Wskazanie centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz wskazanie jednostek administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego.

ZARZĄDZENIE Nr 249
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie wskazania centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz wskazania jednostek administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie wskazuje:
1)
centralnego zamawiającego realizującego zamówienia na potrzeby jednostek administracji rządowej;
2)
jednostki administracji rządowej zobowiązane do nabywania dostaw lub usług od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego.
2. 
Zarządzenie określa sposób współdziałania jednostek administracji rządowej z centralnym zamawiającym.
§  2. 
1. 
Zarządzenie dotyczy zamówień na dostawy lub usługi realizowanych na terenie kraju, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, o wartości równej lub przekraczającej kwotę 130 000 złotych.
2. 
Zarządzenie nie dotyczy zamówień sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
§  3. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
jednostkach - należy przez to rozumieć jednostki administracji rządowej, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2;
2)
umowie wykonawczej - należy przez to rozumieć umowę o udzielenie zamówienia na podstawie umowy ramowej;
3)
zamówieniu centralnym - należy przez to rozumieć zamówienia, o których mowa w § 2 ust. 1, realizowane przez centralnego zamawiającego;
4)
platformie - należy przez to rozumieć elektroniczną platformę wymiany informacji dotyczących zamówień centralnych między centralnym zamawiającym i jednostkami, prowadzoną przez centralnego zamawiającego;
5)
wykazie zamówień centralnych - należy przez to rozumieć wykaz nabywanych produktów, usług lub dostaw, realizowanych w ramach zamówień centralnych, określany corocznie przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
1. 
Centrum Obsługi Administracji Rządowej jest centralnym zamawiającym dla jednostek.
2. 
Jednostki zobowiązane do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego lub od wykonawców przez niego wybranych oraz do udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego określa załącznik do zarządzenia.
§  5. 
1. 
Centralny zamawiający realizuje postępowania o udzielenie zamówienia, które obejmują:
1)
przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia;
2)
zawarcie umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej, w tym zapewnienie jednostkom możliwości samodzielnej realizacji umów wykonawczych;
3)
ustanowienie i udostępnienie jednostkom dynamicznego systemu zakupów.
2. 
Centralny zamawiający:
1)
nabywa produkty lub usługi, z przeznaczeniem ich odsprzedaży dla jednostek;
2)
udziela zamówień lub zawiera umowy ramowe, których przedmiotem są dostawy lub usługi;
3)
obsługuje dynamiczny system zakupów;
4)
wykonuje pomocnicze działania zakupowe.
3. 
W latach 2023-2025 centralny zamawiający realizuje postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę komputerów w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, C2.1.2 "Wyrównanie poziomu wyposażenia szkół w przenośne urządzenia multimedialne" - inwestycje związane ze spełnieniem minimalnych standardów wyposażenia w ramach Komponentu C "Transformacja cyfrowa".
4. 
Centralny zamawiający w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia, o którym mowa w ust. 3:
1)
przygotowuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia;
2)
zawiera umowy ramowe;
3)
zawiera i realizuje umowy wykonawcze i przekazuje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych informację o ich wykonaniu.
§  6. 
1. 
Zobowiązuje się jednostki do nabywania produktów lub usług:
1)
od centralnego zamawiającego - w zakresie produktów i usług nabytych przez centralnego zamawiającego z przeznaczeniem ich odsprzedaży dla jednostek;
2)
od wykonawców wybranych przez centralnego zamawiającego w wyniku przeprowadzonego postępowania lub na podstawie umów ramowych zawartych przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanym przez centralnego zamawiającego.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, realizacja zamówień centralnych odbywa się w całym okresie obowiązywania umowy, na podstawie indywidualnego zamówienia składanego centralnemu zamawiającemu przez jednostkę.
3. 
Jednostki są zobowiązane do współpracy z centralnym zamawiającym na każdym etapie realizacji zamówienia centralnego, w szczególności do udzielania centralnemu zamawiającemu niezbędnych wyjaśnień i informacji.
§  7. 
