spraw wewnętrznych,

r) minister właściwy do spraw zagranicznych,

s) minister właściwy do spraw zdrowia,

t) minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej,

u) sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;

4) sekretarz Rady, będący pracownikiem urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki, wyznaczony przez przewodniczącego.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Rady kieruje wiceprzewodniczący wyznaczony przez przewodniczącego.

3. Członkowie Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być zastępowani w pracach Rady przez przedstawicieli w randze sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu wyznaczonych odpowiednio przez ministra albo sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej wyznacza jednego przedstawiciela.";

2)
po § 3 dodaje się § 3a i § 3b w brzmieniu:

"§ 3a. Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, zapraszać do uczestnictwa w pracach Rady, z głosem doradczym, przedstawicieli administracji rządowej i innych podmiotów, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Rady.

§ 3b. 1. W celu realizacji zadań Rady przewodniczący, z własnej inicjatywy albo na uzasadniony wniosek członka Rady, może powoływać zespoły tematyczne, w skład których wchodzą pracownicy urzędów obsługujących przewodniczącego oraz członków Rady, a także osoby, o których mowa w § 3a.

2. Członkowie zespołów tematycznych są wyznaczani przez przewodniczącego oraz członków Rady, a w przypadku przedstawicieli administracji rządowej i innych podmiotów, o których mowa w § 3a, przez osoby nimi kierujące.

3. Skład zespołu tematycznego zatwierdza przewodniczący.";

3)
w § 4 uchyla się ust. 2;
4)
po § 4 dodaje się § 4a i § 4b w brzmieniu:

"§ 4a. 1. Rada wykonuje swoje zadania:

1) na posiedzeniach;

2) w trybie obiegowym, za zgodą przewodniczącego.

2. Przewodniczący może zarządzić odbycie posiedzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:

1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami;

2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku, z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa, które zapewniają udział w posiedzeniu wyłącznie osobom wchodzącym w skład Rady oraz osobom zaproszonym do uczestnictwa w pracach Rady.

3. W przypadku głosowania w trybie obiegowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, projekt uchwały wraz z załącznikami oraz informacją o wyznaczonym terminie głosowania jest doręczany członkom Rady z wykorzystaniem środka komunikacji elektronicznej. Doręczenie dokumentów może nastąpić w szczególności przez przesłanie dokumentów na wskazany uprzednio przez członka Rady adres poczty elektronicznej.

4. Oddawanie głosów przez członków Rady w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, następuje z wykorzystaniem tego samego środka komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem którego dostarczono projekt uchwały.

§ 4b. 1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

2. Do uchwał podejmowanych przez Radę w trybie obiegowym stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.";

5)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Sekretarz Rady sporządza protokół z posiedzenia Rady, który zawiera:

1) listę uczestników posiedzenia;

2) porządek obrad, treść ustaleń i rozstrzygnięć;

3) informacje o uchwale, której dotyczyło głosowanie, w przypadku przeprowadzenia głosowania;

4) tryb głosowania, w przypadku przeprowadzenia głosowania;

5) liczbę i listę członków, którzy wzięli udział w głosowaniu, w przypadku przeprowadzenia głosowania;

6) wynik głosowania przez wskazanie liczby głosów "za", "przeciw" oraz "wstrzymujących się", w przypadku przeprowadzenia głosowania.

2. W przypadku podjęcia uchwały w trybie obiegowym protokół, o którym mowa w ust. 1, dodatkowo zawiera:

1) datę przekazania członkom Rady projektu uchwały;

2) termin zakończenia głosowania.

3. Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.

4. Protokół podpisują przewodniczący oraz sekretarz Rady.";

6)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Obsługę Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw gospodarki.".

§  2.
 Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1145

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana zarządzenia w sprawie utworzenia Rady do spraw Innowacyjności
Data aktu: 04/11/2025
Data ogłoszenia: 07/11/2025
Data wejścia w życie: 22/11/2025