Ustanowienie rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

UCHWAŁA Nr 137
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 2025 r.
w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

Na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 i 1301) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 Ustanawia się rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
1.
 Realizatorami Programu są minister właściwy do spraw rodziny oraz wojewoda, a beneficjentami gminy, zgodnie z zakresem wskazanym w Programie.
2.
 Program realizowany jest do dnia 31 grudnia 2025 r.
§  3.
1.
 Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 r. na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2024 r. poz. 1829).
2.
 Na finansowanie Programu przeznacza się kwotę nieprzekraczającą 70 000 000 zł.
§  4.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

1. Ramy prawne

Rządowy program wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.", zwany dalej "Programem", został opracowany w oparciu o art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r.

o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 i 1301).

2. Cel Programu

Celem Programu jest pomoc w realizacji zadań wykonywanych przez asystentów rodziny, w tym również zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2024 r. poz. 1829).

W ramach Programu dofinansowane zostaną:

• dodatki do wynagrodzenia asystentów rodziny przez przyznanie asystentowi dodatku do wynagrodzenia w wysokości do 2400 zł brutto, podzielonego na 12 części odpowiadających miesiącom zatrudnienia, w wysokości do 200 zł brutto za każdy przepracowany miesiąc, proporcjonalnie do wymiaru etatu 1 ;

• koszty zatrudnienia asystentów rodziny - w wysokości nieprzekraczającej 30 % (wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzeń)

- ponoszone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

3. Adresaci Programu

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia oraz kosztów zatrudnienia asystentów rodziny w ramach Programu jest adresowane do gmin, których obowiązkiem jest realizacja zadań z obszaru wspierania rodziny, w tym również wynikających z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem". W ramach Programu ze środków finansowych mogą korzystać za pośrednictwem gmin również podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizują zadanie pracy z rodziną na zlecenie samorządu.

Dofinansowanie jest udzielane na wniosek gminy złożony do wojewody.

4. Zakres realizacji Programu

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia oraz kosztów zatrudnienia asystentów rodziny nastąpią na podstawie zapotrzebowania gminy, składanego do wojewody.

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia obejmie asystentów rodziny, którzy przepracowali co najmniej 120 godzin (w odniesieniu do pełnego wymiaru czasu pracy - proporcjonalnie mniej godzin przy zatrudnieniu na niepełny etat) w miesiącu 2 , za który przyznany jest dodatek.

Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny dotyczy kwoty wydatkowanej przez gminę na wynagrodzenia asystentów rodziny (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń) przysługujące za okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Gmina będąca beneficjentem Programu może korzystać z całego zakresu Programu lub jednego elementu Programu (dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń, dofinansowanie kosztów zatrudnienia).

1. 5. Finansowanie

1. Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 r.

2. Na realizację Programu w roku 2025 w planie finansowym Funduszu Pracy zaplanowano środki w wysokości nieprzekraczającej 70 mln zł.

Środki pozyskane z Funduszu Pracy mogą być przeznaczone jedynie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych dotyczących dofinansowania dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny oraz dofinansowania kosztów zatrudnienia asystentów rodziny, stanowiąc dochód gminy w rozumieniu ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572, z późn. zm.).

Środki na dofinansowanie są przekazywane na wniosek wojewody przez ministra właściwego do spraw rodziny. Wojewoda, na podstawie zawartej umowy, przekazuje środki gminom.

6. Czas realizacji zadania

Program będzie realizowany od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r.

2. 7. Warunki dofinansowania w ramach Programu

1. Dofinansowanie dodatków do wynagrodzenia asystentów rodziny

Dofinansowanie przyznane zostanie w wysokości do 2400 zł brutto na asystenta rodziny zatrudnionego w gminie w 2025 r. (podstawą zatrudnienia może być zarówno umowa o pracę, jak i umowa zlecenie). Dofinansowanie to będzie wyliczane jako

12 części odpowiadających miesiącom zatrudnienia - dofinansowanie dodatku do wynagrodzenia za jeden miesiąc może zostać przyznane w wysokości do 200 zł brutto, proporcjonalnie do wymiaru etatu w danym miesiącu. Dofinansowanie dodatku do wynagrodzenia za dany miesiąc może być przyznane asystentowi rodziny, który spełnia wszystkie poniższe warunki:

• jest zatrudniony w gminie na stanowisku asystenta rodziny w dniu złożenia zapotrzebowania przez gminę lub realizuje zadania asystenta rodziny na podstawie obowiązującej w tym dniu umowy zlecenia;

• przepracował w miesiącu, za który przyznany jest dodatek, co najmniej 120 godzin w odniesieniu do zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy - w przypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze proporcjonalnie mniej 3 .

Dofinansowanie dodatków do wynagrodzeń nie może zostać przeznaczone na dofinansowanie wynagrodzeń, dodatków i nagród otrzymywanych przez asystenta rodziny na podstawie umów, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dofinansowanie powinno stanowić maksymalnie do 80 % kosztów dodatku (beneficjent, tj. gmina, powinna zabezpieczyć udział własny w wysokości minimum 20 %).

2. Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny

Dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny - przyznane zostanie w wysokości do 30 % kosztów poniesionych przez gminę (wynagrodzenie wraz z pochodnymi od wynagrodzeń) za okres styczeń-grudzień 2025 r. na zatrudnienie asystentów rodziny. Z kosztów są wyłączone:

• środki na dodatki do wynagrodzenia dofinansowane ze środków Funduszu Pracy w ramach Programu oraz wymagany wkład własny;

• wszystkie dodatkowe świadczenia wypłacone asystentom, inne niż wynagrodzenie zasadnicze i dodatek za wieloletnią pracę.

8. Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania

I. Szczebel centralny - minister właściwy do spraw rodziny

1. Podział kwoty zaplanowanej na dofinansowanie dodatków oraz dofinansowanie kosztów zatrudnienia asystentów rodziny dla gmin w ramach środków Funduszu Pracy, w oparciu o zapotrzebowania przekazane przez wojewodę.

2. Wskazanie wojewodzie kwoty, w ramach dokonanego podziału środków, o którą może wnioskować w ramach Programu.

3. Przekazanie środków Funduszu Pracy w ramach Programu wojewodom.

4. Analiza Wojewódzkich sprawozdań z realizacji Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.", zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do Programu.

5. Sporządzenie sprawozdania zbiorczego z realizacji Programu do dnia 24 lutego 2026 r.

6. Ocena realizacji zadań finansowanych z Programu na podstawie sprawozdań wojewódzkich.

7. Monitorowanie realizacji zadania wynikającego z Programu.

II. Szczebel wojewódzki - wojewoda

1. Przekazanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny scalonych zestawień z gmin (tj. jednorazowych sprawozdań opublikowanych w Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS)), zgodnie z harmonogramem określonym w Rozdziale 9.

2. Udzielanie informacji o zasadach Programu, a także interpretacja postanowień Programu.

3. Przygotowanie dokumentacji dla gmin, w tym umowy sporządzonej na podstawie opracowanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rodziny wytycznych do umowy z gminą określonych w załączniku nr 1 do Programu i wzoru sprawozdania gminy z realizacji Programu, określonego w załączniku nr 2 do Programu.

4. Zawieranie umów z gminami.

5. Występowanie do ministra właściwego do spraw rodziny z wnioskami o środki Funduszu Pracy, zgodnie z harmonogramem określonym w Rozdziale 9.

6. Przekazywanie środków gminom w ramach Programu.

7. Analiza prawidłowości przekazanych przez gminy, będące beneficjentem Programu, sprawozdań z realizacji Programu.

8. Rozliczenie środków Funduszu Pracy.

9. Przekazanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny: sprawozdania wojewódzkiego z realizacji Programu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do Programu, na zakończenie realizacji Programu, do dnia 30 stycznia 2026 r.,

- wraz z oświadczeniem wojewody dotyczącym informacji na temat weryfikowania przez wojewodę prawidłowości realizacji zadań wykonywanych przez gminy związanych z realizacją Programu, w tym, w szczególności:

a) terminowości, efektywności, rzetelności i jakości wykonywania zadania,

b) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,

c) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.

III. Szczebel lokalny - gmina:

1. Składanie do wojewodów zapotrzebowania gminy zgodnie z harmonogramem określonym w Rozdziale 9.

2. Realizacja zadań zgodnie z podpisanymi umowami.

3. Rozliczenie środków Funduszu Pracy i zwrot niewykorzystanej części dofinansowania w terminie określonym w umowie, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania.

4. Przekazanie do wojewody sprawozdania gminy z realizacji Programu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do Programu - po zakończeniu realizacji zadania i dostarczenie je wojewodzie do zaakceptowania w terminie 15 dni od końcowego terminu realizacji zadania.

9. Zasady składania ofert

1. Wojewoda w terminie do dnia 31 października 2025 r. zbierze od gmin zapotrzebowanie zawierające informacje o liczbie etatów zatrudnionych (lub realizujących zadania na podstawie umowy zlecenia) asystentów rodziny w miesiącach objętych wnioskiem, którzy spełniają warunki uzyskania dodatku do wynagrodzenia, oraz o kwocie na realizację wynagrodzeń asystentów rodziny.

2. Wojewoda, w terminie do 10 dni, licząc od terminu wskazanego w pkt 1, zatwierdzi zestawienia gminne, tj. jednorazowe sprawozdania opublikowane w Centralnej

Aplikacji Statystycznej (CAS) i przekaże wygenerowany z CAS plik.xls do ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny za pośrednictwem platformy ePUAP.

3. Minister właściwy do spraw rodziny w terminie do 14 dni od dnia otrzymania ostatniego z szesnastu zestawień zbiorczych przekazanych przez wojewodów zatwierdzi i ogłosi listę gmin z określeniem wysokości dofinansowania.

4. Wojewoda oraz gmina będąca beneficjentem Programu są zobowiązani do podpisania umowy w sprawie przekazania dofinansowania, niezwłocznie po ogłoszeniu listy gmin, o którym mowa w ust. 3. Umowa zawierana jest na okres do końca 2025 r. w terminie do 31 grudnia 2025 r.