1. 
Centralny zamawiający wykonuje czynności w zakresie udzielania zamówień centralnych na rzecz jednostek, bez konieczności podpisywania porozumień lub udzielania pełnomocnictw.
2. 
Centralny zamawiający może wykonywać również czynności na zasadach określonych odrębnymi porozumieniami i na podstawie pełnomocnictw.
§  8. 
1. 
Centralny zamawiający umieszcza na platformie informacje konieczne do przeprowadzenia postępowań w zakresie zamówień centralnych, w szczególności:
1)
pełną dokumentację prowadzonego postępowania;
2)
aktualizowany na bieżąco harmonogram prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zawierający informację o przewidywanym terminie zawarcia umowy;
3)
wzory formularzy służące do pozyskiwania informacji od jednostek.
2. 
Centralny zamawiający oraz jednostki odpowiadają, w zakresie swoich kompetencji, za rzetelność, terminowość, aktualność, kompletność, czytelność i dostępność informacji zamieszczanych przez nie na platformie.
3. 
Centralny zamawiający, za pośrednictwem platformy, przekazuje jednostkom w szczególności informacje o planowanych terminach publikacji ogłoszeń i otwarcia ofert.
4. 
Jednostki są zobowiązane do przekazywania centralnemu zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, informacji o umowach wykonawczych zawartych na podstawie umów ramowych oraz o wartościach zawartych umów.
5. 
Informacje, o których mowa w ust. 4, jednostki przekazują w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy.
§  9. 
Centralny zamawiający odpowiada za bieżącą współpracę z jednostkami w zakresie realizacji zamówień centralnych, w szczególności udziela wyjaśnień i informacji oraz udostępnia na platformie wszystkie zawarte umowy.
§  10. 
1. 
Do dnia 31 maja centralny zamawiający, za pośrednictwem platformy, występuje do jednostek o wskazanie propozycji zamówień do realizacji w ramach zamówień centralnych w roku następnym.
2. 
Do dnia 30 czerwca jednostki przekazują centralnemu zamawiającemu, za pośrednictwem platformy, propozycje, o których mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem przeprowadzenia postępowania przez centralnego zamawiającego.
§  11. 
1. 
Do dnia 31 sierpnia centralny zamawiający sporządza i przekazuje Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanemu dalej "Szefem KPRM", propozycje zamówień centralnych do wykazu zamówień centralnych realizowanych w roku następnym wraz z:
1)
informacją o możliwości zastosowania do każdego postępowania aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych;
2)
uzasadnieniem celowości, oszczędności i gospodarności zamówień centralnych w stosunku do zamówień indywidualnych;
3)
analizą cen rynkowych uwzględniających w szczególności jakość produktów lub usługi;
4)
informacją o prognozowanych oszczędnościach jednostek;
5)
proponowaną wysokością wynagrodzenia centralnego zamawiającego.
2. 
Do dnia 30 września Szef KPRM ustala na podstawie propozycji, o których mowa w ust. 1, wykaz zamówień centralnych na rok następny oraz wysokość wynagrodzenia centralnego zamawiającego za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania umożliwiającego zawarcie umowy ramowej lub umowy, której przedmiot objęty jest zamówieniem centralnym.
3. 
Centralny zamawiający publikuje na platformie wykaz zamówień centralnych, o którym mowa w ust. 2.
4. 
Szef KPRM, ustalając:
1)
wykaz zamówień centralnych, może określić, które zamówienia centralne będą realizowane przez centralnego zamawiającego w drodze:
a)
udzielenia zamówienia,
b)
zawarcia umowy ramowej,
c)
nabywania od centralnego zamawiającego;
2)
wynagrodzenie centralnego zamawiającego z tytułu przygotowania i przeprowadzenia zamówienia centralnego, uwzględnia stopień skomplikowania postępowań oraz ilość czasu potrzebnego na ich przeprowadzenie.
5. 
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, Szef KPRM określa w wysokości od 0,5% do 1,5%:
1)
ceny brutto zamówienia składanego przez jednostkę - w przypadku zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
2)
ceny brutto określonej w umowie wykonawczej, zawartej przez każdą z jednostek z wykonawcą - w przypadku umów ramowych albo
3)
ceny określonej w umowie zawartej w wyniku zamówienia centralnego, jaką każda z jednostek jest zobowiązana zapłacić wykonawcy z tytułu jej realizacji - w przypadku zamówień nieobjętych umowami ramowymi.
6. 
Wynagrodzenie za postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w § 5 ust. 3, wynosi 0,3% ceny brutto umów wykonawczych.
§  12. 
Do dnia 31 października jednostki, za pośrednictwem platformy i z wykorzystaniem wzorów formularzy opracowanych przez centralnego zamawiającego, w odniesieniu do każdego zamówienia centralnego ujętego w wykazie zamówień centralnych i przewidzianego do realizacji na rok następny, przekazują centralnemu zamawiającemu:
1)
wstępne zapotrzebowanie, wyrażone zarówno jako liczba jednostek miary dostawy lub usługi objętych danym zamówieniem centralnym, jak i jako kwota netto szacowana przez jednostkę na zakup dostawy lub usługi objętych danym zamówieniem centralnym;
2)
przewidywaną cenę jednostkową nabycia jednostki przedmiotu dostawy lub usługi objętej danym zamówieniem centralnym, jaką jednostka mogłaby uzyskać w przypadku indywidualnej realizacji danego zamówienia. Do ustalenia wartości szacowanych jednostki przyjmują takie parametry dostawy lub usługi, jakie są wystarczające z perspektywy potrzeb jednostki;
3)
informację o zaciągniętych zobowiązaniach w zakresie objętym wykazem.
§  13. 
1. 
Do dnia 15 listopada centralny zamawiający publikuje na platformie plan zamówień centralnych i postępowań objętych umową ramową na następny rok, wskazując planowany harmonogram i zakres danych niezbędnych do realizacji tych postępowań oraz projekty specyfikacji warunków zamówienia, zwanych dalej "SWZ".
2. 
Do dnia 30 listopada jednostki, za pośrednictwem platformy, opiniują projekty SWZ, o których mowa w ust. 1.
3. 
Plan zamówień centralnych centralny zamawiający zamieszcza również na swojej stronie internetowej.
4. 
Na wniosek centralnego zamawiającego jednostki są zobowiązane udzielać wsparcia merytorycznego w zakresie projektu SWZ.
5. 
Do dnia 31 grudnia centralny zamawiający publikuje na platformie projekt SWZ dla każdego postępowania z uwzględnieniem uwag jednostek składanych na etapie opinii.
6. 
W terminie 15 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, ale nie później niż do dnia 31 stycznia, jednostki przekazują centralnemu zamawiającemu zweryfikowane zapotrzebowanie w zakresie zamówień centralnych.
7. 
Nie później niż do dnia 15 lutego centralny zamawiający dokonuje korekty SWZ i niezwłocznie ogłasza postępowania oraz publikuje na platformie harmonogram ich prowadzenia.
8. 
W sytuacjach wyjątkowo uzasadnionych przedmiotem zamówienia centralnego, Szef KPRM, na umotywowany wniosek centralnego zamawiającego, może wyrazić zgodę na zastosowanie innych terminów postępowania, o których mowa w ust. 1, 2 oraz 5-7.
§  14. 
1. 
Jednostki są zobowiązane do zapłaty wynagrodzenia:
1)
centralnemu zamawiającemu z tytułu zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
2)
wykonawcom wybranym przez centralnego zamawiającego, wynikającego z umowy zawartej w wyniku zamówienia centralnego albo z umowy wykonawczej, zawartej przez każdą z jednostek z wykonawcą - w przypadku umów ramowych;
3)
centralnemu zamawiającemu z tytułu przygotowania i przeprowadzenia zamówienia centralnego - w przypadku zawarcia umowy na realizację zamówienia lub zawarcia umowy wykonawczej do umowy ramowej.
2. 
Zapłata wynagrodzenia następuje po zakończeniu realizacji zamówienia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania przez jednostkę faktury wystawionej przez centralnego zamawiającego lub wykonawcę wybranego przez centralnego zamawiającego.
§  15. 
1. 
Jednostki ponoszą odpowiedzialność z tytułu roszczeń wykonawców w przypadku niewykonania umowy zawartej w ich imieniu i na ich rzecz, z przyczyn leżących po ich stronie.
2. 
Uprawnienia wynikające z umowy zawartej z wykonawcą, w tym również uprawnienia wynikające z gwarancji i rękojmi, wykonują jednostki.
3. 
Jednostki ponoszą odpowiedzialność za przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia umowy wykonawczej na podstawie umowy ramowej.
4. 
Jednostki określają łączną wartość przedmiotu zamówienia w całym okresie obowiązywania umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia z uwzględnieniem cen i stawek określonych w wybranej przez centralnego zamawiającego ofercie wykonawcy.
§  16. 
1. 
Szef KPRM może, w uzasadnionych przypadkach, w tym na umotywowany wniosek centralnego zamawiającego, podjąć decyzję o rezygnacji z realizacji zamówienia centralnego, w szczególności w przypadku, gdy analiza złożonych przez jednostki zweryfikowanych zapotrzebowań, o których mowa w § 13 ust. 6, wykaże, że realizacja zamówienia nie przyniesie spodziewanych oszczędności wynikających z efektu skali bądź standaryzacji lub wymagany termin udzielenia lub wykonania zamówienia uniemożliwia lub znacznie utrudnia realizację zamówienia centralnego.
2. 