5. W przypadku rezygnacji z udziału w Programie, gmina będąca beneficjentem Programu jest zobowiązana do niezwłocznego wypowiedzenia umowy zawartej z wojewodą lub jeśli umowa nie została zawarta przesłania wojewodzie oświadczenia o nieprzyjęciu środków.

6. Gmina zwraca środki niewykorzystane, przyznane na podstawie wniosku o dofinansowanie.

Termin zwrotu niewykorzystanych środków nie może być dłuższy niż 15 dni od dnia zakończenia wskazanego w umowie dnia wykonania zadania.

10. Zasady i tryb rozpatrywania ofert

1. Wyniki, z podaniem listy gmin otrzymujących dofinansowanie wraz z kwotami dofinansowania, zostaną ogłoszone na stronie internetowej ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny.

2. Od rozstrzygnięcia w sprawie dofinansowania nie przysługuje odwołanie.

Załączniki:

1. Załącznik nr 1 - Wytyczne do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy realizacji zadania publicznego w ramach Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.".

2. Załącznik nr 2 - Wzór sprawozdania gminy z realizacji Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.".

3. Załącznik nr 3 - Wzór wojewódzkiego sprawozdania z realizacji Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.".

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYTYCZNE do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy realizacji zadania publicznego w ramach rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

zawieranej między wojewodą a gminą będącą beneficjentem Programu

1. Przedmiotem umowy ma być realizacja zadania określonego w rządowym programie wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r.", którego szczegóły zawiera zapotrzebowanie złożone przez gminę.

2. Umowa określa w szczególności:

1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dofinansowanie zostało przyznane i termin jego wykonania;

2) maksymalną wysokość udzielanego dofinansowania;

3) termin wykorzystania dofinansowania - do 31 grudnia 2025 r.;

4) termin i sposób rozliczenia udzielonego dofinansowania;

5) termin zwrotu niewykorzystanej części dofinansowania wraz z odsetkami bankowymi, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania;

6) tryb kontroli wykonania zadania.

3. Zadanie będzie realizowane od dnia ogłoszenia rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r." do dnia 31 grudnia 2025 r.

4. Przyznane środki finansowe powinny być przekazane na rachunek gminy, będącej beneficjentem Programu, niezwłocznie po wpłynięciu środków na rachunek wojewody, pod warunkiem uprzedniego zawarcia umowy między gminą a wojewodą.

5. Procentowy udział otrzymanych środków Funduszu Pracy, w całkowitych kosztach zadania winien być zgodny z zasadami określonymi w Programie.

6. Gmina jest zobowiązana poddać się kontroli realizacji zadania publicznego, w tym udokumentowania wydatkowania przyznanych środków, zgodnie z ich przeznaczeniem.

7. Gmina jest zobowiązana sporządzić sprawozdanie z realizacji zadania według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Programu po zakończeniu realizacji zadania i dostarczyć je wojewodzie do zaakceptowania w terminie 15 dni od końcowego terminu realizacji zadania.

8. Środki z Funduszu Pracy w ramach Programu przyznane zostaną na zasadach i w trybie określonym w Programie "Asystent rodziny w 2025 r.".

9. Przekazane środki finansowe ze środków Funduszu Pracy gmina jest zobowiązana wykorzystać do dnia 31 grudnia 2025 r. (obowiązuje zasada kasowości). Kwotę środków Funduszu Pracy niewykorzystaną w terminie gmina jest zobowiązana zwrócić do wojewody. Należy mieć na uwadze, iż Program przewiduje również, że ze środków finansowych mogą korzystać za pośrednictwem gmin również podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 i 1301) realizują zadanie pracy z rodziną na zlecenie samorządu.

10. Umowa powinna być wypowiedziana przez wojewodę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:

1) wykorzystywania środków Funduszu Pracy niezgodnie z przeznaczeniem;

2) nieterminowego oraz nienależytego wykonywania umowy;

3) nieprzedłożenia przez gminę sprawozdania gminy z realizacji Programu w terminie i na zasadach określonych w umowie;

4) odmowy poddania się przez gminę kontroli.

11. Umowa powinna zapewniać zgodność wydatkowania i dysponowania środkami publicznymi z przepisami obowiązującego prawa, w szczególności ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.) oraz zgodność z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

12. Umowa powinna zobowiązywać gminę do przestrzegania wytycznych w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 35a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

13. Gmina jest zobowiązana do wdrożenia wytycznych w umowach z podmiotami niepublicznymi, o których mowa w ust. 9 wytycznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR - Sprawozdanie gminy z realizacji Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR - Wojewódzkie sprawozdanie z realizacji Programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."

1 W przypadku umowy zlecenia wymiar etatu określa się jako stosunek przepracowanych godzin na podstawie umowy zlecenia do liczby godzin przypadających na etat w danym miesiącu.
2 W przypadku umowy zlecenia odpowiednio w przeliczeniu na etat.
3 W przypadku umowy zlecenia odpowiednio w przeliczeniu na etat.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1093

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie rządowego programu wspierania rodziny "Asystent rodziny w 2025 r."
Data aktu: 14/10/2025
Data ogłoszenia: 20/10/2025
Data wejścia w życie: 21/10/2025