W przypadku rezygnacji z realizacji zamówienia centralnego, o której mowa w ust. 1, jednostka może samodzielnie realizować dane zamówienie.
3. 
Szef KPRM, po zasięgnięciu opinii centralnego zamawiającego, może wyrazić wszystkim jednostkom zgodę na samodzielną realizację całości lub części zamówienia w zakresie dostaw lub usług objętych zamówieniem centralnym, określając maksymalny okres, na jaki jednostki mogą zawrzeć umowy.
4. 
Zgoda, o której mowa w ust. 3, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1)
konieczności zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostek do czasu, gdy możliwe będzie rozpoczęcie świadczenia dostaw lub usług na podstawie umów zawartych przez centralnego zamawiającego;
2)
braku możliwości realizacji zamówienia centralnego ze względu na unieważnienie przez centralnego zamawiającego postępowania na jego udzielenie;
3)
braku możliwości realizacji zamówienia zgodnie z planowanym harmonogramem, o którym mowa w § 13 ust. 1.
§  17. 
1. 
Szef KPRM może, na umotywowany wniosek jednostki, wyrazić zgodę na samodzielne udzielenie zamówienia w zakresie objętym zamówieniem centralnym.
2. 
Zgoda, o której mowa w ust. 1, jest udzielana w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym w przypadku:
1)
usprawiedliwionej potrzeby pilnej realizacji zamówienia związanej z zapewnieniem funkcjonowania jednostki oraz realizacji jej zadań statutowych;
2)
braku możliwości realizacji zamówienia na podstawie umowy wykonawczej, co zostało potwierdzone przez centralnego zamawiającego - w przypadku zamówień objętych umową ramową;
3)
braku możliwości realizacji zamówienia z przyczyn leżących po stronie centralnego zamawiającego - w przypadku zamówień nabywanych od centralnego zamawiającego;
4)
zamówienia publicznego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych, dla którego istnieje ryzyko przekroczenia terminów określonych w harmonogramie realizacji projektu.
3. 
Rozstrzygnięcie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, Szef KPRM podejmuje w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.
4. 
Komunikacja między Szefem KPRM a jednostkami w zakresie określonym ust. 1-3 odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
§  18. 
1. 
We wniosku o samodzielną realizację zamówienia jednostka wskazuje przedmiot i wartość zamówienia oraz tryb jego udzielenia, a także uzasadnienie merytoryczne odstąpienia od zamówienia centralnego wraz z opisem szczególnej sytuacji, która wystąpiła w jednostce.
2. 
Jednostka składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, do Szefa KPRM i przekazuje go do wiadomości centralnego zamawiającego.
§  19. 
Szef KPRM, udzielając zgody, o której mowa w § 16 ust. 3 oraz w § 17 ust. 1, przekazuje ją również do wiadomości centralnego zamawiającego.
§  20. 
1. 
Nadzór nad wykonywaniem przez centralnego zamawiającego obowiązków wynikających z zarządzenia sprawuje Szef KPRM.
2. 
Centralny zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM sprawozdanie z funkcjonowania zamówień centralnych w poprzednim roku kalendarzowym, w terminie do dnia 31 maja każdego roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.
3. 
Szef KPRM może:
1)
przyjąć sprawozdanie centralnego zamawiającego;
2)
zażądać wprowadzenia zmian w sprawozdaniu centralnego zamawiającego, wskazując zakres zmian;
3)
odrzucić sprawozdanie centralnego zamawiającego - jeżeli nie wynika z niego celowość i gospodarność realizacji zamówień centralnych - podając przyczyny odrzucenia.
4. 
W przypadku żądania wprowadzenia zmian, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, centralny zamawiający w terminie 14 dni wprowadza zmiany w sprawozdaniu, w zakresie ustalonym przez Szefa KPRM.
5. 
W przypadku odrzucenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, centralny zamawiający zobowiązany jest w terminie 30 dni do przygotowania programu naprawczego.
6. 
Centralny zamawiający sporządza i przedkłada Szefowi KPRM, raz na trzy lata, analizę oszczędności i analizę efektów realizacji zamówień centralnych.
§  20a. 
W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia, o którym mowa w § 5 ust. 3, przepisów § 5 ust. 1 i 2, § 6 ust. 1 i 2, § 8, § 10, § 11 ust. 1-3, ust. 4 pkt 1 i ust. 5, § 12, § 13 ust. 1-3 i 5-8, § 15-19 oraz § 20 ust. 2-6 nie stosuje się.
§  21. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ JEDNOSTEK ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, DLA KTÓRYCH CENTRUM OBSŁUGI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ JEST CENTRALNYM ZAMAWIAJĄCYM

1) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;

2) urzędy obsługujące ministrów kierujących działami administracji rządowej;

3) Rządowe Centrum Legislacji;

4) Rządowe Centrum Bezpieczeństwa;

5) Urząd Komunikacji Elektronicznej;

6) Urząd Lotnictwa Cywilnego;

7) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

8) Urząd do Spraw Cudzoziemców;

9) Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;

10) Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej;

11) Urząd Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej;

12) Urząd Regulacji Energetyki;

13) Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych;

14) Urząd Transportu Kolejowego;

15) Urząd Zamówień Publicznych;

16) Wyższy Urząd Górniczy;

17) Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych;

18) Państwowa Agencja Atomistyki;

19) Biuro do spraw Substancji Chemicznych;

20) Biuro Rzecznika Praw Pacjenta;

21) Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska;

22) Główny Inspektorat Sanitarny;

23) Główny Inspektorat Farmaceutyczny;

24) Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;

25) Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa;

26) Główny Inspektorat Ochrony Środowiska;

27) Główny Inspektorat Weterynarii;

28) Główny Urząd Geodezji i Kartografii;

29) Główny Urząd Miar;

30) Główny Urząd Nadzoru Budowlanego;

31) Główny Urząd Statystyczny;

32) Główny Inspektorat Transportu Drogowego;

33) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad;

34) Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu;

35) Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy;

36) Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie;

37) Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wielkopolskim;

38) Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi;

39) Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie;

40) Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie;

41) Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu;

42) Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie;

43) Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku;

44) Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku;

45) Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach;

46) Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach;

47) Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie;

48) Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu;

49) Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.913 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wskazanie centralnego zamawiającego dla jednostek administracji rządowej oraz wskazanie jednostek administracji rządowej zobowiązanych do nabywania zamówień od centralnego zamawiającego.
Data aktu: 30/12/2020
Data ogłoszenia: 29/10/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2021